Marantz PM8006 er en klassisk stereoforstærker, som man lavede dem, da far var en bumset teenager: En stor og tung metalboks, der optager hæderspladsen i reolen eller på stereomøblet.
Som andre Marantz-apparater har PM8006 afrundede hjørner. Det ser ganske elegant ud – og bidrager sikkert til mærkeloyalitet, hvis man vil beholde et ensartet udtryk i anlægget. Frontpladen er strengt symmetrisk opbygget: To store drejeknapper til henholdsvis indgangsvælger og volumen, fire mindre til balance og tonekontroller og endelig fire trykknapper til valg mellem højttalere samt “Source direct” og “Power amp direct”.
Som i gamle dage
Indmaden er lige så klassisk som det ydre: En solid ringkernetransformator, bakket op af et tillidsvækkende sæt “øldåser” af kondensatorer, forsyner en klasse AB-forstærker på 70 watt i 8 ohm (100 watt i 4 ohm).
En elektronikingeniør, der blev vækket efter 30 års dvale, ville med det samme føle sig hjemme her. Vedkommende ville dog muligvis spørge til indgangen kaldet “Network”, men blive beroliget med, at der bare er tale om en almindelig line-indgang magen til dem, der er mærket med “Tuner”, “CD”, “AUX” og “Recorder”. Ja, der er ind- og udgang til (bånd)optager! Det kan ikke blive mere klassisk end dette uden at bruge radiorør.
Ud over de mange indgange domineres bagsiden af to sæt solidt udseende højttalerterminaler, som dog heldigvis er langt bedre end i de gode, gamle dage. Der er – selvfølgelig – også en pladespillerindgang, dog kun til MM-pickup. Der mangler ikke ind- og udgange på PM8006, men det undrer en smule, at der ingen balancerede indgange er.
Hvis man ønsker at bruge Marantz PM8006 som forstærker til frontkanalerne i en hjemmebiograf, kan det ske med funktionen Power amp direct, som springer forforstærker og volumenkontrol over.
Som vanligt for Marantz bruges firmaets egne hybridmoduler frem for almindelige integrerede operationsforstærkere. I det hele taget er der ifølge Marantz kælet for lydkvaliteten i komponentvalget. Hvad man også kan forvente og forlange i en 70 watt forstærker til en så forholdsvis høj pris.
Ingen digitalfunktioner
Marantz PM8006 er en ren analogforstærker. Der er ingen – som i slet ingen – digitale funktioner under låget. Dermed adskiller den sig fra sin fætter Denon PMA-1600NE, som vi testede i fjor. Begge er ellers klassisk designede stereoforstærkere og kommer i øvrigt fra samme fabrik. Men den lidt dyrere Denon har indbygget DAC.
Det er et nærliggende – og ikke noget dårligt – valg at kombinere PM8006 med netværks- og cd-afspilleren ND-8006, som har en glimrende indbygget digitalkonverter og et fuldt sæt digitalindgange. Samme opdeling mellem analoge og digitale funktioner ses i det mange gange dyrere referencesæt SA-10/PM10.
Da der ingen digitale finesser er, er opsætningen simpel. Ingen netværksopsætning, Tidal-login eller indlæsning af drivere. Og den medfølgende cd indeholder kun en manual. Det er faktisk ganske behageligt.
Lyden af Marantz PM8006
Jeg har gennem de seneste år lyttet til et stort antal klasse D-forstærkere i alle prisklasser, som ofte har imponeret med deres udpræget neutrale, men også noget kølige og distancerede lyd. Det er ikke her, PM8006 er henne. Marantz’en spiller musik med hud og hår og varmblodet følelse.
Bassen er dyb og rund og med en rimelig grad af kontrol for en 70-watter. Stortrommebrag lyder som netop brag – og ikke forkølede klask på skindet. PM8006 kan sætte højttalere med rimelig effektivitet i sving. Også ved høje lydniveauer. Faktisk har den en imponerende evne til at bevare overblikket, selv om der skrues op. Men der er dog ikke den magtarrogance og dynamiske spændvidde, som et kraftværk som storebror Marantz PM-10 udviser.
Mellemtonegengivelsen på PM8006 er ren sofakrogshygge. Stemmer gengives varmt og nært. Det gør det til en fornøjelse at lytte til sang – hvad enten det gælder en spinkel Sinéad O’Connor på “Scarlet Ribbons” eller en bastung Leonard Cohen på “You Want It Darker”.
Marantz PM8006 udmærker sig ved at skabe en overbevisende illusion af rummet bagved og ved siden af højttalerne. Og der er tydelig forskel på størrelsen og dybden af rummet, alt efter optagelsen. På et nummer som “Kyrie” med José Carreras fra Misa Criolla er vi tydeligvis i et enormt kirkerum.
Skal der lidt malurt i bægeret, er nuanceringen – og dermed evnen til at adskille stemmer – hørt bedre. Men ikke til prisen.
Da Marantz PM8006 maler med den varme, brede pensel, er det ikke diskanten, der tiltrækker sig mest opmærksomhed. Det betyder dog ikke, at lyden er indelukket eller mørk. Når der er “luft” i toppen på optagelsen, åbner rummet op.
Den direkte vej
Nogle audiofile skyer tonekontroller som pesten. Det er synd, når der som på Marantz PM8006 er ofret et godt sæt, endda med mellemtoneregulering. Har du ikke behov for at rette svagheder i højttalere og lytterum, bør du dog stadig skyde genvej gennem elektronikken ved hjælp af “Source direct”-knappen. Forstærkeren ændrer ikke klangkarakter med Source direct, men rummet bag højttalerne åbnes op og bliver langt større, når tonekontrollerne springes over.
Konklusion
Hvis du bare vil lytte til analog musik i stereo, er Marantz PM8006 et glimrende valg til en udmærket pris. Du får netop, hvad du har brug for – og intet andet. Det betyder dog ikke, at streaming-lyttere og hjemmebiofolk skal holde sig væk. Sætter du den sammen med en DAC, cd-afspiller eller hjemmebio-receiver, vil PM8006 være en vellydende og alsidig hjørnesten i anlægget.
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer