TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

: McIntosh MA8000

Muskelbundt i silkeklæder

Denne kraftige McIntosh har alt, hvad der kræves for at blive en seriøs high-end favorit. Fabelagtig livagtig lyd og praktisk digitalkonverter er bare noget af det, vi kan lide ved MA8000.

Af / 12/03/2014 - 06:12
McIntosh MA8000

Lyd & Billede mener

  • Elegant og velklædt amerikansk muskelforstærker med alt, hvad man behøver. Spiller bukserne af det meste. Et af de bedste forstærkerkøb for dem, der vil have det hele samlet på ét sted.
  • Den er stor, tung og dyr.

McIntosh MA8000

I en tid, hvor digitalisering og effektive strømforsyninger gør det muligt at skabe kraftige forstærkere, der ikke er større end en Blu-ray-afspiller, virker det måske lidt mærkeligt, at der stadig findes forstærkere som McIntosh MA8000.

Den er nemlig en ordentlig basse, og årsagen hertil ligger i dens dna. McIntosh sparer ikke på noget, når de skal lave high-end, og deres største integrerede forstærker er ingen undtagelse. Denne 300 watt stærke kraftkarl, der erstatter den gamle favorit MA7000, er mere end en moderniseret udgave af en gammel kending. Den er ny fra grunden.

MA8000 ligner naturligt nok forgængeren. Den 24 cm høje og 45 kg tunge forstærker bruger også McIntoshs udgangstransformatorer – en slags varemærke, som bl.a. gør forstærkeren ultra stabil, selv under hård belastning. Men resten af forstærkeren er ny.

Digital og analog i skøn forening
Det betyder ottebånds equalizer (taget fra forforstærkeren C50), der kan programmeres for hver indgang, så man kan ændre tonekurverne efter behag. To separate balancerede kredsløb – hvor signalet har separat jord for minimere susen – ender i 2 x 300 watt effekt. Uanset belastningsimpedans.

Annonce

Som sædvanlig for McIntosh har udgangstransformatorerne separate viklinger for 2, 4 og 8 ohm højttalere. Af erfaring vil jeg anbefale, at man starter med 8 ohm tilslutningerne og prøver sig frem med 4 ohm. For det er ikke sikkert, at 4 ohm højttalere – såsom Dynaudio C4 – lyder bedst på 4 ohm udgangene.

Ligesom forforstærkeren C50 har MA8000 indbygget digitalkonverter. Med fem indgange. En USB samt to optiske og to koaksiale digitalindgange.

Hvilket er såre praktisk for alle, der spiller musik fra digitale lydkilder. Med en laptop tilsluttet via USB får man vanvittig meget bedre lyd, end hvis man kobler den til via en af de analoge indgange. Som der er seks af – plus to balancerede XLR samt både MC- og MM-indgange til pladespillere med ditto pickup’er.

Du kan selv tilpasse belastningsimpedansen til den pickup, du bruger. Ligesom du kan gå ind i opsætningsmenuen på forstærkeren og justere balance og indgangsfølsomhed for hver indgang.

Hovedtelefon-fans vil glæde sig over en bemærkelsesværdig frisk og vellydende hovedtelefon-udgang. Som let kan håndtere vanskelige 600 ohm hovedtelefoner.

Pomp og pragt med finesse
Den indbyggede DAC arbejder med 32 bit strenge og 192 kHz sample-frekvens, selv om den kun understøtter op til 24 bit/192 kHz ind, men det er også mere end nok. For som jeg hurtigt erfarede, virkede det ikke, som om der lå nogen tekniske begrænsninger i vejen for musikoplevelsen.

Med en MacBook Pro som digital lydkilde via USB, en McIntosh MCD500 cd-afspiller, pladespillerne McIntosh MT5 og Rega RP40 som analoge lydkilder, så stod det hurtigt klart for mig, at det her ville blive sjovt.

En hurtig sammenligning med forgængeren MA7000 viste, at der er sket ting og sager på seks år. Lyden er mere frisk, fokuseret og struktureret med MA8000. Uanset signalkilde. Heldigvis er McIntoshs varemærke – det store og varme lydbillede – bevaret. Bare med et mere stabilt stereoperspektiv og tydeligere dybde i lyden.

Med så forskellige højttalere som Sonus faber Olympica III og McIntosh XR100 som grundlag er der heller ingen tvivl om, at forstærkeren kan skrælle parketten af gulvet. Den vil passe glimrende sammen med store, effekthungrende højttalere som f.eks. JBL S4700.

Med den engelske folk-rock gruppe Mumford & Sons afspillet via USB (24 bit/192 kHz) kunne jeg høre klangnuancer i guitarspillet, som gav instrumentet en tydeligere karakter i lydbilledet. Og komplekse klaverpassager fra Keith Jarretts kyndige hænder var nemmere at følge, fordi den dynamiske kontrast er mærkbart bedre end med MA7000.

Norske Helene Bøksles engleagtige stemme gav mig simpelthen kuldegysninger. Den var varm og blød som honning, mens den klokkeklare klang var skræmmende levende gengivet. Man kan hente endnu flere detaljer frem i lydbilledet med Ayre AX-5, som koster omkring det samme, men så går man glip af den ubesværede fylde, som giver især bas-instrumenter og mandlige vokaler en ekstra dimension.

Blues-kunstnere og karakteristiske stemmer som Johnny Cashs bedemandsrøst bliver også pragtfuldt gengivet. Man kan både høre og mærke, at stemmen kommer fra dybet.

Sammen med McIntosh-højttalerne XR100 er live-følelsen til at tage og føle på, og det er ikke svært at forestille sig, at det kunne være en gylden kombination i manges ører. Men det er den solide kontrol over lydbilledet – selv når man spiller højt – der adskiller MA8000 fra så meget andet, vi har hørt. Selv på fuld styrke er der ingen tegn på, at forstærkeren er ved at miste pusten. På et tidspunkt var det så højt, at synet begyndte at svigte – i hvert fald føltes det sådan – med et fysisk punch, som man kun får med meget effekt og store højttalere.

Raffinement og brutalitet i én og samme forstærker.

Bundsolid
Størrelse og pris kan være en turn-off for mange. Denne forstærker passer ikke ind i de fleste hi-fi-møbler, man kan købe, og den fylder godt, når man først har fået den på plads. Den er også dyr, men prisbilledet blødes lidt op, når man ser på, hvad man rent faktisk får for pengene. En massiv 300 watt forstærker med en rigtig god analog forforstærker, to pladespiller-indgange og indbygget DAC er ikke hverdagskost. Det er lydkvaliteten heller ikke. Den er afgjort i referenceklasse – og ikke kun når det gælder integrerede forstærkere.

Kort sagt et bundsolidt valg for dem, der vil have i både pose og sæk.

Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

70%

Black Week Tilbud

70% På LB+ Total i 12 måneder!

LB+ Total måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

39,- / mnd
130,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Bluesound tager kampen op med WiiM

Technics frier til de audiofile

Ligner et laboratorieapparat

Slet og ret et knaldgodt køb

Bringer musikken til live

Gløder af spilleglæde

Stylet minimalisme

Hi-Fi streaming på budget

High-end i sværvægtsklassen

Kompromisløs lyd i lommen

Total kontrol

Her er Denons løsning på Sonos-kaosset