Dolby Atmos surroundlyd til bilen er et relativt nyt fænomen, og Mercedes er i samarbejde med Burmester blandt de første producenter til at tilbyde dette. Vi har testet Burmester 3D Surround Sound System i 2023-udgaven af EQE 350 4MATIC, som er blandt de første biler i Norden med den længe ventede Atmos-opdatering ombord.
Og sikken en lyd! Selv om vi allerede har god erfaring med Burmester i forskellige Mercedes-modeller, får det hele en ekstra dimension, når vi får serveret ægte Atmos-indspilninger “live” via streamingtjenesten Apple Music.
Burmester 3D-system med Dolby Atmos
Mercedes og Burmester har indset, at lyden i bilen bliver stadig vigtigere: Efterhånden som bilerne støjer mindre og bliver mere selvkørende, får infotainment-systemets kvalitet større betydning for selve køreoplevelsen.
De to tyske producenter har haft et tæt samarbejde om lyd, lige fra den første S-klasse blev udstyret med Burmester-stereo tilbage i 2013. I dag kan du bestille et Burmester-system med opgraderede højttalere og forstærkere som premium-tilvalg helt fra C-klassen og op til de heftigste Maybach-udgaver.
Sidste skud på stammen er Burmester-anlægget til 2023 Mercedes EQE og EQE SUV, som nu kan leveres med en interessant opgradering. Den store nyhed sidder i selve lydprocessoren, som nu er opgraderet med Dolby Atmos lydbehandling. Og det er ikke at kimse af!
Atmos – a-hvaffornoget?
Måske har du ikke hørt om Dolby Atmos før, men du har garanteret hørt det i en eller anden form. Lydformatet har længe været bredt anvendt til filmlyd i biografen og til hjemmeunderholdning, og det har for nylig gjort sit indtog i musikkens verden.
Til forskel fra almindelig 5.1 surroundlyd er Atmos et objektbaseret lydformat med metadata om, hvordan lydeffekterne eller instrumenterne skal placeres i et tredimensionelt lydbillede. Dette giver muligheder for at genskabe et større, dybere og et mere fuldt omsluttende 360-graders lydbillede.
Både Apple Music og Tidal tilbyder nu musik i Dolby Atmos-format, og tilgængeligheden af nye surroundsound-optagelser ser kun ud til at vokse. Atmos er måske ekstra spændende i en bilsammenhæng, eftersom man allerede er omgivet af højttalere fra alle sider. Det bliver simpelthen muligt at bringe mere af det, lydteknikeren hører i studiet, helskindet ind i kabinen …
Hurtige fakta
Burmester-systemet (udstyrskode 810) består af i alt 15 højttalerenheder (diskanter, mellemtoner/fuldtoner og basenheder) rundtom i interiøret. Det inkluderer både integrerede subwoofere i gulvet foran og egne surround-effekthøjttalere i loftet. Hver højttaler er «tunet» til det akustiske miljø i bilen og drives af hver sin separate forstærkerkanal. Den totale udgangseffekt er på 710 watt (2 x 120 watt, 7 x 50 watt, 6 x 20 watt).
Du kan selv vælge, om lydbilledet skal være ekstra fokuseret mod for- eller bagsæderne. Burmester og Mercedes har også udviklet deres egne smarte lydassistent, hvor man kan justere lydbilledet efter sine egne præferencer. Der er desuden separat, virtuel 3D-tilstand, men den vil være til mindre nytte nu, hvor man kan få den “ægte vare” i form af originale Atmos-optagelser.
Lille opgradering gør stor forskel
Burmester har længe haft et system med virtuel 3D-lyd på markedet, men med introduktionen af Dolby Atmos får vi altså mulighed for at lytte til den ægte vare i form af musikindspilninger i Dolby Atmos-format.
Men ifølge Mercedes-importøren vil Atmos-opdateringen desværre kun være tilgængelig på nye 2023-modeller af EQE, den er ikke uden videre bagudkompatibel med 2022-modellerne. Du vil altså ikke kunne opnå Atmos 3D-lyd gennem en OTA (over-the-air) software-opdatering eller lignende. Heller ikke ved at tage en tur ind omkring service. Ærgerligt!
Det hele virker lidt mystisk, for så vidt vi kan se, er der ikke sket de store ændringer i selve højttalersystemet: Vi taler stadig om 15 højttalere og 710 watt forstærkereffekt, som i tidligere udgaver.
Forskellen er, at selve DSP-hjernen nu er i stand til at modtage, decode og afspille Atmos-lydsignaler. For at få adgang til den gode lyd skal du have et abonnement på Apple Music eller Tidal, og det er ikke nok at afspille den via din mobiltelefon – du skal logge ind via en egen konto i Mercedes’ brugergrænseflade, også kendt som MBUX.
Så hvordan lyder det?
Burmester-systemet i EQE er allerede et af de fineste, vi kender til, med en stor, fyldig og varm klang, et lydbillede med masser af luft og finkornede detaljer, og ikke mindst en meget fyldig og taktfast bas, som kan spille højt uden plagsom forvrængning. Det er som skabt til at nyde de gode indspilninger, og med Atmos kommer anlægget til sin fulde ret.
I bilstereo-verdenen har det længe været almindeligt at tilbyde såkaldt 3D- eller surroundlyd i en eller anden form. Fordi de mange højttalere er spredt rundt i kabinen, er det ofte nødvendigt at foretage en eller anden form for signalbehandling for at sikre optimal lyd for både fører og passagerer. Dette gøres simpelthen ved at tage det originale stereosoundtrack og lave et virtuelt (augmented) surround-mix, med vekslende held.
Med Atmos ligger 3D-informationen derimod på selve indspilningen, klar til at blive decodet i den anden ende, og med langt mere lydinformation end et traditionelt stereosoundtrack. Og det kan man virkelig høre!
Meget afhænger af indspilningen og musikvalget, men det generelle indtryk er, at lydbilledet vokser i størrelse, samtidig med at det bliver mere præcist.
Tag for eksempel Daft Punks Get Lucky, som vi har hørt utallige gange i stereoversion. I Atmos-remixet version bliver Pharrells vokal meget større og mere nærværende og ægte. Vi oplever større forskel i dybde og niveau mellem denne og det efterfølgende refræn.
Og hvilken bas! Niles Rodgers’ guitar lyder væsentligt federe, samtidig med at der er mere kraft i de pumpende rytmer. Der er ingen tvivl om, at Atmos-mixet formår at hente mere «live-følelse» ud af den samme sang.
En anden, væsentligt ældre klassiker, Fleetwood Macs Dreams, får også en fascinerende vitaminindsprøjtning i Atmos-remix. Trommer, bas og guitar står tydeligere hver for sig, samtidig med at Stevie Nicks’ vokal skinner klarere igennem.
Lydbilledet antager imidlertid helt andre dimensioner, når vi spiller helt ny musik, som er lavet i 3D fra starten. For eksempel albummet Tuvayhun af TrondheimSolistene, produceret af norske 2L. Dette er en original immersive indspilning, udført med avanceret mikrofonopsætning i Nidarosdomen. Og her kan vi virkelig tale om katedralsk stemning i Mercedesen!
Størrelsen og klangdybden er fascinerende, og det samme gælder placeringen af de forskellige instrumenter og sangvokalen omkring os. Ingen tvivl: Her får man en realisme og et nærvær, som er vanskelig at slå med en traditionel stereo-indspilning.
Konklusion
Burmester 3D-systemet i Mercedes EQE er allerede blandt de bedre bilstereoer, vi har hørt, og Med muligheden for at afkode Dolby Atmos vil lyden kunne blive endnu større og mere omsluttende.
Men pas på: Når du er omgivet af musik og kreative lydeffekter fra alle sider, er der en vis risiko for at blive revet med, så det kan være en god idé at holde begge hænder på rattet!
Nutidens Mercedes-ejere kan dog føle sig lidt snydt, for dette er virkelig en opgradering, der gør en hørbar forskel for et bredt repertoire af musik.
Mercedes informerer om at Dolby Atmos først bliver tilgængelig i Mercedes i følgende modeller: Mercedes-Maybach S-klasse, EQE, EQE SUV, EQS og EQS SUV. På sigt vil alle biler med Burmester få denne funktionalitet.
Priser:
- EQE 350 4MATIC: Pris fra 726.124 kr.
- Burmester 3D Surround Sound System #810: 15.306 kr.
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer