Musikken på en cd er – som mange nok er klar over – optaget med en sampling-frekvens på 44,1 kHz. Derfor havde de første cd-afspillere også den samme arbejdsfrekvens. Der gik dog meget kort tid, før nogen fandt på at aflæse signalet i flere omgange, såkaldt oversampling.
Formålet med oversampling er at forøge opløsningen på det digitale signal og reducere støjen. Samtidig kan man undgå de meget stejle – og lydødelæggende – lavpasfiltre, der ellers er nødvendige for at adskille signalet fra sampling-frekvensen på 44,1 kHz.
Oversampling har været god latin lige siden. Men nogle få hi-fi-producenter – bl.a. Audio Note og hollandske Metrum Acoustics – mener, at oversamplingen gør mere skade end gavn, og fravælger derfor oversampling i deres DAC’er og cd-afspillere.
Vi har lyttet til Metrum Acoustics’ topmodel, Pavane, til næsten 40.000 kroner.
NOS
Metrum Acoustics kalder teknologien i Pavane NOS. Det står ikke – som normalt – for New Old Stock, men for Non-OverSampling. Men det er ellers tæt på, da producenter af oversampling-fri DAC’er normalt må tage til takke med gamle DAC-kredse fra cd’ens barndom fundet på restlagre.
Metrum Acoustics har i stedet udviklet deres egen DAC-kreds, kaldet Transient. Kredsen klarer sampling-frekvenser op til 384 kHz (på USB-indgangen), men kun hvis originalsignalet har denne sampling-frekvens. Der pilles ikke ved det indgående signals sampling-rate.
Otte DAC-kredse
Der er ikke sparet på delene i Pavane, hverken i antal eller kvalitet. Hvor de fleste ville bruge én DAC-kreds til at konvertere signalet, sidder der otte her!
Pavane er for det første opbygget som dual-mono, med separate printkort og strømforsyninger for hver kanal (en tredje strømforsyning tager sig af de øvrige logiske kredsløb). For det andet fordeles konverteringen mellem to DAC-kredse, som tager sig af henholdsvis den øverste og den nederste del af dynamikområdet for at opnå større dynamik og lavere støjgulv. Og så er det hele i øvrigt opbygget symmetrisk. En Lundahl-udgangstransformator summerer det balancerede signal til RCA-udgangene.
Det hele er pakket ind i et solidt aluminiumkabinet med glaslåg. I hvor høj grad mekanisk dæmpning er nødvendigt i en DAC, er et spørgsmål, som der er mange – og stærke – meninger om. Men dæmpningen er i hvert fald til stede, og når vi er oppe i dette prisleje, må det også gerne se lækkert ud. Den samlede vægt er oppe på 10 kg.
Betjeningen er enkel. Fem trykknapper på fronten giver adgang til hver sin indgang. Derudover er der kun en tænd/sluk-knap. Fjernbetjeningen er endnu simplere, da den kun har én knap, som kan skifte mellem de fem indgange. Der er ingen volumenregulering, så Pavane kan kun bruges som DAC og ikke som digital forforstærker. Det virker ellers nærliggende at spare et led i signalkæden – ikke mindst når hvert led koster det samme som en god brugtbil!
Ægte og nærværende
Pavane er en hudløst ærlig DAC, der ikke i nævneværdig grad lægger noget til eller trækker noget fra i behandlingen. Klangmæssigt er den i særklasse nøgen og ubetonet. Akustiske instrumenter lyder ægte og nærværende på en måde, som jeg ikke kan mindes at have hørt før. En klarinet lyder virkelig af træ.
Og detaljerne! Man finder sig selv lyttende til, hvordan hver enkelt streng i et akustisk klaver svinger. Og kommer der et stykke med elektrisk guitar, kan man med kirurgisk præcision høre, hvilken forstærker der er brugt.
Det betyder også, at mindre vellykkede optagelser afsløres i al deres mangel på perfektion. Heldigvis sker det sjældnere end ventet. Pavane bringer også detaljer frem i optagelserne, som hidtil har ligget gemt.
Umiddelbart virker dens ambience lidt afdæmpet. Ved nærmere lytning viser det sig dog, at den bare ikke overdriver rummet, men gengiver det i den størrelse, som det har på optagelsen. Tætte, intime optagelser står nøgent i stuen. Men når der er rum på en optagelse – det være sig ægte eller kunstigt – vokser perspektivet og fylder stuen ud i både bredde og højde.
Konklusion
Metrum Acoustics Pavane er en teknologisk utraditionel DAC, som beviser, at den slagne vej ikke er den eneste vej til et godt resultat. Lydmæssigt er den fuldt på højde med andre high-end DAC’er. Dens evne til at formidle lyden på optagelsen er blandt de bedste.
Om den passer til dig, afhænger af dit klangideal og øvrige anlæg. Men den er så afgjort værd at tage i betragtning, når digital lyd skal konverteres i høj kvalitet. Dens største konkurrenter vil næppe være andre DAC’er, men meget ambitiøse digitale forforstærkere.
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer