De fleste forstærkere, som vi møder, er af den integrerede type, altså hvor alting er samlet i én enhed. Men der er stadig nogle, der sværger til at have en ren forforstærker. Enten fordi de har særlige krav til effekttrinet, eller fordi den skal kombineres med aktive højttalere.
NAD C658 er en forforstærker i prisklassen lige før det begynder at gøre rigtig ondt. Den ligner klassisk NAD: En gråsort kasse uden nogen form for pynt. Det ydmyge look vil sandsynligvis glæde sande NAD-fanatikere, mens andre vil se den som decideret usexet. Den er under alle omstændigheder langt mindre iøjnefaldende end M10 og M33, som den har Bluesound og Dirac Live-rumkorrektion tilfælles med.
På fronten finder vi en volumenknap (selvfølgelig i plastic), to trykknapper til kildevalg og et navigationshjul til at vælge menufunktioner. Et minimalistisk display fortæller passende meget til daglig brug, men opsætningen kræver en del bladren omkring.
En ny type komponent
NAD betegner C658 som “en ny type stereokomponent”. I den betydning, at den er en forforstærker og kan modtage (net)radio, kunne den falde ind i kategorien “preceiver”. Der er ikke mange af dem, men de findes. Eller den kan i kraft af den indbyggede digitalkonverter betragtes som en DAC/forforstærker. Dem har vi faktisk set nogle stykker af.
Det skal dog ikke tage glansen fra, at vi har at gøre med et ganske alsidigt apparat, der kan være både signalkilde og samlecentral for alle dine analoge og digitale lydkilder.
På analogsiden er der to sæt linjeindgange og – vigtigere – en pladespillerindgang (RIAA). Den understøtter dog kun MM-pickupper.
To typer digitalindgange mangler, nemlig den professionelle AES/EBU og USB-B, hvor DAC’en fungerer som eksternt lydkort for en computer. Det kan til en vis grad løses, da NAD C658 kan udvides med de såkaldte MDC-moduler (Modular Design Construction), som der er plads til to af. I skrivende stund er de eneste relevante moduler et USB-B-portmodul med support for DSD-filer og et HDMI-modul, der giver adgang til at bruge forstærkeren til hjemmebiograf. Men naturligvis kun i stereo og uden surround-dekodning.
Streaming
Men i virkeligheden kommer de fleste ikke til at bruge indgangene til ret meget, da det meste foregår trådløst. NAD C658 har indbygget Bluesound, der er NAD’s multirumssystem i konkurrence med Sonos, HEOS og Google Home. Og uanset at man køber forstærkeren med forudsætningen om at forkæle pladespilleren og vinylsamlingen, vil indgangsvælgeren nok i praksis stå på Bluesound det meste af tiden for at høre netradio eller streame fra en af musik-streaming-tjenesterne.
Vælger du Tidal, understøtter C658 også det højopløste MQA-format, der bruges på Tidal HiFi Master-optagelserne.
Man kan streame til C658 fra mobilen med Apple AirPlay 2 og Bluetooth. Sidstnævnte er tovejs, så man kan bruge trådløse hovedtelefoner sammen med forstærkeren. Og da aptX HD-protokollen understøttes, kan lydkvaliteten blive glimrende.
Dirac Live
Rumkorrektionen er, ligesom på NAD M33 og NAD M10, Dirac Live. Og ligesom på dem er der tale om basisudgaven, hvor der kun korrigeres under 500 Hz. Det føles nærigt, og NAD kunne uden løftede øjenbryn herfra have lagt de ekstra få hundrede kroner oven i prisen på forstærkeren – for derpå give os en “gratis” fuld version af Dirac.
Når det er sagt, så er basområdet der, hvor rumkorrektion kommer mest til sin ret, og samtidig også der, hvor chancen for et godt resultat er størst.
Opmålingen af rummet ligner den, som man finder på surround-receivere, bortset fra at man må undvære skærmmenuer på TV’et. Det sker i stedet via Dirac mobil-app’en og den medfølgende målemikrofon.
Når der er målt op fra i alt ni målepunkter i rummet omkring lyttepositionen, beregnes en korrektionskurve, som gemmes i forstærkeren. Man kan på mobilskærmen både se og justere den foreslåede frekvenskurve.
Og forskellen er stor. Man indser først, hvor meget rummet påvirker bassen, når påvirkningen holder op! Eller i hvert fald bliver mindsket. Pukler i basområdet kan tæmmes, men dybe dyk på grund af udfasninger er uden for rækkevidde, da man kun opnår at overbelaste effektforstærker og højttalere. Ud over en renere basgengivelse gør rumkorrektionen det også muligt at høre detaljer i mellemtoneområdet, der tidligere blev overdøvet.
Lydkvaliteten
Med så mange ligheder i funktioner er det nærliggende at tænke, at der også lydmæssigt skulle være et nært slægtskab mellem NAD C658 og forforstærkerdelen i M33, M32 eller M10. Vi er ikke helt deroppe, men det er tæt på.
Sammenlignet med forforstærkerdelen i M32 er der en lille smule mindre kølig nøgternhed i C658. Der er ikke den samme præcision i dimensionerne på rummet. Men forskellene er små. Og i praksis præger valget af den ene eller den anden effektforstærker helheden langt mere. Ikke i den betydning, at forforstærkeren ikke betyder noget. Men fingeraftrykket fra effektdelen i M33, M32 eller C298, som vi også har i testrummet for øjeblikket, er langt mere udtalt.
NAD C658 er først og fremmest ret nem at lytte til. Der er ikke nogen toneområder, der i særlig grad eksponeres eller forfordeles. Når bassen virkede enten tung eller slank, var årsagen i højere grad det tilsluttede effekttrin.
Den akustiske scene, der tegnes op, er lidt mere fremadvendt, og solisterne befinder sig lidt mere inde i rummet snarere end bag ved højttalerne. Det er hverken rigtigt eller forkert (og forskellen mellem optagelserne præger sceneriet langt mere end forstærkeren i sig selv), men den lidt større nærhed gør det lettere at leve sig ind i musikken i stedet for at tælle pladser i orkesteret. Og det er vel i sidste ende det, musiklytning bør handle om.
Konkurrenterne til C658 er få, så på den måde må man give NAD ret i, at den er en ny type komponent. Der er i forvejen meget få separate forforstærkere uden for det kostbare high end-segment. Og ingen af dem har mulighed for multirums-streaming. For slet ikke at tale om indbygget rumkorrektion.
Det tætteste på en konkurrent er nok en integreret forstærker med streaming, såsom Hegel H120. Eller en NAD C388 med Bluesound-udvidelse. Her får man i begge tilfælde en effektforstærker med i købet, men uden den vigtige rumkorrektion. Naim Unity Atom er en meget kompetent streaming-forstærker, men koster også en del mere end NAD C658. Men dog ikke mere end den og en matchende effektforstærker.
Konklusion
NAD C658 placerer sig et sted midt imellem firmaets almindelige no-nonsense-modeller og den polerede Masters high-end-serie. Der er ikke ofret en bøjet femøre på det ydre design, men der er fyldt godt op med avancerede løsninger inde i kabinettet.
Med streaming og multirumslyd via BluOS samt rumkorrektion kan C658 blive et glimrende samlingspunkt for et digitalt anlæg. Og pladespillerindgangen vil for mange – men ikke ejere af MC-pickupper – være det afgørende argument. Det ligger lige til højrebenet at kombinere den med effektforstærkeren C298. I så fald får du en ydelse, der kommer tæt på den integrerede M33, men en fjerdedel billigere.
2 kommentarer til “NAD C658”
Skriv din kommentar
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer
Tak for en god anmeldelse. NAD C658 hvornår er den kommet på markedet? Er det en ny model? Mvh jens
Selv tak. Det er faktisk et års tid, siden NAD C658 kom på markedet, men testen blev udskudt i flere omgange. I første række fordi Dirac Live-uderstøttelsen var forsinket, og senere fordi der var en matchende effektforstærker, “der var lige om hjørnet”. Den (C298) er kommet nu, og var har testet begge.