Naims New Classic 200-serie tog på mange måder forstærkerlyd til nye højder, da den kom for bare et år siden. Nu har serien fået en storebror i New Classic 300-familien, som (hvis vi ser bort fra den helt vilde Statement-serie) troner på toppen af Naims modeludvalg. Med kompromisløs kvalitet og enestående ydelse, hvis vi skal følge både Naims egne påstande og journalistens egen mavefornemmelse.
NSS 333: Referencemusikstreamer med alt i vinkel
New Classic NSS 333 viderefører den musikalske arv fra NDX 2, men Naim lover, at den tager lyd og funktionalitet et kvantespring videre. Den adskiller sig fra lillebroren NSC 222 ved opgraderet DAC, filterteknologi og strømforsyning, som skulle løfte lyden betydeligt. Ved at adskille forforstærkerdelen kan kredsene i streameren forenkles, hvilket igen giver mindre støj.
I hjertet af NSS 333 sidder Naims egen NP800-streamingmodul. Den lægger hele fem minutter musik i bufferhukommelsen, som renses for jitter og anden digital forvrængning. Streameren kan opgraderes med den eksterne strømforsyning NPX 300, som angiveligt yderligere reducerer støj fra streamingen i musiksignalet.
Balanceret XLR
Det er noget nyt, at Naim udstyrer produkter med balanceret XLR, oven i RCA og deres egen DIN-forbindelse. DIN sikrer stjernejord, hvilket ifølge Naim er vigtigt for at holde systemet i balance. Men dette kan også opretholdes ved brug af såkaldt impedansbalanceret design, som de mener har lydmæssige fordele over fuldt balanceret drift.
Påstanden er, at den lille mængde forvrængning, der slipper igennem, er 2. harmonisk, som matcher matematisk med grundtonerne og derfor ikke opfattes som støj. En fuldt balanceret kreds ville kræve dobbelt så mange komponenter for at skabe to helt identiske, men modsatte, signalveje, for derefter at annullere støjen ved udgangen. Da det ikke er muligt at lave kredsene fuldstændig identiske, vil det, der kommer ud af støjen i sidste ende være mere tilfældigt og dermed mere ulige harmonisk og umusikalsk.
Intuitiv streaming
Naims grænseflade er en af de mest intuitive, jeg har brugt. NSS 333 streamer problemfrit fra Tidal, Qobuz og Spotify og har AirPlay 2 og Roon Ready-support. Men det er den samlede pakke, der imponerer, med en usædvanligt god DAC, opgradérbar strømforsyning og ikke mindst den fantastiske lydkvalitet.
Jeg har kun én høne at plukke med Naim, og det er brugen af LCD-skærm i stedet for OLED. Man kan tydeligt se bagbelysningen, især når man betragter produktet fra en vinkel. Et seriøst produkt som dette fortjener det perfekte sortniveau fra OLED.
NAC 332: Forforstærker med genial volumenkontrol
NAC 332 fortsætter arven med hybrid digital/analog volumenkontrol, men hele konstruktionen bortset fra volumenkontrollen er helt analog. Volumenkontrollen og komponentkvaliteten er på linje med Naims flagskibsserie Statement, og denne NAC 332 skal være noget af det mest imponerende, som Naim har formået at få ud af samlebåndet. Dette er for øvrigt Naims første high-end analoge forforstærker med indbygget strømforsyning, selvom også denne kan opgraderes med den eksterne NPX 300. Den eksterne strømforsyning slukker den interne transformator, forstærker mere af musiksignalet og sænker støjgulvet yderligere.
Bemærk, at NPX 300 kun kan levere strøm til ét produkt, så hvis du vil opgradere både streamer og forforstærker, skal du bruge to sådanne strømforsyninger. Hver med deres tilsvarende pris! Jeg har fået én med i denne test, og har prøvet den både på streameren og forforstærkeren for at lytte efter forskelle.
Kraft møder kontrol!
Mono-effektforstærkeren NAP 350 leverer mere rå styrke end stereoforstærkeren NAP 250, med 175 RMS-watt pr. kanal ved 8 ohm. Dette lyder måske relativt beskedent, men med en peak-power på hele 1,7 kW bedes alle tvivlere holde sig hjemme. Med NAP 350 lover man en enorm transient- og baskontrol! Og det med et gigantisk, præcist og dynamisk lydbillede, hvor selv de mest komplekse passager håndteres med lethed og autoritet.
Naim New Classic 300: Det ultimative musikanlæg
Med de store Bowers & Wilkins 802 D4 på orkesterpladsen i testlokalet (test er på vej), står musikoplevelserne i kø.
Naim-sættet skaber et enormt, detaljeret og samtidig intimt lydbillede. Instrumenter tegnes op med kirurgisk nøjagtighed, samtidig med at stemning og nerve formidles med tilstedeværelse og nærhed.
På Infected Mushrooms elektroniske fest af et trance-nummer, I Wish, fylder New Classic 300 rummet med et nærmest uudtømmeligt lydtryk. Bas og trommer har en fysisk kraft, der sender gnister, uden at stjæle fokus fra resten af det luftige lydbillede. Dette remix giver gåsehud, hvor lydbilledet er stablet lag på lag med en ro og autoritet, jeg sjældent har hørt mage til.
Her kommer monoforsterkersættet NAP 350 virkelig til sin ret, godt hjulpet af en fantastisk renhed og dynamik fra de øvrige komponenter i kæden. De to kraftkarle vedligeholder en beundringsværdigt stram kontrol over selv de mest intense orkestrale crescendoer.
På Anne-Sophie Mutters fremføring af Vivaldis Violinkoncert i F-dur bevarer Naim-systemet ligeledes jerngrebet om det bløde og sårbare violinspil, samtidig med at paukerne har en kontanthed og pondus, der giver musikken fremdrift. Her forenes hurtighed og smidighed med følsom nuancering.
Akustisk musik for sarte sjæle
Den stille sang Dear Insecurity af Brandy Clark i duet med Brandi Carlile tegner instrumenterne op med nærmest mikroskopisk nøjagtighed. Violinen og celloen i begyndelsen har en organisk varme og nærvær; vibrationerne fra strengene klinger ud i det åbne rum.
Vokalerne fra Brandy Clark og Brandi Carlile har hver deres karakteristiske farve, men deler en intim nærhed, som gennem Naim-systemet skildrer længslen efter det uopnåelige selvportræt med største følsomhed. Dette er ganske enkelt noget af det mest engagerende, jeg har hørt fra forforstærkere i nogen prisklasse. Således befinder Naim-sættet sig i den klart højere ende af det, jeg er vant til at høre.
Med og uden ekstern strømforsyning NPX 300
Når man tilslutter strømforsyningen NPX 300, er det som at fjerne et slør fra musikken. Et slør, man ikke vidste var der, før man hørte det. Men efterfølgende kan man ikke undlade at høre det, når strømforsyningen afbrydes. Den skaber omtrent samme type forbedring, hvad enten den tilsluttes streameren eller forforstærkeren. Men i mine ører er forskellen større sammen med streameren.
Ud over at fjerne dette silketynde slør og dermed åbne lydbilledet mere, synes jeg faktisk også, at det lyder, som om der pludselig bliver mere kraft i systemet. Det bliver der selvfølgelig ikke, men ved at fjerne støjen kommer dynamikken bedre frem, og kontrasten mellem højt og lavt bliver større. Når man spiller højt, får hvert trommeslag mere snert, elektriske guitarer med masser af forvrængning bliver endnu mere fysiske, og alt bliver endnu mere engagerende.
Konkurrenter
Selvfølgelig er der også her konkurrenter i alle prisklasser. Hvis du ikke har brug for grænsefladen til Naim-streameren NSS 333, men trives fint med Roon, så mener jeg, at Mola Mola Tambaqui har lige så stor opløsning. I det lidt højere prisleje finder du dCS Lina Network DAC, som har samme lydmæssige fordele som Mola Mola’en og med bedre streaming-muligheder. Men Naim-streameren komplementerer de andre Naim-komponenter perfekt, og hvis du allerede er solgt på forstærkersættet NAC 332 og NAP 350, ser jeg ingen grund til ikke også at vælge NSS 333. Den er enormt god!
Forstærkersættet NAC 332 og NAP 350 har konkurrenter som Hegel P30A og H30A, for eksempel. Hvis du vælger at brokoble to H30A, som de egentlig er kontrueret til, bliver prisen nemt omkring 100.000 kr. ekstra for Hegel, selvom du med Naim tilføjer strømforsyningen NPX 300 i regnestykket. Hvis valget står mellem Naim eller Hegel med én effektforstærker, ville jeg hurtigt vælge Naim.
Så har vi den superfleksible Devialet Expert 1000 Pro, som er to 250 Pro koblet sammen i mono. Et fantastisk forstærkersæt, også med indbygget streaming, og med mulighed for at tilpasses specielt til en enkelt højttalermodel. Det ultragennemsigtige og superluftige lydbillede er noget helt specielt, men Naim har en varmere lyd.
Så må vi ikke glemme Rotel Michi P5 og S5. Digitale indgange i forforstærkeren, fantastisk lyd med masser af kraft. Et forstærkersæt, der kan få Dovrefjell til at slå revner, og som desuden har meget af Naims taktfasthed og varme. Det kan ikke opgraderes som Naim kan, og det tager mere plads. Men en absolut værdig udfordrer.
Alt sammen afhænger af smag og behag, men det er helt sikkert, at du ikke går galt i byen med Naim-sættet.
Konklusion
Naim New Classic 300 tager en fremragende lyd til nye højder. Streaming-DAC, forforstærker og et par rå monoforstærkere smelter sømløst sammen til det hidtil mest ultimative Naim-system. Her forenes analog varme, digital opløsning og uudtømmelige mængder af dynamik og detaljer. Dette er ganske enkelt noget af det mest engagerende og musikalsk overbevisende, jeg har hørt. Og som det gør ondt at sige farvel til.
2 kommentarer til “Naim New Classic 300”
Skriv din kommentar
Læs videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder!
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer
Kan man ikke kører uden forforstærkeren, med streamer og 2 stk. monotrin?
Hvor stor lydforskel er der imellem NDX2 og den nye NSS 333?