Mange kender denne som en DJ-pickup, og det er bestemt ikke forkert. Ortofon Concorde har tjent godt på Technics DJ-afspillere i SL-1210-serien i flere årtier, og har fået millioner af mennesker til at danse. Op med hånden hvis du er sikker på, at du aldrig har danset til en Ortofon Concorde DJ-pickup.
Ortofon lavede i en kort periode hi-fi-versioner i Concorde-form, som ikke var beregnet til scratching. De var lidt mindre robust opbygget teknisk set, men toptunet til en bedre lydoplevelse.
Nu har de gjort det igen, og passende nok hedder den nye serie Concorde Music. Teknisk set er de baseret på Ortofons fremragende 2M-serie, som er moving magnet pickup’er, og ligesom 2M-serien kaldes Concorde Music-serien Red, Blue, Bronze og Black.
Der findes også en Music Black LVB 250, som er en slags hyldest til Ludvig van Beethoven. Den er identisk med Music Black, men med en nålearm i boron, og den samme Shibata-slibning som Black. Music Black kan opgraderes til Music Black LVB 250, blot ved at skifte nålen, hvis man ønsker det.
Concorde Music-serien passer kun til tonearme med SME-fatning. Det betyder, at de ikke kan bruges på for eksempel en Rega-pladespiller, men for dem med en Rega-pladespiller findes der en Ortofon pickup i 2M-serien, som hedder 2MR Reduced. Højden på pickup’en er reduceret for bedre at passe til Regas tonearme, som ikke har højdejustering.
Tilbage til Concorde Music. En ikke uvæsentlig fordel ved Concorde-pickup’ernes design er, at pickup-huset og pickup’en er en integreret del. Det kan nævnes, at “Concorde” betyder enhed på fransk, men de fleste tænker nok på Concorde-pickup’erne som en reference til den vipbare næse på passagerflyet Concorde.
Plug and play
Pickup’en er såre enkel at montere. Man sætter den på fatningen, strammer fæstet til, og balancerer armen til et nåletryk på 1,8 g. Hvis armen har højdejustering, skal højden justeres, så nålearmen har en hældning på 20°.
Normalt betyder det, at armen vil ligge parallelt med vinylpladen, når nålen er sænket ned i rillen.
En udgangsspænding på generøse 6 mV betyder, at pickup’en kan bruges direkte i enhver phono-forforstærker med moving magnet-indgang. Den høje udgangsspænding reducerer støj, da der ikke kræves så meget forstærkning i phono-trinet. Som nævnt anvender nålearmen – her i aluminium – en Shibata-slibning. Den er meget skarpere og har en bedre sporingsevne (80 µm) end konventionelle elliptiske slibninger, og nålearmen er ophængt i en gummiblanding, der er lavet til at bevare sin elasticitet i mange år.
Fire spoler i iltfrit kobber er belagt med sølv, og signalet ender i fire guldbelagte stik, der monteres på fatningen til armen. Pickup’ens samlede vægt er 18 g, hvilket betyder, at den vejer omtrent det samme som en 2M Black på et Ortofon SH-4 pickup-hus.
Pickup’en fungerer glimrende på tonearme med medium masse, hvilket gælder for de fleste arme. For dem, der har en phono-forforstærker med mulighed for at justere belastningsmodstand og kapacitans, skal modstanden for magnet-pickup’er være de sædvanlige 47 kOhm, mens kapacitansen skal justeres mellem 150 og 300 pF.
Så er man klar til at spille musik.
Varm klang og dynamisk lyd
Det kommer næppe som en overraskelse, at Concorde Music Black minder meget om 2M Black. Man får præsenteret et stort, varmt, fyldigt og frem for alt dynamisk og åbent lydbillede.
Man får måske ikke den helt ultimative opløsning, som en Ortofon Cadenza Bronze eller Black kan levere – dog til fire eller fem gange prisen – men det er svært at kritisere en pickup i denne prisklasse for ikke at lyde som en high-end pickup.
Sammenlignet med LVB 250, som vi testede for nylig, er lydbilledet ikke lige så knivskarpt, men man genkender 2M Black-signaturen i Concorde Music Black.
Med David Sanborn og Bob James’ fremragende album Double Vision er det en åbenbaring at høre “Since I Fell For You” med den legendariske Al Jarreau på vokal. Bob James’ bløde tangentklang lyder fyldig og varm med livlig dynamik, og Al Jarreaus vokal er sjældent så varm og klangfuld som på denne optagelse fra 1986. Når David Sanborns altsaxofon skærer igennem lydbilledet efter få takter, er det som at blive stukket i armen af en venlig bi – man farer sammen af overraskelse over den pludselige dynamik.
Steve Gadds sublime rytmesans giver trommerne en imponerende tyngde, og Marcus Millers basspil viste allerede dengang i 1986, hvorfor han er en af de bedste bassister nogensinde.
Optagelsen med Jan Gunnar Hoff-ensemblet fra albummet Polarity præsenterer et stort lydbillede. Optagelsen fra 2017, lavet i Sofienberg Kirke i Oslo af Lindeberg Lyd, er endda endnu bedre. Klaverklangen kommer smukt ud af højttalerne. Kunne fokus være lidt skarpere? Ja. Kunne lydbilledets dybde være større? Måske. Men der er ikke meget at kritisere.
Ortofon-pickup’en gør et fantastisk stykke arbejde med at bringe musikken ud i rummet, helt støjfrit, og det er godt at vide, at hvis man ønsker et strammere fokus og skarpere transientrespons, kan man blot opgradere til LVB 250-nålen.
Konklusion
Concorde Music Black er sjælden i sin kategori som en MM-pickup, der spiller med samme lethed som en MC-pickup. Den kombinerer et balanceret lydbillede, fyldig klang, kraftfuld basdynamik og en åbenhed, der minder mere om MC end MM. Med pickup-huset som en integreret del er den nem at installere og optimere, især til tonearme med SME-fatning. Det er måske det eneste minus – for nogle. Men Concorde Music Black fjerner usikkerheden omkring pickup-tilpasning og garanterer optimal performance.
Fln pickup, men dyr. Hvorfor ikke bruge pengene på en rigtig MC pickup? I det prisleje er der jo mange at vælge i mellem.