Der er intet, der tyder på, at vinylerne forsvinder lige med det første. Tal fra branchen selv viser en pæn stigning i pladesalget, og i takt hermed lanceres der nye pladespillere.
En naturlig følge af vinylpladernes voksende popularitet er, at stadig flere forstærkere leveres med en pladespillerindgang. Det seneste eksempel er Hegel, som for nylig lancerede en version af deres integrerede H190 med pladespillerindgang. H190V, som den hedder – V for Vinyl – har en indgang til pladespillere med Moving Magnet-pickup. Hvilket er den mest almindelige pickup-type på de fleste pladespillere.
Har man derimod en Moving Coil-pickup på sin pladespiller, kan den ikke tilsluttes en H190V, eller nogen anden forstærker med MM-indgang for den sags skyld.
En MC-pickup har en meget lavere udgangsspænding og skal som regel belastes med en meget lavere ohmsk modstand. Hvis man bruger en MC i en forstærker med en MM-indgang, får man simpelthen ingen lyd. Måske en meget svag lyd, hvis MC-pickuppen har en lidt højere udgangsspænding, men resultatet er, at man er nødt til at gå på indkøb.
Svaret for de fleste er at købe et separat phono-trin til MC – også kaldet et RIAA-trin, som tilsluttes mellem pladespilleren og forstærkeren.
Pain
Det løser problemet, men kan medføre andre udfordringer. For eksempel støj. Den ekstreme forstærkning, der er nødvendig for at få lyd fra en MC-pickup, har en kedelig tendens til at medføre støj, der farver baggrunden i lydbilledet.
Man kan selvfølgelig sprænge banken og købe et mere støjsvagt MC-trin, men det koster.
En alternativ løsning er en step up-transformer. Den er som regel helt passiv og består grundlæggende af en spole eller transformer, som er helt uden filtre eller justeringer. Den skal ikke engang tilsluttes strøm, men bare kobles mellem pladespilleren med MC-pickup og forstærkerens MM-indgang.
Bemærk, at en MC step-up ikke kan erstatte et RIAA- eller phono-trin, men er afhængig af en MM-indgang i den anden ende.
Gain
Forstærkning, eller mere præcist: gain, måles i dB – decibel. Hvor mange dB, man får, afhænger af antallet af viklinger på udgangsspolen. For en step up-transformer til MC er alt fra 20 til 30 dB normalt. Pro-Jects MC Step Up Box S3 har 1:16 i viklinger, hvilket betyder, at antallet af viklinger giver gain svarende til 16 gange. Eller op til 24 dB.
Fordelene ved en step up i forhold til et phono-trin er lidt eller ingen støj, lineær frekvensrespons, lav crosstalk og lav forvrængning. Trafoen har kun én opgave, og det er at øge spændingen i det svage signal, ganske enkelt. Så hvad kan gå galt?
Egentlig ikke så meget. Men spoler med meget forstærkning eller gain kan være følsomme over for interferens, så afskærmning er nødvendig. Ellers er det plug and play.
Kvaliteten af spolens kerne, ledninger, afskærmning og forbindelser kan variere meget. De allerbedste bruger sølv- eller guldbelagte kobbertråde af højeste kvalitet i kombination med f.eks. teflonisolerede kabler og ordentlig afskærmning.
Ohm og den slags
Eftersom der ikke er nogen aktiv forstærkning med rør eller transistorer, kan man tilslutte en MC Step Up Box S3 til anlægget og gemme den af vejen. Der er ingen tænd/sluk-knap her. Det eneste, man kan indstille, er indgangsimpedansen – der er en kontakt til hver kanal på bagsiden. Der er to trin, 10-40 og 40-150 Ohm, så man kan tilpasse den korrekte belastningsimpedans til MC-pickuppen.
Hvis man f.eks. bruger en Ortofon Cadenza Blue med en udgangsspænding på 0,5 mV og en intern modstand på 5 ohm, kan man vælge 10-40 ohm. En Denon DL-103R har en meget lavere udgangsspænding og højere intern modstand – 0,25 mV og 40 Ohm, og så indstiller man belastningsimpedansen til 40-150 Ohm på bagsiden.
Lyd
Som nævnt skal en step up-transformer forstærke signalet på den enklest mulige måde. Spolerne skal ikke tilføre andet end gain, hvilket er en af grundene til, at mange entusiaster foretrækker en step up frem for et separat phono-trin.
Så i teorien skal der ikke lægges noget til eller trækkes noget fra. Det svage MC-signal skal forblive intakt hele vejen til MM-indgangen. Det håndterer Pro-Ject-boksen fremragende. Faktisk ville jeg ikke have forventet andet. Med Step Up Box S3 tilsluttet MM-indgangen, og sammenlignet med phono-trin som Primare R35 eller Hegel V10, er lyden ikke helt så åbent, som når man kører en Cadenza direkte ind i MC-indgangen. På den anden side er det helt støjfrit. Ikke antydningen af susen eller farvet støj overhovedet
Lidt af opløsningen og luftigheden dæmpes dog. Lydbilledet er ikke helt så dybt, men det er også alt. Klaver, kontrabas, vokal og bækkener klinger frit og ufarvet fra vinylen, og havde jeg sammenlignet med billigere phono-trin, ville jeg næppe have bemærket nogen synderlig forskel i lyden.
Der findes i øvrigt en dyrere, endnu mere støjsvag balanceret MC step up fra Pro-Ject – Step Up Box DS3 B, som bruger to afskærmede LL 1678-transformere fra Lundahl. Til dem, der vil have endnu flere af de finere detaljer frem i lydbilledet og er villige til at betale prisen.
Konklusion
Med så mange gode forstærkere, der kun har MM-indgang, er en MC step up som MC Step Up Box S3 den helt rigtige medicin. Den koster ikke alverden og er en billigere løsning end at købe de ellers fremragende MM- og MC-trin Aria fra Rega, R35 fra Primare og V10 fra Hegel. Hvilket strengt taget er overflødigt, hvis MM-indgangen i forstærkeren er korrekt konstrueret. Med en gain-switch på fronten ville Pro-Ject MC Step Up Box S3 være endnu mere fleksibel, men ellers er der ikke meget at komme efter til prisen.
Læs videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder!
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer