Man kan let fare vild i udvalget af pladespillere fra Pro-Ject. De har ti modelrækker med pladespillere i alle prisklasser. I alt laver de hele 40 grammofoner, og så har vi ikke engang talt farvevarianterne og specialmodellerne med.
Blandt dem er der nogle virkelige perler, såsom den forhåndenværende – en skamløst charmerende pladespiller i retro-design, som vi har testet før. Nej, vent, det er ikke helt korrekt, for det er en evolutionsudgave af The Classic, som vi har testet.
Forvirret? Lad mig forklare.
Som vi allerede har fortalt, laver Pro-Ject enormt mange pladespillere. The Classic fik ikke kun sit navn, fordi den ser ud, som om den blev lavet i 1970’erne, men fordi Pro-Jects grundlægger, Heinz Lichtenegger, ville have en grammofon, der lignede dem, han solgte fra sin mors tankstation i sin ungdom.
Som sagt, så gjort, og The Classic så dagens lys i 2016.
Den nye pladespiller er bygget på samme måde som før med et inderchassis, der er dæmpet med små kugler af TPE – en slags termoplast – og et “flydende” yderchassis ovenpå. TPE bruges også som dæmpemateriale på pladetallerkenen af aluminium og modvægten på tonearmen.
Armen, der hænger i zirkon-lejer, er velkendt: En 9 tommers konisk arm med en kerne af aluminium og en ydre kappe af kulfiber. Den kan højdejusteres, og det er også muligt at justere azimut med en medfølgende unbrakonøgle.
Denne udgave af The Classic hedder Evo, fordi Pro-Ject har lavet nogle ændringer for at forbedre lyden yderligere.
Inderchassiset har fået mere masse og stivhed, hvilket skulle give bedre dæmpning af resonanser. Indertallerkenen og det leje, den roterer i, er hentet fra specialmodellen 175 The Philharmonic Recordplayer og siges at have bedre tolerancer og lavere friktion, mens den elektroniske motorstyring med hastighedsvælger er taget fra Superpack-versionen af The Classic.
Ortofon MC-pickup
Dér har de også hentet pickuppen. Den almindelige Classic leveres med en Ortofon 2M Silver, en meget fin MM-pickup, men her kommer den med en Ortofon Quintet Red monteret. Det er en meget anvendelig MC-pickup, som er let at matche med forstærkernes indbyggede phono-trin, og som vokser med opgaven, hvis man bruger et separat phono-trin af endnu bedre kvalitet.
Pladespilleren er meget nem at installere og bruge. Dæmpefødderne skal monteres først, og de kan justeres for at få den i vater. Den flade gummirem bruges på 33 og 45 omdrejninger, mens den runde rem bruges, hvis man skal spille 78-plader.
Der medfølger et separat signalkabel af god kvalitet med egen jordledning, og grammofonen kommer også med en tynd filtmåtte samt støvlåg. Følg brugsanvisningen for at montere modvægten og justere nåletrykket (2,3 gram) med den medfølgende vægt, og så er pladespilleren klar til brug.
Bemærk, at man selv skal montere antiskating-loddet. Det kan være ret bøvlet, for man skal først skrue en messingpind med tre riller i på bagsiden af ophænget til armrøret og så trække den tråd, loddet hænger i, i den midterste rille. Stram tråden, når den er på plads, så man ikke risikerer, at loddet falder af og i værste fald forsvinder, hvis man tørrer støv af eller flytter på pladespilleren.
Bedre præcision og dynamik
Evo-udgaven er i en klasse, hvor konkurrencen er hård. Den fantastiske Technics SL-1500C er billigere og har indbygget phono-trin, men mangler noget af den varme klang, som Evo har. Rega Planar 6 har endnu bedre rytmisk kontrol og indsigt, men kun hvis man inkluderer en Ania MC-pickup, og så bliver det dyrt.
Prismæssigt lægger Evo sig midt mellem de to og fremstår som et rigtig godt køb. Ikke kun fordi den ser godt ud og er tillidsvækkende bygget, men også fordi den spiller med overbevisning og autoritet.
Den har bedre dynamisk kontrast og større detaljerigdom end en standard Classic, og det giver bl.a. et meget tydeligt fokus i f.eks. guitarklangen på Dire Straits’ “Love Over Gold” og mere klangdybde end både standarden og Pro-Ject X2.
Klangen fra Keith Jarretts klaver er længere fremme i lydbilledet og mere nuanceret. Tonerne har fornem klangfarve, og pladespilleren får den laveste oktav med og det med større autoritet end Planar 3 eller X2.
Den rytmiske kontrol og drivet i musikken er bedre på Evo-udgaven, men der er også større detaljerigdom i lydbilledet, og vokaler gengives med en uanstrengt naturlig klang med nydelig dybde. Evo giver lytteren mere af det hele, men den største forbedring er, at lydbilledet åbner sig mere, og at den dynamiske kontrast er endnu bedre.
Konklusion
Pro-Ject The Classic Evo er et af de bedste køb i prisklassen, fordi den formår at give lytteren mere af musikkens indre på en overbevisende måde.
Teknisk set er forbedringerne på Evo-udgaven subtile, men lydkvaliteten har fået et velkomment løft. Man kan spille alting på den, og den trives med alt fra Metallica til Mozart. Det er virkelig en af juvelerne i Pro-Jects store udvalg af pladespillere.
Jeg har sammen Pro-ject Evo Classic med en Ortofon Black 2M pickup. Det er en god kombination og lyder fantastisk med en dyb varm og detaljeret lyd. Har pladespilleren tilsluttet til en Pro-Ject rørphono forforstærker. Samlet lyd :Topkarakter