TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

TEST: Pro-Ject X8 Evolution Superpack

Drivende god pladespiller

Pro-Jects X8 viser, at der er meget at hente ved at ofre lidt mere på at få bedre lyd.

Af / 09/06/2023 - 15:30
Pro-Ject X8 Evolution Superpack

Lyd & Billede mener

  • Basdynamik og drive af en anden verden. Stort lydbillede med varm og fyldig klang. Meget gennemarbejdet kvalitet til prisen. Bliver endnu bedre med bedre pickupper.
  • Ikke fuldt så fokuseret som referencen i klassen. Lidt afdæmpet øverst i diskanten.

De fleste forbinder Pro-Ject med budgetvenlige pladespillere, og det er ikke så sært. Udvalget af Pro-Ject afspillere i en fornuftig prisklasse er ret omfattende. De findes i mange farver og versioner, og de har én ting til fælles: de lyder fantastisk.  

Især den aldeles fremragende Debut Pro, som på trods af sit beskedne udseende virkelig leverer et dynamisk og raffineret lydbillede. Ofrer man et par tusindlapper ekstra, kan man få sig en afspiller i X-serien, som tilbyder flere farver, herunder valnøddefinér, og spiller bedre end Debut Pro.  

Her er det værd at nævne X1, som er en fænomenal pladespiller til prisen, men også den lidt mere sofistikerede X2. Som med sin endnu bedre pickup og øgede masse leverer et utroligt stabilt og fyldigt lydbillede.  

Men X-serien omfatter også mere kostbare modeller. Midt i feltet finder vi X8. Her i en såkaldt Evolution Superpack, hvilket betyder, at den leveres med en 5,1 kilo tung dæmpet tallerken, en bedre 9-tommers kulfiberarm og Ortofons meget fine Quintet Blue MC-pickup.   

Pro Ject X8 Evo 5
Ortofon Quintet Blue MC-pickup, færdigmonteret. (Foto: Lasse Svendsen)

Som de nyere versioner af X1 og X2 leveres X8 med balanceret udgang og balanceret kabel som en del af tilbehøret. Det medfølgende kabel er semi-balanceret, hvilket vil sige, at det har et fembenet balanceret stik i den ene ende – til afspilleren – og et par ubalancerede RCA-stik i den anden ende. 

Annonce

Det balancerede kabel, som er ekstraudstyr, kaldes Connect it CC 5P/XLR; det har som navnet beskriver et fembenet balanceret stik i den ene ende og et par XLR-stik i den andre. 

Pro Ject X8 Evo 9
Semibalanceret kabel, men kan udstyres med et balanceret kabel. (Foto: Lasse Svendsen)

Keramisk leje

Men der er mere at fortælle om X8 Evolution. Akryltallerkenen fra de billigere modeller i X-serien er erstattet af en over dobbelt så tung aluminiumstallerken, som er dæmpet med TPE – et termoplastisk gummimateriale, som dæmper resonanser. MDF-chassiset hviler på tre højdejusterbare metalfødder, og tallerkenen roterer i et inverteret leje med en keramisk top, som tallerkenen hviler på.

Pro Ject X8 Evo 8
5,1-kilos aluminiumstallerken med inverteret leje. (Foto: Lasse Svendsen)

Det dæmper de små hurtige resonanser mere effektivt, skaber mindre friktion og giver en mere stabil rotation end et stålleje med en traditionel hærdet ståltop i et oliebad.   

Pro Ject X8 Evo 11
Spindel med en keramisk top. (Foto: Lasse Svendsen)

Tonearmen er Pro-Jects 9-tommer 9cc EVO Carbon med et konisk armrør af kulfiber i ét stykke og med en vægt på kun 8 gram. Armen hænger i fire ABEC 7-stållejer (skatere ved, hvad vi taler om) og kan højdejusteres med en unbrakonøgle.   

Her er den som nævnt udstyret med et fembenet balanceret stik, som understøtter balanceret kabling til et phono-trin med Moving Coil-indgang.  

Pro Ject X8 Evo 2
9cc Evo-armen tåler både en Ortofon Quintet Black og Ortofons dyrere Cadenza MC-pickupper. (Foto: Lasse Svendsen)

Pladespilleren leveres med en rund silikonerem og har en elektronisk omskifter til 33 1/3 og 45 omdrejninger. Afbryderen er placeret til venstre under hastighedsomskifteren.  

Pro Ject X8 Evo 10
Strømafbryder. (Foto: Lasse Svendsen)

Rotationshastigheden på X8 Evo blev målt til 33,21 o/min. Det giver en afvigelse på -0,36 procent, hvilket er yderst acceptabelt. Men wow og flutter er vigtigere, og her er X8 blandt de bedste, vi har testet, med en afvigelse på 0,18 procent. Det er næsten lige så godt som den exceptionelt stabile og direkte drevne Technics SL-1200G og den mange gange dyrere Yamaha GT-5000. 

Pro Ject X8 Evo 7
Remdrevet. (Foto: Lasse Svendsen)

Moving Coil-pickup

Afspilleren leveres med MC-pickuppen Quintet Blue fra Ortofon færdigmonteret på armen. Det eneste, man behøver at montere selv, er fødderne under kabinettet, tallerkenen, remmen, antiskating-loddet og modvægten. Derefter er det bare at sætte stikket i, lægge yndlingsvinylen på og nyde musikken. 

Pickuppen skal have 2,3 gram nåletryk, og den leverer 0,5 mV udgangspænding. Det betyder, at den skal tilsluttes en MC-indgang på forstærkeren eller et phonotrin. Hvis man kan justere modstanden, er tallene for Quintet Blue >20 Ohm 

X8 Evolution Superpack må ikke forveksles med X8 Special Edition i metallic-lak. Den leveres med en dyrere Ortofon Quintet Black, også det en MC-pickup, men med lavere udgangspænding og en skarpere Shibata-slibning. 

Pro Ject X8 Evo 6
Antiskating. (Foto: Lasse Svendsen)

Fyldig og dynamisk

Testmodellen ligger i en højere prisklasse end en X2, og den er på ingen måde uden konkurrence. Den meget velspillende MoFi Ultradeck+ med en Mastertracker MM-pickup er i samme klasse. Det samme gælder Rega Planar 8, som med Ania MC-pickuppen leverer en mere luftig lyd med mere udstrakt diskant. Dog uden Pro-Ject-spillerens fine, varme klang, især i bassen.  

Den lyder ikke så raffineret som en Planar 8 med Ania, men mange vil nok foretrække den fine klang fra en X8 Evo. Sammen med Quintet Blue får du en kombination, der er både dynamisk og glødende med klang over hele frekvensområdet.  

Pro Ject X8 Evo 3
Ortofon-pickuppen er et godt match, men pladespilleren kan sagtens klare endnu bedre pickupper. (Foto: Lasse Svendsen)

Med Wolfgang Schneiderhan og Berliner Filharmonikernes fremførelse af en af Beethovens koncerter for violin og orkester på tallerkenen leverer afspilleren et stort lydbillede med en saftig strygerklang. Man kan høre, at det er et stort orkester på optagelsen, som er blevet remastered for bedre lyd. Schneiderhans violin lyder lidt tør sammenlignet med en Planar 8, men der er rigeligt med klangbund her. Det giver ikke kun orkesterets klang mere fylde, men betyder også, at et klaver ikke lyder som et klaver.   

Den lidt skæve lyd af Steve Dobrogosz’ klaver fra Radka Toneffs album Fairytales klinger frit og fint, og de dybeste oktaver gengives med varm klang og rigtig god dybde. Det lyder ikke så klart helt oppe i diskanten, hvor jeg savner luftigheden fra en Planar 8, men vokalerne sidder som støbt i det generøse lydbillede.   

Læs også Et brag af en analog debut Her er den bedste pladespiller, du aldrig har hørt om. Før nu.

Dynamikken på percussion og bas fra Dire Straits album Love Over Gold er fremragende, og bassen gengives med autoritet og gennemslagskraft. Luften formelig sitrer, når Pick Withers hamrer løs på slagtøjet, både på titelnummeret og den langsomme, men kraftfulde Telegraph Road.  

Den markante baskontrol giver musikken drive og rytmisk kontrol på en måde, som de simpleste pladespillere ikke kan præstere. Sammenlignet med en Pro-Ject The Classic er bassen bedre defineret, dybere og mere dynamisk. Der er ingen tvivl om, at en X8 med 9cc Evo-armen kan hamle op med både en Ortofon Quintet Black og Ortofons dyrere Cadenza MC-pickupper. For så godt er denne Pro-Ject-afspiller faktisk skruet sammen. 

Læs også Rega Planar 8 Rega Planar 8 er klassens bedste pladespiller og udfordrer langt dyrere grammofoner på lydkvalitet.

Konklusion

Pro-Ject X8 Evolution Superpack er et rigtig godt køb i sin klasse. Den lyder ikke lige så raffineret som referencen Rega Planar 8, men leverer et varmere og fyldigere lydbillede. Den passer fint ind i et anlæg, der trænger til en varmere klang, og dens evne til at give musikkens rytme den vægt og dynamik, den fortjener, gør den også til en engagerende afspiller at lytte til. Kræsne ører med en stor pladesamling med klassisk musik bør måske rette opmærksomheden mod X8 Special Edition. Som leveres med en endnu bedre pickup og vil være i stand til at hente flere lydnuancer ud af vinylerne. 

Karakter
Pro-Ject X8 Evolution Superpack
Premium
Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Bluesound tager kampen op med WiiM

Technics frier til de audiofile

Ligner et laboratorieapparat

Slet og ret et knaldgodt køb

Bringer musikken til live

Gløder af spilleglæde

Stylet minimalisme

Hi-Fi streaming på budget

High-end i sværvægtsklassen

Kompromisløs lyd i lommen

Total kontrol

Her er Denons løsning på Sonos-kaosset