Selvom pladespillere har en meget enkel opgave, fremstilles de i alle tænkelige størrelser, farver, materialer, og ikke mindst prisklasser – og de har alle den samme grundlæggende opgave: At få mest mulig musik ud af rillerne i vinylpladen, uden forstyrrelser som vibrationer, interferens eller sporingsproblemer, som forhindrer musikken i at blive frigjort fra de mikroskopiske riller, der er nedgravet i plastikken.
Den lillebitte sten, som klamrer sig til en nåletynd arm, har mange udfordringer, idet signalet skal gøres elektrisk og sendes sømløst og uforstyrret fra pladespiller til forstærker.
Det er ikke sværere end som så.
Alligevel har mange pladespillere svært ved at få det hele ud af rillerne i vinylen. Nogle klarer det bedre end andre, nogle klarer det nærmest slet ikke, men det er ikke nødvendigvis materialet i pladespilleren, der spiller den største rolle for resultatet.
Hele pointen med fejlfri afspilning af vinyl handler om mekanisk præcision – ja, hvorfor ikke kalde det perfektion. Og perfektion som giver mekanisk præcision koster gerne lidt mere.
Nogle pladespillere er lavet af støbt plast, vejer næsten ingenting og lyder gråt og fladt, men betaler man lidt mere, får man typisk et stivere chassis, en arm, der er mere præcist afbalanceret, og en pickup, der graver lidt dybere i rillerne.
I den højere klasse er massen ikke nødvendigvis det vigtigste, men det hjælper meget med en masse, der bidrager til stivhed – et inaktivt chassis er bedre end et levende chassis.
Derfor findes der så mange forskellige måder at fremstille pladespillere på, selvom grundideen er ens, uanset om pladespilleren koster 1000 kroner eller 1 million.
Om pladespilleren er beklædt med finér eller plast er ikke det vigtigste; det vigtigste er, at den udfører sin simple opgave bedst muligt. Men selvfølgelig er der nogen der foretrækker pladespillere, der ligner et smukt møbel, som f.eks. en af Thorens’ pladespillere med træplint, eller den legendariske Linn LP 12, som altid er leveret med en smuk træplint og en affjedret ophængning til at dæmpe vibrationer.
Akryl
Pladespillere i det samme materiale som vinylpladerne er sjældne, men de findes, som vi husker fra Audio-Technicas smukke jubilæumspladespiller i klar akryl, for ikke at nævne Michell Gyrodeck, der også havde et chassis i klar akryl. Men dem, der måske har brugt akryl mest, er Pro-Ject. De har i årevis tilbudt forbrugerne akrylpladespillere som er en smule mere eksklusive end de billigste pladespillere, og sammen med en god arm og en god pickup kan akrylpladespillere kombinere et æstetisk tiltalende udseende med vældig fin lydkvalitet.
Pro-Ject-pladespilleren stammer fra en lang række af gennemsigtige pladespillere i akryl, lige fra den første Perspective-udgave, der kom for 15 år siden. Siden da har Pro-Ject tilføjet flere modeller, og den nyeste er denne, Pro-Ject XA B.
Lad os lige få det sagt: Den ser meget bedre ud i virkeligheden end på billeder.
Den leveres som en komplet pladespiller. Alt er med: Støvlåg, kabler, pickup, og armen er monteret. Der går ikke lang tid fra udpakning og til du får lyd ud af pladerne.
Balanceret
Pickup’en er allerede monteret og det er en Pick It Pro Balanced, hvilket betyder, at den er koblet hele vejen til et fem-pins DIN-stik under armen. Hvis man bruger et balanceret kabel derfra til et phonotrin med balanceret indgang, sikres jordforbindelsen hele vejen frem til forstærkeren.
Tanken er at holde støjniveauet så lavt som muligt og dermed få et så rent signal som muligt fra MM-pickup’en. Armen er en 10-tommers tonearm med lige rør i aluminium. Den har højdejustering og en traditionel antiskatingvægt, der hænger i en nylonsnor.
Betjeningen er ligetil og enkel, men pladespilleren er manuel, så man er nødt til selv at løfte armen tilbage til holderen. Støvlåget er allerede nævnt, men pladespilleren leveres også med en let pladevægt, der sættes på spindlen i midten. Man kan indvende, at en pladespiller i akryl burde have en tallerken i akryl, men Pro-Ject har valgt en aluminiumstallerken på 1,7 kg, som har TPE-dæmpning, ligesom den der bruges mellem modvægten og tonearmen.
TPE er et dødt, gummiagtigt materiale, som dæmper mekaniske resonanser, og i tilfældet med tallerkenen dæmper det tendensen til ringning i metallet. Hele pladespilleren står på tre justerbare fødder, og den remdrevne tallerken drives af en elektronisk motorstyring med en kontakt til 33 1/3 og 45 omdrejninger pr. minut.
Vi kender allerede pickup’en godt, og armen er den samme som bruges på andre Pro-Ject-pladespillere. Så det interessante spørgsmål er, hvordan fungerer denne kombination som helhed? Er det et godt alternativ til for eksempel en Pro-Ject X8 Evolution eller The Classic? For ikke at nævne Rega Planar 6 eller Reloop Turn X, som alle befinder sig i omtrent samme prisklasse.
Fempins DIN-stik
Der medfølger et aftageligt kabel med DIN-stik i den ene ende og konventionelle RCA-stik i den anden. Som ekstraudstyr findes der balancerede kabler, der kan tilsluttes et phonotrin med balanceret indgang. Vi forsøgte med Pro-Jects egen Tube Box DS3 B med to vakuumrør i signalkæden og et balanceret kabel fra Pro-Ject. Men vi forsøgte også med det medfølgende kabel, og her må det siges, at forskellen i lydkvalitet ikke er særlig stor.
Det afhænger mest af hvilket phonotrin man har, og ikke i lige så høj grad af om kablerne er balancerede eller ej. Støjniveauet er meget lavt, selv med det medfølgende kabel, der blot har en almindelig jordledning.
Pladespilleren kan også opgraderes med en separat strømforsyning, som er langt bedre end den vægboks, der følger med i pakken. Pointen med en separat strømforsyning – og Pro-Jects forslag er Power Box S3 Phono – er bedre præcision med et DC-filter, der fjerner støj, som også kan påvirke et tilsluttet phonotrin som Tube Box DS3 B.
Målinger
Pro-Ject angiver wow og flutter til 0,13 % ved 33 omdrejninger, og hastighedspræcisionen til 0,30 %.
Vores målinger viste, at afvigelsen er større end det. Vi målte rotationshastigheden til 33,08, hvilket gav en afvigelse på -0,76 %. Lidt langsommere end 33 1/3 altså. Wow og flutter – hastighedsvariationer – havde en afvigelse på 0,32 %. Hvilket er meget godt, men ikke helt så godt som Pro-Jects egne angivelser.
Gennemsigtigt lydbillede
Det kan virke som en kliché at sige, at spilleren lyder gennemsigtig og klar, da vi taler om en pladespiller i gennemsigtig akryl. Men det er faktisk førstehåndsindtrykket af spilleren, som leverer et stabilt, åbent og luftigt lydbillede med et klædeligt strejf af varm glød.
Den spiller slet ikke som den helautomatiske A2 fra samme producent; man skulle næppe tro, at det var fra samme fabrikant; så forskellige lyder de. På Pro-Ject XA B glider transienter ubesværet gennem lydbilledet, og det luftige lydbillede minder meget mere om en Planar 6, dog med en lidt varmere bundklang.
Med en af vores referenceplader på spilleren, Dire Straits’ Love Over Gold, præsenteres man for et stort og åbent lydbillede med særdeles god dynamisk kontrast. Vi taler ikke helt på niveau med en Technics SL-1200GR2, men dén koster dog også adskillige tusind kroner mere. Plus pickup.
Slagtøjets dynamiske kontrast er perfekt afbalanceret, guitarens klang har dybde og fokus, og lydbilledet opleves som nært, bredt og balanceret.
Klaverindspilninger klinger varmt og naturligt; jeg savner blot lidt mere energi i det øverste register. Det samme gør sig gældende ved messingblæsere, hvor overtonerne virker lidt dæmpede. Fokuset i lydbilledet er fremragende, og vokaler opleves som naturligt gengivet uden nogen betoninger. For eksempel på sibilanter, som ellers kan skabe de lidt uheldige “schhh”-lyde.
Basgengivelsen kan nemt beskrives som kontrolleret og potent, dog uden den samme skala eller dybde som dyrere spillere kan præstere, men man kan heller ikke få alt her i verden.
Denne pladespillers styrke er klart den fine dynamiske kontrast og dens kontrollerede dynamiske respons. Lydbilledet er så åbent og balanceret, som man kan forlange i denne prisklasse, og XA B er et fremragende udgangspunkt for et langt og festligt liv med den samme spiller. Man kan nemt opgradere med et balanceret kabel og et phonotrin med balancerede indgange, montere en endnu bedre pickup, og tilføje en bedre strømforsyning over tid.
Konklusion
Den balancerede Pro-Ject XA B er et af de bedste køb i sin prisklasse. Den skiller sig ud både i udseende, byggekvalitet og lydkvalitet. Med muligheden for enkle og ikke alt for kostbare opgraderinger er dette en pladespiller, man kan starte med og derefter opgradere, når man med tiden ønsker bedre lyd. Eller lade være. Uanset hvad, får man en pladespiller, som ikke ligner de fleste andre; den er solidt bygget i alle led, og præsenterer sig flot som det møbel, den er. Det er måske ikke alle, der foretrækker, at en pladespiller ligner noget, der er lavet af plastik, men der er altså ikke meget at udsætte på kvaliteten af denne akrylspiller. Så vi tøver ikke med at give topkarakteren 6 stjerner til denne pladespiller, som lægger sig helt i toppen af sin klasse.
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer