Den nemmeste metode til at få god lyd, når man streamer musik, er at købe en lille streamingboks fra f.eks. Wiim, Argon eller iEast. Så får man en bedre lydkvalitet, end man får med Bluetooth, når man afspiller musik fra Spotify eller Tidal.
Tilslutter man boksen til sit netværk, kan alle i huset streame det, de ønsker, via anlægget i stuen.
Så er musikken ikke længere væk end mobiltelefonen, og netradio og podcasts kan nemt afspilles fra en simpel app, der styrer streamingboksen.
Det er den enkleste og billigste måde at få trådløs lydkvalitet på.
En anden metode involverer en systemopgradering, og denne løsning er lidt mere elegant, fordi man kan integrere streaming og alle de ønskede tilslutninger i én enhed: Nemlig den integrerede forstærker. Med indbygget streaming.
Der er ved at være mange at vælge imellem. En af de bedste er Marantz Model 40n. En flot integreret forstærker med alle de indgange, man har brug for. Pladespillerindgang inkluderet, og selvfølgelig streaming via netværket.
Midt i dette felt i premiumklassen finder vi Roksan Attessa Streaming Amplifier, som også ligger i samme prisklasse. Den er lidt slankere, men lige så godt udstyret med flere analoge og digitale indgange, pladespillerindgang til MM-pickup og som navnet antyder, streaming. Den har lidt færre analoge tilslutninger, men flere digitale indgange, og den mangler HDMI-indgangen til TV-lyd, som Marantz Model 40n har på bagsiden.
Persiske prinsesser og den slags
Den oprindelige historie bag navnet Roksan har intet at gøre med The Police-sangen Roxanne. Ifølge de nye ejere af Roksan – højttalerproducenten Monitor Audio – ønskede grundlæggerne Tufan Hashemi og Touraj Moghaddam et navn fra den persiske kultur. Valget faldt på Roksana, som vistnok var datter af kong Dareios den Første.
Det sidste er næppe sandt. Den mest berømte Roksana af persisk adel var datter af en adelsmand – ikke af en konge – og hun er kendt for at have giftet sig med Alexander den Store.
Grundlæggerne havde måske ikke fuldstændigt styr på persisk adel, da de startede virksomheden i 1985, men ellers vidste de, hvad de gjorde. Xerxes, som faktisk var søn af kong Dareios, vidste derimod ikke, at hans navn skulle pryde den pladespiller, som Moghaddam præsenterede i 1985. Roksan Xerxes blev det første lydprodukt med et persisk navn, og den specielle pladespillerkonstruktion fik efterhånden følgeskab af forstærkere og CD-afspillere.
Attessa
Den nye serie, som den integrerede Attessa Streaming-forstærker tilhører, består ellers af en integreret Attessa-forstærker uden streaming, som ellers ligner Attessa Streaming-forstærkeren fuldstændigt. Samt en CD-transport uden analog del og naturligvis en Attessa-pladespiller.
Som altid er navnet hentet fra den persiske kultur, og Attessa-serien er opkaldt efter Atossa, som siges at have været gift med kong Dareios og mor til Xerxes.
BluOS
Der mangler måske en HDMI-indgang, men det er det eneste, vi savner i Attessa Streaming Amplifier. Den indbyggede digitale konverter har to koaksiale og to optiske indgange med understøttelse af 24-bit/192kHz-filer. DAC’en understøtter langt de fleste digitale musikformater. Også MQA-filer, som man finder på Tidal.
Der er selvfølgelig en app, to faktisk. MaestroUnite, som man bruger til at forbinde forstærkerens trådløse modul med og til at styre det grundlæggende. Her kan man også ændre navne på indgangene, justere følsomheden på pladespillerindgangen og tilpasse hovedtelefonudgangen til modstanden i Ohm i hovedtelefonerne.
Og så er der en app til BluOS, en streaming-app, som vi kender godt fra bl.a. Dali, NAD og Bluesound.
I denne app kan man styre andre enheder med BluOS – i flere rum og zoner – og afspille musik fra streamingtjenester som Spotify Connect, Tidal Connect, QoBuz m.fl. Den giver også adgang til netradio.
Fjernbetjening, heldigvis
Som man kan se på billederne, er der også en tilslutning til en subwoofer på bagsiden. En ekstra forstærker kan ligeledes tilsluttes, og på forsiden er der et 3,5 mm stik til hovedtelefoner.
Forstærkeren leveres med en fjernbetjening, der kan betjene alle vitale funktioner, når man ikke ønsker at bruge sin telefon. Ellers er der næsten ingen knapper på forsiden. Tre små knapper styrer afspilningen, og volumenkontrollen fungerer også som indgangsvælger. Tryk og drej for at skifte indgang. Det er lettere sagt end gjort, for modstanden er for stor. Første gang, jeg prøvede, blev forstærkeren, der vejer over 10 kilo, skubbet ud over den glasplade, den stod på.
Bortset fra det er betjeningen – også i app’en – forbilledlig.
Fyldigt og behageligt lydbillede
Første gang, man sætter forstærkeren op, skal man sætte Wi-Fi-donglen i en af USB-portene på bagsiden eller tilslutte den til netværket med et Ethernet-kabel. Resten er lige ud af landevejen. Følg anvisningerne i app’en, og inden for få minutter er den online, og man kan begynde at streame musik.
Vores testeksemplar fik sin debut på de nye KEF R7 Meta, som vi har testet i et par uger. Det viste sig at være et rigtig godt match. Sammen med KEF-højttalerne skabte Roksan-forstærkeren et stort, åbent og fyldigt lydbillede. Den havde god kontrol over bassen i George Bensons forrygende version af Billie’s Bounce, og den havde ikke spor imod at spille højt på de gulvstående R7 Meta.
Det lød heller ikke særlig ubehageligt at spille så højt. Snarere tværtimod. Roksan-forstærkeren leverer nemlig et meget behageligt lydbillede, men ikke så laidback, at det bliver kedeligt. Den dynamiske kontrast er ikke helt på samme niveau som den betydeligt dyrere og kraftigere Hegel H190, men sammenlignet med den førnævnte Marantz Model 40n leverer forstærkeren baslyd med samme autoritet og kontrol. Marantz-forstærkeren har en lidt mere finmasket detaljegengivelse, især fra lydkilder forbundet med kabel (f.eks. CD-afspiller), men streamingkvaliteten er næsten identisk.
På Keith Jarretts liveoptagelse Up For IT svinger Roksan og KEF fint, og det varme lydbillede er perfekt til akustisk jazz. Jeg savnede lidt mere smæk i bækkenerne og lidt bedre fokus på detaljer som f.eks. lyden af whiskers på en lilletromme, men lyden fra Roksan-forstærkeren er der ikke noget at udsætte på.
Sammen med de små og mere tungt drevne Dynaudio Special Forty-højttalere lød Roheys vokal på A Million Things præcis så varm og levende, som man kunne ønske sig. Klaverlyden på Jarretts Köln-koncert, men også på Leif Ove Andsnes’ album Horizons, har en dejlig tyngde med en klangfylde, der får det store instruments skala til langt at overgå de små højttaleres beskedne fodaftryk.
Konklusion
Bortset fra den genstridige volumenkontrolfunktion som indgangsvælger er der ikke meget at udsætte på Roksan Attessa Streaming Amplifier. Den ser supermoderne ud, er meget velbygget og er udstyret med det meste, man kan få brug for. Desuden spiller den alle slags musik smukt, og med BluOS integreret er den en komplet streamingforstærker. Sammenlignet med Roksan Attessa uden streaming kan den opfattes som dyr. Men en separat streamer i form af f.eks. Bluesound Node æder forskellen op, så er man pludselig oppe på samme pris som en komplet Roksan Attessa streamingforstærker, som er at foretrække af både praktiske og lydmæssige årsager.
Marantz Model 40n
Den mest komplette i sin klasse
Det eneste, man behøver, er denne forstærker og et par fede højtalere, så har man et fabelagtigt anlæg.
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer