Jeg er ikke sikker på hvorfor, men de fleste streamingforstærkere er ikke ligefrem kraftcentre med store forstærkermuskler. De er utroligt fleksible, og den smarte app-integration gør dem nemme at bruge, men de brillerer ikke helt i dynamikafdelingen.
Lydkvaliteten er som regel bedre end lydmængden, kan man sige. Men det betyder ikke nødvendigvis noget, for de fleste af de højttalere, vi tester, har ikke brug for 200 W pr. kanal for at spille godt.
Det fandt vi ud af, da vi testede Rotel S14 sidste år. Det er en slank, integreret streaming-forstærker med både Ethernet-stik og WiFi, som også har Bluetooth aptX HD og analoge og digitale indgange. Den leverer 80 W pr. kanal, hvilket fungerede som isterninger i brusebadet på en varm sommerdag.
Den velklingende Rotel-forstærker giver så meget lydkvalitet og alsidighed for pengene, at den blev udnævnt til årets streamingforstærker i Best of the Year 2023-2024.
Men nogle gange har man brug for mere kraft til et par tungt drevne højttalere, og så er der ingen vej uden om at betale mere, end en S14 koster. Det alternativ, vi har fremhævet, er Yamahas fremragende netværksreceiver R-N2000A. Den er ikke meget kraftigere end S14, men den lyder mærkbart bedre. Du får et større lydbillede med bedre dynamisk kontrast og mere indsigt og detaljer. Blandt andre ting.
Rotels S14 er næppe et match for Yamaha-receivere, men det er Rotels langt mere potente RAS-5000 helt sikkert. Ligesom S14 er det en integreret streamingforstærker – ikke en receiver – som streamer fra Spotify Connect, Tidal eller Qobuz. Ligesom S14 streamer RAS-5000 også med AirPlay 2 og Google Chromecast. Den er også Roon Ready, og du kan streame via Bluetooth aptX HD, Wi-Fi og Ethernet til forstærkeren. Den leveres med et Ethernet-kabel og et USB-A til B-kabel.
Som S14 er den bygget op omkring en 32-bit digitalkonverter fra ESS, som understøtter MQA og PCM op til 24 Bit/384 kHz. Men her er det analoge klasse AB-forstærkertrin på 140 W pr. kanal i 8 ohm. Eller 220 W i 4 ohm.
Det burde være nok til de fleste kraftige gulvhøjttalere på dagens marked.
Begrænset fleksibilitet
Der er ingen mangel på kraft, hvilket et par ugers lytning bekræftede. Men nogle vil måske blive skuffede over tilslutningerne. I hvert fald sammenlignet med R-N2000A, som også har en pladespillerindgang og flere analoge indgange.
Hvis du kan klare dig med en analog indgang, en optisk og en koaksial digital indgang, er det næppe et problem. RAS-5000 har 24-bit USB-indgang til lyd fra PC/Mac, ud over streaming – og den har et HDMI-stik til TV-lyd – med lydretur (eARC). Det samme har R-N2000A og Marantz Model 40n.
Ligesom S14 har denne Rotel-forstærker også en udgang på bagsiden – pre out – til en separat forstærker, og den har også en subwooferudgang.
Begrænset app-kontrol
Forstærkeren kan delvist styres med en app. Sammenlignet med apps til andre streamingforstærkere er Rotels app begrænset til afspilning fra online radio, Spotify, Tidal eller Qobuz. Den er Roon-klar og burde kunne styres fra en Roon-klient, men der er ingen indstillinger for andet i app’en.
Så du har brug for fjernbetjeningen. En solid sag i aluminium. Den aktiverer skærm-menuen og giver brugeren adgang til netværksopsætning, skærm- og LED-dæmpning samt justering af bas og diskant. De samme indstillinger kan vælges med knapper på fronten, og der er ikke meget at udsætte på brugervenligheden her.
Den store farveskærm er i øvrigt ikke en touchskærm, men kvaliteten er god, og det er meget nemmere at se informationerne på denne skærm end på skærmen på en S14. Til venstre for skærmen er der en 3,5 mm hovedtelefonudgang, som viste sig at være bedre end først antaget. Ikke at den er på niveau med en separat hovedtelefonforstærker, men lyden i et par Sennheiser HD 620S var åben, klar og dynamisk.
Ubegrænsede kræfter
Det samme kan siges om lyden fra RAS-5000. På den gulvstående, moderat følsomme Olympica III fra Sonus faber tog det ikke mange sekunder, før jeg kunne drage den første utvetydige konklusion. Rotel-forstærkeren er langt mere potent end S14 og leverer større dynamisk kontrast end både Yamaha R-N2000A og Marantz Model 40n.
Rotel har brugt bedre komponenter her. En specialfremstillet transformer leverer strøm til solide 10.000 μF kondensatorer, og effekttrinnet i forstærkeren er baseret på RA-1592 MKII-effektforstærkeren fra Rotel. Det forklarer både vægten og effekten, som er næsten identisk.
Da jeg har anmeldt mindst tre andre effektforstærkere/receivere her, skylder jeg også læseren en kort beskrivelse af dem. Rotel S14 er tæt på lydkvaliteten i en RAS-5000, men den er ikke i nærheden af den dynamiske kontrast.
Basgengivelsen på Al Jarreaus version af Cold Duck er langt strammere og har mere vægt her. Den knuser Model 40n med hensyn til rytme og transientrespons, men er ikke så silkeblød og finmasket i lyden som R-N2000A. Yamaha-receiveren har en mere organisk lyd og gengiver flygelet på Radka Toneffs liveindspilning af My One and Only Love med større klangdybde.
Men på Lizzos About Damn Time indser man, hvor meget mere potent Rotel-forstærkeren er. Rytmens drive og basens dybde fik mig til at dobbelttjekke, om subwooferen var tilsluttet. Det var den ikke. Sades The Moon and the Sky lød fremragende, selv når jeg spillede den højt. Så viste forstærkeren sin klasse. Lydbilledet var bundsolidt, mens bassen og slagtøjet masserede ørerne, og ikke én tone lød skarp eller forvrænget.
På liveoptagelsen med Keith Jarrett-trioen spændte Rotel-forstærkeren over et bredt lærred, hvor If I Were a Bell lød varm, blød og naturlig. Den dynamiske kontrast virkede måske lidt tam i starten, men det var kun, indtil Jack DeJohnette fik lov til at udfolde sig på slagtøjet. Så var det slående, hvor fokuseret og kontrolleret forstærkeren håndterede dynamikken i lilletromme, stortromme og bækkener.
Det meste af tiden virker det, som om Rotel-forstærkeren bare leger, når man skruer op for lyden. Den mister ikke grebet og fortsætter bare med at kontrollere musikkens dynamik med sikker hånd, hvilket giver lytteren den indsigt, som kun et åbent og luftigt lydbille-de kan give.
Bravo.
Konklusion
Hvis vi skal være kritiske, er det rimeligt at spørge, hvorfor Rotel RAS-5000 kun har én analog indgang. Men når alt kommer til alt, har den mange andre kvaliteter, som betyder mere for mange mennesker. Som f.eks. masser af kraft. Den slags, der fordeles i generøse mængder, men med fuld kontrol, selv når du vil spille højt. Rotel-forstærkeren har ellers mange af de samme kvaliteter som den mere prisvenlige S14, men åbner lydbilledet endnu mere op og leverer en endnu mere åben lyd. App’en er virkelig underudviklet, for at sige det diplomatisk, men betjeningen med fjernbetjeningen er eksemplarisk. Hvis du vil have en effektforstærker, der kombinerer førsteklasses lyd med kraft i lange baner, er RAS-5000 dit valg.
Læs videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder!
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer