TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV
L&B’s julekalender 2024 Deltag her!

: Sony PHA-3AC

Massiv opgradering til hovedtelefonerne

Sonys lille forstærker spiller fantastisk og tackler HD-lyd med glans.

Af / 04/03/2015 - 06:00
Sony PHA-3AC

Lyd & Billede mener

  • Fornem lydkvalitet og nyttige indgange gør den lille forstærker til et attraktivt valg for dem, der vil have bedst mulig lyd i hovedtelefonerne.
  • vner afgjort batteridrift og er desuden alt for dyr.

PHA-3AC lyder fantastisk og vil løfte lydkvaliteten i alle hovedtelefoner. Desuden understøtter Sonys lille hovedtelefon-forstærker de fleste lydformater. Også såkaldt HD-lyd eller Hi-Res Audio, som Sony kalder det.

Forstærkeren har nemlig en indbygget digitalkonverter (DAC), som laver signalbehandlingen, i stedet for at det sker i computeren.

Den har tre digitale lydindgange: USB, Micro USB og optisk, men også en analog lydindgang, der desuden kan fungere som lydudgang. Men det er i den anden ende, det bliver rigtig interessant. Her sidder der nemlig en dobbelt 3,5 mm mini-jack udgang ud over den almindelige stereoudgang. De to mini-jack udgange er til henholdsvis venstre og højre kanal, så man kan bruge balancerede kabler med hovedtelefoner som f.eks. Sony MDR-Z7 og få endnu bedre lyd.

Sony-forstærkeren findes i øvrigt i to udgaver: PHA-3 og PHA-3AC, som vi tester her. Mens førstnævnte har indbygget genopladeligt batteri med ca. seks timers drift, er AC-versionen afhængig af en 5 volt strømforsyning.

Ellers er de ens, og bortset fra at batteriudgaven ikke giver fuld effekt på hovedtelefon-udgangene, når den kører på batteri, kan forstærkeren bruges med et bredt udvalg af hørebøffer. Den kan tackle elektrisk modstand op til 600 ohm og kan bruges med såvel små hørepropper som store, relativt tungtdrevne hovedtelefoner.

Annonce

Funklende lyd
Lyden er fantastisk klangrig og fyldig. Sony siger, at forstærkerens DAC (32 bit ESS Sabre 9018) tackler filer op til 32 bit dybde og 384 kHz sampling-frekvens. Men den understøtter også DSD-filer (DSD64 og DSD128), som endnu ikke er særlig udbredt, men findes på enkelte websites.

Den er altså forberedt til de fleste slags højopløste lydfiler, og der medfølger også ledning til smartphone, som så kan kobles til DAC’en i forstærkeren via Micro USB-porten på bagsiden. Spiller man MP3-filer, kan man med en knap på siden aktivere DSEE HX, som Sony mener vil give bedre lyd fra lavopløste, komprimerede lydfiler.

PHA-3_Rear_140808
Micro USB-stikket kan bruges, når man vil slutte mobiltelefonen direkte til DAC’en.

Lige præcis det kan jeg ikke sige, at jeg mærkede noget til. Om DSEE HX-knappen stod på on eller off, havde ikke noget at sige for lydkvaliteten. Men den spiller glimrende under alle omstændigheder. Jeg brugte en Mac og en iPhone – begge sluttet direkte til DAC’en via USB og optisk kabel – og Sony-forstærkeren lød usædvanlig godt uanset hvad.

Brahms’ Requiem med bl.a. Cheryl Studer som solist lød stort og klangfuldt. PHA-3AC giver ikke den samme dybde i lydbilledet som Oppo HA 1 og ikke samme 3D-følelse som McIntosh MHA100, men til prisen må jeg indrømme, at lydkvaliteten er helt i top. Den mere overkommelige Fostex HP-P1 – som også har batteridrift – kommer meget tæt på Sony-forstærkerens klangkarakter. Men Sony tager klart føringen, når lyden går via de balancerede lydudgange.

Bassen er dyb, kontrolleret og potent, mens mellemtonen er glat, åben og fyldig. Endnu bedre er måske diskanten, som er superluftig med krystalklar detaljegengivelse. Hvis jeg skal sætte en finger på noget, må det være, at stereoperspektivet ikke er så bredt, som man kunne ønske. I netop denne disciplin er Fostex-forstærkeren at foretrække.

Konklusion
Mens prisen er i den høje ende, er der meget lidt at udsætte på funktionalitet og lydkvalitet. Jeg ville nok foretrække versionen med batteridrift, for så bliver den pludselig bærbar og langt mere anvendelig end AC-versionen. Under alle omstændigheder er Sony PHA-3AC en seriøs DAC med glimrende lyd, der er lige velegnet på skrivebordet og i stuen eller i studiet.

Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Pi8: Den nye konge af trådløs lyd

Her er DALI’s bud på en hovedtelefon, du har råd til

AirPods har aldrig været bedre

Google kan godt lave hi-fi

De smarteste hørepropper fra JBL

Vi har testet de vildeste hovedtelefoner fra B&O

Her får du meget for pengene

Åbne er bare bedre – men også dyrere

Lukket design møder åben lyd

Dåseåbneren

Skarpt skyts i premiumklassen

Seks førsteklasses hovedtelefoner: Hvem snupper tronen?