annonse
annonse
annonse

Test: Soundsmith Otello

Soundsmith Otello
Soundsmith Otello

Klangrig lydsmed

Soundsmith laver pickupper på deres egen måde. Det giver hørbare fordele.

Stort og fyldigt lydbillede med varm klang.
Behagelig snarere end sprudlende dynamisk kontrast.

De startede som værksted i 1969 og reparerede stadig elektronik. Bl.a. gamle Tandberg-receivere, kassette- og spolebåndafspillere. Men Soundsmith, som holder til en kort køretur fra New York, har også lavet pickupper til Bang & Olufsens pladespillere.

Så er springet til egne produkter ikke stort, og Peter Ledermann – elektroingeniøren, der startede det hele – har lang erfaring også som udvikler.

Det naturlige resultat af alt dette er selvfølgelig egenudviklede pickupper under eget navn. Sound Smith Otello er indgangsbilletten til en lang række pickupper, som ender i den meget specielle Strain Gauge-variant, der koster næsten 30 gange så meget som den, vi tester her.

Otello er en relativt prisgunstig pickup, der passer til de fleste pladespillere, og som ikke kræver en kostbar MC-indgang. Pickuppen har hverken bevægelig magnet (MM) eller bevægelige spoler (MC), men er i stedet en såkaldt Fixed Coil-type (FC).

Den strøm, der genereres af armens bevægelser, når nålen kører i rillerne, skabes nemlig med et krydsformet jernstykke, der har lavere masse end både spoler og magneter. Krydset sidder for enden af nålearmen, og lavere masse betyder hurtigere transienter, bedre sporing og i sidste ende bedre lyd. Ifølge Soundsmith.

Medium masse og gode sporingsegenskaber. Foto: Lasse Svendsen

En sideeffekt af dette er lavere nåletryk – maksimalt 1,6 gram i dette tilfælde – og lidt lavere udgangsspænding end en typisk MM-pickup. Her 2,2 mV mod 5 mV for normale MM-pickupper. Det er dog stadig betydelig mere end en typisk MC-pickup, som sjældent genererer mere end 0,5 mV, ofte mindre.

Montering

Et hus med gevind gør det lettere at montere pickuppen, der passer til de fleste arme. Er man påpasselig med sporingsvinklen og vægten, har den ingen problemer med sporingen.

Den medfølgende nålebeskytter trækkes på pickuppen forfra og fastgøres bagtil. Det giver en lille udfordring, når den skal tages af, da armen må løftes forsigtigt op, så man nænsomt kan lirke plasticdækslet af uden at beskadige nålen.

Der skal dog en del til. For nålearmen sidder godt beskyttet under pickuppen, og man kan se nålen fra oversiden gennem en lille spalte – Ortofon OM-style – så man kan ramme rillerne med større præcision.

Otello er nem at montere, men nålebeskytteren er en plage. Foto: Lasse Svendsen

Stort lydbillede

Otello er utvivlsomt pickuppen for dem, der elsker varm lyd og et stort, åbent lydbillede, og som hader aggressive eller spidse sibilanter. Pickuppen er ganske behagelig i den henseende og lyder så blødt og glat, at det er en fornøjelse.

Det betyder ikke, at den maskerer detaljer, eller at dynamikken er begrænset. I hvert fald ikke i nævneværdig grad. Nuancer og detaljer på Dire Straits’ Love Over Gold kommer godt frem i det store lydbillede; jeg savner bare lidt bedre kanalseparation. Stereoperspektivet er ikke det mest definerede, jeg har hørt, men lyden af trommer, guitarer og vokaler er fyldig og godt fokuseret.

Basdynamikken giver et godt fundament for det store lydbillede, men i Mozarts Requiem savner jeg lidt opløsning. Audio-Technica AT-OC9III er bedre fokuseret med større detaljerigdom, men lyder tyndere, uden den samme massive bas, som Otello leverer.

Soundsmith-pickuppen er en betydelig opgradering i forhold til f.eks. Ortofon 2M Red eller Rega Exact. Ingen af dem leverer musikken med samme format – eller lige så meget klang, for den sags skyld.

Steve Dobrogosz’ klaver på Radka Toneffs Fairytales er bedre opløst, og man kan høre mere dybde i både klaver og vokal med en Ortofon Quintet Black, men den koster også mere.

Konklusion

Soundsmith Otello er et glimrende valg for dem, der gerne vil opgradere vinyllyden, foretrækker klangfylde og format, og kan lide mere vægt i bassen. Den graver ikke voldsomt dybt i detaljerne, og fokus er behagelig blødt. Det gør den mere tilgivende og lettere at leve med. På denne måde er Otello en fremragende allround-pickup, der ikke er krævende hverken at montere eller i brug.

De startede som værksted i 1969 og reparerede stadig elektronik. Bl.a. gamle Tandberg-receivere, kassette- og spolebåndafspillere. Men Soundsmith, som holder til en kort køretur fra New York, har også lavet pickupper til Bang & Olufsens pladespillere. Så er springet til egne produkter ikke stort, og Peter Ledermann – elektroingeniøren, der startede det hele – har lang erfaring også som udvikler. Det naturlige resultat af alt dette er selvfølgelig egenudviklede pickupper under eget navn. Sound Smith Otello er indgangsbilletten til en lang række pickupper, som ender i den meget specielle Strain Gauge-variant, der koster næsten 30 gange så meget som den, vi tester her. Otello er en relativt prisgunstig pickup, der passer til de fleste pladespillere, og som ikke kræver en kostbar MC-indgang. Pickuppen har hverken bevægelig magnet (MM) eller bevægelige spoler (MC), men er i stedet en såkaldt Fixed Coil-type (FC). Den strøm, der genereres af armens bevægelser, når nålen kører i rillerne, skabes nemlig med et krydsformet jernstykke, der har lavere masse end både spoler og magneter. Krydset sidder for enden af nålearmen, og lavere masse betyder hurtigere transienter, bedre sporing og i sidste ende bedre lyd. Ifølge Soundsmith. [caption id="attachment_86353" align="alignnone" width="850"] Medium masse og gode sporingsegenskaber. Foto: Lasse Svendsen[/caption] En sideeffekt af dette er lavere nåletryk – maksimalt 1,6 gram i dette tilfælde – og lidt lavere udgangsspænding end en typisk MM-pickup. Her 2,2 mV mod 5 mV for normale MM-pickupper. Det er dog stadig betydelig mere end en typisk MC-pickup, som sjældent genererer mere end 0,5 mV, ofte mindre.

Montering

Et hus med gevind gør det lettere at montere pickuppen, der passer til de fleste arme. Er man påpasselig med sporingsvinklen og vægten, har den ingen problemer med sporingen. Den medfølgende nålebeskytter trækkes på pickuppen forfra og fastgøres bagtil. Det giver en lille udfordring, når den skal tages af, da armen må løftes forsigtigt op, så man nænsomt kan lirke plasticdækslet af uden at beskadige nålen. Der skal dog en del til. For nålearmen sidder godt beskyttet under pickuppen, og man kan se nålen fra oversiden gennem en lille spalte – Ortofon OM-style – så man kan ramme rillerne med større præcision. [caption id="attachment_86354" align="alignnone" width="850"] Otello er nem at montere, men nålebeskytteren er en plage. Foto: Lasse Svendsen[/caption]

Stort lydbillede

Otello er utvivlsomt pickuppen for dem, der elsker varm lyd og et stort, åbent lydbillede, og som hader aggressive eller spidse sibilanter. Pickuppen er ganske behagelig i den henseende og lyder så blødt og glat, at det er en fornøjelse. Det betyder ikke, at den maskerer detaljer, eller at dynamikken er begrænset. I hvert fald ikke i nævneværdig grad. Nuancer og detaljer på Dire Straits’ Love Over Gold kommer godt frem i det store lydbillede; jeg savner bare lidt bedre kanalseparation. Stereoperspektivet er ikke det mest definerede, jeg har hørt, men lyden af trommer, guitarer og vokaler er fyldig og godt fokuseret. Basdynamikken giver et godt fundament for det store lydbillede, men i Mozarts Requiem savner jeg lidt opløsning. Audio-Technica AT-OC9III er bedre fokuseret med større detaljerigdom, men lyder tyndere, uden den samme massive bas, som Otello leverer. Soundsmith-pickuppen er en betydelig opgradering i forhold til f.eks. Ortofon 2M Red eller Rega Exact. Ingen af dem leverer musikken med samme format – eller lige så meget klang, for den sags skyld. Steve Dobrogosz’ klaver på Radka Toneffs Fairytales er bedre opløst, og man kan høre mere dybde i både klaver og vokal med en Ortofon Quintet Black, men den koster også mere.

Konklusion

Soundsmith Otello er et glimrende valg for dem, der gerne vil opgradere vinyllyden, foretrækker klangfylde og format, og kan lide mere vægt i bassen. Den graver ikke voldsomt dybt i detaljerne, og fokus er behagelig blødt. Det gør den mere tilgivende og lettere at leve med. På denne måde er Otello en fremragende allround-pickup, der ikke er krævende hverken at montere eller i brug.
Vi tester mere end 450 produkter om året. Læs denne test, og få fuld adgang til Lyd & Billede.
Allerede abonnent? Log ind.
Prøveabonnement
0,-
Fri adgang til lydogbillede.dk
Bronzeabonnement
369,-pr/halvår
1/2 år (6 numre) Digitaludgaven Fri adgang til lydogbillede.dk
Sølvabonnement
660,-pr/år
1 år (11 numre) Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Guldabonnement
1.049,-pr/år
1 år (11 numre) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: 49 kr om måneden.

Med et abonnement på Lyd & Billede får du:

Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven (iPad/Android) hver måned Betydelig rabat Vælg selv længden af dit abonnement - og med eller uden film Stor velkomstgave
Bedste pris på Soundsmith Otello
Pricerunner.dk er en kommerciel partner for lydogbillede.dk. De leverer opdaterede priser, prisvarsling og produktinformation.
  • Type: FC-pickup
  • Vægt: 6,8 g
  • Anbefalet nåletryk: 1,3-1,6 g
  • Anbefalet tonearmsmasse: n/a
  • Udgangsspænding: 2,12 mV
  • Belastning: 47 kilo-ohm
  • Compliance: 22 µm
  • Kanalbalance: <1,8 dB/1 kHz
  • Kanalseparation: 24 dB/1 kHz
  • Frekvensområde: 20 Hz – 20 kHz (+/-2,5 dB)
  • Web: sound-smith.com
Pris: 4550,-

Har du noget at tilføje?

Velkommen til Lyd & Billedes diskussionsforum. Vi vil gerne vide, hvad du mener. Hold dig til emnet og vær saglig, så slipper vi for at slette eller moderere indlæg. Andre spørgsmål eller synspunkter rettes til redaktion@lydogbillede.dk.
Error: View f1cf4efu6y may not exist

Vær altid opdateret!

Fri adgang til Lyd & Billede digitalt i en måned

0,-