TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV
L&B’s julekalender 2024 Deltag her!

: Arcam A29

Behersket elegance

Fra Arcam kommer A29 – en lovende effektleverandør, som desværre har lidt for meget “stiff upperlip” til vores smag.

Af / 29/01/2016 - 05:00
Arcam A29

Lyd & Billede mener

  • Rigeligt med kræfter og en velkontrolleret, neutral klangbalance karakteriserer denne “snusfornuftige” forstærker, som også har godt med indgange.
  • Dynamisk set er det ikke den mest sprudlende og engagerende forstærker, vi har hørt, og den blegner lidt i forhold til konkurrenterne.

Arcam har altid haft ry for vellydende forstærkere til både stereo og surround, såvel som gode signalkilder. Den engelske producent har for nylig fået canadiske JAM som ejere, men produkterne bliver stadig designet og fremstillet i Cambridge.

A29 fra topserien FMJ har et klassisk Arcam-design med et kompakt chassis og stramme linjer uden unødig kosmetik. Byggekvaliteten er fin, men virker også lidt almindelig sammenlignet med f.eks. Cambridge Audio. Når vi løfter forstærkeren på plads i racket, har den dog en tillidsvækkende vægt og soliditet over sig. Med en dybde på kun 27,5 cm glider den også pænt ind i de fleste reoler.

 

Klasse G

A29 benytter en speciel strømforsyning, som Arcam kalder klasse G. Det drejer sig om en hybridiseret strømforsyning med ringkernetransformator, som kombinerer høj effekt med lav forvrængning. Arcam er ikke den første producent, der hævder at have opnået dette, men A29 er konservativt opgivet til 80 watt pr. kanal i 8 ohm.

 

Annonce
På tilslutningssiden kan Arcam A29 prale af fem analoge stereoindgange inklusive pladespillerindgang til MM-pickup. Separat forforstærkerudgang (pre-out) er der også. Foto: Arcam
På tilslutningssiden kan Arcam A29 prale af fem analoge stereoindgange inklusive pladespillerindgang til MM-pickup. Separat forforstærkerudgang (pre-out) er der også. Foto: Arcam

Lydkvalitet

Der er da heller ikke noget at udsætte på kræfterne: Sammenlignet med Technics-forstærkeren er det umiddelbart tydeligt, at Arcam A29 har meget bedre swing i basrytmerne hos Daft Punk. Elbassen er både stærkere, strammere og bedre defineret.

Adeles melankolske, men forførende vokal på “Hello” lyder også naturligt og klokkerent via Arcam-forstærkeren. Men vi savner lidt hjerte-smerte-faktor. Der er andre forstærkere i testen, som formidler mere indlevelse og flere følelser på dette krævende nummer.

Efterhånden som vi lytter, bliver det tydeligere, at Arcam-forstærkeren har en meget afbalanceret og neutral præsentation, men også lyder lidt mørkere og mere tilbagetrukket end mange af konkurrenterne. Både Hozier og Adele står lidt længere fra mikrofonen, og vokalen er ikke så fremtrædende i lydbilledet. Leif Ove Andsnes’ klaverspil lyder heller ikke så frisk, som vi er vant til.

 

Konklusion

Arcam A29 har en varm, fyldig og kontrolleret lydkarakter. Alligevel virker det lidt, som om den kører med håndbremsen trukket i forhold til nogle af de mere energiske konkurrenter. Afhængigt af hvilke højttalere man vil matche med, kan den beherskede og mørke klangkarakter være en fordel, men generelt foretrækker testpanelet forstærkere med mere dynamisk gnist.

Også i denne test:

Naim Nait 5Si

Fyrværkeriforstærker

Den lille Naim-forstærker kan spille bukserne af dig. Og gøre dig til en danseløve.

Fantastisk medrivende forstærker med masser af power. Sprudler af liv og dynamik som et konstant festfyrværkeri.
Mangler lidt raffinement. Og flere tilslutningsmuligheder.
Læs hele testen

Pioneer A-70DA

Veludstyret superlyd

Fremragende lyd kombineret med avanceret digitalkonvertering i et både elegant og robust chassis.

Pioneer har taget en allerede fremragende forstærker og forbedret den med ekstra digitalindgange og balancerede kredsløb. Den lyder aldeles glimrende på alle lydniveauer.
Nogle vil savne mere varme og fylde i lydbilledet. Lidt mere kraft kunne også have været godt.
Læs hele testen

Onkyo A-9070

En godmodig kæmpe

Onkyos forstærker er en rigtig sværvægter, men vi kunne godt tænke os, at den slog lidt hårdere en gang imellem.

Masser af kræfter og en behagelig varm klang gør Onkyo-forstærkeren velegnet i mange stereo-opsætninger og med mange forskellige højttalere.
Lyden kan indimellem virke lidt for pæn og poleret, og A-9070 har ikke så meget dynamisk slagkraft som de mest energiske konkurrenter.
Læs hele testen

Audiolab 8300A

Klassikeren

Få forstærkere har så meget historie som Audiolab-forstærkeren. Engang var den et ikon, nu er den her i en helt ny version.

Nydelig klang og lækker vokalgengivelse med et afbalanceret lydbillede.
Lidt bleg dynamisk kontrast. Mangler gnist og liv.
Læs hele testen

Cambridge Azur 851A

Klokkeklar lyd

For Cambridge Audio drejer det sig om at gengive lyden så rent som muligt. Det er 851A et glimrende eksempel på.

Når det gælder om at genskabe musikken så rent som muligt – og med god kontrol over dynamikken – er Azur 851A en af de bedste forstærkere i klassen.
Vi savner lidt temperament, og en digitalindgang eller to havde ikke været at foragte.
Læs hele testen

Yamaha A-S1100

Musik på første klasse

Denne forstærker fra Yamaha er en mester i at grave musikalske detaljer frem, men kræver sit af det tilhørende udstyr.

Yamaha tegner et mægtigt lydbillede op fuld af dybde og detaljer, og med større nærvær og engagement end konkurrenterne i prisklassen.
Manglen på digitale indgange gør, at man skal have en førsteklasses signalkilde og/eller DAC for at udnytte forstærkerens potentiale, hvilket forøger prisen.
Læs hele testen

Technics SU-C700

Det korteste strå

Det virker, som om Technics har fokuseret for meget på teknologien og for lidt på musikken.

Flot finish og udseende. Vi kan lide det kompakte format og VU-metrene, som vinker i takt med musikken. Her er rigeligt med digitalindgange, og på lydsiden har sangstemmer god diktion.
Forstærkeren mangler kontrol. Det går hulter til bulter, bortset fra de allermest simple passager.
Læs hele testen
Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabat!

50% På LB+ Total i 1 år!

Prøv LB+ Total i 1 måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

650,-
49,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Kan man lære gamle noder nye tricks?

Yderst vellydende

Weiss DAC501: Ingeniørkunst og musikglæde

Her får du meget for pengene

Bluesound tager kampen op med WiiM

Technics frier til de audiofile

Ligner et laboratorieapparat

Slet og ret et knaldgodt køb

Bringer musikken til live

Gløder af spilleglæde

Stylet minimalisme

Hi-Fi streaming på budget