Audiolab har en glamourøs historie. Deres integrerede 60 watt stærke 8000A blev modtaget med stående ovationer, og superlativerne sad løst. Dengang, i 80’erne, var man ikke vant til så god lyd fra en forstærker til 500 pund. Den simple forstærker i det slanke chassis blev et øjeblikkeligt hit.
Senere udgaver formåede ikke at gentage succesen i samme grad, men den nye 8300A skal samle stafetten op fra 8000A og få den op i førerfeltet igen. Derfor er den helt ny fra inderst til yderst. Nye og forbedrede komponenter, en større strømforsyning og moderne kredsløb skal give den aktuelle model endnu bedre lyd.
Kun analog
Ellers er opskriften den samme. Korte signalveje giver mindre støj, og bedre komponenter og større strømforsyning giver lavere forvrængning og bedre kontrol. Her har man valgt at udelade en DAC, men hvis du har brug for en, har Audiolab flere at vælge imellem.
Den er såre simpel at bruge, men vi synes godt, man kunne have bekostet nogle bedre højttalerterminaler på en forstærker i denne klasse. Dog plus for også at inkludere balancerede – analoge – lydindgange, hvilket kan reducere støjen yderligere.
Lydkvalitet
Med Audiolab 8300A får du en meget åben og behagelig lyd, som du aldrig bliver træt af. Den lyder nydeligt med kvindevokaler, f.eks. på Adeles “Hello”, og leverer et meget afbalanceret lydbillede med stor dybde. Men det slår ikke ligefrem gnister af den.
Forstærkeren kan lyde for behersket, f.eks. på Leif Ove Andsnes’ Beethoven Journey. Her savner vi, at orkestret står frem i al sin pragt.
Bevares, klangen er indsmigrende og klaveret nydeligt gengivet. Det er rigtig godt, men vi savner lidt mere dynamisk kontrast på 8300A. Med Hoziers “Take Me to Church” er det let at høre, hvor godt forstærkeren formår at gengive vokalklangen. Det er noget af det bedre, vi har hørt af vokalgengivelse, men også her synes vi, at dynamikken er for behersket.
Konklusion
Rytmerne rykker aldrig rigtig her. Selv om Audiolab 8300A har god kontrol, når vi spiller højt, og leverer et raffineret og afbalanceret lydbillede uanset volumen, lykkes det den ikke rigtig at fænge os. Det sobre design – især i sølvgrå – og det legendariske navn er ikke nok, og forstærkeren må se sig slået før målstregen.
Også i denne test:
Arcam A29
Behersket elegance
Fra Arcam kommer A29 – en lovende effektleverandør, som desværre har lidt for meget “stiff upperlip” til vores smag.
Naim Nait 5Si
Fyrværkeriforstærker
Den lille Naim-forstærker kan spille bukserne af dig. Og gøre dig til en danseløve.
Pioneer A-70DA
Veludstyret superlyd
Fremragende lyd kombineret med avanceret digitalkonvertering i et både elegant og robust chassis.
Onkyo A-9070
En godmodig kæmpe
Onkyos forstærker er en rigtig sværvægter, men vi kunne godt tænke os, at den slog lidt hårdere en gang imellem.
Cambridge Azur 851A
Klokkeklar lyd
For Cambridge Audio drejer det sig om at gengive lyden så rent som muligt. Det er 851A et glimrende eksempel på.
Yamaha A-S1100
Musik på første klasse
Denne forstærker fra Yamaha er en mester i at grave musikalske detaljer frem, men kræver sit af det tilhørende udstyr.
Technics SU-C700
Det korteste strå
Det virker, som om Technics har fokuseret for meget på teknologien og for lidt på musikken.
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer