TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

: Cambridge Azur 851A

Klokkeklar lyd

For Cambridge Audio drejer det sig om at gengive lyden så rent som muligt. Det er 851A et glimrende eksempel på.

Af / 29/01/2016 - 05:00
Cambridge Azur 851A

Lyd & Billede mener

  • Når det gælder om at genskabe musikken så rent som muligt – og med god kontrol over dynamikken – er Azur 851A en af de bedste forstærkere i klassen.
  • Vi savner lidt temperament, og en digitalindgang eller to havde ikke været at foragte.

Ét blik på Cambridge-forstærkeren, og man kan se, at det er en producent med ambitioner. Udførelsen er nydelig med polerede torx-skruer overalt, og de flotte aluminiumprofiler og den tykke aluminiumfront giver indtryk af, at det er en forstærker, der er bygget til at holde.

 

Klasse XD

Cambridge benytter et forstærkerprincip, som de kalder klasse XD. Ligesom klasse AB sidder transistorerne i par, hvor den ene forstærker plusdelen og den anden minusdelen af en lydbølge. Men krydspunktet er flyttet op til et ikke-hørbart niveau, hvilket skal give den lydmæssige fordel af klasse A, men effektiviteten fra klasse AB.

 

Analoge indgange

I modsætning til lillebror 651A, som har en digital USB-indgang, har 851A udelukkende analoge indgange. Til gengæld har den hele to balancerede XLR-indgange til kompatible balancerede lydkilder. Alle indgange kan sættes til et fast, statisk lydniveau, så 851A kan bruges som ren effektforstærker, f.eks. i hjemmebiograf-sammenhæng.

Annonce
På bagsiden er der et dobbelt sæt balancerede XLR-indgange, ud over en række RCA-indgange. Men ingen pladespillerindgang, og vi savner digitalindgange. Foto: Cambridge
På bagsiden er der et dobbelt sæt balancerede XLR-indgange, ud over en række RCA-indgange. Men ingen pladespillerindgang, og vi savner digitalindgange. Foto: Cambridge

 

Lydkvalitet

Spillestilen er åben og opløst, og overtonerne kommer frem på den mest selvfølgelige måde. Vokalen på Hoziers ballade “Take Me to Church” har nydelig diktion i et stort, opløst lydlandskab, og klaveret gengives med flotte, tunge toner. Trommerytmerne har til gengæld ikke helt samme drive som på Naim, der har en mere energisk og fremadlænet gengivelse af stortrommen.

Adeles stemme på singlen “Hello” er klokkeklar, og hvor Audiolab lyder lidt stresset, når hun skruer op for stemmen i omkvædet, har Cambridge bedre kontrol. Det afspejler sig også i de saftige trommerytmer på Daft Punks “Lose Yourself to Dance”.

Cambridge har væsentlig bedre kontrol end Audiolab, samtidig med at den lyder fint og åbent. Men igen har Naim et lidt mere energisk attack, hvor Cambridge er lige lovlig pæn i tøjet. Den gør ikke noget forkert, men er heller aldrig ude på narrestreger. På den anden side er det en rigtig god egenskab, når man skal høre klassisk musik.

 

Konklusion

Cambridge Azur 851A er en forstærker til dem, der vil have det fint og detaljeret, samtidig med at der er kontrol nok til at skrue op. En vellydende forstærker, der duer til al slags musik, og som kan drive de fleste højttalere med overbevisning. Men mangler det sidste ekstra for at kunne blive festens midtpunkt.

Også i denne test:

Arcam A29

Behersket elegance

Fra Arcam kommer A29 – en lovende effektleverandør, som desværre har lidt for meget “stiff upperlip” til vores smag.

Rigeligt med kræfter og en velkontrolleret, neutral klangbalance karakteriserer denne “snusfornuftige” forstærker, som også har godt med indgange.
Dynamisk set er det ikke den mest sprudlende og engagerende forstærker, vi har hørt, og den blegner lidt i forhold til konkurrenterne.
Læs hele testen

Naim Nait 5Si

Fyrværkeriforstærker

Den lille Naim-forstærker kan spille bukserne af dig. Og gøre dig til en danseløve.

Fantastisk medrivende forstærker med masser af power. Sprudler af liv og dynamik som et konstant festfyrværkeri.
Mangler lidt raffinement. Og flere tilslutningsmuligheder.
Læs hele testen

Pioneer A-70DA

Veludstyret superlyd

Fremragende lyd kombineret med avanceret digitalkonvertering i et både elegant og robust chassis.

Pioneer har taget en allerede fremragende forstærker og forbedret den med ekstra digitalindgange og balancerede kredsløb. Den lyder aldeles glimrende på alle lydniveauer.
Nogle vil savne mere varme og fylde i lydbilledet. Lidt mere kraft kunne også have været godt.
Læs hele testen

Onkyo A-9070

En godmodig kæmpe

Onkyos forstærker er en rigtig sværvægter, men vi kunne godt tænke os, at den slog lidt hårdere en gang imellem.

Masser af kræfter og en behagelig varm klang gør Onkyo-forstærkeren velegnet i mange stereo-opsætninger og med mange forskellige højttalere.
Lyden kan indimellem virke lidt for pæn og poleret, og A-9070 har ikke så meget dynamisk slagkraft som de mest energiske konkurrenter.
Læs hele testen

Audiolab 8300A

Klassikeren

Få forstærkere har så meget historie som Audiolab-forstærkeren. Engang var den et ikon, nu er den her i en helt ny version.

Nydelig klang og lækker vokalgengivelse med et afbalanceret lydbillede.
Lidt bleg dynamisk kontrast. Mangler gnist og liv.
Læs hele testen

Yamaha A-S1100

Musik på første klasse

Denne forstærker fra Yamaha er en mester i at grave musikalske detaljer frem, men kræver sit af det tilhørende udstyr.

Yamaha tegner et mægtigt lydbillede op fuld af dybde og detaljer, og med større nærvær og engagement end konkurrenterne i prisklassen.
Manglen på digitale indgange gør, at man skal have en førsteklasses signalkilde og/eller DAC for at udnytte forstærkerens potentiale, hvilket forøger prisen.
Læs hele testen

Technics SU-C700

Det korteste strå

Det virker, som om Technics har fokuseret for meget på teknologien og for lidt på musikken.

Flot finish og udseende. Vi kan lide det kompakte format og VU-metrene, som vinker i takt med musikken. Her er rigeligt med digitalindgange, og på lydsiden har sangstemmer god diktion.
Forstærkeren mangler kontrol. Det går hulter til bulter, bortset fra de allermest simple passager.
Læs hele testen
Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabat!

50% På LB+ Total i 1 år!

Prøv LB+ Total i 1 måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

650,-
49,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Kan man lære gamle noder nye tricks?

Yderst vellydende

Weiss DAC501: Ingeniørkunst og musikglæde

Her får du meget for pengene

Bluesound tager kampen op med WiiM

Technics frier til de audiofile

Ligner et laboratorieapparat

Slet og ret et knaldgodt køb

Bringer musikken til live

Gløder af spilleglæde

Stylet minimalisme

Hi-Fi streaming på budget