Ét blik på Cambridge-forstærkeren, og man kan se, at det er en producent med ambitioner. Udførelsen er nydelig med polerede torx-skruer overalt, og de flotte aluminiumprofiler og den tykke aluminiumfront giver indtryk af, at det er en forstærker, der er bygget til at holde.
Klasse XD
Cambridge benytter et forstærkerprincip, som de kalder klasse XD. Ligesom klasse AB sidder transistorerne i par, hvor den ene forstærker plusdelen og den anden minusdelen af en lydbølge. Men krydspunktet er flyttet op til et ikke-hørbart niveau, hvilket skal give den lydmæssige fordel af klasse A, men effektiviteten fra klasse AB.
Analoge indgange
I modsætning til lillebror 651A, som har en digital USB-indgang, har 851A udelukkende analoge indgange. Til gengæld har den hele to balancerede XLR-indgange til kompatible balancerede lydkilder. Alle indgange kan sættes til et fast, statisk lydniveau, så 851A kan bruges som ren effektforstærker, f.eks. i hjemmebiograf-sammenhæng.
Lydkvalitet
Spillestilen er åben og opløst, og overtonerne kommer frem på den mest selvfølgelige måde. Vokalen på Hoziers ballade “Take Me to Church” har nydelig diktion i et stort, opløst lydlandskab, og klaveret gengives med flotte, tunge toner. Trommerytmerne har til gengæld ikke helt samme drive som på Naim, der har en mere energisk og fremadlænet gengivelse af stortrommen.
Adeles stemme på singlen “Hello” er klokkeklar, og hvor Audiolab lyder lidt stresset, når hun skruer op for stemmen i omkvædet, har Cambridge bedre kontrol. Det afspejler sig også i de saftige trommerytmer på Daft Punks “Lose Yourself to Dance”.
Cambridge har væsentlig bedre kontrol end Audiolab, samtidig med at den lyder fint og åbent. Men igen har Naim et lidt mere energisk attack, hvor Cambridge er lige lovlig pæn i tøjet. Den gør ikke noget forkert, men er heller aldrig ude på narrestreger. På den anden side er det en rigtig god egenskab, når man skal høre klassisk musik.
Konklusion
Cambridge Azur 851A er en forstærker til dem, der vil have det fint og detaljeret, samtidig med at der er kontrol nok til at skrue op. En vellydende forstærker, der duer til al slags musik, og som kan drive de fleste højttalere med overbevisning. Men mangler det sidste ekstra for at kunne blive festens midtpunkt.
Også i denne test:
Arcam A29
Behersket elegance
Fra Arcam kommer A29 – en lovende effektleverandør, som desværre har lidt for meget “stiff upperlip” til vores smag.
Naim Nait 5Si
Fyrværkeriforstærker
Den lille Naim-forstærker kan spille bukserne af dig. Og gøre dig til en danseløve.
Pioneer A-70DA
Veludstyret superlyd
Fremragende lyd kombineret med avanceret digitalkonvertering i et både elegant og robust chassis.
Onkyo A-9070
En godmodig kæmpe
Onkyos forstærker er en rigtig sværvægter, men vi kunne godt tænke os, at den slog lidt hårdere en gang imellem.
Audiolab 8300A
Klassikeren
Få forstærkere har så meget historie som Audiolab-forstærkeren. Engang var den et ikon, nu er den her i en helt ny version.
Yamaha A-S1100
Musik på første klasse
Denne forstærker fra Yamaha er en mester i at grave musikalske detaljer frem, men kræver sit af det tilhørende udstyr.
Technics SU-C700
Det korteste strå
Det virker, som om Technics har fokuseret for meget på teknologien og for lidt på musikken.
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer