TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV
L&B’s julekalender 2024 Deltag her!

: Naim Nait 5Si

Fyrværkeriforstærker

Den lille Naim-forstærker kan spille bukserne af dig. Og gøre dig til en danseløve.

Af / 29/01/2016 - 05:00
Naim Nait 5Si

Lyd & Billede mener

  • Fantastisk medrivende forstærker med masser af power. Sprudler af liv og dynamik som et konstant festfyrværkeri.
  • Mangler lidt raffinement. Og flere tilslutningsmuligheder.

Glem watt. Det gælder ikke Naim Nait 5Si. Den ophæver nærmest fysikkens love ved at lyde som en velvoksen muskelforstærker, uanset hvor højt du spiller. Naims forstærkere er kendt for deres fabelagtige rytmiske drive og dynamiske kontrast, og Nait 5Si er ingen undtagelse.

De er også kendt for at være kræsne med deres strømforsyninger. Hvis de ikke kan lave en, der både er god nok og kan være i chassiset, så laver de hellere en separat strømforsyning. Det har de dog ikke gjort her, men hvis man åbner Nait 5Si, ser man nærmest ikke andet end den gedigne strømforsyning. Der ser ud, som om den er lavet til en 200 watt forstærker, ikke en på 60 watt.

 

Få indgange

Hvis du har pladespiller, får du brug en separat phono-forstærker, for her er der kun fire indgange, og ingen af dem er til grammofon. Men der er et DIN-stik, som med separat jordforbindelse sænker støjen yderligere. Det kræver andre komponenter, såsom en netværksafspiller eller cd-afspiller, med DIN-stik og et specialkabel fra Naim.

Ligesom modellerne fra Audiolab og Arcam er Naims forstærker legende let at bruge. Højttalerterminalerne er praktisk nok indfældet i bagpladen, men er lidt for korte til, at lange bananstik sidder optimalt.

Annonce
Meget få indgange, og Naims DIN-stik kræver specialkabler. Foto: Naim
Meget få indgange, og Naims DIN-stik kræver specialkabler. Foto: Naim

 

Lydkvalitet

Heldigvis er der ikke meget at udsætte på lyden. I hvert fald ikke hvis du kan lide baskontrol, for det får du i rigt mål her.

Den lille Naim-forstærker har stålsat kontrol over bassen og en sjælden evne til at få små højttalere til at lyde som store. Den har ikke en lige så varm vokalgengivelse som Audiolab 8300A, og Hoziers stemme lyder lidt tyndere her, men sæt Daft Punk på, og stemningen skifter med det samme. Så kommer forstærkerens enestående drive frem, godt hjulpet af en kælderdyp, dynamisk basgengivelse, som få andre forstærkere i denne klasse kan matche.

Men det er ikke kun bassen, der sprudler; den dynamiske kontrast gør sig gældende over hele frekvensområdet. Adeles stemme er krystalklart gengivet, og på Beethoven-indspilningerne skinner orkestret virkelig.

 

Konklusion

Hvis vi skal trække ned for noget, så må det være, at vi savner lidt raffinement. Det får man mere af med Yamaha og Pioneer, som også har flere anvendelige indgange. For nogle vil de få indgange være en begrænsning. Med bare lidt mere gennemsigtighed og raffinement ville Naim Nait 5Si ellers have været helt perfekt. Men kedelig, det er den ikke!

Også i denne test:

Arcam A29

Behersket elegance

Fra Arcam kommer A29 – en lovende effektleverandør, som desværre har lidt for meget “stiff upperlip” til vores smag.

Rigeligt med kræfter og en velkontrolleret, neutral klangbalance karakteriserer denne “snusfornuftige” forstærker, som også har godt med indgange.
Dynamisk set er det ikke den mest sprudlende og engagerende forstærker, vi har hørt, og den blegner lidt i forhold til konkurrenterne.
Læs hele testen

Pioneer A-70DA

Veludstyret superlyd

Fremragende lyd kombineret med avanceret digitalkonvertering i et både elegant og robust chassis.

Pioneer har taget en allerede fremragende forstærker og forbedret den med ekstra digitalindgange og balancerede kredsløb. Den lyder aldeles glimrende på alle lydniveauer.
Nogle vil savne mere varme og fylde i lydbilledet. Lidt mere kraft kunne også have været godt.
Læs hele testen

Onkyo A-9070

En godmodig kæmpe

Onkyos forstærker er en rigtig sværvægter, men vi kunne godt tænke os, at den slog lidt hårdere en gang imellem.

Masser af kræfter og en behagelig varm klang gør Onkyo-forstærkeren velegnet i mange stereo-opsætninger og med mange forskellige højttalere.
Lyden kan indimellem virke lidt for pæn og poleret, og A-9070 har ikke så meget dynamisk slagkraft som de mest energiske konkurrenter.
Læs hele testen

Audiolab 8300A

Klassikeren

Få forstærkere har så meget historie som Audiolab-forstærkeren. Engang var den et ikon, nu er den her i en helt ny version.

Nydelig klang og lækker vokalgengivelse med et afbalanceret lydbillede.
Lidt bleg dynamisk kontrast. Mangler gnist og liv.
Læs hele testen

Cambridge Azur 851A

Klokkeklar lyd

For Cambridge Audio drejer det sig om at gengive lyden så rent som muligt. Det er 851A et glimrende eksempel på.

Når det gælder om at genskabe musikken så rent som muligt – og med god kontrol over dynamikken – er Azur 851A en af de bedste forstærkere i klassen.
Vi savner lidt temperament, og en digitalindgang eller to havde ikke været at foragte.
Læs hele testen

Yamaha A-S1100

Musik på første klasse

Denne forstærker fra Yamaha er en mester i at grave musikalske detaljer frem, men kræver sit af det tilhørende udstyr.

Yamaha tegner et mægtigt lydbillede op fuld af dybde og detaljer, og med større nærvær og engagement end konkurrenterne i prisklassen.
Manglen på digitale indgange gør, at man skal have en førsteklasses signalkilde og/eller DAC for at udnytte forstærkerens potentiale, hvilket forøger prisen.
Læs hele testen

Technics SU-C700

Det korteste strå

Det virker, som om Technics har fokuseret for meget på teknologien og for lidt på musikken.

Flot finish og udseende. Vi kan lide det kompakte format og VU-metrene, som vinker i takt med musikken. Her er rigeligt med digitalindgange, og på lydsiden har sangstemmer god diktion.
Forstærkeren mangler kontrol. Det går hulter til bulter, bortset fra de allermest simple passager.
Læs hele testen
Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabat!

50% På LB+ Total i 1 år!

Prøv LB+ Total i 1 måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

650,-
49,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Kan man lære gamle noder nye tricks?

Yderst vellydende

Weiss DAC501: Ingeniørkunst og musikglæde

Her får du meget for pengene

Bluesound tager kampen op med WiiM

Technics frier til de audiofile

Ligner et laboratorieapparat

Slet og ret et knaldgodt køb

Bringer musikken til live

Gløder af spilleglæde

Stylet minimalisme

Hi-Fi streaming på budget