Pioneer imponerede os i 2013 med digitalforstærkeren A-70 med flere detaljer i lydbilledet end dens konkurrenter. Den nye A-70DA bygger på forgængeren, men har fået en ekstra digitalindgang samt en balanceret XLR-indgang. Den har nemlig fået et helt nyt, fuldt balanceret forforstærkertrin.
Opgraderet digitalkonverter
Digitalkonverteren er opgraderet til SABRE32, der har den højeste opløsning i testen – 32 bit/384 kHz – og desuden afkoder DSD-signaler af højeste kvalitet.
Med en solid vægt på 17 kg står A-70DA ikke tilbage for konkurrenterne rent udseendemæssigt. Den udstråler kvalitet hele vejen igennem med aluminiumprofiler på siden og forgyldte terminaler.
Lydkvalitet
Gudskelov fortsætter indtrykket, når vi sætter musik på. For instrumenterne i orkestret på Leif Ove Andsnes’ The Beethoven Journey er særdeles godt placeret i det store lydbillede. Det kan minde om lyden af Cambridge 851A, bortset fra at der er mere punch i basområdet hos Pioneer.
Klangen fra klaveret på Hoziers “Take Me to Church” er meget stor, og hans stemme lyder også stort med mange undertoner. I omkvædet er der godt gang i rytmerne; her er både opløsning og dynamik i rigt mål.
Daft Punks rytmer slår langt bedre end hos Arcam og Audiolab. Musikken gengives med god dybde, og klaveret på Adeles “Hello” har både fylde i basregisteret og masser af luft i toppen.
Digitalindgangene lyder rigtig godt, så du skal have en god DAC for at få noget ud af at bruge de analoge indgange. Selv netværksafspilleren Marantz NA6005, som vandt vores gruppetest i Lyd & Billede #10 2015, lyder lidt bedre tilsluttet digitalt end analogt. Analogt man mister noget snert i de lyse klavertangenter.
Konklusion
Uanset hvilken slags musik man spiller, disker Pioneer A-70AD op med rigtig god lyd. Lydbilledet er luftigt og detaljeret, samtidig med at der er et godt attack i mellemtoneområdet.
Der findes kraftigere forstærkere, som bevarer kontrollen endnu bedre, når man spiller højt. Når vi alligevel kårer Pioneer til Bedste Køb, selv om den ikke er blandt de billigste forstærkere, er det, fordi den lyder så godt – ud over at den er langt bedre udrustet end testvinderen fra Yamaha. Som samlet set vil blive dyrere, hvis man skal købe en god DAC ved siden af.
Også i denne test:
Arcam A29
Behersket elegance
Fra Arcam kommer A29 – en lovende effektleverandør, som desværre har lidt for meget “stiff upperlip” til vores smag.
Naim Nait 5Si
Fyrværkeriforstærker
Den lille Naim-forstærker kan spille bukserne af dig. Og gøre dig til en danseløve.
Onkyo A-9070
En godmodig kæmpe
Onkyos forstærker er en rigtig sværvægter, men vi kunne godt tænke os, at den slog lidt hårdere en gang imellem.
Audiolab 8300A
Klassikeren
Få forstærkere har så meget historie som Audiolab-forstærkeren. Engang var den et ikon, nu er den her i en helt ny version.
Cambridge Azur 851A
Klokkeklar lyd
For Cambridge Audio drejer det sig om at gengive lyden så rent som muligt. Det er 851A et glimrende eksempel på.
Yamaha A-S1100
Musik på første klasse
Denne forstærker fra Yamaha er en mester i at grave musikalske detaljer frem, men kræver sit af det tilhørende udstyr.
Technics SU-C700
Det korteste strå
Det virker, som om Technics har fokuseret for meget på teknologien og for lidt på musikken.
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer