TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV
L&B’s julekalender 2024 Deltag her!

: Technics SU-C700

Det korteste strå

Det virker, som om Technics har fokuseret for meget på teknologien og for lidt på musikken.

Af / 29/01/2016 - 05:00
Technics SU-C700

Lyd & Billede mener

  • Flot finish og udseende. Vi kan lide det kompakte format og VU-metrene, som vinker i takt med musikken. Her er rigeligt med digitalindgange, og på lydsiden har sangstemmer god diktion.
  • Forstærkeren mangler kontrol. Det går hulter til bulter, bortset fra de allermest simple passager.

Da Technics gjorde comeback med high-end serien RB1 sidste år, fik de stående ovationer af os på redaktionen. Noget af det bedste, vi havde hørt i lang tid – men også til en pris, der matchede.

Den integrerede og kompakte forstærker SU-C700 er mere tilgængelig for almindelige mennesker end det svinedyre forstærkersæt i RB-serien. Den har dog meget af samme teknologi indvendig, f.eks. batteridrevet digital master-clock for at reducere jitter. Også udvendig er den meget vellavet med flot finish og VU-metre for nostalgikere.

 

Digital

SU-C700 er en digital forstærker. Det betyder, at den er veludrustet med digitalindgange, bl.a. USB, der overtager som lydkort for pc og Mac. Højopløste musiksignaler understøttes, også DSD-filer, som mange high-end tilhængere synes lyder bedst. Forstærkerens eneste analoge line-indgang konverteres til digitalt signal, og det samme gælder pladespillerindgangen. For den har skam pladespillerindgang.

Brugervenligheden er god, og fjernbetjeningen er meget overskuelig med tydelig skrift og behagelige knapper.

Annonce

 

Mange digitale indgange pryder bagsiden. Også USB-B, som desuden understøtter DSD-filer. Foto: Technics
Mange digitale indgange pryder bagsiden. Også USB-B, som desuden understøtter DSD-filer. Foto: Technics

Lydkvalitet

Det bedste ved SU-C700 rent lydmæssigt er det åbne og distinkte lydbillede. Klaver gengives med god snert og fine, klare overtoner. Rent tonalt adskiller den forskellige instrumenter fint, og sangstemmer lyder godt med mange klanglag. Hør f.eks. begyndelsen af Adeles “Hello”, hvor klaveret har en fin og distinkt klang, mens vokalen står tydeligt frem af lydbilledet.

Det, der mangler, er kraft. Man skal ikke spille særlig højt, før den flader ud – især i dybbasområdet, men også højere op i toneregisteret. Lydbilledet bliver hurtigt fladt og livløst, og krævende musikstykker lyder rodet. Af den grund fraråder vi at høre klassisk musik ved høj volumen.

Uanset hvad vi sætter på af musik, savner vi kontrol. Stortrommer lyder anæmisk, og der er i det hele taget ikke meget liv i musikken.

 

Konklusion

I bedste fald er det en forstærker til meget letdrevne højttalere, eller hvis den aldrig skal spille over elevatormusikniveau. Så lyder Technics SU-C700 rent og pænt med klare toner. Men vi kan ikke lade være med at tænke, at den er havnet i en forkert prisklasse, for den er ikke noget match for konkurrenterne, når det gælder musikalsk nydelse – uanset lydniveau. Så hjælper det ikke, at den har avanceret teknologi indeni.

Også i denne test:

Arcam A29

Behersket elegance

Fra Arcam kommer A29 – en lovende effektleverandør, som desværre har lidt for meget “stiff upperlip” til vores smag.

Rigeligt med kræfter og en velkontrolleret, neutral klangbalance karakteriserer denne “snusfornuftige” forstærker, som også har godt med indgange.
Dynamisk set er det ikke den mest sprudlende og engagerende forstærker, vi har hørt, og den blegner lidt i forhold til konkurrenterne.
Læs hele testen

Naim Nait 5Si

Fyrværkeriforstærker

Den lille Naim-forstærker kan spille bukserne af dig. Og gøre dig til en danseløve.

Fantastisk medrivende forstærker med masser af power. Sprudler af liv og dynamik som et konstant festfyrværkeri.
Mangler lidt raffinement. Og flere tilslutningsmuligheder.
Læs hele testen

Pioneer A-70DA

Veludstyret superlyd

Fremragende lyd kombineret med avanceret digitalkonvertering i et både elegant og robust chassis.

Pioneer har taget en allerede fremragende forstærker og forbedret den med ekstra digitalindgange og balancerede kredsløb. Den lyder aldeles glimrende på alle lydniveauer.
Nogle vil savne mere varme og fylde i lydbilledet. Lidt mere kraft kunne også have været godt.
Læs hele testen

Onkyo A-9070

En godmodig kæmpe

Onkyos forstærker er en rigtig sværvægter, men vi kunne godt tænke os, at den slog lidt hårdere en gang imellem.

Masser af kræfter og en behagelig varm klang gør Onkyo-forstærkeren velegnet i mange stereo-opsætninger og med mange forskellige højttalere.
Lyden kan indimellem virke lidt for pæn og poleret, og A-9070 har ikke så meget dynamisk slagkraft som de mest energiske konkurrenter.
Læs hele testen

Audiolab 8300A

Klassikeren

Få forstærkere har så meget historie som Audiolab-forstærkeren. Engang var den et ikon, nu er den her i en helt ny version.

Nydelig klang og lækker vokalgengivelse med et afbalanceret lydbillede.
Lidt bleg dynamisk kontrast. Mangler gnist og liv.
Læs hele testen

Cambridge Azur 851A

Klokkeklar lyd

For Cambridge Audio drejer det sig om at gengive lyden så rent som muligt. Det er 851A et glimrende eksempel på.

Når det gælder om at genskabe musikken så rent som muligt – og med god kontrol over dynamikken – er Azur 851A en af de bedste forstærkere i klassen.
Vi savner lidt temperament, og en digitalindgang eller to havde ikke været at foragte.
Læs hele testen

Yamaha A-S1100

Musik på første klasse

Denne forstærker fra Yamaha er en mester i at grave musikalske detaljer frem, men kræver sit af det tilhørende udstyr.

Yamaha tegner et mægtigt lydbillede op fuld af dybde og detaljer, og med større nærvær og engagement end konkurrenterne i prisklassen.
Manglen på digitale indgange gør, at man skal have en førsteklasses signalkilde og/eller DAC for at udnytte forstærkerens potentiale, hvilket forøger prisen.
Læs hele testen
Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabat!

50% På LB+ Total i 1 år!

Prøv LB+ Total i 1 måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

650,-
49,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Kan man lære gamle noder nye tricks?

Yderst vellydende

Weiss DAC501: Ingeniørkunst og musikglæde

Her får du meget for pengene

Bluesound tager kampen op med WiiM

Technics frier til de audiofile

Ligner et laboratorieapparat

Slet og ret et knaldgodt køb

Bringer musikken til live

Gløder af spilleglæde

Stylet minimalisme

Hi-Fi streaming på budget