A-S1100 er den seneste i rækken af stereoforstærkere fra Yamaha, der virker klart inspireret af topmodellen A-S3000. Alt ved A-S1100 oser af kvalitet. Den har et tydeligt retro-præg over sig med klassiske VU-metre og tidsrigtige knapper. Fronten er i børstet metal med højglanslakkerede sideprofiler i ægte træ, og den fås i både sort og sølv.
Forstærkeren vejer hele 23 kg, godt hjulpet af en kraftig ringkernetransformator og symmetrisk opbyggede kredsløb med MOSFET-transistorer. Yamaha opgiver effekten til 95 watt pr. kanal i 8 ohm og 160 watt i 4 ohm.
Musikalsk og raffineret
“Wow! Her er der mere klang i klaveret på ‘Hello’,” udbryder Geir. Og de andre er enige: Yamaha-forstærkeren har et helt andet format over præsentationen end resten af feltet. Lyden er varm og forførende, og mere engagerende end med de andre forstærkere. Adele kommer tættere på og stråler ud fra højttalerne med et glasklart omkvæd, uden at det lyder hårdt eller spidst. Man kan også lettere høre, hvad Hozier synger om i “Take Me to Church”.
Det samme gælder Daft Punk: Bassen er mægtig og virker nærmest, som om den går en oktav dybere end de andre forstærkere! A-S1100 har en imponerende kontrol over de kræsne Focal-højttalere, og der er i det hele taget ikke meget, som kan afsløre, at vi har med en relativt fornuftig prissat forstærker at gøre.
Leif Ove Andsnes’ orkester lyder langt mere raffineret og detaljeret med Yamaha-forstærkeren. Instrumenterne står klarere ud fra hinanden, og tonehøjderne er lettere at følge. Den berømte stilhed mellem tonerne er mere fremtrædende, og lydbilledet virker mere præcist. Der er flere følelser og farver i lydbilledet på Yamaha end på Cambridge, som måske lyder nok så korrekt, men også lidt fladere.
Al denne højkvalitetslyd kommer dog med et forbehold, nemlig at man skal have en separat musikafspiller eller DAC på niveau med Marantz NA-6005 eller bedre for at kunne værdsætte forskellene.
Konklusion
“Jeg er ikke i tvivl. Hvis jeg skulle bruge mine egne penge på en af de her forstærkere, skulle det være Yamahas,” siger Lasse. Men Pioneer A-70 er en stærk udfordrer. Efter gentagne lytteprøver nåede vi frem til, at Yamaha A-S1100 har det største lydmæssige potentiale, men kun når den fodres med et førsteklasses analogt signal fra en rigtig god DAC eller musikafspiller.
Derfor er Yamaha A-S1100 bedst i test, mens Pioneer A-70 vil fremstå som det bedste køb for mange musik- og lyd-entusiaster.
Også i denne test:
Arcam A29
Behersket elegance
Fra Arcam kommer A29 – en lovende effektleverandør, som desværre har lidt for meget “stiff upperlip” til vores smag.
Naim Nait 5Si
Fyrværkeriforstærker
Den lille Naim-forstærker kan spille bukserne af dig. Og gøre dig til en danseløve.
Pioneer A-70DA
Veludstyret superlyd
Fremragende lyd kombineret med avanceret digitalkonvertering i et både elegant og robust chassis.
Onkyo A-9070
En godmodig kæmpe
Onkyos forstærker er en rigtig sværvægter, men vi kunne godt tænke os, at den slog lidt hårdere en gang imellem.
Audiolab 8300A
Klassikeren
Få forstærkere har så meget historie som Audiolab-forstærkeren. Engang var den et ikon, nu er den her i en helt ny version.
Cambridge Azur 851A
Klokkeklar lyd
For Cambridge Audio drejer det sig om at gengive lyden så rent som muligt. Det er 851A et glimrende eksempel på.
Technics SU-C700
Det korteste strå
Det virker, som om Technics har fokuseret for meget på teknologien og for lidt på musikken.
Læs videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder!
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer