TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV
L&B’s julekalender 2024 Deltag her!

TEST: Thorens TD 1601

Ny legende fra Thorens

Thorens er endelig dér, hvor de skal være, med en af de bedste pladespillere, vi har testet i lang tid.

Af / 21/12/2020 - 15:02
Thorens TD 1601

Lyd & Billede mener

  • Stort, åbent og tredimensionelt lydbillede med masser af detaljer, dynamisk kontrast og spilleglæde. Tillidsvækkende kvalitet samt stille og topstabil remdrift.
  • Det elektroniske armløft er ikke pengene værd.

Langsomt, men sikkert er Thorens ved at finde tilbage til det grundlag, der gav dem legendestatus. Solide, velbyggede remdrevne pladespillere med flydende ophæng, lyd i topklasse og en byggekvalitet, der ikke står tilbage for nogen.

Med undtagelse af TD 350 og 550 har de sidste år været en trist affære med en retningsløs jagt på Thorens’ identitet. Ringe tonearme, generiske kinesisk producerede dele, fuldautomatik, halvautomatik, manuel betjening, remdrift, direkte drift, udæmpet chassis, fjederophæng og en salig strøm af mix and match, som det hedder.

Omtrent det eneste, de ikke har prøvet, er mellemhjulsdrift.

Men nu er det heldigvis slut med at famle i blinde. De nye ejere af Thorens har – efter et par bommerter – forstået, hvilken retning de skal gå, og ingen steder er det tydeligere end på TD 148, TD 124 og TD 1600.

Thorens TD 1600 bak
Balancerede udgange, og desuden får man finjustering af hastigheden.

De er bygget, som ægte Thorens-pladespillere “skal” være. Flydende ophæng med fjedre, lukket chassis, remdrift og pænt udførte trækabinetter. Her bruges hverken Corian, mikrocement eller kulfiber – old-school hele vejen i stedet, og det virker.

Annonce

De remdrevne TD 1600 og TD 1601 med motoriseret armløft og elektronisk motorstyring er en vellykket blanding af klassiske principper og moderne elektronik.

Arven fra TD 160 fra 1972 er tydelig på TD 1601, som vi tester her. Men på TD 1601 hviler chassiset på tre fjedre, mens det hænger i fjedrene på TD 160. Ellers er der vældig mange ligheder mellem grammofonen fra 1972 og den moderne udgave.

TD 1601 Rendering 03
Det flydende inderchassis hviler på en MDF-base.

Elektronisk armløft

Den nye TD 1601 har koniske spiralfjedre monteret på en solid bundplade og understøtter underchassiset i tilskåret MDF, som armbasen og lejet til tallerkenen hviler på. Motoren er fysisk frakoblet det flydende chassis og har kun kontakt med indertallerkenen med en poleret gummirem.

Pladelejet, som akslen roterer i, og armbasen er placeret i hver sin ende af en aluminiumplade, som er monteret på MDF-chassiset. En tynd ståltråd er fastgjort til to punkter mellem lejet og armbasen, og absorberer sidelæns vibrationer, så chassiset altid dæmper vibrationer vertikalt, altså væk fra arm og pickup, hvilket sikrer mere stabil afspilning.

I vores målinger er rotationshastigheden yderst stabil med en hastighedsafvigelse på marginale +0,43 procent og meget lav wow & flutter under afspilning.

Tonearmen er Thorens’ egen TP92, en lige 9-tommer med et armrør i aluminium, der har en lille dæmpering på midten for at dæmpe resonanser i røret. Den har enkel, magnetisk justering af antiskating, og på TD 1601 har den også elektronisk armløft og sænkning, og armen løfter sig automatisk til sidst, og pladespilleren stopper.

Man kan også løfte og sænke armen med knappen ved siden af armbasen på toppen, og en optisk-elektronisk sensor registrerer, når armen er i indersporet, og løfter armen forsigtigt.

TP92 arm
En lige 9 tommers arm med elektronisk armløft.

Balancerede udgange

På undersiden har pladespilleren justérbare fødder i letmetal, og på bagsiden har den finjustering af hastigheden på 45 og 33 1/3 omdrejninger i minuttet, men også noget så sjældent på en pladespiller som balancerede udgange, ud over almindelige ubalancerede RCA-udgange.

Den leveres med støvlåg og fås i blank sort lak eller højglans valnøddefinér.

Thorens-pladespilleren kan købes uden, men også med den pickup, man måske selv måtte ønske. Der findes bl.a. en særlig Thorens-pickup – TAS 1600 – en MC-pickup med 0,4 mV udgangsspænding og en skarpslebet Line Contact-nål med en tonearm i boron, som passer til TD92-armen på pladespilleren.

Pladespilleren drives af en ekstern strømforsyning. Ikke den triste plastvariant med strømforsyningen på stikket, men en rigtig, solidt bygget, fritstående sag med jordet stik og ditto trepols kabel til pladespilleren. Strømforsyningen kan placeres ude af syne, fordi start og stop styres fra toppen af aluminiumpladen på grammofonen.

TD 1601 alu chassis
En tynd ståltråd er fastgjort til to punkter mellem lejet og armbasen, og absorberer sidelæns vibrationer.

Klassisk Thorens-klang med moderne raffinement

Thorens-pladespilleren starter hurtigt uden den gyngen og knirken, der kendetegner Linn LP12, og er musestille, når den kører. Det eneste, der laver lidt lyd, er det motoriserede armløft.

Men lyd kommer der, når nålen sænkes ned i vinylrillerne. Vores TD 1601 var fra leverandøren udstyret med en ZYX Premium 4D MC-pickup – en dyr, åben sag med en lav udgangsspænding på 0,24 mV, som gjorde et fremragende stykke arbejde på den mellemtunge TP92-arm.

Det gav et forfriskende gennemsigtigt og detaljeret lydbillede med rigtig godt fokus, måske især i mellemtoneregisteret, men også i diskanten. Man får et dybere lydbillede med mere indsigt og flere klangnuancer på Linn Akurate LP12 og et endnu strammere fokus på Rega Planar 10. Mens Thorens-pladespilleren lægger sig et sted mellem de to.

Læs også Legendernes tid Linn viser, hvorfor LP12 har legendestatus.

Musikken klinger varmere på TD 1601 end på en Planar 10 med Apheta-pickup, men har ikke helt så bred klangstruktur og fylde i bassen, som LP12 kan have.

Guitarklangen på Dire Straits’ Love Over Gold er perfekt fokuseret i det brede lydbillede, og man kan let høre nuancerne i strengene, samtidig med at klangbunden i både guitarens resonanskasse og Mark Knopflers vokal får god vægt og fylde.

Thorens TD 1601 PSU
Separat strømforsyning af den lidt mere vellavede slags.

Nancy Wilsons vokal er et godt eksempel på, hvor ekspansiv dynamikken kan være. Hvor trommerytmerne på Love Over Gold dundrer ud i rummet bag slagene, hænger vokalen midt i rummet, og Nancys elastiske frasering understøttes af pladespillerens glimrende dynamiske evner.

Det kommer også godt frem på 2L’s Mozart-indspilning med Trondheimsolisterne, hvor strygerne nok kunne have haft lidt mere klangbund, men fremstår superbt opløst i et klippefast lydbillede.

Klangen fra barytonsaxofonen på Gerry Mulligans Live at The Village Vanguard får en dybere klangbund på den næsten dobbelt så dyre Akurate LP12, men lyder lige så opløst og dynamisk på Thorens’ pladespiller. Hvis man sætter en seriøs pickup på en Technics SL-1210G, får man et endnu strammere og dybere basfundament, men kun lidt, og det siger egentlig en del om, hvor vellykket TD 1601 – og 1600 – er blevet.

Hvis man ikke er af den opfattelse, at elektronisk armløft er et must, er TD 1600 et endnu bedre køb. Man sparer mange tusind kroner ved at vælge den manuelle udgave, som man i stedet kan bruge på en endnu bedre pickup.

TD 1601 chassis
Tre koniske spiralfjærer demper vibrasjoner, mens motoren er separert fysisk fra chassiset.

Konklusion

Thorens TD 1601 er et velkomment comeback til den anerkendte Thorens-lyd. Den er faktisk bedre end nogensinde, og jeg har ikke hørt en bedre Thorens-pladespiller siden TD 350. Hvis det her er en indikation af, hvad vi har i vente fra den kant fremover, er det bare at glæde sig. Og gratulere Thorens med endelig at være “kommet hjem”.

Den velspillende og velbyggede grammofon er så god, at den med den rigtige pickup kan udfordre hvad som helst i denne klasse. Og ende på toppen af podiet.

 

Karakter
Thorens TD 1601
High End
Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabat!

50% På LB+ Total i 1 år!

Prøv LB+ Total i 1 måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

650,-
49,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Kan man lære gamle noder nye tricks?

Yderst vellydende

Weiss DAC501: Ingeniørkunst og musikglæde

Her får du meget for pengene

Bluesound tager kampen op med WiiM

Technics frier til de audiofile

Ligner et laboratorieapparat

Slet og ret et knaldgodt køb

Bringer musikken til live

Gløder af spilleglæde

Stylet minimalisme

Hi-Fi streaming på budget