TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

: Trinnov Amethyst

Genial forforstærker

Puristerne kan godt stikke piben ind. Trinnov slår næven i bordet med den mest højteknologiske forforstærker, vi hidtil har testet.

Af / 12/08/2015 - 06:00
Trinnov Amethyst

Lyd & Billede mener

  • Som ren forforstærker lyder Amethyst opløst og neutralt. Med rumkorrektion lyder den himmelsk! Et væld af digitale og analoge ind- og udgange sikrer tilslutningerne, og den kan let streame musik fra hjemmenetværket.
  • Så avanceret, som Amethyst er, er den også kompliceret i brug, hvis man vil foretage sig noget ud over den fuldautomatiske kalibrering. Ukalibreret er den ikke prisen værd som ren forforstærker.

Når man taler om high-end lydprodukter, tænker man gerne i minimalistiske baner. At hi-fi-komponenterne skal gøre mindst muligt ved musiksignalet og i stedet lade det løbe så uhindret som muligt gennem systemet, fra lydkilden via forstærkerne og kablerne, til det i sidste ende kommer ud gennem højttalerne.

Det lyder logisk, og selv er jeg normalt på minimalistholdet. Men det er nemt at glemme en ting, nemlig den del af den musikalske kæde, der påvirker lyden mere end noget andet. Jeg taler selvfølgelig om rummet. Det er ligegyldigt, hvor ufarvet komponenterne lyder, hvis akustikken i rummet stinker.

Alle rum har ekkoer og refleksioner, der annullerer visse frekvenser og styrker andre; nogle rum mere end andre. Og nogle gange vil efterklangen tilføre musikken en hård eller hul farvning.

 

Digital løsning

Franske Trinnov, der er bedst kendt for deres digitale løsninger i det professionelle segment, har taget tyren ved hornene med den digitale forforstærker Amethyst. Her kan du tilslutte alle dine kilder – analoge såvel som digitale – og til og med pladespiller. Den kan også streame musik over netværket takket være indbygget DLNA-klient og netværkstilslutning.

Annonce

At slutte den til netværket er reelt ikke valgfrit, da man mister essentiel funktionalitet – såsom rumkorrektion – hvis man lader være. Det er nemlig rumkorrektion, der er nøgleordet for denne forstærker. Det er ikke noget, Trinnov er alene om, da producenter som Lyngdorf, Meridian og Linn alle har lanceret egne løsninger til rumkorrektion.

Trinnov_Amethyst_bakside
Her er et væld af ind- og udgange, både analoge og digitale. Også phono-indgang. PC-modulet er til rumkorrektion og netværkstilslutning.

 

Avanceret rumkorrektion

Men Trinnov er den eneste af dem, der anvender en firepunkts målemikrofon. Den placeres på et stativ i ørehøjde ved lytteposition. De fire punkter danner tilsammen en trekantet pyramideform (tetraeder), som gør dem i stand til at måle afstanden til højttalerne samt højttalernes placeringsvinkel og højde med en nøjagtighed på 2 grader i forhold til verdenshjørnerne.

Systemet måler rummets efterklang og frekvenskurve ved lyttepositionen for venstre og højre højttaler separat. Derefter laves modfasesignaler, som reverserer rummets indflydelse og ulineariteter i højttalerne. Desuden måles højttalernes akustiske akse og spredning, og systemet udsender så kompenserende signaler for at opnå et optimalt akustisk felt. Musiksignalet overvåges hele tiden i realtid for størst mulig præcision.

Trinnov_Amethyst_mikrofon(2)
En firepunkts målemikrofon måler afstand samt højttalernes placeringsvinkel og højde med stor nøjagtighed. Placeres på et stativ i ørehøjde.

 

Automatisk

Korrektionen skal laves ved hjælp af en computer eller smartphone, men til gengæld er hele processen automatisk for én lytteposition. Det avancerede system giver også mulighed for at justere for et større lyttefelt ved at måle flere steder i rummet. Så må man ind i den avancerede menu, hvor der er så mange parametre at stille på, at det hurtigt bliver de professionelles drøm og amatørernes mareridt.

Flerpunktsmåling betyder, at det bliver lidt mindre nøjagtigt for hovedpositionen, end hvis man kun korrigerer for denne, men har den fordel, at det lyder bedre uden for “smørhullet”.

Man kan lave lige så mange og store justeringer, man vil, efter korrektionen. Men for at man ikke skal skrue sig helt i skoven, har Trinnov udstyret Amethyst med fem forudindstillinger, så man kan finde en klangbalance, som man synes om. Man kan selv udføre og gemme op til 29 forskellige indstillinger, hvis man skulle være eventyrlysten.

Trinnov_Amethyst_styring_kalibrering1
En guide tager dig igennem kalibreringsprocessen trin for trin. For gulvhøjttalere vælges 2.0 Mono-amp – eller Active Bi-amp, hvis du vil bruge Amethyst som delefilter. Det er også muligt med Bass Management, hvor bassen deles mellem højttalerne og en aktiv subwoofer.

 

Med digitale højttalere

På det seneste har jeg brugt meget tid med Dynaudios strålende digitale gulvhøjttalere Focus 600 XD, som man kunne læse om i Lyd & Billede #6/7 2015. Et lukket trykkammer gør dem som udgangspunkt nemmere at placere i forhold til væggene end basreflekskonstruktioner, men da de går helt ned til 20 Hz i bassen, er de stadig lidt af en udfordring.

I vores lytterum på redaktionen har vi fundet en ganske god placering til dem, ca. 70 cm fra bagvæggen og 60 cm fra sidevæggene.

Jeg slutter Amethyst-forstærkeren til højttalernes digitalindgange med koaksialkabler. Der er ingen grund til at tilslutte disse højttalere analogt, da man i så fald får unødig mange konverteringer i signalkæden. Musikken kommer direkte fra Mac’en via det trådløse netværk. En afspilningsprogram, der er kompatibelt med DLNA, er nødvendigt, og til lejligheden er valget faldet på JRiver Media Center.

Selv ukorrigeret er lyden – som altid med Dynaudio-højttalere – fremragende. Landskabet er stort og luftigt, og højttalerne går dybt i bassen. Det eneste, jeg vil trække ned for, er at attacket i stortrommen er ikke det hurtigste.

Trinnov_Amethyst_styring_kalibrering2
Kalibreringsguiden fortæller dig, hvor mikrofonen skal tilsluttes, og hvordan den skal placeres.

 

Korrektion på

Mikrofonen placeres i ørehøjde ved lyttepositionen med den røde lysdiode pegende midt mellem højttalerne. Setup-assistenten i VNC-programmet fører mig igennem processen trin for trin. Tryk på Calibrate, og opsætningen er klaret i løbet af et par minutter.

Med neutral lydindstilling er det tilsyneladende moderat, hvad der er sket. Højttalernes egenklang er meget lig, hvad den var ukalibreret. Men som jeg også havde regnet med, er der sket en del med bassen.

Den rene og dybe elbas på den norske sangerinde Maria Solheims “Blue Painting” er lige så dyb som før, bare strammere og klarere. Både stortrommen og elbassen har flere klangfarver i de dybe toner, og anslagene har mere snert. Desuden har lydbilledet åbnet sig opad i toneområdet. Marias stemme løftes op og frem, og synth-landskabet i baggrunden bliver større, glattere og mere luftigt.

Højttalerne vokser ud fra deres fysiske placering, men det er hele tiden klart, at det er et par Dynaudio, man lytter til. Så godt, som højttalerne i bund og grund lyder, var jeg på forhånd bekymret for, at forstærkeren ville ødelægge gengivelsen i de lyse frekvenser. Men det viste sig at være ubegrundet.

Trinnov_Amethyst_styring_presets
Når kalibreringen er færdig, kan du vælge imellem fem forskellige forhåndsindstillinger for klangbalance. Du kan også lave dine egne og gemme op til 29 af slagsen.

 

Tungere rytmer

Så til noget techno, nærmere bestemt The Prodigys “Smack My Bitch Up”. Rytmerne her er så tunge og hårdtslående, at bas-elementerne hurtigt kan miste noget af kontrollen. Dynaudio-højttalerne mangler kun lidt aggressivitet i bassen for at få party-faktoren op på fuld højde. Men med rumkorrektionen på slår stortrommen mere kontant, og pludselig sidder jeg og rokker i stolen – det her er kanonfedt!

Når man bruger rumkorrektion, kan der ske mærkelige ting i tidsdomænet, som giver faseforskydninger, når hovedet flyttes uden for smørhullet. Det sker også her, men mindre end frygtet. Når jeg sidder i sædet til højre eller til venstre for midten, bliver lydbilledet lidt mere skævt, men det er ikke værre, end at jeg fint kan leve med det.

Trinnov_Amethyst_styring
Trinnov Amethyst kan styres fra computeren med en gratis VNC-klient, f.eks. Chicken of the VNC til Mac.

 

I et analogt anlæg

Hidtil har vi kun brugt Amethyst som heldigital processor. Hvad så når den sættes ind i et mere konventionelt stereoanlæg? Ind på gulvtæppet med mine egne Gallo Acoustics Nucleus Reference 3.5. Effektforstærkeren er reference Hegel H30, og forforstærkeren Hegel P30 bruges til at sammenligne sammen med digitalkonverteren HD12 – en overkommelig konverter, men rigtig god til prisen.

Som kombineret forforstærker og DAC giver Trinnov Amethyst et meget neutralt indtryk. Musikken har flot klarhed i mellemtoneområdet, og kvindevokaler lyder åbent og skiller sig godt ud fra musikken. Gallo-højttalerne, der lyder allerbedst fra mellemtonen og op, bevarer deres klang.

Med Hegel HD12 og P30 får musikken mere varme og fylde, og giver en bedre fornemmelse af dybde ud mod horisonten. Det lyder rigtig godt med Amethyst, men som ren forforstærker er det svært at forsvare den høje pris.

Kør korrektionen, og piben får en helt anden lyd. Også denne gang strammer bassen sig op og får snerten i stortrommen meget bedre frem, og gør dermed hiphop og techno mere dansabelt. Desuden trækkes lydbilledet op i højden, og instrumenterne hænger mere i luften med en meget præcis placering i lydlandskabet. Her kan den minimalistiske Hegel-forforstærker ikke følge med. Al musik lyder bedre med Amethyst.

Trinnov_Amethyst_front
Trinnov Amethyst kan styres fra computeren med en gratis VNC-klient, f.eks. Chicken of the VNC til Mac.

 

Lydindstillinger

Efter at have leget frem og tilbage med de fem forprogrammerede lydindstillinger er jeg endt på, at Neutral som regel lyder bedst. Men efter at have strammet lydbilledet op og rettet op på skævheder, så lyder det også forbandet godt med indstillingen Comfort. Den giver mere varme og en mere fyldig og generøs basgengivelse.

Det er særlig godt, når man skal spille lavt, og især med akustisk musik, som ikke har de mest krævende basrytmer. Ellers kan det blive lidt for meget af det gode. Det er de to indstillinger, jeg bedst kan lide og bruger mest. Men her er det bare at prøve sig frem!

Trinnov_Amethyst_front_skrå(2)

 

Konklusion

Trinnov Amethyst er en meget avanceret forforstærker, som også er både en digital-til-analog og en analog-til-digital konverter. Men det vigtigste af det hele er den avancerede digitale rumkorrektion, der virkelig gør underværker.

Med rumkorrektionen aktiveret løftes lyden både opad og udad, bassen bliver strammere og mere velordnet, og det gør, at lydbilledet bliver så stort, sømløst og klangrigt, at vi knap nok har hørt noget lignende.

Hvis du gerne vil have en high-end forforstærker, men er ikke interesseret i rumkorrektion, så er prisen for hamper. Men den måde, Amethyst svinger tryllestaven på, når korrektionen aktiveres, placerer den i sin helt egen liga. Jeg kan ikke erindre at have høre et lige så godt korrigeret lydbillede fra hverken Lyngdorf, Meridian eller Audyssey.

Trinnov Amethyst giver også mulighed for at streame musik trådløst via DLNA, men til det findes der bedre afspillere. Den understøtter f.eks. ikke Apple Lossless eller DSD-filer.

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kan man lære gamle noder nye tricks?

Yderst vellydende

Weiss DAC501: Ingeniørkunst og musikglæde

Her får du meget for pengene

Bluesound tager kampen op med WiiM

Technics frier til de audiofile

Ligner et laboratorieapparat

Slet og ret et knaldgodt køb

Bringer musikken til live

Gløder af spilleglæde

Stylet minimalisme

Hi-Fi streaming på budget