annonce
annonce
Sommertilbud: Få fuld digital adgang til Lyd & Billede i 4 uger for 0 kr Prøv i 4 uger
annonce
annonce
annonce

Kæmpebillede fra klos hold

Du behøver ikke at have projektoren fem meter væk, for disse tre kan stå helt ind til lærredet! Brugervenligheden er i top, men hvad med billedkvaliteten?

Vil du gerne have et stort billede i hjemmebiografen, men har ikke mulighed for at placere projektoren langt nok væk fra skærmen eller væggen, og vil du heller ikke have et gigantisk 80 tommers tv på væggen? Så er en nærfeltsprojektor – eller Ultra Short-Throw – en spændende løsning.

Ved hjælp af specialoptik med ekstrem projektionsvinkel kan en Ultra Short-Throw-projektor stå helt eller næsten helt ind til den væg, den skal projicere på, og stadig give et billede på 60 til 100 tommer. Afgjort stort nok til en heftig hjemmebio-oplevelse.

Fordele

Fordelene er indlysende. Først og fremmest behøver du ikke lang kabelføring fra videokilden til projektoren. Det er også langt lettere for folk, der kun skal have projektoren frem ved særlige lejligheder – bare placér den på et bord op mod en hvid væg og sæt den væk igen bagefter. Men okay, den prisklasse, vi befinder os i her, er nok mest for dem, der vil bruge den en hel del.

En anden vigtig fordel er: Enhver, der har set film med projektor, ved hvor irriterende det er, når nogen rejser sig fra sofaen og går ind foran projektoren og kaster en stor skygge på lærredet. Med en nærfeltsprojektor vil du aldrig komme til at blokere det projicerede billede.

Ulemper

Udfordringer er der flere af. For det første er der stor forskel på afstanden fra linsen til den nederste og den øverste del af billedet. Det betyder, at optikken må kompensere for dette, så fokus bliver korrekt over hele billedet. Men geometrien kan let blive forkert. En almindelig projektor ville give et trapezformet billede, hvis den projicerede nedefra og op på væggen. En nærfeltsprojektor skal have optik, der tager højde for dette.

Men optik, der kompenserer perfekt for den skrå projicering af billedet, er ikke nok. Den overflade, billedet vises på, skal også være helt plan. Enhver lille bule eller bølge vil give synlige forvrængninger. Det skyldes, at billedet projiceres i en så ekstrem vinkel, at den mindste ujævnhed i væggen bliver forstørret mange gange.

Det betyder, at du skal have en helt plan, hvid væg, gerne malet med lærredmaling. Hvis du bruger lærred, skal det være rammespændt eller en solid plade og ikke af træk-ned-typen, da sidstnævnte er for løst og ujævnt til denne type projektorer.

Tre projektorer

Oprindelig blev nærfeltsprojektorer lavet til installationsmarkedet, men vi kan se, at behovet også har meldt sig på hjemmefronten. Derfor er det nu muligt at få et udvalg af HD-projektorer til hjemmebrug. Vi har fundet tre stykker, som alle har Full HD-opløsning (1080p).

DLP

Optoma og BenQ levere hver sin DLP-projektor i den behagelige prisklasse omkring 10.000 kroner.

DLP har fordelen af at være næsten vedligeholdelsesfrit, fordi der ikke bruges farvefilter eller luftfilter. I stedet er det et farvehjul, som kører lynhurtigt rundt, der ved hjælp af mange spejle – en for hver eneste pixel – reflekterer én primærfarve (RGB) ad gangen.

Fordi det går så hurtigt, narres hjernen til at tro, at alle farver vises samtidig og ikke skiftevis; man bliver kun mindet om det indimellem, når pludselige farveglimt i rød, grøn og blå dukker op for så at forsvinde lige så hurtigt igen. Det sker især, når man bevæger blikket hen over hvide objekter mod sort baggrund. Hvid tekst på en mørk film kan være et mareridt for folk, der er følsomme over for den “regnbueeffekt”, som man får fra DLP.

LCD og laser

Epson har svaret for regnbuesarte øjne i form af LCD-projektoren EH-LS100. LCD gengiver alle primærfarver samtidig via et farvefilter og giver derfor ingen regnbue-effekt. Desuden har LCD den fordel, at hver farve har fuld lysstyrke, mens DLP-projektorer ofte har lavere intensitet i farverne i forhold til det hvide lys, fordi farvehjulet på DLP også har et hvidt segment for at få lysstyrken op. Derfor opleves LCD ofte som mere farvestrålende. LCD har til gengæld et luftfilter, der skal renses regelmæssigt og skiftes efter 2.000-3.000 timer.

Epson LS100 koster ca. det dobbelte af Optoma HD31UST og BenQ W1600UST, bl.a. fordi den anvender en avanceret og dyr laserdiode som lyskilde i stedet for en kviksølvlampe. Fordelen ved laser er, at det opfører sig yderst stabilt over tid, hvor en kviksølvlampe kan degradere ujævnt i farvespekteret og dermed give ukorrekt farvebalance efter længere tids drift.

Laser har desuden enormt lang levetid. Over 20.000 timer giver næsten tyve års brug, hvis du ser film tre timer om dagen – hver eneste dag. Til sammenligning giver en typisk kviksølvlampe 3.000-4.000 timer, altså tre-fire år ved lige så hyppig brug. En ny lampe koster dog “kun” et par tusind, så det er i sig selv ikke grund nok til at fordoble prisen. Epson-projektoren bør også være synligt bedre!

Produkter i testen
Farvekanon med svagheder

Med Optoma HD31UST’s spændstige farver får du meget billede for pengene fra kort afstand, men du må leve med nogle små svagheder.

Optoma HD31UST er en forholdsvis brugervenlig nærfeltsprojektor af DLP-typen. Menusystemet er overskueligt, og man kan vælge dansk. Der er desværre nogle forglemmelser i oversættelsen, så flere af undermenuerne delvis er på engelsk. Det hedder f.eks. “settings” og ikke “indstillinger”. Dette trækker ned på et ellers godt indtryk.

Billedjustering

Projektoren korrigerer automatisk for geometrifejl, hvis den ikke står helt lige i forhold til væggen. Tjek alligevel, om du kan gøre det endnu bedre manuelt.

Farveindstillingen Cinema giver de mest naturlige farver, og mod en hvid væg fandt vi, at lysstyrke på -10 og kontrast på +2 gav korrekt gengivelse af skygger og højlys. Det absolutte sortniveau er godkendt, selv om HD31UST ikke på nogen måde er med i toppen her. Men projektoren har god ANSI-kontrast, så sortniveau og lysstyrke bevares i scener, der har både skygger og højlys. Den oplevede kontrast er derfor god.

Farverige billeder

Wonders of the Universe er en serie om rummet, der på Blu-ray har imponerende skarphed og dybde i galakser, stjernestøv og andet øjenguf. Optoma HD31UST får galakserne til at skinne fint mod en sort baggrund. Røde dværgstjerner har intense farver, og det gule lys omkring centrum af en galakse skinner friskt.

Farverne er mere livlige end på BenQ W1600UST. Men ikke lige så nuancerede. BenQ afslører, at en mørk himmel går fra mørkeblå til lilla, hvor den ser mere knaldblå ud med Optoma.

Når vi justerer farvemætningen, bliver den mere som BenQ, men stadig med færre farvefacetter. Blege ansigter i Skønheden og Udyret bliver desuden lige lovlig gule, mens sorte mennesker nærmest ser røde ud. Der er skruet ekstra op for farvekurverne i denne film, hvilket med Optoma kan blive lidt for meget.

Når vi kigger på testmønstre, kan vi se synlige tegn på kromatisk aberration, altså at farverne er forskubbet i forhold til hinanden. Hvid tekst på sort baggrund har en tydelig lyserød underkant.

Vi bemærker også, at billedet er beskåret, såkaldt overscan, så yderkanterne mangler. Og når man indstiller skarpheden midt i billedet, bliver det ikke lige skarpt øverst og nederst. Det er, fordi optikken ikke kompenserer helt perfekt for den ekstreme projektionsvinkel. Det virker dårligt, men når man ser film, er det ikke noget, man hænger sig i.

Konklusion

Fordelene ved nærfeltsprojektorerne er også åbenlyse med Optoma HD31UST. Her får du et 60 tommers billede helt tæt på væggen og 90 tommer kun 25 cm væk. Billedet tegnes op med god kontrast mellem sort og hvid, og især i scener, hvor der er meget af begge dele, kommer DLP-teknologien til sin ret. Der er mange farver her, og selv om de mangler nogle nuancer, fungerer projektoren fint med film og tv. Vi kan også godt lide den lydsvage blæser.

Blandt ulemperne er noget kromatisk aberration, billedet er ikke lige så skarpt ude i kanterne som i centrum af lærredet, og det bliver noget beskåret.

picture2picture3
<
>
Optoma HD31UST har automatisk geometrikorrektion, hvis den skulle være placeret skævt i forhold til væggen. (Foto: Optoma)

Tættere på sandheden

BenQ W1600UST giver alle fordelene ved at stå tæt på og få af ulemperne.

Blandt mere overkommelige projektorer har BenQ ofte markeret sig blandt de bedste. F.eks. W2000, som stadig er vores favoritprojektor til under 15.000 kroner (ja, inklusive billige 4K-projektorer med Pixel Switching).

W1600UST er den første nærfeltsprojektor, vi tester fra den kant, og den kan tegne et 100 tommers billede op under 10 cm fra væggen! Vi placerede den så tæt på væggen som muligt, hvilket var omkring 7 cm på grund af stikket på strømkablet, der rager ud. På den afstand fik vi et billede på bekvemme 90 tommer.

Billedjustering

BenQ har en overskuelig skærmmenu, hvor man let kan finde de ønskede indstillinger. I denne prisklasse vi er ligeglade med måleudstyr og farvekalibrering, og finder simpelthen den farveindstilling, der giver de mest troværdige farver (her Cinema). Derefter indstiller vi kontrast og lysstyrke ud fra testbilleder.

I BenQ’s tilfælde var det nok at sætte lysstyrken to trin ned fra midten, mens kontrasten blev sat ni trin op. Vi kunne godt ønske os direkte knapper på fjernbetjeningen til dette, omend BenQ slet ikke er alene om at flytte det til skærmmenuen.

Geometrikompensation (Keystone) er tilgængeligt, men vi behøvede ikke at bruge det på W1600UST, da den gav et helt jævnt billede op mod væggen.

Korrekte, skarpe billeder

Farverne opleves som meget neutrale. Når Brian Cox skuer op mod stjernehimlen i Wonders of the Universe, ser man himlens schatteringer i mørkeblå og lilla nuancer. Farverne er mere detaljerede end på Optoma, omend de er ikke lige så mættede og energiske. Men også godkendt i denne disciplin. Belles ansigt i Skønheden og Udyret har mere dybde og flere nuancer med BenQ, og den sorte bibliotekar ser mere naturlig ud end med den røde farve, Optoma giver ham.

BenQ imponerer med flot skarphed, som er ens over hele billedfladen – måske det skarpeste, vi har set fra en Ultra Short-Throw-projektor. Kontrasten er også god med et sortniveau på højde med Optoma, måske endda en anelse mørkere.

Testmønstre viser meget lidt kromatisk aberration, så primærfarverne er godt placeret oven på hinanden. Lille hvid skrift på sort baggrund er desuden skarpere end på de andre projektorer i testen. BenQ-projektoren er virkelig imponerende skarp. Blæseren er derimod temmelig hørbar. Hvis man skifter til Eco-tilstand, bliver den stille, men så mister man også meget punch i billederne.

Konklusion

BenQ W1600UST har alle fordelene ved den ultrakorte projektionsafstand og få af ulemperne. Ser man bort fra lidt svag farvemætning, så er farverne nuancerede og billederne meget skarpe over hele banen. Kontrasten er også god – her er det bare at nyde film og tv.

Billedet bliver endnu større helt ind til væggen end med konkurrenterne. Hvilket igen betyder, at BenQ kræver endnu mere af overfladen, som skal være plan med stort P!

Uanset hvordan man vender og drejer det, er det her den bedste nærfeltsprojektor, vi har testet til dato.

picture2picture3
<
>
På denne type projektorer er det smart med lydudgang, og søreme om man ikke finder det på W1600UST. Ud over to HDMI-indgange, selvfølgelig. (Foto: BenQ)

Vi forventede meget mere

Med laser som lyskilde havde vi håbet på noget spektakulært fra Epsons første nærfeltsprojektor til hjemmebiografen.

Hvor mange andre laver DLP-projektorer, insisterer Epson på LCD. Det har den fordel, at alle farver gengives samtidig, så regnbue-effekten fra DLP er totalt fraværende. Desuden er LCD mere farvestrålende end DLP, fordi lyset altid går igennem farvefiltrene, hvor DLP har et separat hvidt segment på farvehjulet.

En ulempe er ofte et lidt blegere sortniveau, især når billedet har omtrent lige store mængder mørke og lyse områder. LCD har derimod gerne mere lysstyrke end DLP, hvilket kompenserer for lysere sort.

Laser

EH-LS100 er Epsons første nærfeltsprojektor til hjemmebiobrug med Full HD-opløsning, og her anvendes en laserdiode i stedet for en almindelig kviksølvlampe. Fordelen ved laser er, at man (næsten) aldrig skal skifte lampen, da den holder 20-30 år, hvis man bruger projektoren tre timer hver dag. Laser er også meget stabilt over tid, så man behøver ikke at kalibrere farverne efter få år, hvilket man ellers bør overveje.

Billedjustering

Der er ikke noget hokuspokus ved Epsons menusystem. Ikke overraskende ser Cinema-indstillingen bedst ud farvemæssigt, og vi går derefter ind i menuen og sætter kontrast til 44 og lysstyrke til 43. Det giver de mørkeste skygger, uden at de gror til, og ligeledes de hvidest mulige højlys, uden at de brænder ud. Vi er nødt til at justere geometrien lidt og sætter Vertical Keystone til 4.

Projektoren giver omkring 60 tommer sat helt ind til væggen, mens man kan trække den en halv meters penge ud for at få 100 tommer.

Flotte farver, skuffende sort

Det er meget lidt at udsætte på farvegengivelsen fra LS100. Mætningen er rigtig god, uden at ansigterne skrider ud mod rødt eller gult. Den ekstremt farveprocesserede Skønheden og Udyret ser levende ud, uden at Belle bliver gul i ansigtet, eller den sorte bibliotekar bliver rød i ansigtet, som med Optoma.

Det, der generer os ved Epson, er sort. Eller rettere manglen på sort. Nattehimlen er grå og bleg, og det hjælper ikke det store med høj lysstyrke; det er ikke nok til at få stjernerne til at stå klart frem af det grå bagtæppe.

Billedet giver ikke den nødvendige dybdefølelse. Desuden er gråtoneskalaen noget skæv. De lyseste områder brænder ud samtidig (over trin 235), og mørkegråt bliver for lyst i forhold til det sorteste. Detaljerne i skygger er tydelige, men det ser ikke helt rigtigt ud. Denne projektor bør derfor kalibreres af en professionel.

Konklusion

Epson EH-LS100 er en meget spændende projektor. Kort projektionsafstand gør, at den kan stå klos op ad den væg, den skal projicere på, og med laser behøver du næppe at udskifte lampen i projektorens levetid. Den er også superstabil over tid i modsætning til kviksølvlamper.

Når det er sagt, så er det skuffende at opdage, at LS100 ikke giver bedre hjemmebiobilleder end konkurrenterne til den halve pris. En lampeskift er ikke dyrt, og vi vil altså have mere end gode farver, men blegt sortniveau.

picture2picture3
<
>
Som det sig hør og bør, har Epson EH-LS100 en lydudgang. To HDMI-indgange er helt standard. (Foto: Epson)

    Læs også

    SVS lover at sprænge grænserne

    SVS lover at sprænge grænserne

    Ingen andre subwoofere giver bedre ydelse for pengene end SB-3000 og PB-3000, ifølge SVS.Tilføj som favorit
    Hjemmebio i millionklassen

    Hjemmebio i millionklassen

    Lyt til high-end og se ultra-hjemmebio i Hortshøj ved Aarhus d. 14. november.Tilføj som favorit
    Dobbelt op på high-end

    Dobbelt op på high-end

    Rekordmange mærker og udstillere gør den københavnske messe til årets high-end-trækplaster. Ken Ishiwata kommer også!Tilføj som favorit
    Sony-soundbars får bedre lyd på lydreturkanalen

    Sony-soundbars får bedre lyd på lydreturkanalen

    Sony giver tre af deres eksisterende soundbars eARC-opdatering.Tilføj som favorit
    Bluesound-soundbar kan nye tricks

    Bluesound-soundbar kan nye tricks

    Pulse Soundbar 2i får AirPlay 2 og kan spille højopløst lyd via lydreturen med eARC.Tilføj som favorit
    Kovending i HiFi Klubben

    Kovending i HiFi Klubben

    Hi-Fi Klubben vil ændre alle sine butikker i Europa til demorum. At salg skal i stedet ske over nettet.Tilføj som favorit
    Pioneers første 4K Blu-ray-afspillere oser af kvalitet

    Pioneers første 4K Blu-ray-afspillere oser af kvalitet

    UDP-LX500 og UDP-LX800 er designet til at minimere støj og give det bedste inden for billede og lyd.Tilføj som favorit
    Samsung HW-N960

    Samsung HW-N960

    Arvtageren til vores yndlings-soundbar er kommet. HW-N960 har flere kanaler og langt om længe DTS:X.

    Tilføj som favorit
    Luk menu

    LYD & BILLEDE
    LÆSERUNDERSØGELSE
    SVAR & VIND

    KYGO HOVEDTELEFONER

    Vi vil hele tiden forbedre os – og nu vil vi gerne vide, hvad DU mener om os!
    DELTAG HER
    close-link