TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

Test: Optoma HD31UST

Farvekanon med svagheder

Med Optoma HD31UST’s spændstige farver får du meget billede for pengene fra kort afstand, men du må leve med nogle små svagheder.

Af / 17/12/2018 - 08:09
Optoma HD31UST

Lyd & Billede mener

  • Billedet er generelt fint med mættede farver og god kontrast, der giver en god oplevelse. Meget lidt blæserstøj.
  • Billedet beskæres en del og er ikke lige skarpt over hele lærredet. Kromatisk aberration giver en tynd lyserød underkant på hvid tekst, og den danske menu er iblandet engelsk.

Optoma HD31UST er en forholdsvis brugervenlig nærfeltsprojektor af DLP-typen. Menusystemet er overskueligt, og man kan vælge dansk. Der er desværre nogle forglemmelser i oversættelsen, så flere af undermenuerne delvis er på engelsk. Det hedder f.eks. “settings” og ikke “indstillinger”. Dette trækker ned på et ellers godt indtryk.

Billedjustering

Projektoren korrigerer automatisk for geometrifejl, hvis den ikke står helt lige i forhold til væggen. Tjek alligevel, om du kan gøre det endnu bedre manuelt.

Farveindstillingen Cinema giver de mest naturlige farver, og mod en hvid væg fandt vi, at lysstyrke på -10 og kontrast på +2 gav korrekt gengivelse af skygger og højlys. Det absolutte sortniveau er godkendt, selv om HD31UST ikke på nogen måde er med i toppen her. Men projektoren har god ANSI-kontrast, så sortniveau og lysstyrke bevares i scener, der har både skygger og højlys. Den oplevede kontrast er derfor god.

Farverige billeder

Wonders of the Universe er en serie om rummet, der på Blu-ray har imponerende skarphed og dybde i galakser, stjernestøv og andet øjenguf. Optoma HD31UST får galakserne til at skinne fint mod en sort baggrund. Røde dværgstjerner har intense farver, og det gule lys omkring centrum af en galakse skinner friskt.

Farverne er mere livlige end på BenQ W1600UST. Men ikke lige så nuancerede. BenQ afslører, at en mørk himmel går fra mørkeblå til lilla, hvor den ser mere knaldblå ud med Optoma.

Annonce

Når vi justerer farvemætningen, bliver den mere som BenQ, men stadig med færre farvefacetter. Blege ansigter i Skønheden og Udyret bliver desuden lige lovlig gule, mens sorte mennesker nærmest ser røde ud. Der er skruet ekstra op for farvekurverne i denne film, hvilket med Optoma kan blive lidt for meget.

Når vi kigger på testmønstre, kan vi se synlige tegn på kromatisk aberration, altså at farverne er forskubbet i forhold til hinanden. Hvid tekst på sort baggrund har en tydelig lyserød underkant.

Vi bemærker også, at billedet er beskåret, såkaldt overscan, så yderkanterne mangler. Og når man indstiller skarpheden midt i billedet, bliver det ikke lige skarpt øverst og nederst. Det er, fordi optikken ikke kompenserer helt perfekt for den ekstreme projektionsvinkel. Det virker dårligt, men når man ser film, er det ikke noget, man hænger sig i.

Konklusion

Fordelene ved nærfeltsprojektorerne er også åbenlyse med Optoma HD31UST. Her får du et 60 tommers billede helt tæt på væggen og 90 tommer kun 25 cm væk. Billedet tegnes op med god kontrast mellem sort og hvid, og især i scener, hvor der er meget af begge dele, kommer DLP-teknologien til sin ret. Der er mange farver her, og selv om de mangler nogle nuancer, fungerer projektoren fint med film og tv. Vi kan også godt lide den lydsvage blæser.

Blandt ulemperne er noget kromatisk aberration, billedet er ikke lige så skarpt ude i kanterne som i centrum af lærredet, og det bliver noget beskåret.

picture2 picture3
<
>
Optoma HD31UST har automatisk geometrikorrektion, hvis den skulle være placeret skævt i forhold til væggen. (Foto: Optoma)
Karakter
Optoma HD31UST

Også i denne test:

Epson EH-LS100

Vi forventede meget mere

Med laser som lyskilde havde vi håbet på noget spektakulært fra Epsons første nærfeltsprojektor til hjemmebiografen.

Laserdiode som lyskilde er usædvanlig stabilt over tid og behøver nærmest aldrig at udskiftes. Projektoren har højere lysstyrke end sine konkurrenter og bedre farver.
Et overraskende blegt sortniveau giver flade billeder, selv med dynamisk kontrast.
Læs hele testen

BenQ W1600UST

Tættere på sandheden

BenQ W1600UST giver alle fordelene ved at stå tæt på og få af ulemperne.

Billedet er lige skarpt over det hele, og projektoren slår et større billede op på kortere afstand end konkurrenterne. Farvenuancer kommer godt frem, og den oplevede kontrast er god.
Farverne kan virke noget blege, sandsynligvis på grund af et lidt stort hvidt segment på farvehjulet. Blæseren er ret hørbar, og det samme er farvehjulet.
Læs hele testen
Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabat!

50% På LB+ Total i 1 år!

Prøv LB+ Total i 1 måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

650,-
49,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Ultra short-throw-projektorer – det perfekte alternativ til et kæmpe-TV?

100 tommer fra 1,5 meter!

Short-throw-projektor i luksusklassen

Rullende hjemmebiograf

Tag skærmen med dig overalt! 

Marantz' flagskib på testbænken

Præcision til fingerspidserne

Her får soundbaren klø

Marantz gi'r os en hæsblæsende oplevelse

Denon har overgået sig selv

"Usynlig" storskærm med laser

Skræmmende realistisk biografbillede