Epson TW9300 er den billigste projektor, der understøtter Ultra HD-video. I stedet for et panel med 4K-opløsning har den en 1080p HD-chip, hvor en optisk motor forskyder hver pixel en halv pixellængde horisontalt og vertikalt. Derefter skiftes der – hurtigere, end øjet kan opfatte – kontinuerligt mellem de oprindelige og de forskudte pixels. Resultatet er et “næsten 4K”-billede, men med halvdelen af de 8,3 megapixel, der er i ægte 4K-billeder.
Brugervenlighed
TW9300 er fuldt motoriseret. Zoom, fokus og linsejustering gøres direkte fra fjernbetjeningen. Man kan gemme to separate zoomindstillinger. F.eks. en til 16:9-indhold og en anden til 21:9-indhold. Vældig praktisk at kunne skifte mellem linseindstillinger ud fra, hvilken slags film der lægges i skuffen!
Menusystemet er overskueligt, men for kalibratoren er det en pine, at nøjagtig gammaindstilling er umuligt. Gammakurven korrigerer forskellen mellem, hvordan videokamera og projektor gengiver billeder, og hvordan øjet opfatter dem, så vi ser billederne, som de oprindelig blev fanget. Derfor er det vigtigt, at gammaindstillingerne modsvarer standarderne 2,2 til tv’et og 2,4 til projektoren.
Det tætteste, vi kommer med TW9300, er en gamma på 2,3 – altså et sted midtimellem. Det er ikke noget stort problem og ikke noget, der kan ses med det blotte øje, men vores kalibrator, Gorm Sørensen, er ikke helt tilfreds.
Billedkvalitet
Vi lagde ikke mærke til nogen skævhed i farverne, selv når projektoren stod ved siden af andre, der har fået en – på papiret – mere korrekt kalibrering.
Sortniveauet er mørkt og endnu mørkere med dynamisk iris. Sort opleves som sort, selv om det ikke er helt så mørkt som den del af lærredet, der er uden for projektorbilledet. Projektoren er testens mest lysstærke og har godt med smæld i billederne. Vi målte kontrasten til 3800:1 uden dynamisk iris, hvilket er godt, selv om det kan være svært at tro, når man har set alle mulige oppustede tal bag på æsken.
Filmoplevelsen er rigtig god. I Deadpool står skyerne på himlen i flot kontrast til hovedpersonens mørkerøde dragt. Sværdene skinner, og der er i det hele taget ikke meget at udsætte på billedet. I forhold til den dobbelt så dyre BenQ W11000 har Epson både sortere sort og hvidere hvid, også i scener med både skygger og højlys, hvor BenQ’s DLP-teknologi burde have en fordel.
Det eneste punkt, hvor BenQ er bedre, er på pixelopløsning. Hvis man ser godt efter, er det fine rudemønster i Deadpools maske lidt skarpere tegnet med BenQ. Det er dog ikke noget, vi lægger specielt mærke til på 4 meters afstand af vores 140 tommers lærred; i praksis er kontrastomfanget langt vigtigere.
Den dynamiske iris er så hurtig, at man stort set ikke mærker, at den arbejder. Men man kan høre mekanikken tikke, så hvis du har projektoren lige over hovedet, kan det være en god idé at slå den fra.
Også i denne test:
JVC DLA-X5000
Det allerbedste billede
Her er den bedste projektor til under 100.000 kroner. Uden diskussion!
Sony VPL-VW550ES
Knivskarp biografmaskine
Sonys projektor giver et barberbladsskarpt billede og fremragende kontrast. Men perfekt er den ikke.
BenQ W11000
Blodfattig
BenQ’s første 4K-kompatible projektor imponerer ikke.
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer