Marantz SR6011 har mindre effekt pr. kanal end Pioneer og Onkyo. Til gengæld har den ni kanaler, så den kan drive syv højttalere plus to højdekanaler af typen Dolby Atmos eller DTS:X. Dermed kan den potentielt tegne en større boble af lyd op, hvilket ikke er uvæsentligt for de store film- og musikoplevelser.
Hvis du har brug for endnu flere, har processoren 11 kanaler, så du kan tilslutte en ekstra effektforstærker. Desuden har receiveren to separate subwoofer-udgange med separat processering og rumkorrektion til hver.
Receiveren er opbygget med diskrete transistorer i forforstærkertrinet, som Marantz kalder Hyper Dynamic Amplifier Module (HDAM). Det skulle give bedre dynamik og mere præcis gengivelse af hurtige transienter.
Spotify er indbygget, mens Tidal-brugere kan benytte AirPlay. Receiveren har ingen multirumsfunktionalitet, men hvis du trækker kabler til et andet rum (Zone 2), har du fuld kontrol over begge zoner direkte i den nye app AVR Remote. Receiveren er også klargjort til styring via systemer som Crestron og Control4.
Brugervenlighed
Når det gælder intuitive skærmmenuer, er der ingen, der kan true Marantz (og Denon, der har samme menuer). Alt er logisk og overskueligt arrangeret. Rumkorrektionen fra Audyssey er også rigtig god og kan kalibrere rummet for op til otte positioner.
Den nye Marantz-app er mere overskuelig end tidligere versioner. Her har man god kontrol over receiveren. Musik-streaming er ikke så brugervenligt som med Denons HEOS-system og bliver især besværligt, hvis man vil lave playlister. Så er det bedre at bruge Spotify Connect eller AirPlay, så man kan benytte brugerfladen i den originale app fra den tjeneste, man har.
Lydkvalitet
Med automatisk højttalerkalibrering har Marantz et mere opløst lydbillede end Pioneer og Onkyo. Meget af fylden er bevaret, og dialogerne i Deadpool er klare som glas.
Atmos-lydsporet får en ny dimension med ekstra bagkanaler i forhold til Pioneer, Onkyo og Yamaha. Lydbilledet er lige så enormt, som det er sammenhængende, og hvad enten det er biler, der flyver gennem luften, eller en stemme, der dukker op bagfra, så hører man den præcise placering i rummet.
Det gælder også musik i surround, hvor et orkester placeres mere nøjagtigt. Marantz-receiveren formidler instrumenterne på formidabel vis, og det hele lyder meget opløst. Kontrabasserne har god tyngde, og sammenhængen er imponerende.
I Pure Direct-tilstand lyder det endnu mere opløst og fyldigt, og med ni kanaler falder lydbilledet ikke sammen i størrelse, som det til en vis grad gør, når man sætter Pioneer og Onkyo på Pure Direct.
Marantz har ganske godt med tryk på, men mangler lidt dynamik og fart i forhold til de kraftigste. Men på opløsning er der ingen, der kan slå den. I det hele taget er det en rigtig god receiver, både i to og mange kanaler.
Også i denne test:
Denon AVR-X4300H
Bossen i hjemmebiografen
Denne receiver har hele pakken og står øverst på vores “må have”-liste, uanset om det er til film eller musik.
Yamaha RX-A1060
Meget af det meste
Veludstyret, vellydende og med yderst brugervenlig multirumsfunktionalitet.
Pioneer SC-LX501
Gør meget rigtigt
Her er en hjemmebio-maskine, der også kan andre kunster. Men vi ønsker os lidt mere.
Onkyo TX-RZ810
Fedt nok
Receiveren fra Onkyo har masser af kraft og lyder godt. Men den har sine mangler.
Læs videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder!
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer