Alle, der er mere end almindeligt interesseret i hjemmebiograf, drømmer om at bygge deres eget biografrum. Og for mange starter biografbyggeriet med at jagte de rigtige højttalere. Siden man skal bruge minimum fem til surround-sound, udgør højttalerne som regel også den dyreste del af biografbudgettet. Medmindre man knuser sparegrisen for at købe en 4K-projektor.
Hvorfor nu dette fokus på højttalere? Jo, biograflyd stiller ofte større krav til lydudstyret end almindelig musiklytning. Man vil helst hoppe lidt i sædet, når Kevin Costner fyrer seksløberen af i Open Range, eller når kanonkuglerne river huller i skibsskroget i Master & Commander. Det kræver højttalere, som kan spille både højt og rent på samme tid. Det er det desværre ikke alle traditionelle “hi-fi”-højttalere, der er lige komfortable med.
En af udfordringerne med almindelige hi-fi-højttalere er, at de er lavet til at passe ind i tusindvis af hjem. Mange af de ressourcer, der kunne være brugt på lyden, går derfor til at give dem en stuevenlig indpakning. Og jo mere kompromisløs lyden er, jo mere overdådig bliver den udvendige kosmetik også.
Det er der ingen grund til at bebrejde højttalerproducenterne: Stuehøjttalere skal have et design og en formfaktor, der appellerer til de fleste. Men i et mørkelagt biografrum er det kun lyden, der tæller …
Lige præcis dét ser Adam Audio ud til at have forstået. Den tyske højttalerproducent tilbyder nemlig en serie store, dedikerede biografhøjttalere, hvor kosmetikken er holdt på et minimum til fordel for højest mulig ydelse.
Studiehøjttalere til hjemmebrug
Adam Audio er et hidtil ubeskrevet blad her i Skandinavien, men er et respekteret mærke i fagkredse og især kendt for deres studiehøjttalere, der spænder fra små nærfelts-monitors til store fuldfrekvens hoved-monitors. Mange berømte musikproduktioner er mikset eller masteret på Adam-monitors, der ofte nævnes i samme åndedrag som Dynaudio og Focal. Ikke dårligt for en producent, der kun lige har rundet de 15 år!
De seneste år har Adam rettet sigtet mod hjemmemarkedet og tilbyder nu alt fra små kompakthøjttalere til store gulvhøjttalere. Blandt de nyere modeller finder vi installationsserien GTC. Forkortelsen står for Grand Theatre Components – eller grandiose biografhøjttalere, hvilket viser sig at være en ganske rammende beskrivelse.
GTC-77 og 55
GTC-serien består af tre forskellige passive højttalermodeller plus en subwoofer, der alle er beregnet til fast installation. Det test-setup, vi fik leveret, er en 5.1 løsning bestående af tre GTC-77, der er den mellemste højttaler i serien, kombineret med to af den mindste GTC 55 som baghøjttalere samt en 12 tommers subwoofer.
Næsten alle Adam-højttalere anvender en diskant, der sikkert vil virke bekendt for mange læsere: Diskanten – som Adam kalder X-ART (Extended Accelerated Ribbon Technology) – ligner Elacs JET-diskant meget. De to producenter tilbyder nemlig hver sin variant af den berømte Air Motion Transformer bånddiskant, som blev udviklet af dr. Oskar Heil engang i 1970’erne.
Patentet består af en tynd, foldet metalfolie, der udvider sig og trækker sig sammen i takt med musiksignalet, og er kendt for en meget udstrakt og finkornet diskantgengivelse.
GTC-højttalerne er klangligt matchet, og man kan frit kombinere dem, som man vil. Størrelsen på fronthøjttaleren bør dog vælges ud fra det ønskede lydtryk: I små rum kan man nøjes med GTC-55 over hele linjen, mens det for større biografrum med flere sæderækker og/eller større afstand til skærmen eller lærredet kan være smart at vælge GTC-77 eller GTC-88.
Dynamisk diskantløsning
Når vi taler om hjemmebiolyd, går tankerne som regel først til jordskælvslignende dybbas. Og ja, det er fedt, når gulvbrædderne klaprer i kor, hver gang eksplosioner løber over skærmen. Men filmlyd er faktisk ikke “all about that bass” – diskant og mellemtone spiller også en vigtig rolle, når det gælder om at varetage ren lyd ved høj volumen, for det er ofte her, man først hører forvrængning.
Almindelige diskant-domes er ganske ineffektive og har problemer med at gengive et tilstrækkelig højt lydtryk. Derfor er det ikke ualmindeligt at se to, tre eller endda fire dome-diskanter i højttalere lavet til hjemmebiografbrug, medmindre de anvender horn.
I dette tilfælde har Adam-højttalerne en stor fordel med deres X-ART båndelementer. De har nemlig et langt større membranareal end traditionelle domes og kan spille meget højere uden opbrydning og dynamiske begrænsninger. Kombineret med dedikerede mellemtone- og bas-elementer i GTC-77 giver det et godt grundlag for at håndtere al filmlyd, selv når højttalerne sættes til Large i opsætningsmenuen.
Filmlyd
Vi startede med Transformers: Age of Extinction på Blu-ray. Filmen har ikke verdens bedste manuskript, men at lydteknikerne har gjort et fornemt stykke arbejde med effekterne, er helt sikkert! Den hæsblæsende handling sætter selv vores Procella-højttalere på en hård prøve, men GTC-77 og kompagni viser sig at tackle udfordringerne lige så godt som vores svenske referencesystem, i nogle tilfælde faktisk bedre.
Adam-højttalerne er kendetegnet af både raffinement og vildskab. De har en markant evne til at gå fra spindende kat til brølende løve på en brøkdel af et sekund!
Først lader vi os besnære af, hvordan de gengiver delikate detaljer som rumklang, talestemmers toneleje, atmosfære, musik og stemningsskabende lyde. Det næste øjeblik slipper højtalerne et inferno af dynamiske lydeffekter løs. Lyden af stål mod stål skærer igennem luften, og beton knuses i tusind stykker, når de enorme Autobots og Decepticons går løs på hinanden i uskyldige byer.
Alt kommer lige usminket og uforvrænget ud af GTC-højttalerne – selv lyden af glas, der knuses, får den rigtige sprøde, saftige karakter, uden at det lyder skarpt eller ubehageligt.
Vores Adam-sæt anvender tre identiske fronthøjttalere, og med GTC-77 indebærer det en veldimensioneret centerkanal. Meget af handlingen på skærmen gengives her, inklusive dialogen, og højttaleren håndterer strabadserne eksemplarisk. Mark Wahlbergs stemme kommer godt ud og frem med ordentlig resonans.
Gengivelsen af dialog er i det hele taget blandt det bedste, vi har hørt. Klarheden og opløsningen minder om det, vi oplevede under testen af Elacs prismæssigt overkommelige 190-serie i fem kanaler, bare tilsat en god portion testosteron.
Vi skifter til musik i multikanal, nærmere bestemt den nye Magnificat fra norske 2L. Nidarosdomens pigekor og Trondheimsolistene har her indspillet en dejlig plade med følsom vokal og masser af klang og dybde, og Adam-højttalerne viderefører den præcise og usminkede gengivelse fra film til musik, med en udsøgt gengivelse af overtoner og rumklang. Her kommer også mellemtonen til sin ret og følger godt med den spændstige diskantgengivelse.
Den unisone, tredimensionelle lyd fra multikanal-surround går langt ud over, hvad man kan opleve med den samme plade i stereo, selv med et anlæg i high-end klassen.
GTC Sub
Subwooferen i GTC-systemet fremstår hurtig og præcis nok til at følge højttalerne på fin vis. Basgengivelsen er både stram og vægtig, og lægger et solidt fundament under filmhandlingen.
Mange biograf-entusiaster vil nok alligevel savne lidt ekstra bulder og brag i actionscener, og det er her, vi mærker den største forskel i forhold til vores Procella-system, som har en stor, kraftig subwoofer med dobbelt 15 tommers bas. GTC-sub’en er mere civiliseret; den går ikke så dybt og mangler lidt skub i de laveste frekvenser ned mod 20 Hz. Desuden klynker den lidt, når vi fyrer op under de sejeste actionscener.
Det lykkes altså ikke Adam at trodse fysikkens love, og GTC Sub kommer til kort over for større og kraftigere subwoofere som Kreisel DXD-12012. Her skal man dog tage i betragtning, at det er en kompakt subwoofer beregnet til vægmontering. For dem med ekstra baskrav kan løsningen være at bruge en eller flere sådanne subwoofere monteret i en baffelvæg (hvilket vil give et boost i bassen), kombineret med en ekstra subwoofer ude i rummet.
Forstærkere og placering
Lytteprøverne efterlader ingen tvivl om, at det er meget potente højttalere, men de kræver lidt arbejde med placeringen for at vise sig fra deres bedste side. Den særlige foliediskant har relativt snæver vertikal spredning, og derfor er det vigtigt, at højttalerne placeres med diskanten så tæt på ørehøjde som muligt og vinkles ind mod lyttepositionen.
Vi havde ikke mulighed for at bygge en ny baffelvæg at montere højttalerne i, men vi har hørt GTC-højttalerne i sådan en installation hos den norske importør. Montering i baffelvæg bag et lærred giver endnu bedre kobling til handlingen, mens panoreringer fra side til side bliver mere jævne.
Adam-højttalerne er meget effektive og kræver ikke nogen monsterforstærker. Alligevel er det en fordel med en førsteklasses receiver for at yde lydkvaliteten fuld retfærdighed. Vi fik f.eks. gode resultater med Pioneer SC-LX88, som allerede stod på testbænken.
Konklusion
Surround-sættet fra Adam Audio imponerer med klokkeklar og finkornet lyd kombineret med saftige dynamiske muskler, når lydsporet kræver det. Med tre forskellige højttalerstørrelser er GTC-serien et perfekt “byggeklodssystem” for dem, der er på jagt efter musikalske biografhøjttalere med færrest mulige kompromiser, uden at prisen stryger til himmels. De lyder som en rigtig biograf!
Adam Audio GTC er specielt tilpasset til at kunne monteres bag et akustisk transparent lærred eller bygges ind i en væg. Det drejer sig dog ikke om almindelige in-wall højttalere i traditionel forstand: GTC-højttalerne kommer uden monteringsramme og er desuden for dybe til at passe ind i en almindelig modulvæg. Det anbefales i stedet at bygge en såkaldt baffelvæg – en ny falsk væg, der rummer både fronthøjttalere og subwoofer(e). GTC-serien er velegnet til dette, da alle højttalerne har samme dybdemål på 32 cm.GTC-serien kommer også med flere tilpasningsmuligheder. På de større modeller i serien – GTC-77 og GTC 88 – kan frontpladen til diskant og mellemtone drejes til vertikal eller horisontal placering, eller bytte plads med et af bas-elementerne, hvis højden tilsiger det. På den måde kan placeringen af diskant og mellemtone optimeres i forhold til lyttepositionen.Da vi pakkede GTC-højttalerne ud, stod det hurtigt klart, at det er højttalere, der primært er lavet til at blive hørt, ikke set. De store kabinetter har en standard mat vinyl-finish og ser ikke særlig imponerende ud ved første øjekast. Men fraværet af skinnende pianolak understreger kun, at pengene er brugt dér, hvor de tæller mest for lyden. Højttaler-elementerne er af god kvalitet, og kabinetterne virker solide med tykke frontplader og ekstra afstivning indvendig.På bagsiden sidder gedigne WBT-højttalerterminaler, der tager bananstik, spader eller strippede kabler af passende dimensioner. Dog kun med single-wiring.
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer