Anthem er en elektronikproducent med over 20 år på bagen, der hovedsagelig har skabt sig et godt navn takket være deres surround-receivere. De tre surround-receivere MRX 300, 500 og 700 har fået meget ros igennem årene, først og fremmest for deres fremragende lyd. Virksomheden fremstiller faktisk kun forstærkere af forskellig slags, A/V-processorer samt effekt- og integrerede forstærkere til både surround og tokanal.
Firmaet er en del af den canadiske Sonic Frontiers-gruppe, som også omfatter højttalerproducenterne MartinLogan og Paradigm.
De tre nye
Nu er der kommet tre nye surround-receivere, MRX 310, 510 og 710. Man kan sige, at det er de tidligere receivere, der har fået en ordentlig opdatering. Der sker jo en hel del på surround-fronten, hvad standarder angår, og det er ikke alt, der kan løses med en firmware-opgradering. Interessant nok er priserne omtrent de samme som for de tidligere modeller.
Vi har set nærmere på topmodellen MRX 710. Jeg har tidligere haft forgængeren 700 i mit system og kan umiddelbart konkludere, at 710 er et klart løft på flere områder. Det første, man bemærker, er at udseendet er klart mere lækkert. Det andet er, at der er taget hånd om nogle ting, der var lidt irriterende på forgængeren, som var lidt af en “ingeniørkonstruktion” og led under dårligere betjening end konkurrenterne.
Allerede når man kobler den til, mærker man, at der er gået noget tid siden den tidligere model. Nu er her f.eks. to HDMI-udgange og hele syv plus én HDMI-indgang – plus én vil sige, at der også sidder en bag en låge på fronten. Nu er der ligeledes HDMI med lydretur samt 4K-opskalering og pass-through.
Betjeningen er generelt blevet noget bedre og ikke mindst hurtigere, og fjernbetjeningen er flere klasser bedre end den tidligere. Menusystemet er opbygget på samme måde som før, men virker på en eller anden måde mere tilgængeligt og velfungerende uden på nogen måde at være fantastisk. Det er dog ganske simpelt og selvforklarende. App-styring loves også – “coming soon”.
Software-opdateringer skulle før gøres med et RS232-stik, hvilket krævede, at man havde gemt en gammel computer eller skaffet en omformer til USB. Nu kan man opdatere via USB, men ikke direkte via internettet.
Her er alle de ind- og udgange, som man har brug for i et almindeligt surround-system. Man kan køre syv kanaler, men hvis man kører fem, kan man bruge de to sidste til f.eks. en zone 2.
I praksis
MRX 710 har syv kanaler ud, og hvis man kun kører stereo, giver den 120 watt pr. kanal, mens den siges at give 90 watt pr. kanal, hvis man kører fem kanaler. Det er en rimelig effekt, og den kan trække relativt tungtdrevne biografhøjttalere – som gerne er lukkede – altså uden basrefleksport – og derfor ofte har lav følsomhed – så lyden i hjemmebiografen bliver høj nok.
Jeg har mest brugt forstærkeren i en 5.1 opsætning med flere forskellige højttalere tilsluttet. Fra store til små. Anthem har et overvågningssystem til at kontrollere belastningen på forstærkeren, som skal styre ventilatoren og i værste fald slukke enheden, hvis der bliver for varmt indeni. Blæseren starter ikke ved normal drift og går først på ved lav hastighed, når der begynder at blive rimelig hedt. Jeg har ikke fået den til at gå på fuld hastighed, og ved lav hastighed hører man den ikke.
Lydmæssigt kan jeg ikke høre nogen voldsom forskel i forhold til forgængeren, hvis overhovedet, så Anthem vinder stadig på sin glimrende lyd. Ingen tvivl om, at det er noget af det bedste, man kan få for pengene, hvad lyd angår. Til gengæld har forstærkeren ikke så mange funktioner eller forprogrammerede DSP-indstillinger (som dog også for det meste er ubrugelige funktioner, efter min mening).
Rumkorrektion
Det er langtfra lige så let at indstille rumkorrektion og lignende som på konkurrenterne. Til gengæld bliver det vanvittig godt, når man gør det. ARC 1M er en udvidet version af den tidligere Anthem Room Correction. Nu har den Ethernet-forbindelse, og en mere avanceret DSP kan lave endnu finere justeringer.
Selve rummet er meget vigtigt for den lyd, man får i sidste ende, ikke mindst for surround-sound. ARC 1M analyserer ved hjælp af lydpulser og indstiller delefrekvenser og udgangsniveauer, og behandler både dips og peaks i frekvenskurven efter en forudbestemt target-kurve.
Det er en rigtig pæn opbygning, der emmer af omsorg for alle dele af konstruktionen. Her er intet overladt til tilfældighederne.
Man skal bruge en Windows-baseret computer (Vista eller nyere), og installationen tager et godt stykke tid. Fordi det gøres med computer, er der godt med regnekraft, og ARC udnytter det til fulde. Det hele er selvforklarende i programmet.
Med rumkorrektionen vel overstået får man en ekstra dimension i gengivelsen, og der kommer en helt anden kontrol over afspilningen. Det lyder renere, taleforståelsen bliver endnu bedre, og dybden i gengivelsen bliver større. Publikumsfølelsen ved koncertfilm er tydeligere, og baghøjttalerne er bedre integreret i det samlede lydbillede. Det er faktisk ikke småting, der sker – det her er måske nok det mest besværlige, men også det bedste rumkorrektionssystem, man finder i denne prisklasse.
Konklusion
Anthem MRX710 lyder mindst lige så godt som forgængeren, og endnu bedre rumkorrektion gør, at lyden bliver suveræn. Det er lidt mere besværligt, og der er færre funktioner end hos mange konkurrenter, men lyden er svær at slå. Moderniseringen har gjort, at MRX710 har alt, hvad jeg synes, man har brug for i et almindeligt surround-anlæg i dag. Rigtig godt!
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer