TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

: Arendal Sound 1723 Monitor 5.1

Lydtrykket fra helvede

Hjemmebiograf på dette niveau er lige så meget underholdning, som det er komplet vanvid.

Af / 29/11/2016 - 16:00
Arendal Sound 1723 Monitor 5.1

Lyd & Billede mener

  • Højttalerne slår brutalt hårdt, samtidig med at de bevarer roen, når de skal. Et stramt, sejt og herligt lydbillede med rungende dialoger plus en brutal subwoofer, der kan sætte hele rummet i bevægelse. Og musik i to kanaler rocker i den grad også!
  • Der findes højttalere med en mere fintmasket lydgengivelse.

For et år siden havde jeg ikke engang hørt om Arendal Sound. Nu er navnet brændt ind i min hukommelse. For det er længe siden, jeg har hørt et lydbillede så massivt og hårdtslående.

Subwooferen er større end et almindeligt køleskab – og den sender trykbølger gennem rummet, rusker i buksebenene og hamrer løs på kroppen. Uden antydning af efterslæb. Og højttalerne! Man kan godt kalde dem monitors, for de har formen til det. Der er bare lige det, at de er så store, at der ikke var plads til baghøjttalerne på vores opmålte hylder, så vi måtte finde en provisorisk løsning med stativer.

Hvis man skal have 8 tommers enheder, stiller det nemlig visse krav til kabinetstørrelsen! Ikke mindst på front-monitorerne og den identiske, men liggende centerhøjttaler, som hver har to af dem. Det betaler sig i form af uanstrengt brutalitet, vanvittigt store og massive dialoger og fuld kontrol over alt fra pistolskud til fuglekvidder. Men jeg går for hurtigt frem. For hvad og hvem er Arendal Sound?

(Foto: Producent)
(Foto: Producent)

Norsk mærke

Bag mærket står den norske importør L-Sound fra netop Arendal. De har arbejdet sammen med små, men potente højttalerproducenter som Ken Kreisel, Definitive Technology og SVS gennem mange år og efterhånden oparbejdet meget erfaring på området – både mht. hvad der virker, og hvad der ikke virker. Dyrebar erfaring, som de har taget med, da de startede Arendal Sound i 2015.

“Der har været en del leveringsproblemer, fejl og manglende forudsigelighed. Nogle af de leverandører, vi har arbejdet med, har ikke kunnet tackle det med at blive ‘store’ på kort tid, og det er gået ud over kvaliteten. Derfor ville vi starte vores eget, hvor vi har fuld kontrol,” siger stifter og markedschef Jan Ove Lassesen.

Annonce
(Foto: Producent)
(Foto: Producent)

Kun det bedste

Med Arendal Sound satses der på at give det absolut bedste for pengene til hjemmebiografer. Her taler vi store højttalere med høj følsomhed og lav forvrængning, hvor der ikke er sparet på komponenter eller byggekvalitet. F.eks. er kabinetterne af HDF (High Density Fiberboard) i stedet for MDF. Meget dyrere, men ifølge Arendal Sound alle pengene værd i form af mindre egenresonans og dermed mindre forvrængning og bedre dynamik.

“Vi kunne have sparet meget ved at bruge MDF – og være sluppet godt fra det. MDF er jo også fint. Men her bruger vi HDF for at få lyden endnu bedre. Vi lavede en lyttetest mellem HDF og MDF, og der var ingen tvivl: HDF gav en enorm forbedring af dynamikken, og højttalerne lød mere sprælsk,” siger en overbevisende Jan Ove.

(Foto: Producent)
På subwooferen, kan du indstille den tid – og balanceret XLR input tilføjes kækt. Foto: Arendal Sound

Dyre, men rimelige løsninger

Meget af sjælen i Arendal Sound ligger netop i at gøre dyre løsninger tilgængelige for almindelige mennesker ved ikke at tidoble prisen, hver gang man går et kvalitetsniveau op i udvikling og produktion.

“Vi vil lave rimelig high-end. Så må vi højere op end de billigste niveauer. Hvis du skal lave en centerhøjttaler, der koster 4.000 kroner for kunderne, må du fjerne meget kvalitet. Men laver du den i stedet til 7.000 kroner, kan du bruge mange lækre komponenter,” siger Jan Ove.

“Ja, det nytter f.eks. ikke at bruge legetøjskondensatorer i delefilteret,” siger Bjørn Erik Forberg med et smil. Han er ny assistant manager hos L-Sound og har været med i udviklingen af højttalerne. Bjørn Erik – også kaldet BEF – er en kendt figur i det norske hi-fi- og hjemmebio-miljø; en mand, der er ikke bange for at gå hele vejen, når det gælder hjemmebiograf.

Store højttalere

Højttalerne fra Arendal Sound er som nævnt store for at bevare følsomheden langt ned i basregisteret. Vi har til lejligheden lånt 1723 Monitor, der ganske vist har form som en slags reolhøjttaler, men er meget større end noget, man kan få plads til i en bogreol. Det er for at kunne gengive så kraftig bas som muligt, selv i lukket version. Kabinettet er ventileret, men der medfølger skumpropper, som Arendal Sound anbefaler at bruge.

“Du får en helt anden dynamik i bassen ved at stoppe basrefleksporten til,” fastslår Jan Ove. “Selve dybbassen får du alligevel fra subwooferen.”

(Foto: Producent)
(Foto: Producent)

Kæmpe subwoofer

Når vi skulle teste en ny højttalerserie, der lover både fart og tryk på, var det oplagt at medtage den største subwoofer. Og at sige, at Subwoofer 3 er stor, er en underdrivelse: 70 cm høj, 50 cm bred og 60 cm dyb. Man kan med andre ord ikke bare sætte en potteplante ovenpå og håbe, at ingen ser den. En egenvægt på over 60 kg giver også visse udfordringer mht. udpakning og placering.

To 13,8 tommers bas-enheder spiller såkaldt push-push, dvs. de slår modsat hinanden for at mindske de i forvejen lave resonanser fra HDF-kabinettet yderligere. Også her er kabinettet som udgangspunkt basrefleks, men det anbefales at holde portene lukket med de medfølgende skumgummipropper for at få så jævn og stram en basrespons som muligt.

Hvis du synes, du har brug for endnu mere bulder og brag i bunden af basregisteret, så går den helt ned til 17 Hz med åben port (20 Hz med lukket). Men tro mig: Det er unødvendigt!

(Foto: Producent)
Baserne, der omdanner de forreste højttalere til gulvhøjttalere kan fyldes med sand for at minimere resonanser. Foto: Arendal Sound.
(Foto: Producent)
Vi håber, at Bjørn Erik Forberg har kiropraktoren på speed-dial, efter at han har sat den gigantiske Subwoofer 3 op. Foto: Geir Gråbein Nordby

Made in China

Højttalerne er fremstillet i Kina, men udvikling og produktion er helt integreret, så vi bliver lovet, at der aldrig skydes genvej fra produktionsafdelingens side. Alle komponenter er ifølge Jan Ove specialfremstillet for Arendal Sound og ikke hyldevarer.

Lyden af Arendal-monsteret

Lydtryk er altså en stor del af Arendal Sound. Derfor har hver eneste højttaler måttet gennemgå en stresstest, hvor den bliver fodret med 200 watt “lyserød støj” (pink noise) i et helt døgn. Det svarer til noget i retning af 600-700 watt RMS med musik og et sted mellem 117 og 118 dB. Eller svinehøjt på godt dansk!

Derfor er der ingen grund til at være bange for at slutte højttalerpakken til vores forstærker-rig. En kraftig Hegel H30 effektforstærker (ca. 2 x 500 watt/4 ohm) driver de to fronthøjttalere, en H30 er brokoblet og klar til at fodre centerhøjttaleren med omkring 1500 watt, og bagkanalerne drives af en H20 (2 x 350 watt/4 ohm). En saftig kombination til over 150.000 kroner, med Yamaha CX-A5100 til at tage sig af surround-processeringen.
Med 4K-versionen af Deadpool i afspilleren (Panasonic DMP-UB900) og projiceret med JVC DLA-X5000 er vi klar til at blive mørbanket. Kampscener, eksplosioner, klirrende stål og andre lyde fra folk, der springer eller bliver kastet rundt, lyder så massivt og sejt, at vores eget THX reference-højttalersæt fra Procella ikke kan hamle op med lydtrykket. Overhovedet.

Især subwooferen fra Arendal er så brutal, at den sætter hele rummet i bevægelse, uden at den nogensinde slæber bagefter. Og dialogerne runger gennem rummet med et fundament langt ned i stemmernes resonansområde, samtidig med at talen er krystalklar.

Og da de store Arendal-højttalere ikke er tunet til THX-specifikationerne, hvor lyden deles mellem subwooferen og de øvrige højttalere ved 80 Hz, kan de i stedet dele ved 60 Hz og dermed give os et endnu mere fyldigt og rungende lydbillede.

At filmen lyder endnu mere omkransende i en Atmos-opsætning, finder vi ud af ved at tilkoble på vores loftsmonterede Martin Logan SLM. Arendal har ingen flade højttalere, så hvis du vil sætte 1723 Surround op i loftet, må du for det første finde dig i, at de rager en del ned, og for det andet sørge for, at de er solidt forankret i en loftsbjælke. De vejer nemlig over 17 kilo hver.

(Foto: Producent)
(Foto: Producent)

Akustisk musik

Højttalerne er selvfølgelig ikke kun beregnet til film, men er også kompetente musikformidlere. Her er dynamik et vigtigt stikord, og spiller du rock med forvrængede guitarer, slår de en veritabel mur af lyd op. Der er også så god sammenhæng mellem højttalernes klangbalance, at man fint kan bruge Surround-modellen som fronthøjttaler.

Ikke at nogen vil gøre det, for Monitor-højttalerne giver et mere korrekt stereoperspektiv – og desuden endnu mere kontrol – med deres to 8 tommers mellemtone/bas-enheder. Musik i surround fylder rummet helt uanstrengt, og lydbilledet hænger fint i luften mellem højttalerne med instrumenterne velplaceret rundt omkring.

Hør f.eks. “Ville Fjellgutt” fra Hoff Ensembles Quiet Winter Night med Sondre Bratlands store, karakteristiske stemme. Arendal Sound gengiver musikken større og mere massivt, end jeg er vant til. Kontrabassen nærmest dundrer gennem rummet, og Jan Gunnar Hoffs flygel har et meget maskulint præg. Højttalerne følger op helt op i overtonerne, og diskanten gengives med både gnist og attack.

Men det er ikke det mest finmaskede, jeg har hørt. Arendal Sound har en meget “live” spillestil, der lyder råt og upoleret. Er du vant til englepræstationer fra Sarah McLachlan og Kate Bush, så vil du nok savne lidt mere luft og nuancer i det øverste register.

Diskant-enheden sidder i en tragtformet waveguide, der ligesom et diskanthorn gør noget ved gengivelsen og spredningen. Og selv om kabinetterne er hårde nok til nærmest at give blødende knoer, når man banker på dem, synes jeg, at der er en resonans i den nedre del af stemmeregisteret, som gør, at det lyder lidt farvet. Det er ikke decideret hårdt, men fløjlsblødt er det i hvert fald heller ikke.

Det er der nu ikke noget galt i, især ikke når man sætter rock og hiphop på. Skru op for Rage Against the Machine eller System of a Down, og så er der dømt luftguitar!

(Foto: Producent)
Jan Ove Lassesen monterer 1723 Monitor på en smart stander, der får højttaleren til at fylde som en gulvstående. Standeren kan fyldes med sand for at få endnu bedre baskontrol. Foto: Geir Gråbein Nordby

Forstærkere

Højttalerne er ikke svære at drive, og man har ikke brug for forstærkerkraft i hundredtusindkronersklassen. Det fandt jeg ud af, da jeg koblede dem til Yamaha RX-V781, en receiver til godt 6.000 kroner. Den får mange af styrkerne frem, og selv om man selvfølgelig ikke får samme lydtryk og vanvittige kontrol som med forstærkere i kilowattklassen, så får man biograf- og musikoplevelser i godt mål.

Hvilket får mig til at tænke, at en receiver til 10.000-20.000 kroner må være et glimrende match. F.eks. Yamaha RX-A3060 eller Pioneer SC-LX701, for bare at nævne et par stykker.

Konklusion

Det er ikke ofte, vi hører så vanvittigt sej hjemmebiolyd. Arendal Sound tager lydbilledet og hamrer det ud i rummet. Især subwooferen dundrer løs, så det ryster i hele kroppen, uden at anstrenge sig det mindste. Det er lige før man bliver bange for, at tingene falder ned fra hylderne!

Dynamikken er ekstrem, og højttalerne er hele tiden klar til at slå hårdt, mens de også formår at spille lavt, når de skal. Dialoger på film lyder stort, fyldigt og massivt, mens lydbilledet omringer os, som det hænger mellem højttalerne.

Musik i to og flere kanaler lyder ekstremt medrivende, og det er i det hele taget imponerende, så meget man får for pengene her. I det perspektiv er de godt 40.000 kroner mere end rimeligt. Vi kan i hvert fald ikke kom på noget, der giver bedre oplevelser til prisen.

Der findes højttalere med mere finmaskede overtoner og flere nuancer i lydbilledet. Der findes også bedre valg, hvis du mest hører musik med harpe og violiner. Men når det gælder om at balancere et tordnende lydtryk med en velafstemt klangbalance og høj troværdighed, så er der ikke mange højttalersystemer til 100.000 kroner, der kan måle sig med Arendal Sound.

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

Årets bedste tilbud

Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr

LB+ Total måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

4,- / for 4 uger
130,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

100 tommer fra 1,5 meter!

Short-throw-projektor i luksusklassen

Rullende hjemmebiograf

Tag skærmen med dig overalt! 

Marantz' flagskib på testbænken

Præcision til fingerspidserne

Her får soundbaren klø

Marantz gi'r os en hæsblæsende oplevelse

Denon har overgået sig selv

"Usynlig" storskærm med laser

Skræmmende realistisk biografbillede

Vi tester B&O’s fedeste soundbar