Nu, hvor soundbarerne kommer med både fem, syv og ni kanaler – mange af dem med 3D-lydformaterne Dolby Atmos og DTS:X – hvem har så brug for en stor, styg forstærker med 117 kanaler som Denon AVC-X6700H? Og en flok tilhørende højttalere? Det skal jeg sige dig: Det har dem, der vil have rigtig biograffølelse derhjemme!
En soundbar er som udgangspunkt beregnet til at kompensere for den elendige lyd i nyere TV’er. Jo større skærmene bliver, jo større bliver kløften mellem lyd- og billedoplevelsen, og her kommer soundbaren til undsætning. Hvis man ikke er alt for krævende.
Ud med de billigste forstærkere
Efterhånden er der ganske vist kommet stadig bedre soundbars, og nogle har endda separate trådløse baghøjttalere. De bedste soundbars er blevet gode nok til, at jeg ikke længere gider anbefale folk at købe en surround-forstærker til 3.000-4.000 kroner. Jo, selvfølgelig lyder det federe, men det fylder, det er ikke særlig pænt, og det er bare mere kompliceret end en soundbar.
Derfor: Skal du endelig fylde stuen med separate komponenter, så gør det med noget ordentligt!
Denon har rigtig slået sig løs med deres nye X700-serie, ikke mindst hvad udstyr og formatunderstøttelse angår. AVC-X6700H er topmodellen i serien, der virkelig skal få filmene til at komme til live. Med så meget bulder og brag, du kan ønske dig, mens lydkvaliteten hele tiden er i top. Hvilket selvfølgelig også gavner musik.
Det kan med andre ord være forstærkeren for dig, der gerne vil flytte Imperial Bio ind i stuen!
Dolby Atmos og DTS:X
I dag hører man nærmest ikke om hjemmebiograf uden Dolby Atmos og DTS:X. Det er 3D-lydformater, som ud over lyd rundt om dig også giver lyd fra oven. Det er med til at øge kravet til antallet af kanaler, og det er grunden til, at det faktisk er fornuftigt at investere i en 11.1-forstærker som denne.
3D-lyd får du ved rent faktisk at montere højttalere i loftet (typisk to til fire), eller du kan købe særlige elevation-højttalere, som placeres oven på front- og evt. baghøjttalerne og så skyder lyden op i loftet, hvorfra den reflekteres ned mod lytterne. Det fungerer, men ikke så godt som loftsmonterede højttalere.
Simuleret lyd fra oven
Desuden har Denon AVC-X6700H fået såkaldt Dolby Atmos Height Virtualization og DTS Virtual:X, som ved hjælp af avanceret digitalprocessering simulerer højdekanaler ud fra en traditionel højttaleropsætning, helt uden højdehøjttalere.
Det fungerer endnu dårligere end med elevation-højttalere, men hvis du absolut ikke orker at rode med det, kan det give en større illusion af 3D-lyd i forhold til at have det slået fra.
Objektbaseret
AVC-X6700H understøtter både Dolby Atmos og DTS:X Pro, hvor Pro betyder, at antallet af højttalerkanaler er udvidet i forhold til almindelig DTS:X. Bl.a. er det muligt med en loftskanal over centerhøjttaleren (Center Height). Og da DTS:X er helt objektbaseret i stedet for kanalbaseret, vil alle film- og spiltitler med DTS:X-lydspor have gavn af de ekstra kanaler. DTS:X Pro er en dekoder-algoritme, som nu er mulig takket være øget processorkraft.
For en ordens skyld, så er Dolby Atmos også objektbaseret, men har fysiske kanaler i bunden kombineret med metadata, som placerer objekterne i lydbilledet. Det har nogle begrænsninger. F.eks. understøtter Dolby Atmos ikke udvidede frontkanaler (Front Wide) eller høj centerkanal (Center Height).
Dolby Atmos og DTS:X er konkurrerende formater, der kan næsten det samme. Men ikke helt, og hvor DTS:X fungerer med en hvilken som helst Atmos-højttaleropsætning, vil Dolby Atmos ikke nødvendigvis fungere lige så godt med en fuldt optimeret DTS:X-opsætning. Som de nævnte Front Wide og Center Height.
Auro-3D
Som om det ikke var forvirrende nok med to forskellige 3D-lydformater, så understøtter Denon-forstærkeren et tredje format ved navn Auro-3D. Det kan give endnu mere højopløst lyd, men kræver en anden højttaleropsætning, hvor hver eneste højttaler på gulvet eller væggen helst har en modsvarende højttaler i loftet. Det er et meget snævert format næsten uden titler, og derfor gider jeg ikke besværet med at sætte højttalerne op efter det.
Hvis du vil have en højttaleropsætning, som du kan bruge til alt, så sæt den op efter Dolby Atmos. Det vil sige et 5.1- eller 7.1-system med to eller fire højttalere i loftet oveni.
IMAX Enhanced
Forstærkeren er mærket “IMAX Enhanced”. Det betyder, at den understøtter IMAX, og vi bliver lovet, at der kommer en række kompatible Sony-filmtitler i løbet af efteråret og vinteren.
Det er lidt svært at tyde ud fra markedsføringsgejlet, hvad IMAX Enhanced rent faktisk er for noget. På billedsiden lader det til at være et separat, dynamisk HDR-format pakket ved siden af det almindelige, statiske HDR10. Hvis dit TV understøtter IMAX Enhanced, får du den fulde IMAX-følelse; hvis ikke vises videotitlerne med almindelig HDR10.
På lydsiden er det derimod DTS:X, der gælder for IMAX. Og Denon-forstærkeren understøtter allerede dette, IMAX-logo eller ej.
8K-video og HDMI 2.1
Hvad der derimod er meget interessant, er at Denon-forstærkeren understøtter 8K-videosignaler samt 4K med hele 120 Hz billedfrekvens – og desuden variabel billedfrekvens, hvilket er nyttigt for gamere. Alt dette er nemlig indlejret i HDMI 2.1, og det samme er eARC, hvilket betyder, at forstærkeren får højopløst lyd fra TV’et, direkte gennem det tilsluttede HDMI-kabel.
Hvis du vil, kan du derfor koble alle dine video- og spilkilder direkte til TV’et og hente lyden højopløst ud til forstærkeren gennem et enkelt HDMI-kabel.
Højttalersystemet
Vores faste højttaleropsætning i testrummet er et Procella THX-system i 7.1-konfiguration med et par loftsmonterede MartinLogan SLM til Atmos-indhold. Fordi forstærkeren har 11 kanaler, satte jeg et par ekstra højttalere på højdekanalerne. Til lejligheden bruger jeg Bowers & Wilkins AM-1, som egentlig er udendørshøjttalere, men som derfor har væg/loftsmontering inkluderet, hvilket gør jobbet lettere.
Forstærkeren har automatisk højttalerkalibrering med Audyssey XT-32, der justerer alle højttalere til at give næsten samme klangbalance i rummet. Det er derfor ikke noget stort problem, hvis alle højttalerne ikke er af samme mærke og type, så længe man ikke vælger lydindstillingen Direct, hvor EQ-indstillingerne omgås. Selv gør jeg kun dette på musik i stereo, ellers bruger jeg Audyssey Reference-lydindstillingen.
Til at vurdere musik i stereo har jeg brugt vores gulvstående Sonus faber Olympica III, som er rigtig gode og meget afslørende for forstærkere.
Opsætning
Denon har en enkel trin-for-trin-opsætning, som leder dig ved hånden gennem højttaleropsætning og tilslutning af kilder. For en, der har gjort dette mange gange før, virker det nærmest banalt og tager ekstra tid, men man er nærmest garanteret ikke at gøre noget galt.
Højttalerkalibreringen tager et stykke tid, da man skal kalibrere for mindst seks mikrofonpositioner i rummet, helst otte. Før man har set sig om, er der gået en halv time. Og bagefter kan det ske, at man vil finjustere manuelt; især delefrekvensen og den afstand, der er valgt for hver højttaler, kan det være, at man vil ændre lidt.
Men det er kun, hvis man er komfortabel med det, ellers lader man bare autoindstillingerne være. Vores fronthøjttalere bliver næsten altid sat til “large”, selv om de i virkeligheden er “small”, så det må jeg korrigere selv. Ellers giver det problemer, når man skruer op for lyden, og der er meget bas i lydsporet.
Action!
Jeg bliver altid imponeret over Denons hjemmebioforstærkere, når det gælder evnen til at gengive dialoger rent og åbent i et stort og luftigt lydbillede. Også AVC-X6700H overbeviser her, og dialogerne i Gemini Man med Will Smith i hovedrollen er krystalklare og realistiske.
Filmen har ikke det massive, “larger-than-life” lydspor, der kendetegner typiske actionfilm; i stedet har man valgt en mere dokumentarisk tilgang. Det betyder ikke, at der ikke sker ting og sager, eller at der mangler dynamik i lydsporet. Tværtimod! Men det kræver, at man skruer op for volumen, før man får lyst til at finde popcornene frem.
Denon-forstærkeren gør et godt indtryk med sin naturlige klang, og det tredimensionelle Dolby Atmos-lydspor bygger op under de superjævne bevægelser i denne 4K Blu-ray-film, der er indspillet og vises med 60 billeder i sekundet. Det gør det hele endnu mere dokumentarisk – i modsætning til det elendige og vanvittig utroværdige manuskript, men det er en anden historie.
Forstærkeren gør et rigtig godt stykke arbejde med at præsentere lyden. Det eneste problem er, at jeg synes, den går lidt i komprimering på høje gevær- og pistolskud, når den er sat til at spille på referenceniveau – altså et lydniveau, der svarer til det i biografen. Så lyder dialogerne også lidt mere grovkornet, end jeg kunne ønske mig, så jeg ender med at skrue lidt ned for lyden og acceptere, at der findes kraftigere forstærkere derude.
Maskinerne tager over
Så er lydsporet i Terminator: Dark Fate langt mere spektakulært. Pludselig tager subwooferen fat, og popcornene flyver rundt i lokalet, når mennesker og maskiner mødes i endnu et vanvittigt opgør.
Denon AVC-X6700H understreger underholdningsværdien i en seriøs hjemmebiograf. Ikke engang verdens bedste soundbar, Sennheiser Ambeo, er i nærheden af dette. Man vil heller ikke kunne hente denne kraft ud af en billig surround-receiver; man skal op i denne klasse.
Men jeg savner stadig lige det sidste. Forstærkeren mangler overskud til de mest dynamiske transienter, når lydniveauet nærmer sig referenceniveau. En løsning kan være at sætte en ekstra effektforstærker på fronthøjttalerne (Denon-forstærkerne fra AVC-X3700H og op har pre-out på alle kanaler). Jeg ved det, det bliver endnu et apparat, men det er en mulighed, hvis man synes, man har brug for lidt mere punch.
Denons styrke har altid været luft og detaljer med naturtro klangbalance snarere end de vildeste kræfter, men jeg kan huske, at jeg blev endnu mere imponeret, da jeg testede AVR-X6400H for et par år siden. Jeg mener, at den havde endnu mere luft og format, selv om det er lidt svært at sige uden at have dem side om side til sammenligning.
Jo, det lyder både fedt og rigtig godt – jeg synes bare, at jeg har hørt Denon endnu bedre før.
Musik
H’et i slutningen af navnet står for HEOS, som er Denons streaming-platform. Næsten uanset hvilken musiktjeneste man sværger til, så understøttes den af HEOS og styres let med HEOS-app’en på mobilen. Brugerfladen er meget brugervenlig og minder om Sonos’.
Musik i stereo, spillet gennem Sonus faber Olympica III, fungerer rigtig godt, og forstærkeren kan fint tage over for en ren stereoforstærker.
Du får ikke lige så gennemsigtig lyd på klassisk musik som med Marantz PM7000N, der kan det samme som Denon, hvad angår musik og lyd i to kanaler. Marantz har endnu mere luft, bækkener lyder mere finmasket, og hvor Denon gengiver en guitar med nylonstrenge med en lidt mere metallisk karakter, er Marantz kort og godt mere musikalsk.
Elektronisk pop, hiphop og anden musik, som man gerne vil spille højt, får mere punch med Denon-forstærkeren. Men man kan let finde en stereoforstærker til den halve pris, der gør et bedre stykke arbejde tonalt set. Jeg har en mistanke om, at det skyldes digitalkonverteringen, men det er svært at afgøre.
Surround-musik – specifikt 2L-udgivelsen Magnificat – bredes derimod ud i rummet, som ingen stereoforstærker kan. Når Denon-forstærkeren får lov til at bruge alle forstærkerkanalerne, tegner den et lydbillede op, som hænger i luften med instrumenterne meget præcist placeret i et tredimensionelt rum. Her begynder det for alvor at lugte af magi. Bare lidt mere opløsning, og jeg havde været solgt.
Konklusion
Denon AVC-X6700H er en meget kapabel hjemmebioforstærker, der understøtter alt, hvad du har brug for af nye lyd- og videoformater. Inklusive 8K-video pass-through.
Lydmæssigt er forstærkeren meget formående, og især med 3D-lydspor som Dolby Atmos viser den, hvad den er god for. Du får simpelthen ikke denne lyd fra forstærkere i lavere prisklasser.
AVC-X6700H mangler den sidste finpudsning af tonestrukturerne, og den kunne godt have været endnu kraftigere. I så fald kan du se i retning af den endnu sejere AVC-X8500H, som vil kunne opgraderes til HDMI 2.1 i nær fremtid.
Som musikformidler i surround er AVC-X6700H overbevisende. I stereo vil jeg hævde, at den får hård konkurrence fra forstærkere til ned under 10.000 kroner, så vær klar over dine behov på forhånd.
Alt i alt en fin forstærker, men den får hård konkurrence på sit felt.
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer