TV’erne bliver større og større, og det kan virke, som om 65 tommer er på vej til at blive den nye standardstørrelse. Det ville heller ikke overraske mig, hvis 65-tommeren om nogle år bliver forvist til soveværelset for at give plads til en 77- eller 88-tommer. Men selv da bliver det at tale om biografoplevelse at strække sandheden. Og man skal højt op i pris, før et TV giver et lige så naturligt billede som en god projektor.
Min påstand er, at du skal have et OLED-TV – først da bliver sortniveauet og gråskalaen ensartet over hele billedet. Men så bliver det også dyrt! Du må op i omkring 40.000 for den billigste 77-tommer, og hvis du skal op på 88 tommer, taler vi op mod 200.000 kroner!
Med en projektor får du nemt over 100 tommer hjemme i stuen. Og vælger du et lærred i bredformat, så får du plads til endnu mere. Op til 150 tommer, måske endnu større. Så kan vi tale om biografoplevelse! Hvis du vælger en projektor i Epson EH-TW9400’s klasse, bliver der også noget biografoplevelse. Med lysstyrke nok til at fungere i en almindelig stue, sortniveau nok til at give det savnede punch samt en skarphed og farvegengivelse, som andre vil misunde dig.
Projektorer og 4K
Når det gælder opløsning, er projektorerne dog bagud. Det kan virke lidt underligt. I år lancerer flere TV-producenter modeller med 8K-opløsning, men der er stadig kun få projektorer på markedet, som har 4K-opløsning.
Læs også: Her er vores egen hjemmebiograf
Man kan sige, at du skal op i en vis størrelse, før det begynder at blive vigtigt. At der måske ikke er den store pointe i 8K-TV’er under 75 tommer, måske endda højere end det.
Men med en projektor har du mulighed for at gøre det så stort, som du vil, og de færreste går under 100 tommer. Alligevel vil jeg hævde, at det er sværere at se den ekstra pixelopløsning med en projektor end et TV. Det er der to grunde til.
For det første er billedet skarpere på et TV. En projektor placeret 3-5 meter væk fra lærredet skal have utrolig god optik, hvis den skal give et lige så skarpt billede som et TV. Og fordi lærredet har noget struktur i stoffet, bliver det alligevel ikke helt så skarpt.
En anden grund er, at en projektor ikke kan gengive lysstyrken i HDR-materiale lige så godt som et TV. Og min påstand er, at det er i de lyse scener, man virkelig kan se forskel på HD og 4K – og endnu højere opløsning. TV’ets pixelstruktur er simpelthen mere synlig.
Måske er det derfor, projektorproducenter lægger større vægt på at kunne prale af 4K-understøttelse end faktisk at levere ægte 4K-billeder. Og så er der det faktum, at mange 4K-filmudgivelser er mastret i 2K og opskaleret bagefter. Så det er ikke altid, du får så meget ekstra med en ægte 4K-projektor alligevel.
Folkelig high-end
Hvilket leder os til den forhåndenværende projektor, Epson EH-TW9400. Til 22.000 kroner er den i en klasse, der måske bedst kan beskrives som folkelig high-end. Her vælges kompromiserne med omhu for at få den bedst mulige kvalitet der, hvor det gælder: Skarpe billeder og strålende farver. TW9400 producerer også rigtig god kontrast takket være et indbygget polfilter, der giver sortere sort, og med dynamisk iris som prikken over i’et.
Med sin høje lysstyrke er projektoren desuden lige i øjet til store lærreder, hvilket Epson har taget konsekvensen af ved at udstyre TW9400 med motoriseret optik og linsehukommelse.
Motoriseret optik til brede lærreder
Ser du, hvis du skal have et lærred på over 100 tommer, er det naturligt at vælge 2,35:1 bredformat snarere end 16:9. Ellers bliver lærredet for højt i forhold til de fleste rum. Og hvis du har et så bredt lærred, vil du ofte sidde og zoome ind og ud, afhængigt af om det viste indhold er i 16:9 eller 2,35:1 format. Med motoriseret optik styrer du dette direkte fra fjernbetjeningen i stedet for at skulle hen til projektoren og dreje på fokus- og zoomringene.
Indstillingerne kan derefter gemmes, så du kan have én hukommelse til 16:9 og en til bredformat. Så er det bare at trykke på en knap for at skifte fra det ene til det andet. Rimelig genialt, og også nødvendigt, når du kommer op i store størrelser. Hvilket er en af grundene til, at vi gav ris til BenQ W5700, den nærmeste konkurrent rent prismæssigt.
Ikke 4K
Selv om Epson skilter med det, de kalder 4K PRO-UHD, så er TW9400 ikke en 4K-projektor. I stedet har den et 1080p-panel og anvender Pixel Shift, en teknologi, der forskyder billedet diagonalt med en halv pixellængde. Det sker meget hurtigt frem og tilbage – så hurtigt, at øjet ikke opfatter, at billedet vibrerer. I stedet opleves det som højere opløsning – i dette tilfælde 2880 x 1620. Det er dobbelt så mange pixels som HD, og det kan ses. Men det er ikke 4K (3840-4096 x 2160).
HDR?
Nyere projektorer understøtter videomateriale med HDR10, altså større dynamisk omfang i farver og gråtoner. Det gælder også TW9400, men en projektor har ikke en chance for at gengive HDR lige så godt som et TV. Her er der nemlig ikke mulighed for dynamisk bagbelysning, som er nødvendigt for at få den superlysstyrke, der næsten brænder nethinden af, når solen står op over horisonten i billedet.
En projektor har ikke denne lysstyrke i lampen, og hvis du vil have maksimal HDR-effekt, må billedet i øvrigt gøres temmelig mørkt, for at der er overskud til HDR-lyset. Det ønsker man ikke, så man gør en mellemting i stedet. Man ofrer kun lidt af den generelle lysstyrke i billedet for at få tilsvarende ekstra dybde på HDR-effekter.
Et krav for, at dette skal blive vellykket, er såkaldt HDR Tone Mapping, hvor HDR-indholdet nedskaleres for at passe til projektorens dynamikområde. Det fungerer glimrende på TW9400.
Udvidet farverum
En anden fordel ved nyere filmformater er, at de har dybere farver end Rec.709, som er standarden for almindelig HD. I stedet anvendes DCI-P3, der har meget mere kontrast i farverne. Det understøtter Epson TW-9400, men så skal et farvefilter aktiveres, som stjæler lysstyrke. Derfor foretrækker jeg faktisk det normale farverum i dette tilfælde, så der er lysstyrke til at få mere smæld i billederne.
Fremragende billede lige ud af æsken
Så er det bare at sætte projektoren op, vælge farveindstillingen Natural og lade stå til. Billedkvaliteten lige ud af æsken er fremragende, og farverne er yderst naturtro. Genindspilningen af Løvernes konge ser kanongodt ud på Epson-projektoren. Pelsen på dyrene er realistisk, både skarp og blød på én gang. Og med den smule HDR-effekt, man får, skinner det ekstra i strukturen på dyrenes hud og pels. Kontrasterne både i de mørke huler og ude i sollyset har mere punch med HDR end uden.
Sortniveauet er væsentlig bedre end det, DLP-projektoren BenQ W5700 leverer, og med Epson slipper du desuden for regnbue-effekt. Du får et roligere og mere behageligt billede med LCD.
Kvaliteterne går igen på ikke-animerede film. I Terminator: Dark Fate står Linda Hamilton klart med rynker og det hele, og der er mere tryk på billedet, end jeg fik ud af BenQ.
Kalibreret
For at se projektoren i kalibreret stand tog jeg en tur ind til AVshop i Oslo. Her stod den færdigkalibreret i et lille biografrum med et 2,2 meter bredt lærred (100″). Men det var ikke meget, der var blevet gjort. Hvis man gik ind i menuen, stod næsten alting på 50 ud af 100, som det gør lige ud af æsken.
“Man behøver næsten ikke at gøre noget ved denne projektor,” sagde kalibreringsekspert Gorm Sørensen.
AVshops biograf er mørkere end vores testrum, og det kan ses i form af endnu mere smæld i kontrasterne. Stadig ikke helt sort i det allersorteste, men det er så mørkt, at projektoren slår BenQ W5700.
Det næste trin op ad kvalitetsstigen er den ægte 4K-projektor JVC DLA-N5 (Sony VW270ES har ikke dynamisk iris eller linsehukommelse). Den var sat op i AVshops største biografrum, og der er ingen tvivl om, at de mørke scener i Alita: Battle Angel havde markant dybere sort, end Epson-projektoren formår. Billedet i den store biograf er meget større end i den lille, men alligevel er billedopløsningen lige så god – takket være ægte 4K.
Hvis man skulle fylde det samme 3,9 meter brede lærred med Epson-projektoren, ville forskellen i opløsning blive afsløret til JVC’s fordel. Men JVC DLA-N5 koster også dobbelt så meget som Epson EH-TW9400.
Tilbage i den lille biograf var det ikke nogen nedtur at gå tilbage til TW9400. Den har skarphed, kontrast og farver på plads og giver afgjort det bedste biografbillede i denne klasse.
Vær også opmærksom på, at hvis du skal have en projektor i en almindelig stue med lyset slukket, vil du alligevel næppe opleve de fordele, som JVC har i forhold til Epson. Man skal have et dedikeret mørkt biografrum, før der er nogen særlig pointe i at vælge JVC.
Konklusion
Epson EH-TW9400 placerer sig lige i smørhullet mellem pris og kvalitet. Projektoren tegner et billede op så skarpt, at pels og hår ser ægte ud, og der er rigtig god kontrast i billedet.
Lysstyrken er et stort plus ligesom det faktum, at man ikke behøver at kalibrere projektoren. Bare sæt den i Natural-indstillingen og kør filmen.
Det er den billigste LCD-projektor på markedet med polfilter, der giver mindre strølys fra lampen og dermed sortere sort. I kombination med dynamisk iris slår den konkurrenterne på sortniveau; der findes projektorer med endnu dybere sortniveau, men så er prisen også det dobbelte.
Du finder simpelthen ikke en bedre projektor til under 30.000 kroner. Og så får du motoriseret optik og linsehukommelse med i købet. Det eneste, du ikke får, er 4K-opløsning, men det andet er faktisk vigtigere.
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer