TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

: JVC DLA-X5000

Det allerbedste billede

Måske den bedste projektor til under 100.000 kroner.

Af / 06/10/2016 - 09:00
JVC DLA-X5000

Lyd & Billede mener

  • Klasseledende sortniveau og endnu bedre lysstyrke giver vildt knald på billederne. De automatiske kalibreringsmuligheder er bedre end nogensinde. Den bedste projektor, vi kender til under 100.000 kroner!
  • Opløsningen er ikke ægte 4K.

Når det gælder billedkvalitet på projektorer, har JVC længe været i den absolutte top i deres klasse. Særlig imponerende har sortniveauet været, hvor JVC som regel jorder alle konkurrenterne. Jo mindre strølys fra projektoren, jo større realisme, dybdeindtryk og oplevet skarphed i billederne. Det oplevede vi ikke mindst, da vi testede DLA-X500R i 2014.

Læs: Test af Sony VPL-VW520ES Ultra HD-projektor

På den anden side har JVC aldrig været kendt for lysstyrke. Lyse scener har haft det med at være noget blegere og mørkere end med mere lysstærke projektorer fra Epson, Sony og BenQ, for at nævne et par stykker. Men nu kommer der andre boller på suppen, for efterfølgeren X5000 er opgivet til en lysstyrke på respektable 1700 lumen, hvor forgængeren havde 1300.

Nu betyder disse tal ikke så meget, da de måles direkte på lampen ved fuld styrke, men vi kan godt afsløre, at X5000 har lige så høj – måske endda lidt højere – lysstyrke i Eco-tilstand, som forgængeren havde på fuld lampestyrke. Nu anbefaler vi selvfølgelig at skrue helt op for lampen, og så har man pludselig en projektor, der ikke står tilbage for nogen af konkurrenterne. Og alligevel med ret stille ventilation.

Linsen er elegant forsænket i kabinettet, da al mekanik styres elektronisk med fjernbetjeningen. Foto: Geir Gråbein Nordby, Lyd & Billede
Linsen er elegant forsænket i kabinettet, da al mekanik styres elektronisk med fjernbetjeningen. Foto: Geir Gråbein Nordby, Lyd & Billede

 

Annonce

4K
Ligesom sin forgænger understøtter X5000 også 4K Ultra HD-indhold – eller dvs. forgængeren havde ret begrænset understøttelse, da den ikke kunne vise titler med kopibeskyttelsen HDCP 2.2, som omfatter stort set alle Hollywood-titler på 4K Blu-ray. Men selv om X5000 kan vise disse titler – og skilter med 4K på æsken – så er det ikke helt den opløsning (3840 x 2160), du rent faktisk får.

JVC bruger nemlig såkaldt e-shift, der simulerer 4K-opløsning ved hjælp af to 1080p HD-billedchips oven på hinanden, hvor den ene er en halv pixel forskudt diagonalt. Billedsignalet deles i to, hvorefter det originale billede gengives af den ene chip, mens den integrerede processor regner sig frem til, hvilke pixels der mangler, og sender dem til den anden.

Det samlede billede fra de to paneler opleves subjektivt som “næsten 4K”. Men ægte 4K-materiale vil ikke blive helt så skarpt og detaljeret, som hvis projektoren havde en rigtig 4K-billedchip.

Foto: JVC
Foto: JVC

 

Fuldt motoriseret
Når det gælder skarphed og korrekt linsevinkel, er der ingen, der gør det bedre end JVC. I stedet for at man stiller fysisk på optikken, gøres alt via fjernbetjeningen, og X5000 har indbyggede mønstre til at indstille både zoom, linsevinkel og skarphed. Dermed kan man stå henne ved lærredet, mens man justerer, så man lettere kan se, om alt står rigtigt.

Desuden har projektoren optisk hukommelse, hvor man kan gemme to separate sæt indstillinger. Det er guld værd, hvis man har et lærred i formatet 2,35:1 (biografformat), for man kan let lave én zoom- og skarphedsindstilling til 16:9 og en anden til 2,35:1 og gemme dem separat. Dermed skal man bare trykke på en knap på fjernbetjeningen for at skifte mellem de to, afhængigt af hvilket billedformat filmen har.

Når man først er blevet vant til det, savner man det virkelig, når man sidder med en projektor, der ikke har det.

Til venstre ser vi farvebalancen, som den er lige ud af æsken: Ujævn hen over gråskalaen. Til højre efter kalibrering: Snorlige. Illustration: Gorm Sørensen
Til venstre ser vi farvebalancen, som den er lige ud af æsken: Ujævn hen over gråskalaen. Til højre efter kalibrering: Snorlige. Illustration: Gorm Sørensen

 

Billedkvalitet lige ud af æsken
Lige ud af æsken er den oplevede billedkvalitet i Cinema-indstillingen rigtig god – endnu bedre end på forgængeren. Med dynamisk blænde sat til Auto 2 er sortniveau slående mørkt. Det er helt fantastisk at se billeder fra det ydre rum, hvor lys fra fjerne galakser står klart mod den meget sorte baggrund.

Det er helt underligt at komme ind i testrummet med X5000 tændt, for hvor vi er vant til, at andre projektorer lyser rummet ganske meget op, så er det meget mørkere nu. Og med et 16:9 billede på vores 2,35:1 skærm kan man knap nok se de ubrugte felter på lærredet; de er næsten lige så sorte som den sorte ramme omkring billedet. Ikke dårligt i betragtning af, at vores lærred er hvidt!

Til venstre ses farverummet før kalibrering. Ikke nogen krise, men for høj delta-afvigelse. Til højre ses det efter kalibrering – med en delta-afvigelse på nul og niks. Illustration: Gorm Sørensen
Til venstre ses farverummet før kalibrering. Ikke nogen katastrofer, men for høj delta-afvigelse. Til højre ses det efter kalibrering – med en delta-afvigelse på nul og niks. Illustration: Gorm Sørensen

Film på 4K Blu-ray – her repræsenteret af den blodige superheltekomedie Deadpool – gengives skarpt og flot. Det er klart, at en del af den ekstra information i Ultra HD-materiale kommer frem med e-shift teknologien, men hvis man går tæt på lærredet, kan man se, at pixels er større end med ægte Ultra HD-projektorer. Men ikke desto mindre imponerende. Billedet er afgjort godt nok lige ud af æsken.

Til venstre ser vi farvernes delta-afvigelse langs gråskalaen før kalibrering, til højre efter. Illustration: Gorm Sørensen
Til venstre ser vi farvernes delta-afvigelse langs gråskalaen før kalibrering, til højre efter. Illustration: Gorm Sørensen

 

Kalibrering
Men hvis man lægger 40.000 kroner for en projektor, er man ikke ude efter “godt nok” – man vil have det allerbedste billede. Så kalibrering er nødvendigt for at opnå den bedst mulige farvegengivelse, kontrast og lysstyrke. Derfor har vi som sædvanlig hidkaldt vores faste kalibrator, Gorm Sørensen. Han havde lidt af et mareridt med at kalibrere forgængeren og sad i vores testrum i timevis og kløede sig i hovedet, før det blev godt.

Som Gorm sagde dengang: “Man kan se på gråskalaen, at hvert trin har lidt forskellig farvetemperatur. Det er umuligt at korrigere helt – især nu, hvor JVC har fjernet den avancerede gammakontrol, de havde før. Det er simpelthen dårlig fabrikskalibreringen, der bunder i, at dem, der finjusterer projektorerne, har for dårligt måleudstyr.”

 

Automatisk
Hvad angår den avancerede gammakontrol, er vi glade for at kunne meddele, at den er tilbage. Og mere brugervenlig end nogensinde! Alt, hvad man behøver for at lave en ordentlig kalibrering nu, er en Spyder4PRO eller 5PRO lysprobe til under 2.000 kroner. Den placeres foran linsen, og så er det bare at køre projektorens indbyggede autokalibrering.

“Det her er lidt af en game-changer,” siger Gorm. “Autokalibreringen kører op til 33-punkts måling over hele gråskalaen, på hver af farverne rød, grøn og blå. Den indstiller farvekoordinaterne på de tre grundfarver plus cyan, magenta og gul. Så det, man ender op med, er en projektor, der er helt lineær over hele gråskalaen.”

Desuden har JVC målt lysgengivelsen fra uhyre mange lærreder og lavet en kode, som man kan taste ind i menuen, for det lærred, man har. JVC har lavet små offset-filer til hvert lærred og korrigerer farvegengivelsen til netop dit lærred. Måler man med professionelt udstyr bagefter, er der så at sige ingenting at korrigere.

Vi spekulerer på, om Gorm mon bliver arbejdsløs, hvis alle følger JVC’s eksempel …?

“Nej da. For det første kræver det en vis viden at placere proben helt nøjagtigt. Afstanden er vigtig; man skal måle inden for det dynamiske område, som proben kan klare, og vinklen skal være helt rigtig. Desuden er Spyder-proben ikke præcis nok, så man får ikke den helt rigtige farvetemperatur. Men afvigelsen er ens hele vejen fra sort til hvid. Farverummet er ‘spot on’, og gråskalaen helt rigtig.

For en kalibrator, der ved, hvordan det skal bruges, og som kan lave den lille justering, der kræves bagefter, er det her fantastisk. JVC er gået fra at være utrolig dårlige til at være supergode med den nye serie, der kommer meget bedre kalibreret fra fabrikken og også giver adgang til softwaren, så man kan perfektionere det.

Men det allerbedste ved autokalibreringen er, at den går ind og justerer fabriksindstillingerne. Det betyder, at alle værdier står på 0, når man er færdig. Hvis man så går ind og laver ændringer senere, men synes, at man har dummet sig, og alt er blevet værre, så skal man bare gendanne fabriksindstillingerne på projektoren. Så har man igen billedet, som det var lige efter autokalibreringen,” slutter Gorm.

Ultra HD-versionen af Deadpool ser helt fantastisk ud på X5000. Foto: Geir Gråbein Nordby, Lyd & Billede
Ultra HD-versionen af Deadpool ser helt fantastisk ud på X5000. Foto: Geir Gråbein Nordby, Lyd & Billede

 

Billedkvalitet
Hvordan er billedet så efter en perfekt kalibrering? Med ét ord: Fantastisk!

Det er så skarpt, og der er så meget punch i det, at jeg tror, jeg med hånden på hjertet kan sige, at jeg aldrig har set bedre billede fra en projektor. Og det indbefatter Sonys dobbelt så dyre ægte 4K-projektor VPL-VW520ES (80.000 kroner). Årsagen er kort og godt, at sortniveauet er så sort, samtidig med at lysstyrken er helt oppe og ringe, så billeddynamikken er overlegen hos JVC.

Det gælder almindelig 1080p Blu-ray, men faktisk også de fleste scener fra Ultra HD Blu-ray. De mørkeste scener i Deadpool har f.eks. en fantastisk realisme.

Og Gorm er enig: “Vi satte for nylig JVC DLA-RS400U – nøjagtig samme projektor, men lavet til det professionelle marked – op mod Sony VW520. Der er to ting, der påvirker det, vi oplever som skarphed: Opløsning og kontrast. I lyse dagsscener var Sony overlegen, men i de halvmørke og mørke scener var JVC’s skarphed meget højere end Sonys. Her slår kontrasten igennem, og man kan ser, at alle detaljer bliver utrolig meget tydeligere på projektoren med høj medfødt kontrast. Det bliver meget mere tredimensionelt end Sonys billede, der er helt fladt.”

Med andre ord er det ikke Ultra HD, det gælder om for enhver pris. JVC X5000 har højere opløsning end 1080p HD, og når den ovenikøbet har så sej kontrast, kommer der så meget smæld i billederne, at det meste andet ser kedeligt ud i sammenligning.

“Det er lidt, som da vi testede det første OLED-tv fra LG. Det var kun 1080p, men da det blev stillet op ved siden af 4K LCD-skærme, så det stadig skarpere ud. Det er samme fænomen – man kan sige, at JVC er projektorverdenens svar på OLED.”

Jo, den fås også i hvid, men hvem vil ønske det? Foto: JVC
Jo, den fås også i hvid, men hvem vil ønske det? Foto: JVC

 

Lysstyrke
X5000 har fået væsentlig højere lysstyrke end forgængeren. Vi nævnte, at den har samme lysstyrke i Eco-tilstand, som X500R har med fuld spænding på lampen. Det betyder, at der er meget mere at give af i forhold til størrelsen af lærredet, mens sort stadig er meget sort.

Den opgivne panelkontrast er 40.000:1 uden dynamisk iris og 400.000:1, hvis man slår den dynamiske blænde til. Det er faktisk lidt lavere end forgængeren, der var opgivet til henholdsvis 60.000:1 og 600.000:1, men med den ekstra lysstyrke er det oplevede sortniveau stadig på højde. Virkelig mørke scener bliver sorte som kul, så det er ikke noget at tænke på.

Vi bruger så dynamisk iris i den moderate Auto 2-indstilling i stedet for Auto 1, der knuser de mørkeste gråtoner og gør dem helt sorte.

 

HDR?
Mange Ultra HD Blu-ray-film har HDR (højere dynamisk omfang) i billedet. Det vil sige, at hvid ikke er det stærkeste lys, men at der er information over dette. Det er for at få mere dybde og tryk på, når f.eks. lamper, fjernlys fra biler og solskin står ud fra lærredet. Og det ser imponerende ud på tilstrækkelig lysstærke tv-skærme.

JVC-projektoren skilter – som mange andre projektorer, vi kommer til at se fremover – også med at kunne vise HDR. Men på projektorer er det lidt noget vrøvl. For at en projektor skal have “headroom” nok til at gengive HDR-højlys, må den nemlig bruge mindre lysstyrke til hvid. Hvilket gør, at billederne bliver alt, alt for mørke.

Man vil aldrig få den nødvendige lysstyrke, hvis man også skal have det sort nok i skyggerne. Den nødvendige kontrast er simpelthen ikke mulig at opnå. Med det resultat, at filmene bliver alt for mørke.

Første gang vi satte Deadpool på, sendte Blu-ray-afspilleren Panasonic UB900 HDR-signalet ud, og det resulterede i, at filmen blev alt for mørk. Selv med projektorens kontrast og lysstyrke på maks. var billederne for mørke. Teksten var grå, og det blev aldrig godt. Ganske vist fik man lidt effekt af HDR-indholdet, men ikke nok til, at det var det værd. Nej, hvis du har en Blu-ray-afspiller med HDR, så slå det fra i opsætningsmenuen.

 

Konklusion
Noget af det vigtigste i hjemmebiografen er et fedt billede. Og federe end JVC DLA-X5000 får du det ikke lige nu. Et bælgmørkt sortniveau står i skarp kontrast til højlys med mindst lige så meget tryk på som konkurrenterne, hvilket giver en billeddynamik, der slår alt andet, vi har set fra nogen hjemmebio-projektor.

X5000 stiller op i en anden liga, hvad kontrast angår, og den er ekstra brugervenlig med automatisering af alle indstillinger, inklusive skarphed og zoom. Gem én linseindstilling til 16:9-format og en anden til 2,35:1, og skift mellem dem med et tryk på fjernbetjeningen. Let og elegant.

Projektoren tager Ultra HD-signaler fra Blu-ray takket være understøttelse af HDCP 2.2, og den gengiver dem i “næsten 4K-opløsning”. Ægte 4K-projektorer har endnu højere opløsning, men oplevet billedskarphed handler om mere end dét. Kontrast er også meget vigtigt, og her er X5000 overlegen og jorder alle andre.

Læg hertil, at billedet kan autokalibreres til at blive så at sige perfekt (kræver dog en Spyder4PRO eller 5PRO), og det bliver en hårrejsende god projektor!

Hvis du har en 4K Blu-ray-afspiller med HDR, så sørg for at slå funktionen fra. Ingen hjemmebio-projektor er lysstærk nok til at give en god oplevelse med den. I hvert fald ikke endnu.

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

70%

Black Week Tilbud

70% På LB+ Total i 12 måneder!

LB+ Total måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

39,- / mnd
130,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

100 tommer fra 1,5 meter!

Short-throw-projektor i luksusklassen

Rullende hjemmebiograf

Tag skærmen med dig overalt! 

Marantz' flagskib på testbænken

Præcision til fingerspidserne

Her får soundbaren klø

Marantz gi'r os en hæsblæsende oplevelse

Denon har overgået sig selv

"Usynlig" storskærm med laser

Skræmmende realistisk biografbillede

Vi tester B&O’s fedeste soundbar