De fleste kender nok Leica for de klassiske kompaktkameraer og professionelle systemkameraer, men nu har de bevæget sig ud i at skabe deres første hjemmebio-projektor af typen UST (Ultra Short Throw).
Den tyske kameraproducent, som blev grundlagt tilbage i 1849 som Leitz Wetzlar, er et af fotobranchens mest respekterede mærker. Leica Cine 1 er en short throw-projektor, der kan frembringe et kæmpestort billede, når den placeres tæt på væggen. Projektoren er udviklet i samarbejde med kinesiske Hisense og kombinerer avanceret RGB-laser LCD-teknologi og en specialfremstillet Leica Summicron-linse med en smart brugergrænseflade. Resultatet er et imponerende skarpt billede i stort format – men det koster kassen!
Leica Cine 1: Fra 80 til 120 tommer
Det er en kendsgerning, at TV-skærme bliver stadig større: Undersøgelser viser, at vi skandinaver er i en klasse for sig, når det gælder valg af skærmstørrelse. Men det er ikke til at komme uden om, at de store skærme også bliver meget klodsede, tunge og upraktiske – til vi når det punkt, hvor vi knap nok kan få dem bakset ind ad døren. Derfor kan det være fristende med en projektor, der leverer et kæmpestort billede uden alt det bøvl.
Leica Cine 1 fås i tre forskellige versioner med en fastsat billedstørrelse på henholdsvis 80, 100 eller 120 tommer. Du finder altså ikke en justerbar zoomlinse på denne projektor: I stedet har Leica lavet linserne specifikt til hver enkelt skærmstørrelse. Det skyldes angiveligt, at de ønsker at opretholde en jævn skarphed over hele billedarealet. Vores tidligere erfaringer med short throw-projektorer indikerer da også, at dette kan være en god ide, da netop skarphed og ensartet billedkvalitet har vist sig at være en udfordring.
4K-laserprojektor i lækkert design
Selve hjertet i Leica Cine 1 er en 4K DLP-billedsensor fra Texas Instruments kombineret med en triple RGB-laserlyskilde fra Hisense. Den bruger ‘pixel shift’-teknologi til at opnå 4K-opløsning. Projektoren er specificeret til op til en lysstyrke på 3.000 ANSI-lumen og en levetid på op til 25.000 timer.
Indmaden er én ting, men i dette tilfælde kan vi ikke undgå at tale om det ydre. Leica-projektoren har nemlig et særdeles attraktivt design: Kabinettet er fremstillet af aluminium med afrundede kanter og en smuk, mat sølvfinish. Højttalerne er skjult bag en perforeret aluminiumsfront, mens en motoriseret metalplade på toppen beskytter den dyrebare optik, når projektoren ikke er i brug.
Mange UST-projektorer har et udseende, der gør, at man får lyst til at gemme dem langt væk, men denne her kan vi absolut klare at have stående fremme i stuen! Leica fortæller også, at de samarbejder med en tysk møbelproducent (Kettnaker) om at levere egnede interiørløsninger til projektoren i kombination med et integreret og motoriseret lærred. Dermed bliver det muligt at få et »usynligt« TV, som kan hæves og sænkes med et tryk på en knap!
Opsætning
Leica-projektoren er beregnet til at blive placeret cirka 25 centimeter ud fra væggen og vil så kunne blæse et billede på enten 80, 100 eller 120 tommer op på væggen. Skærmstørrelsen bør specificeres på forhånd, så du kan købe et passende rammebaseret eller oprulleligt lærred.
Du KAN også vælge at projicere direkte på en glat, hvid væg, men en high-end projektor som denne fortjener helt klart et ordentligt lærred. Grunden til dette er, at en almindelig hvidmalet væg ikke har de rette reflekterende egenskaber, overfladen er ru, og selve væggen er sjældent 100 procent lige.
Et lærred skal derfor tages med i beregningen, og det skal helst være af typen ALR (Ambient Light Reflection), som absorberer mindre lys fra omgivelserne.
Brugervejledningen fører os problemfrit gennem den indledende opsætning, som i høj grad handler om at placere projektoren nøjagtigt i forhold til væggen/lærredet, og derefter om at finjustere højden i hjørnerne, til man har opnået den korrekte geometri. Det er en omstændelig og ret tidskrævende proces, men når den først sidder i skabet, så er den der.
Det er selvfølgelig vigtigt at placere projektoren på en stabil, robust og sikker overflade, hvor man ikke uforvarende kan komme til at skubbe til projektoren. For så skal man nemlig starte forfra med justeringsprocessen …
Brugervenlighed og funktioner
Vi er måske nok imponerede over det smukke aluminiumskabinet og det blændende laserlys, men rent funktionelt føles Leica Cine 1 fuldstændig som et almindeligt TV. Projektoren starter hurtigt op fra standby og den er udstyret med den smarte VIDAA-brugergrænseflade samt den fjernbetjening, som vi kender fra Hisense’s tv-modeller.
(Det er her værd at nævne, at den amerikanske udgave af Leica Cine 1 leveres med Google TV og en lækker fjernbetjening i børstet aluminium).
Menusystemet giver os bred adgang til forskellige apps og streamingtjenester via Wi-Fi eller Ethernet-forbindelse. Blandt de tilgængelige streamingtjenester er Apple TV+, Disney+, Netflix, Prime Video og selvfølgelig YouTube – derimod kunne vi ikke se noget til Max i skrivende stund.
Cine 1 har også masser af tilslutninger til eksterne videokilder, heriblandt tre HDMI-tilslutninger, hvoraf to understøtter videosignaler op til 4K / 120 Hz. Formatunderstøttelsen er god med bl.a. Dolby Vision HDR og Dolby Atmos på lydsiden. Der er dog desværre ingen understøttelse af 1.080p 3D-video. Ud over de indbyggede højttalere er der desuden en eARC-udgang til eksterne lydsystemer.
Billedkvalitet
Leica (Leitz Camera) var i sin tid opfinderen af 35 mm-formatet, som var biograffilm vendt 90 grader, og er i dag kendt for sine ultrapræcise optiske linser. Så det var vel blot et spørgsmål om tid, før de også brugte deres ekspertise til også at frembringe biografbilleder. Vi kan nu se resultatet med Cine 1, og skarpheden er virkelig spektakulær!
Med billedet blæst op til 100 tommer på væggen derhjemme kan vi glæde os over et knivskarpt 4K-billede. Selv uden et optimalt ALR-lærred er det nemt at se, at projektorbilledet leverer en suveræn skarphed, og det bedste af det hele er, at billedet bevarer et skarpt fokus over hele arealet uden at blive utydeligt i kanterne. Så der er masser af muligheder for at opleve, hvad 4K-formatet har at byde på.
Med blockbuster-film som Top Gun: Maverick og American Sniper kunne vi straks mærke den kriblende biograffølelse, og der var bemærkelsesværdigt få fejl og svagheder at sætte fingeren på. Farvegengivelsen er meget nuanceret og præcis. Vi noterede os også, at denne RGB-projektor har meget få tilfælde af kromatisk aberration (farveforskydning), hvilket igen vidner om en præcis optik.
Cine 1 er en såkaldt pixel shift-projektor uden en indbygget 4K-billedsensor, men med dette niveau af skarphed og detaljer ser den ud som den ægte vare. Billedbehandlingen virker også effektiv med effektiv interpolation, der sikrer jævne og flimmerfrie bevægelser.
Leica-projektorens lysstyrke er også meget overbevisende, selv om den selvfølgelig ikke kan sammenlignes med et LCD- eller OLED-TV af samme størrelse: Som altid med projektorer skal man tage højde for begrænsningerne i et veloplyst rum, og dæmpet belysning og solafskærmning er et minimumkrav for at opnå et nogenlunde godt resultat.
Lysstyrken er for det meste fremragende, og så længe de rette betingelser er til stede, kan man glæde sig over et godt billede med høj kontrast. Det er med andre ord ikke nødvendigt med en bælgmørk ‘bat cave’ for at få fornøjelse af Cine 1.
Når det gælder billedydelsen sammenlignet med TV, er man nødt til at justere sine forventninger en smule. Som enhver anden projektor har Leica en udfordring med at udsende masser af lys og samtidig opretholde et dybt sortniveau. Det er her, lysstærke LCD-skærme som TCL X955 har en naturlig fordel, da de kan tænde og slukke for dele af bagbelysningen samtidig. Men igen, vi taler om en projektor i forhold til en TV-skærm med helt andre fysiske dimensioner.
Hvis vi bliver i projektorernes verden, er der ingen tvivl om, at Leica-projektoren gør et fremragende stykke arbejde med at gengive ekstra kontrastfyldt videomateriale i HDR (High Dynamic Range). Eftersom den understøtter det populære Dolby Vision-format, kan den i mange tilfælde justere og tilpasse sig automatisk til billedindholdet og dermed opretholde det bedst mulige kontrastforhold.
Lydkvalitet
Mens billedet er både kolossalt og helstøbt, er det mere, end vi kan sige om den indbyggede lyd. De integrerede højttalere i Cine 1 er ikke noget at prale af, og det virker, som om de udelukkende er taget med af nødvendighed.
Ved lav lydstyrke giver højttalerne en fornuftig gengivelse af tale, men så snart vi skruer op for lydstyrken, får de en ret tynd og skærende klang. Vi er vant til at ‘dukke os’, når Tom Cruise suser forbi, men i dette tilfælde er det mere fristende at holde sig for ørerne.
Selv om lydbilledet er fornuftigt, er det ingen erstatning for en separat soundbar, et surroundanlæg eller et tokanals stereoanlæg for den sags skyld. I betragtning af prisen havde vi faktisk forventet lidt bedre lyd fra Cine 1. Men Leica forventer nok – og med rette – at de fleste potentielle kunder vil investere i et separat lydanlæg.
Konklusion
Leica Cine 1 er en elegant, sofistikeret og konsekvent short throw-projektor fra den legendariske kameraproducent. Billedkvaliteten er overbevisende, kontrastrig, detaljeret og fokuseret over hele linjen, takket være kinesisk projektorteknologi og tysk optik. Brugergrænsefladen er på niveau med et hvilket som helst smart-TV.
Den teknologiske udvikling på projektorfronten går dog hurtigt, og vi forventer, at der allerede i efteråret 2024 vil komme nye produkter med endnu højere ydelse, når det gælder lysstyrke og kontrast – men næppe med stærkere optik end denne! Leica Cine 1 vil derfor være en klar reference, når vi tjekker, hvad konkurrenterne har at byde på i den kommende hjemmebiografsæson.