I den billige ende er salget af multikanals surround-systemer faldet til fordel for de mere simple soundbars. I den anden ende ser det ud til at gå den modsatte vej med stadig flere højttalere i hjemmebiografen.
Det er egentlig ikke så underligt, for mens de mere overkommelige systemer typisk bruges i stuen, bliver de dyrere hjemmebio-produkter normalt koblet til i et rum specielt dedikeret til formålet. Her er den fedest mulige film- og musikoplevelse vigtigere end et diskret, minimalistisk udseende. Og da surround-lyd gør oplevelsen meget sejere, vil man gerne have et lydbillede, der er så omkransende som muligt.
Fem højttalere plus subwoofer er et minimum, syv er endnu bedre, og nu har man så fundet ud af, at det ikke er nok at have mange højttalere omkring os – vi skal også have højttalere i højden! Hvordan skal vi ellers kunne tro på illusionen af, at en helikopter flyver hen over os? Det er her, Dolby Atmos kommer ind i billedet.
Hvad er Dolby Atmos?
Dolby Atmos er kort fortalt surround-sound, hvor man også har to eller fire kanaler dedikeret til separate højttalere i loftet. Dermed får vi et lydbillede, der omkranser os både i bredden og i højden.
Højdekanaler er ikke noget nyt. Yamaha har længe haft det i deres receivere i form af de såkaldte Presence-kanaler. Dolby fulgte efter med Pro Logic IIz, og derefter Audyssey med DSX. Forskellen er, at de tager informationen fra et eksisterende 5.1 eller 7.1 lydspor og forsøge at gætte sig til, hvad der skal sendes til de loftmonterede højttalere. Det går ud over både opløsning og dynamik i lydsporet og bliver aldrig helt rigtigt.
Med Atmos ligger højdekanalerne allerede på filmen, så receiveren ikke skal gætte, hvad der skal hvorhen.
To Atmos-kanaler
Pioneer SC-LX88 har to Atmos-kanaler ud over den sædvanlige 7.2 surround-dekodning (“.2”, fordi receiveren har to individuelle subwoofer-udgange), altså en såkaldt 7.2.2 konfiguration. Det betyder, at man er begrænset til to højttalere i loftet, hvor enkelte af konkurrenterne har mulighed for fire.
I større rum kan det have en betydning, men i vores testrum var to fint sammen med fire baghøjttalere. De to Atmos-højttalere skal i øvrigt monteres på linje med fronthøjttalerne, bare lidt foran sofaen.
Veludstyret
Receiveren er en videreudvikling af forgængeren, SC-LX87, som vi testede for godt og vel et halvt år siden (Lyd & Billede #5 2014). En rigtig god surround-receiver, der kombinerede opløst lyd med kræfter nok til at sparke r*v i hjemmebiografen. Ser man bort fra Dolby Atmos og fra, at LX88 har fået HDMI 2.0, der understøtter 4K Ultra HD-video med 60 billeder i sekundet, så er de to meget ens. Samme effekt, samme antal kanaler og næsten samme funktionalitet.
Forskellen er, at LX88 har fået indbygget Bluetooth med aptX-understøttelse for bedre lyd, hvor en Bluetooth-adapter til LX87 var ekstraudstyr. Det samme gælder Wi-Fi internet-adapter, og lad os lige få med, at rumkorrektionen nu også korrigerer EQ for subwooferen.
Ellers er der ikke så meget anderledes at sige. Bortset fra at forgængerens THX-certificering er ikke videreført til LX88. Det betyder ikke, at LX88 ikke opfylder lydkravene, kun at Pioneer ikke har betalt for certificeringen. Som et resultat heraf mister man også de forskellige THX-lydindstillinger, men som jeg skrev om forgængeren, foretrak jeg ikke at bruge dem.
Begge receivere understøtter afspilning af højopløste musikfiler via hjemmenetværket (DLNA), og hvis du har DSD-filer, kan de afspilles via USB-indgangen. De har også begge indbygget AirPlay og desuden Spotify Connect, som er den nemmeste måde for Spotify Premium-kunder at få adgang til over 20 millioner sange på. Med andre ord kan man finde de fleste officielle musikudgivelser her.
Ny app-styring
Siden sidst har Pioneer opgraderet deres fjernbetjenings-app, som i sin seneste inkarnation hedder iControlAV5. Her er der adgang til alt, hvad man kan drømme om af funktioner på receiveren.
Nyt er bl.a. navigation i menuerne med piletasterne, så man ikke behøver den medfølgende fjernbetjening. Men jeg synes faktisk, at app’en er blevet lidt mindre overskuelig end den forrige version. Endnu flere funktioner gør også det mere rodet, i hvert fald i iPhone-versionen. iPad-versionen har bedre overskuelighed, da den udnytter den større flade på tablets.
Windows-brugere kan benytte den uofficielle app Remote Your AVR 2013, men den har vi ikke fået prøvet.
Tilslutning
Når receiveren kobles til første gang, er Pioneers AV Navigator handy. Det er en trin-for-trin grafisk manual om, hvordan man sætter den op. Hvor man for forgængerens vedkommende måtte installere den på en pc, har LX88 fået den indbygget i receiveren, så man kan få direkte adgang via web-browseren på enhver computer. Her ledes man igennem opsætningen fra start til slut.
Lydkvalitet
Alskens funktioner og smarte tricks betyder ikke det store, hvis lydkvaliteten ikke er på plads. Og køber man en receiver til 20.000 kroner, har man ret til at kræve, at alting er i orden: Opløsningen i lydbilledet, timingen mellem kanalerne, så oplevelsen af omkransende lyd bliver så sømløs som muligt, og ikke mindst effekten.
På film er lydsporet langt mere dynamisk end det meste musik, og derfor er det vigtigt, at en surround-receiver er kraftfuld nok til at gengive det store dynamikområde problemfrit, så man kan skrue højt op nok til at få klare, tydelige dialoger, mens der stadig er overskud til de endnu kraftigere eksplosioner og andre ekstreme lydeffekter, når de kommer.
Og LX88 indfrier. Efter en grundig autokalibrering af højttalerne, som korrigerer for både afstand, lydniveau, delefrekvens, indbyrdes fase og stående lydbølger, er det bare at læne sig tilbage. Eller rettere: Personligt befandt jeg mig mere på kanten af sædet end tilbagelænet. For jeg skal lige love for, at der er dynamik her! Dialoger på film er super distinkte og gennemsigtige; man er lige dér, hvor det foregår, med et stort lydbillede, der virkelig omkranser lytteren.
Jeg har i testperioden manglet adgang til filmmateriale med Atmos-lydspor, men fik fat i en Dolby demo-disk. Den er fuld af jingles og anmassende reklamer, der er beregnet på at blive spillet i butikker og fange lytteren på et splitsekund, og giver derfor ikke meget indtryk af, hvad Atmos kan. Med undtagelse af et kort naturstykke, hvor man kan høre regn, torden og fuglekvidder rundt om og over sig.
Da fik jeg, via et par loftmonterede MartinLogan SLM, lov til at opleve, hvad Atmos kan, for lydbilledet er virkelig stort og omsluttende! Jeg glæder mig til at få fat i den første film med Atmos, som bliver Transformers 4. Men også film uden Atmos, f.eks. Godzilla på Blu-ray med dts-HD 7.1 lydspor, lyder rigtig godt.
Lydbilledet er så klokkeklart og opløst gennem vores Procella THX 7.1 referencehøjttalere, at man kan narres til at tro, at der ikke er så store kraftreserver her. Receiveren er musestille, når den skal være det, så man ikke har nogen idé om effekten, før den slippes løs. Og når den gør det, så er der tryk på. Pow!
Ligesom forgængeren
Lyden på både musik og film er – hvis min hukommelse ikke spiller mig et puds – temmelig identisk med forgængeren. Og det er ikke nogen dårlig ting. For mens LX88 ikke har samme fylde og varme i mellemtone-området som de nærmeste konkurrenter fra Yamaha og Onkyo (ikke mindst vores reference-forstærkersæt Yamaha CX-A5000 og MX-A5000), så er der en energi og dynamik her, som åbner dialogerne op og gengiver de dynamiske kontraster i lydbilledet meget overbevisende.
Med loftmonteret højttalere betyder det også, at hvis filmen ikke har Atmos-lydspor, så fungerer det bedre at deaktivere loftshøjttalerne (det gøres f.eks. med Dolby Pro Logic IIz). Når lydbilledet bliver større, mister det punch og gnist.
Tryk på
Det er ellers godt med power her, selv om LX88 selvfølgelig ikke kan måle sig med Yamaha-sættet. Har man brug for endnu mere kraft, kan man bi-ampe frontkanalerne, hvis man ikke bruger alle ni højttalere samtidig. Eller investere i en ekstra effektforstærker. Jeg synes ikke, det ikke nødvendigt.
Fasekorrektion
Ligesom forgængeren LX87 har LX88 en rigtig god fasekorrektion, for når den deaktiveres, skrumper lydbilledet noget og lyder mere fragmenteret. Det lille ekstra kommer på plads med fasekorrektionen aktiveret.
Musik
Hvis man synes, at Atmos-højttalere i loftet er spild til alt andet end film og musikudgivelser med Atmos-lydspor, så synes jeg, at det var exceptionelt sejt at spille tokanals musik i udvidet stereo, altså at lydbilledet strækkes ud over alle højttalerne. Fordi Pioneer-receiveren er så nøjagtig, når den kalibrerer afstand og faserespons til hver højttaler, sidder basrytmer som støbt, og man føler, at musikken maser sig ind i kroppen fra alle sider. Fedt!
Ellers lyder det også rigtig godt i stereo. Vi havde en masse fornøjelse i testrummet af de nye gulvstående PSB Imagine X2T (læs testen på lydogbillede.dk). Fin, stram bas kombineret med høj opløsning gør sig godt, uanset hvilken slags musik man spiller.
Men vær opmærksom på, at man med LX88 – og enhver anden Pioneer-receiver – ikke får noget ekstra blødhed og varme i lyden. Den er stram, pågående og analytisk, men det fungerer på grund af den høje opløsning.
Om streaming
I dag skal en receiver have mulighed for streaming. Også af højopløst musik via DLNA. Men selv når LX88 styres med app’en, bliver det aldrig så funktionelt som streaming af musik fra Spotify og AirPlay.
Ingen af disse to understøtter højopløst musik (Spotify stopper ved 320 kbit/s Ogg Vorbis), og lydkvaliteten bliver derfor ikke lige så god. Men jeg tager mig stadig oftere i at bruge Spotify eller AirPlay alligevel, alt efter hvilken slags telefon eller tablet jeg streamer med, frem for at sammensætte og redigere spillelister med højopløst musik.
Brugervenligheden bliver aldrig den samme; det er for bøvlet til, at jeg gider. I hvert fald når jeg har besøg. Så mens det er rart, at en receiver tager højopløste musikformater, så synes jeg, at det er endnu vigtigere med understøttelse af de mest brugervenlige tjenester. Som Spotify Connect og AirPlay.
Alternativt kan man koble en pc eller Mac til receiveren med et USB-kabel, så man kan styre musikken direkte fra computeren. Pioneer SC-LX88 har også denne mulighed, så plus i margin for det.
Konklusion
Pioneer SC-LX88 er stort set den samme receiver som forgængeren, LX87, bare med Dolby Atmos, der afkoder højdeinformation fra nye film- og musikudgivelser, og den har også fået HDMI 2.0, der understøtter 4K Ultra HD-video med 60 billeder i sekundet (mod forgængerens 30). Desuden er både Bluetooth og Wi-Fi indbygget nu.
Ellers er brugervenlighed og lydkvalitet mere eller mindre det samme. Det vil sige et meget åbent lydbillede, hvor dialog og sangstemmer fremstår klokkeklart. Den dynamiske kontrast er fremragende, og fasekorrektionen strammer det sidste ekstra op, så lydbilledet virkelig sidder som støbt. Og Dolby Atmos lyder fantastisk med lyd, der også kommer oppefra. Vi må håbe, at det bliver et udbredt lydformat på fremtidige film og musikudgivelser!
Den nye fjernbetjenings-app iControlAV5 har endnu flere funktioner end forgængeren, men det er gået ud over overskueligheden, især på iPhone-versionen. iPad-versionen virker bedre.
Musik-streaming er afgjort sejest med Spotify Connect, og iPhone-brugere kan bruge AirPlay til tabsfri lydoverførsel. Højopløste lydfiler understøttes også.
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer