Hvis du har 50.000-60.000 kroner at investere i gode billeder, kan du få et virkelig heftigt tv. Størrelsen er dog begrænset til 65 tommer for OLED og 75 tommer for et LCD-tv i topkvalitet. Det holder ikke, når man vil mærke kuglerne flyve gennem luften i actionfilm eller gåsehuden rejse sig i en gyser. Størrelsen betyder noget, og kun en projektor kan levere varen for de biografvante. Selv musicals og romantiske komedier giver bedre indlevelse med et gigantisk billede.
Men oplevelser i top kræver mere end størrelse alene, ellers kunne man bare have brugt 10.000 kroner på en projektor og så færdig med det. I denne test går vi efter de virkelige lækkerier med en high-end billedkvalitet, der på mange måder overgår den, man får i biografen.
4K
Mens tv-markedet for længst har omfavnet 4K Ultra HD-opløsning, der giver barberbladsskarpe billeder langt over standard HD-opløsning, er projektorproducenterne mere bagud. I praksis er det kun Sony, der kan tilbyde ægte 4K-opløsning for under 300.000 kroner. Deres mest overkommelige 4K-projektor hedder VPL-VW260ES og gav os en fantastisk flot billedkvalitet på vores 140 tommers lærred for 40.000 kroner.
Ingen andre projektorproducenter har formået at levere ægte 4K til en spiselig pris, men mange af dem – bl.a. JVC – skilter alligevel med det, selv om billedpanelet reelt har lavere opløsning. Det, de gør, er at bruge den såkaldte Pixel Shift-teknologi.
Det går ud på, at optisk linseforskydning spejler panelets pixels og forskubber lyset fra dem en kvart pixellængde horisontalt. Dermed har man et dobbelt sæt pixels, som står og skifter lynhurtigt frem og tilbage – så det opfattes af hjernen, som om der er et komplet, superopløst billede på lærredet – ikke to sammenflettede billeder med lavere opløsning. Det giver en subjektivt skarpere billedkvalitet end almindelig HD, selv om det altså ikke er ægte 4K.
To rivaler
I denne test ser vi på to rivaler: Sony VPL-VW360ES, der har ægte 4K-opløsning, skal måle muskler med JVC DLA-X7900, som bruger Pixel Shift. JVC har til gengæld langt højere kontrast end Sony, og – som vi er vant til fra JVC – er et bælgmørkt sortniveau da også en af dens største styrker.
Ellers har projektorerne mange af de samme funktioner, f.eks. elektronisk optikjustering, og med to objektivhukommelser kan man gemme én indstilling til 16:9-film og en til 2,35:1. De har begge billedinterpolering for mere jævne bevægelser, også med 4K-materiale. Begge understøtter desuden HDR10, som givet et større dynamisk område i farver og lys fra Ultra HD-materiale.
Sony VPL-VW360ES
Knivskarp og superopløst
Med ægte 4K-opløsning og blændende billeder er der ingen tvivl om, hvilken projektor vi ville vælge.
JVC DLA-X7900
Sortere end natten
JVC er kendt for markedets bedste sortniveau og skuffer heller ikke denne gang.