annonce
annonce
annonce
annonce

Det fedeste billede i hjemmebioen

Den ene har markedets mørkeste sortniveau. Den anden har den højeste opløsning, der findes. Der er linet op til projektorduel i mesterklassen.

Hvis du har 50.000-60.000 kroner at investere i gode billeder, kan du få et virkelig heftigt tv. Størrelsen er dog begrænset til 65 tommer for OLED og 75 tommer for et LCD-tv i topkvalitet. Det holder ikke, når man vil mærke kuglerne flyve gennem luften i actionfilm eller gåsehuden rejse sig i en gyser. Størrelsen betyder noget, og kun en projektor kan levere varen for de biografvante. Selv musicals og romantiske komedier giver bedre indlevelse med et gigantisk billede.

Men oplevelser i top kræver mere end størrelse alene, ellers kunne man bare have brugt 10.000 kroner på en projektor og så færdig med det. I denne test går vi efter de virkelige lækkerier med en high-end billedkvalitet, der på mange måder overgår den, man får i biografen.

4K

Mens tv-markedet for længst har omfavnet 4K Ultra HD-opløsning, der giver barberbladsskarpe billeder langt over standard HD-opløsning, er projektorproducenterne mere bagud. I praksis er det kun Sony, der kan tilbyde ægte 4K-opløsning for under 300.000 kroner. Deres mest overkommelige 4K-projektor hedder VPL-VW260ES og gav os en fantastisk flot billedkvalitet på vores 140 tommers lærred for 40.000 kroner.

Ingen andre projektorproducenter har formået at levere ægte 4K til en spiselig pris, men mange af dem – bl.a. JVC – skilter alligevel med det, selv om billedpanelet reelt har lavere opløsning. Det, de gør, er at bruge den såkaldte Pixel Shift-teknologi.

(Foto: Columbia Pictures)

Det går ud på, at optisk linseforskydning spejler panelets pixels og forskubber lyset fra dem en kvart pixellængde horisontalt. Dermed har man et dobbelt sæt pixels, som står og skifter lynhurtigt frem og tilbage – så det opfattes af hjernen, som om der er et komplet, superopløst billede på lærredet – ikke to sammenflettede billeder med lavere opløsning. Det giver en subjektivt skarpere billedkvalitet end almindelig HD, selv om det altså ikke er ægte 4K.

To rivaler

I denne test ser vi på to rivaler: Sony VPL-VW360ES, der har ægte 4K-opløsning, skal måle muskler med JVC DLA-X7900, som bruger Pixel Shift. JVC har til gengæld langt højere kontrast end Sony, og – som vi er vant til fra JVC – er et bælgmørkt sortniveau da også en af dens største styrker.

Ellers har projektorerne mange af de samme funktioner, f.eks. elektronisk optikjustering, og med to objektivhukommelser kan man gemme én indstilling til 16:9-film og en til 2,35:1. De har begge billedinterpolering for mere jævne bevægelser, også med 4K-materiale. Begge understøtter desuden HDR10, som givet et større dynamisk område i farver og lys fra Ultra HD-materiale.

Produkter i testen
Knivskarp og superopløst

Med ægte 4K-opløsning og blændende billeder er der
ingen tvivl om, hvilken projektor vi ville vælge.

Sony VPL-VW260ES imponerede med barberbladsskarpe billeder. Endelig fik man ægte 4K-opløsning fra en projektor under den magiske 50.000-kroners-grænse, og den imponerede på næsten alle områder.

Den havde dog et par mangler. Først og fremmest manglede dynamisk iris, hvilket gjorde sortniveauet lidt lysere, end det kunne have været. VW260 havde heller ikke objektivhukommelse, så man kunne gemme forskellige zoom- og fokusindstillinger i to hukommelser. F.eks. gemme én indstilling for 2,35:1 og en for 16:9, hvis man har et lærred på 2,35:1, og vælge imellem dem direkte fra fjernbetjeningen. Desuden havde den billedinterpolering til HD-video for at opnå mere jævne bevægelser på lærredet, men ikke til 4K.

Men VPL-VW360ES har alt, hvad lillebror manglede. Og selv om optikken på papiret er den samme, så er alle komponenterne sorteret ud med lavere tolerance for afvigelse fra specifikationerne. Det betyder potentielt lidt skarpere billeder.

Den dynamiske iris på Sony VW360 er superhurtig og meget lydsvag, ligesom på JVC. Men Sony mangler den indre iris, der forhindrer strølys i at komme ind i det optiske system i første omgang. Det er en af de ting, der gør, at Sonys sortniveau ikke helt så bælgmørkt som JVC’s. Det er dog ikke langt fra.

På papiret er lysstyrken 1500 lumen, hvilket er lavere end på JVC. Det mærkes dog ikke i praksis; rent subjektivt virker lysstyrken meget ens på de to.

Farverne var oversatureret lige ud af æsken, men det blev ordnet i kalibreringen. (Foto: Skærmskud)

 

Det tog et stykke tid at kalibrere VW360, men så opnåede vi også en gennemsnitlig delta-afvigelse på kun 1,1. (Foto: Skærmskud)

Brugervenlighed

Sony-projektoren har et mere velordnet menusystem end JVC og reagerer hurtigere på fjernbetjeningen. Lagring af objektivindstillinger er også meget let, men hvor JVC kan hente indstillingerne frem med en direkte knap på fjernbetjeningen, skal vi ind i menuen på Sony-projektoren.

Det, der gør Sony VW360ES mindre brugervenlig, er at den kræver kalibrering. Lige ud af æsken har den nemlig ganske kraftig “black crush”, dvs. at de mørkeste gråtoner snarere er sorte end grå. Skyggeområderne gror til, og man står tilbage uden detaljerne i det mørke. Farverne er også kraftigt overmættede. Det kan se imponerende ved første øjekast, hvor græs f.eks. er meget grønnere, men det er ikke korrekt.

“Der er meget at arbejde med her,” siger kalibrator Gorm Sørensen.

Derfor er det synd, at det er JVC, der har automatisk farvekalibrering, da den har mindre brug for det. Mens Sony-projektoren, som bestemt bør kalibreres, er langt mere manuel i den henseende.

Billedkvalitet

Som nævnt er billederne meget farvestrålende lige ud af æsken, og ved første øjekast står objekter godt ud fra baggrunden – fordi sortniveauet ser meget sort ud. Men siden det skyldes både oversaturering af farver, og at der er skruet kraftigt op for den sorte, står det efterhånden klart, at Sony-projektoren i ukalibreret tilstand ikke når JVC til knæene.

Når vi ser film på Blu-ray med Ultra HD-opløsning, hjælper det lidt, at projektoren har ægte 4K-opløsning. Man kan se det i detaljerne på Ryan Goslings skægstubbe i Blade Runner 2049. Men i de allerfleste scener giver JVC et bedre billede, og den er langt mere tro mod filmen, sådan som den er tænkt fra studiet.

Men efter en grundig kalibrering fra Gorms side, hvor vi efterhånden når ned på en acceptabel farvegengivelse med en gennemsnitlig delta-afvigelse på omkring 1,1, kommer der andre boller på suppen.

Set i forhold til JVC DLA-X7900 har Sony VW360 ikke det samme bælgmørke sortniveau. Skyggeområder er en anelse lysere, men den er en god tand bedre end lillebror VW260.

Hvis du ikke har et kulsort rum, vil du dog ikke få fuldt udbytte af JVC’s sortniveau, og så begynder fordelene ved Sony at melde sig. Billederne er nemlig ultraskarpe! Man kan ikke se den stor forskel på skarpheden med HD-video, men med 4K Blu-ray tegner Sony et væsentlig skarpere billede op med flere detaljer end JVC.

Blade Runner 2049 i 4K er en ren fornøjelse. Ryan Goslings skægstubbe er skarpere og mere detaljerede, og der er flere nuancer i det rustrøde sand langs den forfaldne hovedgade i Las Vegas, der er fuldstændig opslugt af en sandstorm.

Og det bedste af det hele: HDR fungerer godt på Sony-projektoren. Det er, fordi man med en trinløs indstilling kan justere noget af eller alt det tabte lysindhold tilbage, når man går over til HDR.

Når man gør det, vil selve HDR-effekterne blive kraftigt reduceret eller endda bortfalde – afhængigt af hvor meget lys du henter tilbage. Men det, du får, er et meget større farverum, end når HDR er deaktiveret. HDR understøtter nemlig flere og dybere farver (DCI-P3 og BT2020), og resultatet er mere realisme og et større indtryk af tredimensionalitet – selv om selve HDR-effekterne med mere energi i lyse områder er begrænset.

Det afspejler sig i scener med mange farvenuancer. F.eks. en schatteret himmel – hvad enten den er blå eller rustfarvet, som i Blade Runner 2049 – men også noget så farveløst som ansigter kommer frem med flere nuancer og øget realisme.

Med video i Ultra HD-opløsning giver Sony VW360 derfor en væsentlig bedre oplevelse end JVC X7900. Selv om JVC trækker fra på absolut sortniveau.

Foto: Sony

Konklusion

Sony VPL-VW360ES har alle de funktioner, vi savner hos lillebror VW260, inklusive dynamisk iris med bedre sortniveau samt objektivhukommelse.

Den når ikke helt op på siden af kongen af sortniveau i denne prisklasse, JVC DLA-X7900. Desuden skal Sony-projektoren kalibreres for at undgå, at skyggeområderne gror til i sort, ligesom den må modereres lidt, hvad farvemætning angår. Men gør det, og den forvandles til et sandt monster!

Billederne er superskarpe, og især med Ultra HD-kilder får man en ekstra dosis skarphed, som man kun kan få fra en ægte 4K-projektor som VW360. Og med HDR giver den en ekstra dybde i farverne, der supersej!

Med almindelig HD-video giver Sonys fordele mindre udslag, men heldigvis er det Ultra HD, det drejer sig om. Derfor udråber vi Sony VW360 til vores nye reference til under 100.000 kroner.

Sortere end natten

JVC er kendt for markedets bedste sortniveau og skuffer heller ikke denne gang.

Det var ikke længe, DLA-X7500 fik lov til at være på markedet, før den blev erstattet af DLA-X7900. Hvis du lige har købt forgængeren, kan du dog tage det roligt. Det er i alt væsentligt den samme projektor. Der er to ting, der er nye: En bedre implementeret gengivelse af HDR-indhold (video med ekstra dynamik i lyset – altså “lysere end hvid”) samt ny og bedre e-Shift, der simulerer 4K Ultra HD-opløsning.

Hvordan fungerer e-Shift så? Jo, projektorens billedpanel har “kun” almindelig HD-opløsning, og for at vise et mere finkornet billede på lærredet tegnes billedet op på ny af en optisk processor, flyttet halv pixellængde diagonalt i forhold til originalbilledet. Det forflyttede billede forsøger så at fylde det ind, der mangler af information.

Nu er e-Shift kommet i version 5, som skal give bedre processering med 4K-videokilder og være bedre at tilføje korrekt information til hver pixel. Vær opmærksom på, at pixels stadig er lige så store som på et standard HD-panel, og da de overlapper hinanden, vil billedet aldrig blive lige så skarpt som med en ægte 4K-projektor. Men det kan komme ret tæt på.

Alle projektorer i denne prisklasse har dynamisk iris, som ved at åbne og lukke kontrollerer lysniveauet, først og fremmest for at gøre sort endnu sortere i mørke scener. DLA-X7900 har ligesom forgængeren to irisser – en indre og ydre – som giver bedre kontrol over sortniveauet i mørke scener. Luk den indre iris noget til, og den forhindrer en hel del strølys i at sendes ind i projektorens optiske system. Den sidste smule håndteres af den ydre iris.

Desuden har projektoren ligesom sin forgænger en relativt høj lysstyrke, opgivet til 1900 lumen, og et imponerende sortniveau på hele 1.300.000 til én i dynamisk sortniveau. Panelkontrasten hævdes at være hele 130.000:1. Og selv om det nok er lige lovlig optimistisk, kan vi skrive under på, at sortniveauet er virkelig sejt!

Brugervenlighed

Med fuldautomatisk optikjustering kan alt, hvad der hedder zoom, skarphed og linseforskydning, ordnes på fjernbetjeningen, og projektoren kan gemme to sæt indstillinger. Hvis du f.eks. har et lærred på 2,35:1, kan du lave én indstilling til denne ratio og en til 16:9, og let skifte imellem dem på fjernbetjeningen.

JVC har mulighed for en slags autokalibrering af gamma, hvor man stiller en Datacolor Spyder5 måleprobe op og starter det indbyggede kalibreringsprogram via pc’en. Hvis der er skævheder i farverne i forhold til gråtoneskalaen, korrigeres de automatisk. Det kan dog være en god idé at få en kalibreringsekspert til at ordne det sidste med farvetemperaturen.

Hvad angår menuen, er der ikke sket en døjt siden sidst. Den ser ud, som om den blev lavet i 1992, og minder om BIOS-opsætningen på en gammel pc. Skal man desuden koble DLA-X7900 til en pc for kalibrering, får den ikke automatisk en IP-adresse; i stedet må vi ind og ændre på DHCP.

JVC DLA-X7900 følger farverummet næsten perfekt lige ud af æsken. (Foto: Skærmskud)

 

En smule kalibrering, og farverne er “spot on”. (Foto: Skærmskud)

Billedkvalitet

Ukalibreret lige ud af æsken leverer projektoren flotte billeder, og der er ingen tvivl om, at den ekstra kontrast i sortniveauet giver mere smæld. De mørke scener i Blade Runner 2049 (dem er der mange af) få en tredje dimension, en dybde, som få andre projektorer kan skilte med. Ved at trække det sorteste ned til bælgmørkt står objekter ud fra baggrunden på imponerende vis. DLA-X7900 er helt på højde med, HVAD vi er vant til fra JVC, og uden konkurrence i den henseende.

Men pas på: Hvis du åbner døren på klem og lukker bare en smule lys ind, så forsvinder detaljerne i skyggeområder, og tingene begynder at gro til. Derfor kan det være en fordel at lave en lidt lysere billedindstilling til situationer, hvor du ikke kan få det helt mørkt i rummet.

Farverne ser også rigtig godt ud lige ud af æsken. Hvilket bekræftes, når vores kalibreringsekspert Gorm Sørensen tager måleudstyret frem. Projektoren følger nemlig gammakurven og farverummet næsten perfekt! Den gennemsnitlige delta-afvigelse er på 0,83, hvilket er et godt stykke under 1, som anses for at være perfekt. På godt dansk: Farverummet er tiptop!

Det eneste, Gorm behøver, er at justere selve farvetemperaturen en lille smule. Det er meget imponerende og faktisk på højde med den tre gange så dyre Sony VPL-VW760.

Der, hvor skoen trykker hos JVC, er på 4K Ultra HD-materiale. Skægstubbene og porerne i ansigtet på Ryan Gosling i Blade Runner 2049 er ikke så detaljerede og nuancerede som med den ægte 4K-projektor Sony VW360. Også strukturen i det sandfarvede rum, hvor Niander Wallace dræber en replikant, mangler nogle nuancer i forhold til Sony.

Og det er ikke kun i opløsning. For selv om JVC har forbedret HDR-gengivelsen i forhold til forgængeren, er den stadig ikke god nok. HDR-kodet video bliver simpelthen for mørk på JVC-projektoren. Man kan kompensere ved at skrue op for kontrasten, men det bliver ikke godt. Farverne ser ikke rigtige ud, og der er stadig for mørkt generelt.

Det udvidede farverum, man får med HDR, er der heller ikke nok udbytte af. Vi foretrækker derfor at deaktivere HDR på Blu-ray-afspilleren; så kommer detaljerne i mørke og halvmørke områder frem på en helt anden måde.

Foto: JVC

Konklusion

JVC DLA-X7900 er en fantastisk projektor, og hvis du har en mørk “hule”, er den konge til mørke film. Sortniveauet er simpelthen i særklasse! Desuden har den lysstyrke nok til også at få smældet frem i lyse områder.

Vi kan lide, at projektoren næsten ikke behøver at kalibreres, da den følger farverummet så godt som perfekt lige ud af æsken. Ingen anden projektor, vi har set i denne klasse, leverer så gode billeder fra fabrikken.

Projektoren er derimod ikke lige så god med 4K-indhold fra Ultra HD Blu-ray. For det første er den ikke så finkornet som en ægte 4K-projektor. For det andet fungerer HDR-indhold med højt dynamisk omfang ikke specielt godt. Billederne bliver generelt for mørke, og det er en høj pris at betale for det lille udbytte af ekstra højlys, man får af HDR-effekterne. Nej, deaktivér HDR her.

    Læs også

    4K Blu-ray spillere

    4K Blu-ray spillere

    4K Blu-ray jorder streaming-tjenesterne og udfordrer professionelle biografer på lyd- og billedkvalitet. Der er linet op til duel i high-end-klassen!

    Tilføj som favorit
    SVS lover at sprænge grænserne

    SVS lover at sprænge grænserne

    Ingen andre subwoofere giver bedre ydelse for pengene end SB-3000 og PB-3000, ifølge SVS.Tilføj som favorit
    Hjemmebio i millionklassen

    Hjemmebio i millionklassen

    Lyt til high-end og se ultra-hjemmebio i Hortshøj ved Aarhus d. 14. november.Tilføj som favorit
    Dobbelt op på high-end

    Dobbelt op på high-end

    Rekordmange mærker og udstillere gør den københavnske messe til årets high-end-trækplaster. Ken Ishiwata kommer også!Tilføj som favorit
    Sony-soundbars får bedre lyd på lydreturkanalen

    Sony-soundbars får bedre lyd på lydreturkanalen

    Sony giver tre af deres eksisterende soundbars eARC-opdatering.Tilføj som favorit
    Bluesound-soundbar kan nye tricks

    Bluesound-soundbar kan nye tricks

    Pulse Soundbar 2i får AirPlay 2 og kan spille højopløst lyd via lydreturen med eARC.Tilføj som favorit
    Kovending i HiFi Klubben

    Kovending i HiFi Klubben

    Hi-Fi Klubben vil ændre alle sine butikker i Europa til demorum. At salg skal i stedet ske over nettet.Tilføj som favorit
    Pioneers første 4K Blu-ray-afspillere oser af kvalitet

    Pioneers første 4K Blu-ray-afspillere oser af kvalitet

    UDP-LX500 og UDP-LX800 er designet til at minimere støj og give det bedste inden for billede og lyd.Tilføj som favorit
    annonce
    Luk menu