Hvorfor køber man en projektor? Hvorfor ikke nøjes med et tv? Jo, på grund af det store format. Men hvis man skal have en god oplevelse, skal projektoren opfylde de samme krav som tv’et: God skarphed, evne til at gengive bevægelse samt ordentlig farvegengivelse, kontrast og dybde i billedet.
For dem, der vil have et billede, som fylder hele synsranden, er en projektor den rigtige vej at gå. Selv om priserne på store tv-skærme er på vej ned, er der ikke noget, der kan konkurrere med en projektor, når det gælder billedareal pr. krone. Og ikke nok med det: Billedkvaliteten på årets nye projektorer er opsigtsvækkende god!
Sony har haft en høj stjerne på projektorhimlen den sidste tid og har især gjort sig bemærket med deres 4K-projektorer. De giver ekstremt høj billedkvalitet, men foreløbig også til temmelig ekstreme priser. Samtidig har Sony dog en lang tradition for gode projektorer mere fornuftige prisklasser.
I vores forrige projektor shoot-out løb Sony HW55ES (til 24.999 kroner) med sejren for næsen af konkurrenterne fra Epson og Optoma. Nu er Sony ude med en ny, billigere projektor, der har hentet meget teknik fra netop denne model.
VPL-HW40ES
HW40ES er bygget over samme læst som HW55ES, og der er flere ligheder end forskelle mellem de to projektorer: Lampe, optik og teknik er de samme, som sidder i storebror, med en enkelt undtagelse: HW40ES mangler dynamisk iris – en automatisk lukkermekanisme, der justerer lysudslippet (og dermed sortniveau og kontrast) i forhold til billedindholdet. Derfor kan vi ikke forvente, at den opnår samme sortniveau og dybde i mørke scener.
HW40ES er en såkaldt 3-chip LCoS-projektor. I modsætning til en standard LCD-projektor, hvor et panel gennemlyses, har Sony-projektoren tre individuelle silicium-chips (en for hver af primærfarverne rød, grøn og blå), som lyset reflekteres igennem via et spejlarrangement, før det projiceres op på lærredet.
Teknikken giver en række fordele, både når det gælder lysstyrke, kontrast og især farvebalance. En lignende teknik anvendes af JVC i deres D-ILA projektorer med nogle egne løsninger.
Brugervenlighed og funktioner
Sony-projektoren har et simpelt og overskueligt menusystem, og fjernbetjeningen har selvfølgelig bagbelyste knapper. Det er en fin plug-and-play projektor, der er nem at sætte op. Sammenlignet med tv’er fra samme producent skal man godt nok dykke lidt dybere ned i menuerne for at finde de indstillinger, man leder efter. Men alt er let at blive fortrolig med.
Af billedmæssige funktioner kommer projektoren med et par velkendte Sony-patenter, først og fremmest billedforbedringssystemet Reality Creation, som øger billedskarphed og detaljer, og Motionflow-interpolering, som indsætter halvbilleder og giver mere jævne bevægelser uden hakken. Begge funktioner kan justeres for, hvor meget de påvirker billedet, og de bør ligesom andre “stemningsændrende midler” nydes med omtanke.
I brug oplevede vi Sony-projektoren som forholdsvis støjsvag, selv når lampestyrken var sat til High, og den derfor havde brug for ekstra køling.
Der, hvor man kan mærke, at Sony har sparet lidt for at få prisen ned, er på den optiske/mekaniske del. Mens dyrere projektorer som JVC DLA-X500 kan prale af elektronisk styring af zoom, fokus og højde, må HW40ES nøjes med manuelle indstillinger. Ikke noget stort tab for dem, der bare skal indstille projektoren én gang, men viderekomne brugere vil helt sikkert savne muligheden for at kunne gemme forskellige opsætninger.
Når det er sagt, så fungerer de manuelle indstillinger fint, selv om vi kunne have ønsket os en lidt tydeligere lyd til at fortælle, hvornår objektivet var perfekt centreret.
Billedkvalitet
Vi starter seancen med projektoren lige ud af æsken, og allerede da vi tænder for den første gang, imponerer Sony-projektoren med sin gode lysstyrke. Jo, her er der tilstrækkelig knald på til at fylde vores 3,3 meter brede rammelærred med et billede, der bugner af liv og kontrast! Nu er vores biografrum ganske vist mørklagt, men der er ikke tale om en begsort Batcave.
Med lampen sat på High vil HW40ES give fremragende lysstyrke i en normal stue med dæmpet belysning, mens dem med dedikerede, mørklagte biografrum ofte vil kunne nøjes med Low-indstillingen og opnå længere levetid på lampen.
Som forventet er sortniveauet ikke helt i samme liga som fra storebror HW55ES. Mørke film som Prometheus og Hobbitten, hvor meget af handlingen foregår i mørke, mister unægtelig lidt af dybdefølelsen herved.
Når det er sagt, så skal man huske på, at et optimalt sortniveau også kræver meget af omgivelserne. I en almindelig dagligstue vil forskellen mellem 40 tommers og 55 tommers modellen være betydelig mindre, fordi loft, gulv og vægge reflekterer en del lys på lærredet og begrænser sortniveauet.
Sonys billedforbedringssystem Reality Creation giver utvivlsomt en skarpere billedoplevelse, men sat for højt kan det også føre til øget forvrængning af billedet. Vi anbefaler derfor at lade det være aktivt, men sætte Resolution til minimum. Det samme gælder bevægelseskompensationen Motionflow, der fungerer bedst, når den sættes lavt.
Ud over god lysstyrke og godkendt sortniveau finder vi også, at HW40ES har en meget neutral farvegengivelse lige ud af æsken. Så længe man vælger billedtilstanden Cinema, får man et meget korrekt billede uden generende farvestik. Det er dog tydeligt på vores referenceklip, at farvebalancen hælder lidt til den varme side, og at de mørke huler, som vores helte færdes i, derfor virker lidt mere gyldenbrune end normalt. Men det kan løses med en grundig kalibrering …
Hvorfor kalibrering?
Kalibreringsjobbet indebærer at finjustere lysstyrke, kontrast og farvebalance efter den såkaldte D65-standard for film. En projektor er normalt kun grovkalibreret, når den ruller af samlebåndet, og en finjustering af farverne er nødvendig for at ramme 100 procent rigtigt i netop dit rum og på netop dit lærred.
Farvekalibrering er en disciplin, der tages meget alvorligt i filmbranchen. Hele vejen fra produktionsstudie til biografer og fremvisningssteder lægges der betydelige ressourcer i at sikre, at den farve, som instruktøren ser i studiet, er den samme, som ses af publikum ude i biografsalene. Farvenuancer er et vigtigt virkemiddel i al underholdning (se f.eks. forskellen mellem CSI Miami og CSI New York), som også bør tages alvorligt i hjemmebio-sammenhæng.
Til at bistå os med dette vendte vi os som sædvanlig til vores faste projektorspecialist og kalibreringsguru, Gorm Sørensen fra ProCal.
Kalibrering af HW40ES
HW40ES er en lysstærk projektor, men den er ikke alene om at kunne pumpe en masse lys ud. Der er mange projektorer derude, som kan prale af høj lysstyrke, men en del af dem falder desværre igennem, når de kalibreres til filmbrug. Heldigvis kan vi konstatere, at Sony HW40ES – ligesom HW55ES – bevarer den gode lysstyrke, også efter at farverne er korrekt kalibreret.
HW40ES er ligesom HW55ES udstyret med CMS farvekalibrering, der som udgangspunkt giver os fuld adgang til at justere primærfarverne rød, grøn og blå (RGB) hver for sig. Sony har dog lagt en hindring i vejen på HW40ES, ved at indstillingen for farvetemperatur er låst til forhåndslavede fabriksindstillinger.
Som et plaster på såret giver Sony os i stedet en Custom-indstilling, men den starter alt for højt på 9300 kelvin, hvilket resulterer i en alt for blålig gråtoneskala. Den lader sig hverken fin- eller grovjustere ned i nærheden af, hvor vi vil hen (6500 kelvin), og er derfor ubrugelig til film. Vi har en mistanke om, at Sony har fjernet denne mulighed på HW40 for at kunne “sælge ind” til HW55, men da begge modeller har fuld farvekalibrering, virker det lidt underligt.
For at få farvebalancen derhen, hvor vi ville, måtte vi derfor ty til et beskidt trick og gå ind i projektorens servicemenu. Her kan vi finjustere gråtoneskalaen med fabriksindstillingen 6500 kelvin som udgangspunkt.
Før kalibrering
Målingerne før kalibrering viser, at HW40ES er rigtig godt indstillet fra fabrikken. Gammakurven (en korrektion for den måde, vores øjne opfatter video på) er ganske vist tilpasset lyse rum og giver derfor alt for meget lys i mørke områder. Desuden viser målingerne, at Sony-projektoren mangler lidt intensitet i rød. Alligevel må måleresultaterne siges at være klart godkendt, da de selv før kalibrering ligger inden for kravene fra ISF (Image Science Foundation).
Under selve kalibreringen satte vi gamma til 2,2, valgte farverummet BT709 og reducerede kontrast og farvemætning lidt, før vi gik løs på primærfarverne. Siden rød ligger lidt lavt, er den bedste måde at kompensere for det på at reducere grøn og blå i servicemenuen. Efter dette opnåede vi en gennemsnitlig delta-afvigelse på 0,7, hvilket er rigtig godt og pænt inden for ISF’s krav (delta 3).
Konklusionen må være, at HW40ES er en projektor, der med lidt snyd lader sig kalibrere til perfektion!
Konklusion
Sony VPL-HW40ES scorer meget højt på de fleste områder. Skarphed, kontrast og lysstyrke er klasseledende, og i modsætning til mange konkurrenter bevarer den også lysstyrken efter kalibrering. Alt dette gør HW40ES til en pålidelig allround-projektor.
Den nærmeste konkurrent er faktisk Sonys egen HW55ES, som takket være dynamisk iris giver endnu bedre kontrast og sortniveau. Men man skal også have et godt lærred og et mørklagt rum for at drage nytte af disse fordele. Det gør lillebror HW40ES til et rigtig godt køb for prisbevidste hjemmebio-ejere!