TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

: Sony VPL-HW65ES

Skarp lyskanon

Når en 4K-projektor stadig koster mere, end de fleste tegnebøger kan klare, er det glædeligt at se, hvor god billedkvalitet en ordentlig Full HD-projektor kan levere!

Af / 18/02/2016 - 10:00
Sony VPL-HW65ES

Lyd & Billede mener

  • Fænomenal lysstyrke betyder, at Sony-projektoren vil gøre det rigtig godt i mange hjemmebiograf-opsætninger. VWHW65ES byder desuden på fantastiske farver og fornem skarphed, som næsten er en 4K-projektor værdig.
  • En projektor i denne prisklasse kunne sagtens have mere avanceret, elektronisk styret optik. Den kunne også have haft endnu bedre farveindstillinger fra fabrikken.

Der er mange, der drømmer om en 4K-projektor i hjemmebiografen, men prisen kan være svær at kapere, selv for hardcore entusiaster med separat biobudget.

4K-opløsning i hjemmebiografen kommer heller ikke af sig selv; det kræver større billedsensor, bedre optik, stærkere lampe og køling for at fungere optimalt. Derfor koster teknikken også, og endnu har ingen producenter formået at knække koden til at lave en billig 4K-projektor. Selv ikke Sony, som nok er dem, der er kommet længst med teknikken.

Nu er det heldigvis sådan, at det ikke kun er opløsningen, der tæller, når det gælder billedkvalitet. Kontrast, sortniveau, lysstyrke og farvegengivelse er mindst lige så vigtigt – også når vi taler om meterstore projektorbilleder.

Det er her, Sony VPL-HW65ES kommer ind i billedet. Det er ifølge producenten en nedskaleret version af deres 4K-projektorer, hvor man har udskiftet billedsensor og optik, men efter sigende bibeholdt meget af kvaliteten fra 4K-modellerne. Dermed har man lov at håbe, at noget af billedmagien er bevaret, selv om opløsningen er lavere.

(Foto: Producent)
(Foto: Producent)

VPL-HW65ES

Der er tale om Sonys bedste Full HD-projektor lige nu, baseret på producentens egen SXRD-teknologi (Silicon X-tal Reflective Display). I modsætning til traditionelle LCD-projektorer, hvor en billedsensor bliver gennemlyst, er sensorerne her monteret oven på et spejl, hvor lyset fra lampen reflekteres via disse sensorer og gennem projektorens linse.

Annonce

De nyeste SXRD-baserede projektorer bruger tre billedsensorer – en for hver af primærfarverne rød, grøn og blå – hvilket muliggør rigtig god farvegengivelse.

HW65 slægter tydeligt tidligere Full HD-modeller som HW40 og HW55 på – to projektorer, som vi har været begejstrede for i tidligere tests. Det nye er først og fremmest en lampe med højere lysstyrke (1800 lumen mod 1700 på HW55) og længere opgivet levetid (6000 timer).

 

Brugervenlighed og funktioner

Sony gør et stort nummer ud af, at VPL-HW65ES på mange måder skal være en fuldværdig high-end model, bare med Full HD i stedet for 4K UHD. Mange kredsløbsdesigns er således hentet fra de dyrere 4K-modeller.

Projektoren har bl.a. fået et nyt kontrolgrænsesnit, der betyder, at den (ud over fjernbetjeningen) kan styres via netværket, RS-232C eller infrarødt. For dem, der går op i 3D, kan det også være rart at vide, at den har indbygget RF-transmitter til 3D-briller.

Det, man ikke får – og måske vil savne på en projektor i denne prisklasse – er automatisk optik. VPL-HW65ES har i modsætning til 4K-modellerne kun manuel linsejustering (zoom, fokus, vertikal/horisontal position osv.), hvilket er lidt skuffende. Sonys kontroller er ikke de mest præcise, vi har set.

Det har dog først og fremmest betydning for førstegangsopsætningen; derefter vil der ikke være meget behov for at pille ved linsejusteringen.

 

Billedkvalitet

Færdigopsat har HW65ES et imponerende lyststærkt billede. Hvid er blændende hvid – så stærk, at man skulle tro, vi havde med en professionel dataprojektor at gøre! Den ekstra lysstyrke vil helt klart være en fordel, hvis man vil bruge projektoren i en stue, hvor man ikke har fuld kontrol over lyset.

Man behøver ikke nødvendigvis at have en fuldstændig mørkelagt biografhule for at få en god billedoplevelse med anvendelig kontrast. Sony er dog hurtige til at påpege, at projektoren er optimeret til hjemmebiografbrug, så jo mørkere rummet er, jo bedre bliver kontrasten.

Der er smæld på billedet lige ud af æsken, men vi synes også, at Sony er lidt ivrige efter at fremvise alt, hvad den kan. Første indtryk er, at billedet er utrolig skarpt, dynamisk og levende, med et godt nærvær på grund af den stærke kontrast. Farvegengivelsen er også utrolig nuanceret.

Men det er ikke alt, der er fryd og gammen: Nogle filmscener føles, som om de mangler dybde. De virker lidt hårde i kontrasten, og den nævnte skarphed kan forekomme lidt overdrevet. Matthew McConaughey formår ganske vist at blive 120 år i løbet af rejsen gennem verdensrummet i Interstellar, men hans ansigt får lige lovlig grove træk.

Sortniveauet er også godt, men det sorteste sorte er stadig lidt lysere end det mørke biograflærred ved siden af. Kort sagt mangler nogle af de store filmfavoritter den rigtige biograffølelse, uden at vi i første omgang helt kan sætte fingeren på hvorfor.

Synderen viser sig at være de indstillinger, projektoren kommer med fra fabrikken, ikke mindst den omfattende billedprocessering, som Sony har udstyret den med. Det er derfor nødvendigt at tage et grundigt kig på indstillingerne for at se, hvad HW65ES egentlig er god for.

Efter kalibrering er der ingen tvivl om, at Sony-projektoren leverer et flot billede, som helt klart ligger et højt trin over de bedste mellemklasse-projektorer. Den generøse lysstyrke betyder også, at Sony ikke har nogen problemer med at fylde vores 140 tommer store lærred med et kontrastrigt billede.

Det er især i meget lyse scener, såsom sne-sekvenserne i Inception, man bemærker, at projektoren har meget billeddynamik at give af. Vi noterer os også, at den har dejligt lav blæserstøj, selv ved høj lampestyrke.

Prikken over billed-i’et er Sonys patenterede Reality Creation billedprocessering, der analyserer billedet, fremhæver detaljer og forstærker konturer. Det er en funktion, vi kender fra Sonys 4K-projektorer, men den må siges også at fungere rigtig godt i Full HD! Anvendt med måde giver den en slags “4K light”-effekt, som bare skal opleves.

Nærmeste konkurrent må være den nu udgåede JVC DLA-X500. Den koster ganske vist 10-20 procent mere end Sony, men byder til gengæld på motoriseret optik og lagring af indstillinger. JVC-projektoren kan ikke matche Sonys lysstyrke, men har et overlegent sortniveau. Det er også værd at bemærke, at efterfølgeren fra JVC, DLA-X5000, koster betydelig mere.

(Foto: Producent)
(Foto: Producent)

Kalibrering af HW65ES

Sony-projektoren har et arsenal af billedprocesserings-teknologier, der hele tiden arbejder på at optimere billedet, og næsten alle kontroller er skruet helt op! Så kan det nemt blive for meget af det gode: De storslåede scener i en film som Interstellar ser uventet flade og hårde ud, og biografmagien udebliver.

Heldigvis er det meste af det noget, der kan rettes op på med nogle enkle og hurtige grundindstillinger, når vi bruger projektorens Film-tilstand som udgangspunkt.

HW65ES lader til at være optimeret til lidt lysere omgivelser og måske lidt mere alsidig anvendelse end vores mørkelagte biografrum, hvor det kun er 100 procent korrekt filmvisning, der duer. Det første, vi gjorde, var at vælge en mere passende gammaindstilling (2,2) til de mørke omgivelser. Allerede da så billedet langt mere korrekt ud i gråtoneskalaen.

Næste skridt var at reducere kontrasten en tand eller to, fra 100 til 98. Det giver mindre risiko for at miste detaljer i hvid. Desuden var det nødvendigt at slukke eller skrue ned for nogle af projektorens kontrast- og skarphedsforbedrende funktioner.

Reality Creation er en skarphedsforbedring, der fungerer godt, så længe den bruges med måde. HW65ES har fået en revideret version, hvor det er muligt at justere virkningsgraden mere nøjagtigt, så den kun udgør en subtil, forsigtig forbedring. Sony har også forbedret CMS-farvekalibreringen med en hukommelsesfunktion, så man nu kan lagre individuelle indstillinger for hver billedtilstand.

Farverummet sidder generelt godt på Sonys SXRD-projektorer, og HW65ES har rigtig gode farveindstillinger lige ud af æsken. Vi målte farveafvigelsen til 5,3 før kalibrering, og efter en hurtig runde med vores Klein K10-måler og CalMAN-software endte vi med en farveafvigelse på omkring 1,3. Hvilket er et fremragende resultat (alt under 3 i afvigelse er mere end acceptabelt).

Resultatet er også let at se i praksis, ved at især hudtoner ser mere naturlige og mindre rødlige ud. Med relativt enkle midler har vi altså ændret billedkvaliteten fra helt okay til aldeles fremragende!

 

Konklusion

Efter gode erfaringer med tidligere Full HD-modeller fra Sony havde vi relativt høje forventninger til HW65ES. De bliver også i høj grad opfyldt: Selv om der ikke er tale om nogen revolution i forhold til forgængerne, har Sony formået at forbedre billedkvaliteten på flere punkter – først og fremmest på lysstyrke, men også skarphed og kontrast.

Alligevel havde vi gerne set, at Sony kørte den helt ud med optik og linsejustering, der er en ægte topklasseprojektor værdig. Vi savner lidt af den premium-følelse, man forventer af en projektor til 25.000 kroner. Men vi er også godt klar over, at en projektor med endnu bedre billede end dette hurtigt kan blive meget dyr.

 

Lampe og levetid på projektorer

Der er sikkert mange derude, som overvejer at udskifte eller supplere fladskærmen med en projektor for at få den fulde biograffølelse hjemme i stuen. Ikke så mærkeligt, da en projektor koster langt mindre pr. tomme end de store tv’er! I den forbindelse er det dog værd at huske på, at en projektor har højere driftsomkostninger og slides hurtigere end de fleste fjernsyn.

Der er flere ting, der påvirker en projektors levetid: Det kan dreje sig om antal driftstimer, før lampen skal skiftes ud, men også hvor stabilt og hvor længe projektoren bevarer de fastsatte billedparametre. Det er ikke ualmindeligt, at lysstyrke, farve, kontrast og sortniveau forringes over tid, så der må kompenseres ved at kalibrere/justere projektoren igen.

Varme er en almindelig årsag til slid på projektorer, hvor forkert brug i værste fald kan medføre, at vitale komponenter simpelthen smelter. For at sikre lang levetid på projektoren (uanset type) anbefaler vi at tage hensyn til dette i monteringsfasen, så projektoren får tilstrækkelig luftcirkulation, samt ikke at bruge højere lysstyrke end nødvendigt.

En god kalibrering er også med til at sætte de rigtige grundindstillinger og holde projektorens parametre ved lige.

Audun Hage
(f. 1981): Redaktionschef. Audun blev ansat som journalist på Lyd & Billede i 2004 og har spillet en aktiv rolle i udviklingen af Lyd & Billede som magasin og website. Audun er ekstremt kvalitetsbevidst og kendt for sine kræsne ører og sit skarpe blik. Som redaktionschef holder han et vågent øje med alt, hvad journalisterne skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Billedes TV-tests.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

100 tommer fra 1,5 meter!

Short-throw-projektor i luksusklassen

Rullende hjemmebiograf

Tag skærmen med dig overalt! 

Marantz' flagskib på testbænken

Præcision til fingerspidserne

Her får soundbaren klø

Marantz gi'r os en hæsblæsende oplevelse

Denon har overgået sig selv

"Usynlig" storskærm med laser

Skræmmende realistisk biografbillede

Vi tester B&O’s fedeste soundbar