TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

: Sony VPL-VW520ES

Superbiograf

Det er ikke alle, der ved det, men nu kan man faktisk få et billede hjemme i stuen, der er CinemaxX værdigt!

Af / 29/03/2016 - 06:00
Sony VPL-VW520ES

Lyd & Billede mener

  • VW520ES tegner et stort og lysstærkt billede op med suveræn skarphed. Det føles simpelthen som at være i biografen – en rigtig god biograf! Med højkvalitets optik og automatisk linsejustering med hukommelse er det en projektor til kræsne high-end brugere.
  • Begrænset båndbredde på HDMI-indgangen rejser nogle problemer omkring kompatibiliteten med fremtidige videostandarder.

Har du lagt mærke til, at din lokale biograf har fået væsentlig bedre billedkvalitet på det seneste? Så har de sandsynligvis skiftet til ny projektor! Biografbranchen er nemlig smertelig bevidst om, at de skal være fremme i skoene for at bevare det teknologiske forspring foran de stadig mere veludstyrede hjemmebiografer.

Flere og flere biografer bliver derfor opgraderet med digitale 4K-projektorer. Kombineret med digitale “filmruller” leveret på harddisk og nye storfilm optaget med moderne 4K-filmkameraer opnår man en utrolig skarp og kontrastrig billedkvalitet.

Men nu hjemmebiografen igen ved at indhente forspringet!

(Foto: Producent)
(Foto: Producent)

4K i hjemmebiografen

Sony er ikke ene om at lave 4K-projektorer til professionel brug, men er foreløbig de eneste, der har formået at skrumpe teknikken til et kompakt hjemmebioformat. Mens biografprojektorerne er enorme og kræver massiv køling, ser hjemmemodellerne ud som helt almindelige hjemmeprojektorer og fungerer på samme måde. Men de koster stadig det hvide ud af øjnene!

Selv om der findes alternativer fra JVC og Epson med hybridløsninger, der er “ligesom” 4K, er Sony indtil videre de eneste, som det er lykkedes at sætte en ægte 4K-billedsensor ind i en hjemmeprojektor.

Annonce

Og når man ser, hvad der skal til for at blæse et 4K-billede op på et lærred på 100 tommer eller mere, er det ikke underligt, at konkurrenterne har taget sig god tid: Det at lave en billedsensor med omkring 8 millioner billedpunkter – for ikke at nævne den øvrige hardware (lyskilde, optik og køling), der er nødvendig for at gengive de barberbladsskarpe billeder – kræver vanvittigt høj præcision og kvalitetskontrol.

(Foto: Producent)
(Foto: Producent)

VPL-VW520ES

Den lyskanon, vi ser på denne gang, er da heller ikke nogen billig sag: Omkring 80.000 kroner må man punge ud med for den nyeste projektor i Sonys 4K-sortiment. Så får man til gengæld også en betydelig mere voksen og professionel high-end projektor end lillebror VPL-HW65, som vi testede i Lyd & Billede #2 2016.

VPL-VW520ES har et større og kraftigere kabinet med bedre køling og ikke mindst mere avanceret motoriseret optik. Kabinettet fås i to farver: Vores testeksemplar blev leveret i den nye matte hvide udførelse beregnet til lyse omgivelser, men vi regner med, at de fleste hardcore hjemmebio-fans vil foretrække traditionel matsort.

(Foto: Producent)
(Foto: Producent)

Brugervenlighed og funktioner

Den største nyhed på VW520 er en ny, stærkere lampe, der øger lysstyrken fra 1700 til 1800 lumen, og en opdateret HDMI 2.0A indgang, der nu understøtter 4K med HDR (video med større dynamik- og farveområde). Det betyder, at VPL-VW520ES er klargjort til det nye Ultra HD Blu-ray-format i al dets pragt – i hvert fald i teorien (mere om det senere).

Af en så dyr og sofistikeret projektor at være er VW520ES en drøm at sætte op. Opsætning og justering går som en leg takket være motoriseret zoom, fokus og linsepositionering.

Alt styres via fjernbetjeningen, og indstillingerne gemmes i en separat hukommelse (Lens Memory), hvor man kan skifte mellem forskellige konfigurationer. Dermed kan man f.eks. skifte mellem 16:9 og 2,35:1 format med et tryk på en knap uden at skulle lave alle indstillingerne igen. En meget “professionel” funktion, der glimrer ved sit fravær på lillebror VW320ES.

VW520ES kommer desuden med dynamisk iris (automatisk justérbar lysåbning), der giver en væsentlig forbedring af den oplevede kontrast i forhold til VW320.

(Foto: Producent)
(Foto: Producent)

Billedkvalitet

Efter at projektoren var sat op, og Gorm S. havde fintunet den til optimalt billede i redaktionens biografrum, var det tid til at læne sig tilbage og se, hvad VW520 har at byde på. Vores tidligere erfaring med Sonys 4K-projektorer er, at de giver en storslået, meget nærværende oplevelse. Vi kunne dog hurtigt konstatere, at VPL-VW520 hæver barren endnu et stykke. Det her er en seriøs lyskanon!

Med almindelige hjemmebioprojektorer må man leve med, at lysstyrken hælder til den svage side, og at der mangler lidt power i lyse fænomener som flammer, eksplosioner og projektørlys. Desuden får scener med ren hvid sne ofte en lidt beskidt, offwhite farve. Det er et kompromis, som vi er vant til i forhold til tv, mod at billedet til gengæld fylder hele væggen.

Den slags kompromiser er ikke nødvendige med VPL-VW520ES. Den kan sagtens fylde vores 3,3 meter brede lærred med et overbevisende, knivskarpt og kontrastrigt billede. Alternativt kan man vælge et normalstort lærred og få virkelig spektakulære resultater.

I dette tilfælde valgte vi det sidste. Ved at koncentrere billede på et noget mindre område (ca. 100 tommer i 16:9) kunne vi udnytte lysstyrken fuldt ud: Hvid bliver ordentlig hvid, og man kan faktisk blive midlertidigt blændet, når lyse objekter farer hen over lærredet! Det giver utvivlsomt mere liv og realisme til filmoplevelsen – og er i sig selv et argument for at vælge en dyrere projektor.

Højere lysstyrke indebærer som regel et andet kompromis, nemlig at sortniveauet forringes. Når man øger wattstyrken på en projektorlampe, hæver man også det laveste niveau af sort. Selv om SXRD-teknologien gør, hvad den kan, for at bortfiltrere uønsket lys, evner den ikke at eliminere det helt. Hvilket reducerer kontrasten i billedet.

(Foto: Producent)
(Foto: Producent)

Sony-projektoren har imidlertid et trick oppe i ærmet, der hjælper den med at bevare et imponerende sortniveau: Projektorlinsen er udstyret med en justérbar lysåbning, også kaldet dynamisk iris. Den virker omtrent som blændeåbningen i et kamera, bare i modsat retning. Ved at overvåge videosignalet og regulere lysåbningen efter behov kan mørke scener gøres mørkere og lyse scener lysere.

I virkelig bælgmørke filmsekvenser – f.eks. de grufulde grottescener i Ridley Scotts Prometheus – skrues lysåbningen helt ned, til der kun kommer en tynd stribe af lys ud af linsen. Ganske fascinerende!

Iris gør et fremragende stykke arbejde med at forbedre kontrasten, samtidig med at den arbejder jævnt, lynhurtigt og uden mekanisk summen. Derfor foretrak vi at lade funktionen være tændt i de fleste tilfælde. Så blev vi også meget fornøjet over sortniveauet. Selv om Sony stadig ikke kan matche det kulsorte sortniveau på referencen JVC X500, er det tydeligt, at de har formået at forbedre det på VW520 i forhold til forgængeren VW500ES.

(Foto: Producent)
(Foto: Producent)

Suveræn billedprocessering

Sony-projektoren har en række billedindstillinger, som er med til at forbedre det allerede glimrende billede. Contrast Enhancer giver en subtil kontrastforbedring, så længe den er sat til lav effekt (Low). Desuden har VW520 funktionen Smooth Gradation, som udglatter farvegraderinger i billedet, men det kan også blive lidt grødet med for meget af det gode. Medium og High vasker de fineste detaljer væk, så derfor sættes den også helst på Low.

Når alle disse funktioner spiller sammen, formår Sony-projektoren at levere ekstremt stærk billedkvalitet. Den fremragende skarphed egner sig perfekt til storfilm som den seneste James Bond-film, Spectre: Åbningssekvensen med fejringen af Alle Dødes Dag er en krævende opgave for enhver billedmaskine, men Sony-projektoren skildrer det myldrende folkehav ned til mindste detalje – bedre end nogen anden hjemmeprojektor, vi har set.

Kontrast og lysstyrke er også i top. Omgivelserne i Mexico City kan nemt virke lidt matte på andre projektorer, men VW520ES får billedet til at smælde, præcis som vi husker det fra biografpremieren.

Helikopterscenen hen mod slutningen af introen kan let blive kaotisk og hakkende i bevægelserne. Her aktiverede vi Sonys Motion Flow-interpolering på laveste niveau (True Cinema), som fint formår at udjævne bevægelser uden at introducere for meget sæbeoperaeffekt. Også her oplevede vi et glidende og meget biograflignende billede, selv om Blu-ray-udgaven af Spectre ikke har nær samme kvalitet/båndbredde som biograf-masteren.

(Foto: Producent)
(Foto: Producent)

4K og HDR

En 4K-projektor fortjener selvfølgelig ægte 4K-filmmateriale, og flere af de nye funktioner på VW520ES knytter sig til indførelsen af det nye 4K Blu-ray-format. I de kommende år vil vi få adgang til langt mere ægte 4K-indhold, ikke kun med højere opløsning, men også med øget kontrast og farverum (High Dynamic Range). Det er noget, ejerne af 4K-tv’er og -projektorer har ventet på i lang tid!

Ironisk nok er det ikke sikkert, at alle, der allerede ejer en 4K-kompatibel skærm, vil kunne få glæde af alle de nye landvindinger. UHD Blu-ray og HDR kræver nemlig både øget lysstyrke og et bredere farvespektrum (10 bit) for at give maksimalt udbytte, og langtfra alle skærme er i stand til at opfylde disse krav.

VPL-VW520 blev udsendt i 2015, før alle specifikationerne for UHD Blu-ray og HDR var helt på plads, men Sony-projektoren skulle alligevel være parat til de nye formater – i hvert fald i teorien. Uden adgang til en dertil indrettet afspiller og ditto testfilm er vi foreløbig nødt til at tage Sony på ordet.

HDMI-indgangen på Sony-projektoren kan håndtere 10 bit farver op til 4K/24p (4K-opløsning med 24 billeder i sekundet), hvilket burde være nok til de fleste 4K Blu-ray-film. Men for 4K/60p er kontrasten begrænset til 8 bit farvedybde, hvilket potentielt kan give problemer med kommende 4K broadcast-standarder. For at gengive 10 bit farvedybde på videomateriale med højere billedfrekvens kræves der en HDMI-indgang med højere båndbredde.

Her kommer Sony-projektoren lidt til kort sammenlignet med de nye projektorer og tv’er, der lanceres i løbet af 2016. Ikke nødvendigvis en dealbreaker, men værd at bide mærke i.

(Foto: Producent)
(Foto: Producent)

Konklusion

Testen efterlader ingen tvivl om, at Sony VPL-VW520ES er en luksusprojektor med en ydelse i den absolutte high-end klasse. Med optimale indstillinger leverer Sony-projektoren ekstremt stærke billedpræstationer i form af klasseledende billedskarphed, blændende lysstyrke og bomstærk kontrast. Derudover har den en præcis farvebalance og et fremragende sortniveau.

Når vi alligevel ikke hiver topkarakteren frem, er det til dels på grund af den høje pris, men også som en slags forbehold. 2016 markerer overgangen til et nyt Ultra HD Blu-ray-format, som byder på en række potentielle forbedringer i billedkvalitet. I øjeblikket er det svært at verificere, om Sony-projektorens hardware er fuldt kompatibel med disse muligheder og kan udnytte standarden til fulde. Efter vores opfattelse fremstår VW520 derfor som en slags mellemstation, før alle specifikationer er på plads.

Det er en af de allerbedste projektorer, du kan købe lige nu, men ikke nødvendigvis det mest fornuftige køb for fremtiden. Til en pris på 80.000 kroner havde vi gerne set, at Sony tilbød en form for opgradering af de nyeste hardware-specifikationer.

Sony har længe haft monopol, når det gælder ægte 4K-projektorer til hjemmebrug. Nu kan det imidlertid se ud, som om de får konkurrence: Under CES-messen i Las Vegas lancerede Texas Instruments deres første 4K DLP-billedsensor. Hvilket betyder, at vi kan nok forvente at se 4K DLP-projektorer fra kendte producenter som BenQ og Optoma i nær fremtid.

Konkurrence er altid godt, og vi glæder os til at se, hvad Sony trækker op af hatten til efteråret!

 

Kalibrering af Sony VPL-VW520ES

VW520ES er en af de første projektorer på markedet, som er klargjort til 4K-video med HDR (High Dynamic Range). HDR indebærer en bredere, mere glidende og præcis gråtoneskala fra mørkt til lyst, ud over at det giver mulighed for et øget farverum med et bredere spektrum af farvenuancer.

HDR udnytter den ekstra lysstyrke i LCD- og OLED-skærme til at skabe endnu større kontrast og kraft i sollys, lamper, ild osv. Resultatet er et billede, der er så kontrastrigt, at det næsten springer ud af skærmen, når vi kigger på det!

En normalstor projektor baseret på konventionel lampeteknik kan imidlertid ikke forventes at komme i nærheden af samme lysstyrke som et tv. Desuden giver øget lysstyrke en uønsket bivirkning på projektorer i form af dårligere sortniveau. Man kan derfor undre sig over, hvad pointen er med HDR i projektorsammenhæng. En af de vigtigste fordele er 10 bit farvedybde, som giver sømløse graderinger uden “banding”, dvs. for skarpe overgange mellem farvetonerne.

Kalibreringen
VW520ES er – som de fleste Sony-projektorer – en simpel og taknemmelig projektor at kalibrere: For det første kommer den med relativt præcise indstillinger fra fabrikken, og for det andet er det let at gøre billedkvaliteten endnu mere korrekt med nogle enkle greb.

Vi starter justeringen med at tjekke den indbyrdes placering af farvepanelerne for rød, grøn og blå. Det viser sig, at det røde panel ikke er nøjagtig lige så stort (gennem prismen) som de to andre, og at pixels derfor ikke overlapper perfekt. Ikke mærkbart ved normal siddeafstand, men lidt dårligt håndværk på sådan en dyr projektor!

Fabriksindstillingerne på Sony-projektorens Reference-indstilling er lavet til at imponere snarere end målt helt efter bogen. Lampespændingen er sat til høj, hvilket medfører overraskende meget blæserstøj. Desuden er kontrasten skruet op på maksimum, hvilket skærer de lyseste punkter af gråtoneskalaen.

Sony-projektoren viser sig at være mere end lysstærk nok til et normalstort lærred (100 tommer). Med normal lampespænding og finjusterede kontrastindstillinger målte vi en lysstyrke på omkring 29 fL (100 nit) og et kontrastforhold på 15.000:1, hvilket er et fremragende resultat. Med dynamisk iris aktiveret øges kontrasten yderligere til ca. 17.000:1.

Farvemæssigt er der også meget lidt at udsætte på VW520ES: Efter en omgang med Klein K-10 og CalMAN kalibrerings-software opnåede vi en omtrent snorlige farvebalance med meget små afvigelser fra D65-standarden.

Audun Hage
(f. 1981): Redaktionschef. Audun blev ansat som journalist på Lyd & Billede i 2004 og har spillet en aktiv rolle i udviklingen af Lyd & Billede som magasin og website. Audun er ekstremt kvalitetsbevidst og kendt for sine kræsne ører og sit skarpe blik. Som redaktionschef holder han et vågent øje med alt, hvad journalisterne skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Billedes TV-tests.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

100 tommer fra 1,5 meter!

Short-throw-projektor i luksusklassen

Rullende hjemmebiograf

Tag skærmen med dig overalt! 

Marantz' flagskib på testbænken

Præcision til fingerspidserne

Her får soundbaren klø

Marantz gi'r os en hæsblæsende oplevelse

Denon har overgået sig selv

"Usynlig" storskærm med laser

Skræmmende realistisk biografbillede

Vi tester B&O’s fedeste soundbar