TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

Test: Sony VPL-VW760ES

Laserpræcision

Teknologi fra de bedste professionelle biografprojektorer i et produkt, der er kompakt nok til hjemmebrug. Mød verdens billigste 4K-laserprojektor!

Af / 18/03/2018 - 19:13
Sony VPL-VW760ES

Lyd & Billede mener

  • Fantastiske billeder med strålende kontrast og eksplosive farver. Lige ud af æsken! Og med laserlys behøver du aldrig at skifte lampe.
  • Man betaler meget for små forbedringer i forhold til Sonys billigere 4K-projektorer.

Når det gælder at servere ægte 4K-opløsning med fantastisk billedkvalitet, er Sony klart den mest aggressive projektorproducent. Med undtagelse af JVC DLA-Z1 til over en kvart million kroner er Sony faktisk alene på markedet, og sidste år nåede producenten en milepæl ved at tilbyde ægte 4K til under 50.000 kroner for første gang i form af projektoren VW260ES.

Da Ultra HD-opløsning for længst er blevet standard på tv-fronten, kan det virke underligt, at projektorproducenterne ikke har formået at følge med. Men det handler om fysik, for en projektor er meget mindre end et tv, og billedpanelet tilsvarende mindre. At lave et 4K-panel lille nok til at passe i en hjemmebioprojektor har vist sig at være en enorm udfordring, og indtil videre har Sony altså i praksis markedet alene (vi regner ikke ”pixelskiftere” for ægte 4K-projektorer).

Verdens billigste 4K med laser

Hvilket bringer os til en anden milepæl, VW760ES. Det er nemlig verdens billigste – og mest kompakte – 4K-projektor med laserlys! Den lampeteknologi, der sidder i verdens bedste biografprojektorer.

Selv om 117.000 kroner er svimlende mange penge for de allerfleste, så er det ingenting i forhold til den nævnte JVC DLA-Z1 og Sonys dobbelt så dyre flagskib, VW5000 til 500.000 kroner! Eller vil du have en 4K-laserprojektor med DLP? Det bliver 1,25 millioner, tak – og godt med plads!

Sony VPL VW760ES 2 31050
(Foto: Sony)

Hvordan virker laser?

De fleste projektorer bruger i dag en kviksølvlampe (UHP) som lyskilde. Den gengiver hele det synlige farvespektrum (hvidt lys), hvorefter et farvefilter bryder det op i primærfarverne rød, grøn og blå. Laser fungerer anderledes: I VW760’s tilfælde har man en blå laser som lyskilde, der så sendes ind i et fosforfilter. Det skaber rødt og grønt lys, og sammen med den blå laser har man dermed primærfarverne. Snedigt!

Annonce

En fordel ved laser kontra traditionelle UHP-lamper er en meget større farvedybde. En laserprojektor har mere energi i farverne og kan dermed gengive et langt større farverum, og er desuden den eneste type, der formår at gengive næsten hele farverummet i HDR-indhold (DCI-P3). Med andre ord: For at få de dybeste og mest spektakulære farver i hjemmebiografen er det laser, du skal have.

En anden vigtig fordel er, at laser bevarer lysstyrken over tid. Faktisk mange tusind lampetimer (ca. 20.000) mod en halvering af lysstyrken på 1.000-2.000 timer for almindelige lamper.

Rent økonomisk er det et dårligt argument for at bruge 117.000 på en projektor i stedet for 40.000-50.000 kroner, da en ny lampe trods alt kun koster nogle få tusind. Men i permanente installationer og amatør- og semiprofessionelle biografer, der er meget i brug, slipper man for besværet med konstante lampeskift og at skulle kalibrere projektoren undervejs, efterhånden som lampen nedbrydes – og igen, når man skifter lampen. En næsten vedligeholdelsesfri projektor er guld værd i mange situationer.

Laserlys har også potentiale for langt større lysstyrke, hvilket Sony ikke mindst har bevist med flagskibet VW5000 med hele 5000 lumen. Men det er energitungt at lave en kraftig laser, og det kræver voldsomt meget køling. For at få chassiset ned i en anvendelig størrelse med lav blæserstøj har VW760ES en lysstyrke på 2000 lumen. Det er stadig 500 mere end dens små brødre, hvilket især giver sig udslag, når man ser HDR-indhold, men det er også en fordel generelt, da det øger kontrasten mellem mørkt og lyst.

Alien Covenant 31045
Alien: Covenant er en god testfilm med mange mørke scener, der stiller store krav til sortniveau og detaljer. (Foto: Fox Film)

Lige ud af æsken

Det er ikke mange projektorer, jeg har haft så store forventninger til, så der gik ikke mange minutter, fra den kom ind ad døren, til den havde indtaget pladsen i testrummet. Jeg tror, jeg med hånden på hjertet kan sige, at jeg aldrig har set bedre billede lige ud af æsken.

I billedindstillingen Cinema Film 1 er billedet i Alien: Covenant på 4K Blu-ray noget af det bedste, jeg har set. Mørke scener ude i skoven om aftenen og inde i rumskibet gengives med et flot sortniveau og samtidig godt med smæld i lyse objekter. Og der er ikke noget ved farverne, der virker fejlkalibreret.

Ansigter er naturligt gengivet, og i den mest ikoniske scene, hvor rumvæsnet kommer ud af ryggen på et af besætningsmedlemmerne, er der tre ansigter med forskellig hudfarve: Farvet, hvid – og ligbleg. Iblandet en god portion blod. Alle nuancerne kommer glimrende frem med Sonys projektor, som også gengiver den blinde passager, præcis som vi forestiller os, at den skal se ud (selv om der ikke er mange naturlige referencer at sammenlige med).

Projektoren virker simpelthen optimalt lige ud af æsken. Det står i modsætning til Sonys mere overkommelige 4K-projektorer, hvor skyggeområderne gror til med dårlig detaljering på grund af “black crush” (at de mørkeste gråtoner bliver sorte), som må kalibreres væk. Denne gang synes jeg næsten ikke, der er grund til at ringe efter vores kalibreringsekspert, Gorm Sørensen.

Kalibrering

Næsten, sagde jeg. For selvfølgelig vil vi gerne se, hvor meget mere vi kan få ud af denne krabat. Ind kommer Gorm, der ud over sine store kundskaber også har måleudstyr med, som koster langt mere end den testede projektor!

I modsætning til det umiddelbare indtryk måler vi faktisk lidt black crush lige ud af æsken. Vi vil kalibrere mod gamma 2,4, som er det, der ser mest naturligt ud i et mørkt rum. Her er projektoren for mørk (gamma 2,55), så vi må skrue lysstyrken (Brightness) på projektoren helt op til 53 for at se noget som helst i det sorte. Det er ikke nær så slemt som på de billigere VW260 og VW360, men nok til at gøre Gorm misfornøjet.

KleinInstruments K10 A 31054
Seriøs kalibrering kræver seriøst måleudstyr. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Brænder ud i hvidt

En anden ting, vi bemærker, er at projektoren klipper i højlyset, hvis man ikke sætter Dynamic Range på Full. Det vil i så fald give en helt forkert gengivelse af sort, så det gør vi ikke. Hvilket igen betyder, at hvis der skulle være nogen lysdetaljer op mod det hvideste hvide, så vil de brænde ud. F.eks. i skyer. Det bør ikke være noget problem i praksis, for almindelig video skal ikke have noget information der, hvor projektoren klipper (trin 237 på gråskalaen). Men det er lidt mærkeligt.

Perfekt farverum

Bortset fra denne lille detalje er projektoren sygt korrekt lige ud af æsken. Delta-afvigelsen – dvs. hvor forkert farvegengivelsen er i forhold til farverummet – skal være under 3 for at være THX- og ISF-godkendt. I en perfekt verden sigter man mod 1. På Sony-projektoren er den maksimale afvigelse 0,75, mens den gennemsnitlige afvigelse på farverne er 0,38. Lige ud af æsken. Projektoren følger farverummet fra testbillederne perfekt hele vejen. Det må være det bedste, vi har set!

“Se lige den røde farve dér. Se, hvor ensartet den er!” udbryder Gorm. Han er den eneste, jeg kender, der kan blive begejstret over et farvetestbillede. Og igen, med et nyt testbillede: “Den kontrast og skarphed, vi ser i billedet her – det er himmelsk!”

Med andre ord er det unødvendigt at kalibrere farverummet. Derimod skal der justeres lidt på selve farvetemperaturen. Når alt er kalibreret, genstår det at aktivere dynamisk kontrast. Som i dette tilfælde ikke er en iris, men en direkte dæmpning af styrken på laserlyset i mørke scener. Med andre ord: Ingen mekanik, der kan give lysforurening.

Desuden vælger vi såkaldt Reality Creation, som er Sonys måde at fremhæve detaljer på, og som i øvrigt forsøger at opskalere lavere HD-opløsning til 4K bedst muligt. Effekten sættes til et moderat niveau, 20, for at holde skarphedsartefakter på et minimum.

VW760 Colorchecker 31052
Når vi måler farverummet på VPL-VW760ES, er det næsten korrekt lige ud af æsken. (Foto: Skærmskud, CalMAN)

Billedkvalitet efter kalibrering

Et nyt kig på Alien: Covenant, og vi kan se, at vi har fået endnu mere kvalitet ud af billedet efter kalibrering. Især udendørsscener i mørke afslører flere detaljer i skyggeområderne. Kontrasten mellem mørkt og lyst – f.eks. hvor rumskibet eksploderer mod en mørk baggrund – er øget. Der er endnu mere realisme over billedet nu.

At farvetemperaturen er mere korrekt, er også godt, men jeg må indrømme, at det i sig selv ikke gjorde den store forskel for oplevelsen. Det gjorde derimod de øgede detaljer i skyggeområderne, korrekt indstilling af lysstyrke og kontrast samt afbalanceret Reality Creation-indstilling.

Billederne er faktisk så skarpe og lysstærke, at det næsten er, som om vi sidder og ser på et 140 tommers tv! Bortset fra rastermønsteret ville være langt mere synligt på sådan et, fordi tv’er har større afstand mellem pixels. Med VW760 kan vi nærmest ikke se en eneste pixel. Sortniveauet er også helt jævnt, hvilket man ikke kan sige om LCD-tv’er.

Det eneste, man ikke får, er det uendelig dybe sortniveau fra OLED – uanset hvor mørkt man ellers kan gøre rummet – og lysstyrken i det hvide, som er endnu mere koncentreret på et tv af høj kvalitet.

HDR – High Dynamic Range

Vores testfilm er som nævnt af typen 4K Blu-ray og har dermed også HDR – højere dynamisk omfang, hvilket i praksis betyder, at nogle områder er endnu lysere end det, der normalt defineres som hvidt. Vi har tidligere været skeptiske over for HDR på projektorer, fordi de ikke har dynamisk bagbelysning som visse tv’er, og kontrastomfanget dermed ikke er højt nok. Derfor sænkes filmens generelle lysstyrke for at give lysoverskud til de ekstra HDR-effekter. Billederne bliver med andre ord for mørke.

Men Sony VW760 har et trick oppe i ærmet: En funktion, hvor man kan skrue op for kontrasten på HDR-indhold. Det betyder, at man kan gøre scenerne lige så lyse som med ikke-HDR-materiale. Så mister man i en vis udstrækning de ekstra lyseffekter, men man får udnyttet det meget større farverum, der ligger i HDR-materialet. Resultatet er, at farverne bliver endnu dybere og mere tredimensionelle.

Sony-projektoren er ret sej til dette og jorder sine små brødre VW260 og VW360. Også JVC DLA-X7900, som vi lige har fået ind (test på vej). Eftersom den har lidt ekstra lysstyrke i forhold til JVC-projektoren og også VW360, kan man skrue HDR-kontrasten ned til 80 procent uden at miste for meget lysstyrke i filmen – og på den måde faktisk have lidt lysoverskud til HDR-indhold. Så får man endnu mere punch og tredimensionalitet i billedet.

Sony VPL VW760ES lensflare 31057
(Foto: Sony)

Full HD

Men filmoplevelser er ikke kun Ultra HD. Det er stadig sådan, at det allermeste indhold, man ser, er i almindelig HD. Så hvordan ser VW760 ud med almindelig HD Blu-ray? Til det formål har vi sci-fi-filmen Interstellar, også den med fabelagtige mørke scener ud over dagslysscener og et generelt meget naturligt billede.

Sony-projektoren ser også rigtig godt ud med almindeligt HD-materiale. Men det gør de nævnte JVC DLA-X7900 og Sony VW360 (begge til ca. 60.000 kroner) også, når de er kalibreret. På vores lærred, der måler 330 cm i bredden og 140 tommer diagonalt, er forskellen faktisk marginal.

Jovist har VW760ES lidt mere lysstyrke, men det er ikke noget, der udmærker sig specielt på almindelige Blu-ray-film. Den har bedre kontrast og lysstyrke end VW360, men er ikke helt så sort som X7900. Vi er på nippet til at sige, at der er smag og behag, omend vi hælder lidt til VW760. Men så er der lige prisforskellen!

Konklusion

Sony VPL-VW760 er verdens billigste laserprojektor med 4K-opløsning. Det betyder dog ikke, at den er opnåelig for flertallet med en pris på over 100.000 kroner!

For pengene får man en næsten vedligeholdelsesfri projektor, der er noget nær perfekt lige ud af æsken. 4K-film står knivskarpt på lærredet, og med HDR-indhold får man samtidig et udvidet farverum, som giver endnu mere dybde i billedet.

Med almindeligt HD-indhold er det sværere at forsvare prissedlen, for her får man næsten lige så god billedkvalitet med andre projektorer til under den halve pris. Ikke mindst Sonys egen VW360 til 55.000 kroner. Hvis du derimod har et kæmpestort lærred på mindst fire meter i bredden, så begynder det at være nødvendigt med lysstyrken fra VW760. Især hvis rummet er ikke helt mørkt.

Alt i alt en kanongod projektor, som det bliver meget trist at skulle levere tilbage. Det eneste, der kan ødelægge fornøjelsen, er den pokkers prisseddel!

DreamScreen V6 mounting 31048
Gorm Sørensen monterer vores nye lærred, DreamScreen V6. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

NB! Lærredet er vigtigt!

Nej, man kan ikke bare købe et hvilket som helst hvidt lærred og tro, at den er i vinkel. Der ligger meget arbejde i at lave det perfekte lærred, hvilket Jon Eivind Lygren og resten af holdet bag DreamScreen har erfaret.

Deres lærred – som i sin nyeste version hedder V6 – er akustisk transparent, men til forskel fra andre akustiske lærreder er det vævet med en meget fin struktur i mønsteret. I stedet for et fast, gentaget mønster, der kan skabe moiré-effekter, er der et kaotisk, ikke-gentagende mønster i fibrene. Det skulle gøre V6 mindst lige så godt billedmæssigt som andre ikke-transparente lærreder i high-end-klassen.

I forhold til det V5-lærred, som vi hidtil har haft i vores testrum, er mønstret i V6 blevet meget finere, så man lettere kan se forskel på 1080p- og 4K-opløsning. Samtidig er det lige så akustisk transparent som før.

Vi har for nylig udskiftet vores V5-lærred med et V6 og kan konstatere, at billedkvaliteten er i særklasse, samtidig med at vi fortsat kan have vores vægmonterede Procella-højttalere bagved.

DreamScreen kan købes på dreamscreen.no.

DreamScreen V6 vs V5 cloth 31049
DreamScreens nye akustisk transparente V6-lærred (øverst) er langt mere finmasket end forgængeren V5 (nederst). Desuden er mønsteret kaotisk, ligesom på ikke-transparente lærreder, for at undgå moiré. (Foto: Geir Gråbein Nordby)
Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

100 tommer fra 1,5 meter!

Short-throw-projektor i luksusklassen

Rullende hjemmebiograf

Tag skærmen med dig overalt! 

Marantz' flagskib på testbænken

Præcision til fingerspidserne

Her får soundbaren klø

Marantz gi'r os en hæsblæsende oplevelse

Denon har overgået sig selv

"Usynlig" storskærm med laser

Skræmmende realistisk biografbillede

Vi tester B&O’s fedeste soundbar