I lighed med Sonos og Yamaha YAS-306 mangler Bluesound HDMI-indgange; i stedet må tv’et tilsluttes med optisk kabel.
Bluesounds multirumssystem fungerer meget ligesom Sonos og HEOS, og tilslutning til det trådløse netværk er pærelet. Bluesound understøtter desuden højopløst lyd, hvilket hi-fi-entusiaster bør notere sig.
Brugerfladen med app’en fungerer fint, og Bluesound understøtter ligesom Sonos og Bose trådløs subwoofer, der kan købes som ekstraudstyr. Den understøtter derimod ikke eksterne trådløse baghøjttalere, som de to konkurrenter gør.
Ligesom Sonos og HEOS følger der ikke fjernbetjening med; her skal man bruge mobil-app’en. Og ligesom de to kan Bluesound lære volumenkommandoerne fra tv’ets fjernbetjening, men her er det ikke en del af førstegangsopsætningen – man skal ind i opsætningsmenuen og gøre det dér.
Lydkvalitet
Hvis du synes, at Bluesound virker dyr i forhold til Sonos, vil du forstå hvorfor, når du hører den. På film er det tydeligt, at Bluesound har kraftigere lyd og bedre dynamik end både Sonos og HEOS. Lydtrykket er ikke helt det samme som på Klipsch, men lydkvaliteten er meget bedre.
Selv uden subwoofer er der masser af power, og der er overraskende godt med punch i basregisteret. Afhængigt af underlaget kan der være lidt farvning i det øvre basområde, der overskygger dialogerne. Vi vil derfor anbefale at have Pulse Soundbar hængende på væggen. Så får du mere åben lyd.
Hvis du køber Bluesounds subwoofer og kobler den til Pulse, vil soundbaren skære alle toner under 80 Hz af og i stedet sende dem til sub’en. Det vil også løse problemet.
Soundbaren har tre Wide-niveauer for stereobredde: Off, Wide og Wider, hvor sidstnævnte giver det bredeste lydbillede. Det fungerer bedst på film, hvor man får det bedste indtryk af surround-sound. Lydeffekterne i Deadpool flyver rundt i rummet, mens dialogerne står tydeligt midt i handlingen.
Musik i stereo kan vi bedst lide i Wide-indstillingen. Her får man lidt ekstra bredde, uden at det lyder overdrevet og faseforskudt, som vi oplever med Wider-indstillingen.
Musik gengives med meget krop nedad; en cello er varm og fyldig, og hiphop og rock lyder sejt også uden subwoofer. Der kunne godt have været mere luft i toppen – der er ikke rigtig nogen pointe i højopløst lyd, når diskanten ikke er luftig nok til at gengive det – men alt i alt fungerer Pulse godt til musik.
Konklusion
Bluesound Pulse Soundbar har godt med kraft og lyder sejt på både film og musik. Dialoger er store og klare, og det er rigtig godt tryk på i actionfilm, ud over at rytmerne på festmusik kommer godt frem. Med en subwoofer vil det blive endnu mere heftigt – det er ikke til at komme uden om, at de soundbars, der har subwoofer, har dybere og mere fyldig bas.
Men Bluesound har så mange kvaliteter kombineret med kraft, ud over at vi godt kan lide brugervenligheden og multirumsfunktionaliteten, at den overordnet set er den bedste i feltet.
Også i denne test:
Philips HTL5160
Klar tale
Philips’ soundbar gør, hvad den skal, med klokkeklare dialoger og ganske afbalanceret lyd.
Yamaha YAS-306
Rimelig komplet
Hvis du leder efter et overkommeligt alternativ med multirum og ikke vil have en ekstra baskasse, kan YAS-306 være god.
Samsung HW-MS660
Imponerende balance
Samsung har lanceret en soundbar, der lyder lige så godt til musik som til film.
Sony HT-NT5
Godt kompromis
HT-NT5 er lavet til at ligge ned og pege op mod loftet, men stadig lyde godt fremad. Det fungerer ganske fint.
Bose SoundTouch 300
Ikke godt nok
Bose satser på brugervenlighed, men har desværre glemt lydkvaliteten.
Sonos Playbase
Tv’ets hvilepude
Sonos’ nye lydsokkel Playbase fungerer som et underlag for tv’et. Men kommer den for sent?
Heos HomeCinema
Sej og brugervenlig
HEOS har forstået det med brugervenlighed, og her får du desuden rå og fyldig lyd for pengene.
Klipsch RSB-14
Meget lydtryk, ikke meget andet
Klipsch har det højeste lydtryk i testen. Men soundbaren skuffer på lydkvalitet.
Yamaha YSP-2700
Fesen lyd
Det største problem med denne soundbar er et enormt hul i lydbilledet.