Danmark er et højttalerland, der både har fostret internationale kæmper som Dali, Dynaudio og B&O – og små, originale opstartsforetagender som Buchardt og Jern. Samt en næsten endeløs række af mærker mellem yderpunkterne.
2Sense Speakers fra Brønderslev griber dog sagen an på en noget anderledes måde, end vi er vant til at se.
Firmaet, der består af tre personer, har i hvert fald ikke valgt den letteste løsning. Hvor de fleste tager til takke med en passiv konstruktion i et kabinet af sammenlimede MDF-plader, har 2Sense valgt at debutere med tre aktive højttalere i formstøbte kabinetter.
Designet på Cone 65 er endnu mere usædvanligt end teknikken: Et kræmmerhus på en halv meter i højden, der enten kan placeres på et møbel eller den særlige gulvstander i blankpoleret stål, som hæver højttaleren op i ørehøjde. Med guldmetallic-udgaven, som vi testede, er der garanti for, at den ikke falder diskret ind i nogen som helst indretning. Men den er et næsten sikkert kort som samtaleemne i designhjemmet.
Og ikke nok med det, den enlige højttaler-enhed i kabinettet er også opadvendt. En akustisk spredelinse spreder lydudstrålingen ud i en 180 grader bred vandret vifteform. Kabinettet er støbt i et kunststofmateriale, hvis sammensætning er en hemmelighed, men det er forholdsvis tungt og resonansdødt, og sammen med den koniske form lover det godt.
“Den måtte ikke lige ligne en højttaler. Vi var både inspireret af isvafler, damphorn og vintage højttalermodeller fra 70’erne med fuldtone-enheder og spredelinse ovenpå. Der blev over tid ændret på spredelinsen, som skulle være en integreret del af designet,” siger Brian H. Pedersen, som har stået bag det akustiske design på højttaleren.
Højttaler-enheden er en specialudgave fra SEAS: En 6,5 tommers koaksialenhed, hvor en dome-diskant er anbragt i centrum af bas/mellemtone-enheden dér, hvor man normalt finder center-domen. Men der er altså tale om en selvstændig enhed med egen forstærker.
Da 2Sense Cone 65 er en aktiv højttaler, er forstærkerne til bas og diskant indbygget i kabinettet. Der går kun et enkelt kabel til hver højttaler (som til gengæld var knaldblåt i den udgave, vi testede). Kablet klarer både signal og strøm til forstærkerne. Højttalerne forbindes til den medfølgende “hub”, som rummer alle indgange (fire digitale samt et sæt analoge).
Strømmen leveres af en mursten af en ekstern adapter af samme type, som bruges til kraftige laptops. Det ser lidt skrabet ud, men adapteren leverer lige under 300 watt i spidserne til forstærkerne, så der er tilstrækkeligt til de i alt 270 watt udgangseffekt, da klasse D-forstærkere har meget høj effektivitet og dermed omdanner næsten alt effektforbruget til udgangseffekt.
Lyden af 2Sense Cone 65
Rundstrålende højttalere har ofte et stort og åbent, men også upræcist lydbillede, der samtidig er meget påvirkeligt af rummets akustik. Det er imidlertid lykkedes for 2Sense at få perspektivet godt under kontrol, uden tvivl takket være den indbyggede spredelinse, der giver et forholdsvis homogent lydfelt 180 grader fremad foran højttaleren, men begrænser spredningen bagud og i det lodrette plan.
2Sense Cone 65 tegner som nævnt et stort rum op. Live-optagelser lyder til at være placeret for enden af stuen. Selv om stuens akustik spiller med, formår højttalerne heldigvis at formidle optagerummets akustik, så der er tydelig forskel på jazzklubstemningen på “Confessin’” fra Jazz at the Pawnshop og et stort orkester på “Fishing Junks at Sunset” fra Jean-Michel Jarres The Concerts in China.
Synet af en enlig koaksialenhed giver nok ubevidst den tanke, at højttaleren ikke kan spille diskant. Hvilket selvfølgelig er forkert, da der er tale om en helt normal dome-diskant, der bare er sammenbygget med bas-enheden. Og diskant spiller den så glimrende. Små bækken- og highhat-detaljer står klart frem.
Mellemtonegengivelsen er lige så fin som diskanten. Sangstemmer står rent og ufarvet i perspektivet, befriet for “kasselyd”. Det kan godt gøres bedre, f.eks. på den ligeledes aktive Dynaudio Focus 20 XD, men vi er stadig i den rigtig pæne klasse. Og designet og de små styktal skal immervæk lægges på prisen.
Bas er der også i isvaflen. Den lille 6,5 tommers enhed spiller fint en mellemstor stue på 30 kvadratmeter op. Sikkert hjulpet på vej af DSP’en i den aktive højttaler. Der er heller ikke problemer med at spille højt. Bassen kunne dog godt være fastere. Her kommer den lille 45 watt forstærker nok til kort. Men det er først ved høj lyttestyrke.
Præcisionen er rigtig god på 2Sense Cone 65. På Roger Waters’ “Three Wishes”, som er indspillet med 3D-teknikken QSound, kommer effektlydene langt uden for stereobilledet – og et godt stykke hen mod bagvæggen. Det plejer at vidne om, at der styr på faseforholdene.
Alt i alt er 2Sense Cone 65 en højttaler, der gør det meste rigtig godt, og som lydmæssigt kan bide de store producenter i haserne. Uden måske at overhale dem. Skal jeg pege på et svagt punkt (og det er jo derfor, du har læst testen helt hertil), kan de aktive konkurrenter i prisklassen tilbyde indbygget trådløs forbindelse og evt. også streaming. På Cone 65 kræver det et ekstra apparat, f.eks. en netværksafspiller som Marantz ND8006.
Konklusion
2Sense Cone 65 er en interessant debut i den danske højttalerverden. Det er forfriskende at se en producent, der tør gribe tingene an på en så radikalt anderledes måde. Især når det lykkes, som det er tilfældet her.
Designet vil bjergtage nogle, mens andre vil slå korsets tegn for sig. Tilhører man den første gruppe, vil prisen synes rimelig – for design koster. Lydmæssigt er den unikke konstruktion vellykket og på et kvalitetsniveau, hvor den bestemt skal tages med i seriøs overvejelse.
Læs videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder!
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer