JL Audio E-Sub e112

Råstyrke og finesse

Med JL Audio får du det bedste af to verdener: Stram, detaljeret dybbas kombineret med formidabel slagkraft!
Lyd & Billede mener
JL Audio e112 er bygget som en tank og kan sagtens rumle lige så højt. Den kombinerer stram og præcis bas til musik med tordnende kraftfuld dybbas til film. Kort sagt gør den alt, hvad vi forventer af en god subwoofer!
e112 er ikke helt så fintfølende og lydhør som de mest musikalske subs, selv om det er tæt på.
Specifikationer
  • Trykkammer
  • 12" bas-element
  • 1500 W RMS forstærker
  • 21-120 Hz frekvensområde (+/-3 dB)
  • 41,2 x 39,4 x 46,7 cm
  • 33 kg
forfatter

JL Audio slog ned som en bombe i markedet, da de for nogle år siden lancerede deres første serie af subwoofere til hjemmebrug. Den hårdkogte sub Fathom f113 satte straks den amerikanske bilstereoproducent på kortet, både for hi-fi- og hjemmebio-interesserede. Den prisbillige e-serie sigter efter at opnå meget af den samme ydelse til lavere priser.

e112 har et kompakt, smart udformet kabinet, der kommer i sort pianolak eller sort ask. Kontrollerne er gemt bag et gummidæksel øverst på bagsiden. Den avancerede rumkorrektion fra Fathom-serien er borte og erstattet af mere simple niveau- og fasekontroller.

Bestykningen er enkel, men effektiv: Et 12 tommers element med ekstra lang slaglængde samt en forstærker, der kan levere hele 1500 watt i korte øjeblikke.

Lydkvalitet
Vi er ikke i tvivl: Det her er den subwoofer i testen, der bedst kombinerer raffineret og stram basgengivelse med rå power i de dybeste frekvenser! JL Audio e112 gengiver Daft Punk med formidabel tyngde og snert i stortrommen, helt uden efterslæb eller ujævnheder. Man kan tydeligt høre, hvordan bassen hamrer præcist i takt med musiksignalet.

e112 er ganske vist ikke så fintfølende og god til at gengive små detaljer som den ultra-musikalske REL, men den har væsentlig mere slagkraft. JL Audio tackler som en af få subwoofere Tygas råseje “Rack City” uden tegn på stress – og det på et lydniveau, der ville have ristet de andre subs! Kendrick Lamars “Swimming Pools (Drank)” gengives også med fysisk heftig bas, som stadig hænger godt sammen med fronthøjttalerne.

“Det lyder kanonfedt,” udbryder Geir, og Audun er heller ikke nærig med superlativerne: “Der er meget bedre snert i rytmerne her end med nogen af de andre subs.”

Mens alle subwooferne i testen kan få væggene til at ryste lidt, har JL Audio et ekstra gear. Drønene fra Godzillas nemesis Muto går igennem marv og ben, og får buksebenene til at blafre. Film bliver en decideret fysisk oplevelse!

Annonce

Ydelsesmæssigt ligger JL Audio og SVS’ kraftkarl meget lige. Decibelmåleren viser stort set ens niveauer ned til 20 Hz, hvor SVS SB-13 Ultra gav 3 decibel ekstra (målt på 1 meters afstand). I vores ører har JL Audio et lidt strammere og bedre defineret attack på musik, men i begge tilfælde er der tale om rå basmaskiner.

Konklusion
JL Audio viser endnu en gang, at de kan lave subwoofere med stort S. Testen afslører, at vi har med en særdeles godt konstrueret sub at gøre: e112 giver ikke det mindste klynk eller knirk ved høj volumen, bare ren, kontrolleret og uforvrænget bas, der er kraftig nok til at sætte hele omverdenen i svingninger!

Når man hertil føjer fremragende musikalske evner samt gode, lettilgængelige justeringsmuligheder, så er vi ikke i tvivl: JL Audio E-112 er en kompromisløs basmaskine og testens bedste subwoofer!

Læs alle artikler i én uge for 19 kr

Få adgang alle +artikler samt til hele testarkivet.
Ingen bindingstid.
Allerede abonnent?

Også i denne test:

Velodyne SPL-1200 Ultra

Fleksibel kraftkarl

Her får du mængder af power i et kompakt kabinet kombineret med automatisk rumkorrektion og fjernkontrol.

En meget kapabel subwoofer med masser af kræfter og mange muligheder for at tilpasse den til rummet. Plus for automatisk rumkorrektion.
Vi savner lidt mere attack og raffinement i det lyse basregister.

SVS SB13-Ultra

Rå slagkraft

Med testens største bas-element disker SVS’ kraftkarl op med hårde slag på både film og musik. Og det lyder godt!

Her kombineres stor slagkraft med en evne til at følge med i svingene uanset musik. Baseffekter på film gengives også med stor overbevisning.
Funktioner og display sidder på bagsiden, hvilket gør den bøvlet at indstille. Subwooferen er ikke helt så stram og opløst som visse andre.

Elac SUB 2070

Knytnæve i silkehandske

Elacs dobbeltdækker-subwoofer er både kraftfuld og fintfølende. Trådløs overførsel og app-styring gør SUB 2070 til en af de mest avancerede subs i testen.

En præcis og kraftig subwoofer, der blander sig godt i lydbilledet og giver en næsten gnidningsløs overgang til fronthøjttalerne. Basgengivelsen er let og legende, fri for efterslæb og ujævnheder.
Mangler lidt niveau i den allerdybeste bas.

REL Acoustics S/5

Bedst til musik

Så snart denne subwoofer blev tilsluttet, kunne vi høre, at den sad lige i skabet.

Hvis akustisk musik er den foretrukne føde, giver REL S/5 en helt magisk basgengivelse. Stram og kontrolleret, og forbandet godt integreret i lydbilledet. Fungerer også godt til film.
De allerdybeste bastoner få subwooferen til at skurre ved høj volumen.

Dali P-10 DSS

Kompakt allrounder

Dalis bud på en high-end kompakt subwoofer er både lækker og vellydende, men noget dybbasmonster er den ikke.

Dali har lavet en lækker subwoofer, der følger godt med på rytmerne. Fjernbetjening er et stort plus!
De dybeste baseffekter mangler tyngde og kontrol.
Har du dette produkt?
Giv din karakter.
0 / 6

Your page rank:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaktionschef. Audun blev ansat som journalist på Lyd & Billede i 2004 og har spillet en aktiv rolle i udviklingen af Lyd & Billede som magasin og website. Audun er ekstremt kvalitetsbevidst og kendt for sine kræsne ører og sit skarpe blik. Som redaktionschef holder han et vågent øje med alt, hvad journalisterne skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Billedes TV-tests.

Læs også: