TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV
L&B’s julekalender 2024 Deltag her!

: REL Acoustics S/5

Bedst til musik

Så snart denne subwoofer blev tilsluttet, kunne vi høre, at den sad lige i skabet.

Af / 14/05/2015 - 02:00
REL Acoustics S/5

Lyd & Billede mener

  • Hvis akustisk musik er den foretrukne føde, giver REL S/5 en helt magisk basgengivelse. Stram og kontrolleret, og forbandet godt integreret i lydbilledet. Fungerer også godt til film.
  • De allerdybeste bastoner få subwooferen til at skurre ved høj volumen.

Walisiske REL er en rendyrket subwoofer-producent. I stedet for digital højteknologi og overdådige forstærkere har REL en mere puristisk tilgang. Det har traditionelt gjort deres subs til fremragende musikformidlere.

Den meget lækre REL S/5 har et 12 tommers aktivt element i aluminium, som vender fremad, mens en 12 tommers passiv radiator i bunden udligner trykforskelle.

Subwooferen har hverken fjernbetjening eller display. Derimod har den mulighed for trådløs lydoverførsel, hvis man køber senderen LongBow ved siden af.

I ægte REL-stil er der både almindelige RCA- og højniveau-indgange, som kobles til forstærkerens højttalerudgange. Det skulle give bedre dynamik på musik i stereo. Volumen kan indstilles på begge indgange uafhængigt af hinanden.

Lydkvalitet
Det slår os straks, hvor uanstrengt S/5 er til musik i stereo. Bassen på Nicole Atkins’ “Dancing in the Dark” er meget sammenhængende og synkroniseret med resten af lydbilledet. Kontrabassen på Jan Johanssons Jazz på svenska lyder mere sprødt og detaljeret end både Dali og Velodyne. Bassen ligger klippefast og bare udfylder lydbilledet – præcis som den skal.

Annonce

REL kan også spille rytmisk. Daft Punk gengives med meget uanstrengte og heftige basrytmer, og der er noget meget selvfølgeligt og arrogant over det hele.

Hiphop-nummeret “Rack City” med Tyga har dybere rytmer, og det understreger REL. Men her bliver det faktisk lidt for hedt for sub’en, når vi skruer op for volumen, og den begynder at skurre. Det er ganske højt, men ingen af de andre subs i testen bryder op på denne måde. Vi ved, at REL er helt uden filtrering af de dybeste bastoner, hvilket både kan forklare den ellers rene og ubesværede baslyd, og at elementet kommer i for store svingninger og havner uden for sin komfortzone på visse lydklip.

Vi oplever det samme med filmen The Maze Runner. Saftige baseffekter, som S/5 for det meste følger rigtig fint med på. Men indimellem kammer det over. Ved både moderat og temmelig højt lydtryk er der ingen fare, men skruer man op til fuldt THX-referenceniveau, er der en risiko for, at subwooferen mister pusten.

Konklusion
REL Acoustics S/5 stortrives virkelig med alle slags musik. Tonalt er den så god, at bassen integreres i lydbilledet på den mest naturlige måde. Man kan især på kontrabas og klaver høre, at bastonerne bare understøtter de andre toner og ikke lever deres eget liv. Subwooferen kan også lyde sejt og slå hårdt rytmisk, både på film og musik. Men hvis tonerne bliver for dybe, bryder den op i forvrængning, når der spilles højt.

Også i denne test:

Velodyne SPL-1200 Ultra

Fleksibel kraftkarl

Her får du mængder af power i et kompakt kabinet kombineret med automatisk rumkorrektion og fjernkontrol.

En meget kapabel subwoofer med masser af kræfter og mange muligheder for at tilpasse den til rummet. Plus for automatisk rumkorrektion.
Vi savner lidt mere attack og raffinement i det lyse basregister.
Læs hele testen

SVS SB13-Ultra

Rå slagkraft

Med testens største bas-element disker SVS’ kraftkarl op med hårde slag på både film og musik. Og det lyder godt!

Her kombineres stor slagkraft med en evne til at følge med i svingene uanset musik. Baseffekter på film gengives også med stor overbevisning.
Funktioner og display sidder på bagsiden, hvilket gør den bøvlet at indstille. Subwooferen er ikke helt så stram og opløst som visse andre.
Læs hele testen

Elac SUB 2070

Knytnæve i silkehandske

Elacs dobbeltdækker-subwoofer er både kraftfuld og fintfølende. Trådløs overførsel og app-styring gør SUB 2070 til en af de mest avancerede subs i testen.

En præcis og kraftig subwoofer, der blander sig godt i lydbilledet og giver en næsten gnidningsløs overgang til fronthøjttalerne. Basgengivelsen er let og legende, fri for efterslæb og ujævnheder.
Mangler lidt niveau i den allerdybeste bas.
Læs hele testen

JL Audio E-Sub e112

Råstyrke og finesse

Med JL Audio får du det bedste af to verdener: Stram, detaljeret dybbas kombineret med formidabel slagkraft!

JL Audio e112 er bygget som en tank og kan sagtens rumle lige så højt. Den kombinerer stram og præcis bas til musik med tordnende kraftfuld dybbas til film. Kort sagt gør den alt, hvad vi forventer af en god subwoofer!
e112 er ikke helt så fintfølende og lydhør som de mest musikalske subs, selv om det er tæt på.
Læs hele testen

Dali P-10 DSS

Kompakt allrounder

Dalis bud på en high-end kompakt subwoofer er både lækker og vellydende, men noget dybbasmonster er den ikke.

Dali har lavet en lækker subwoofer, der følger godt med på rytmerne. Fjernbetjening er et stort plus!
De dybeste baseffekter mangler tyngde og kontrol.
Læs hele testen
Audun Hage
(f. 1981): Redaktionschef. Audun blev ansat som journalist på Lyd & Billede i 2004 og har spillet en aktiv rolle i udviklingen af Lyd & Billede som magasin og website. Audun er ekstremt kvalitetsbevidst og kendt for sine kræsne ører og sit skarpe blik. Som redaktionschef holder han et vågent øje med alt, hvad journalisterne skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Billedes TV-tests.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Milepæl for Buchardt

Tung high-end fra Dali i et pænere format

Ny leder i budgetklassen

En åbenbaring

Sonos Arc Ultra tager lyden til nye højder

Skræddersyet muskelbundt

Lyden af dansk storhed

Fugl Fønix

Soundbar, højttaler og møbel: Tre ting på én gang

Technics knock out

Blæser dine ører af!

Årets bedste soundbar fra Samsung?