Hvis man ønsker en partyhøjttaler, som kan stort set alt, hvad man beder om, behøver man ikke lede videre. Sonys største af slagsen har det meste, man kan få brug for, og den leveres endda med en trådløs mikrofon, så her kan man bare give den gas med et karaokeparty. Man kan faktisk tilslutte to mikrofoner, eller guitar, og der er også en indgang, så man kan tilslutte lyden fra TV’et til højttaleren.
Som alle højttalere i denne klasse kan den styres af en app, og her finder man flere festlige effekter som vokal-annullering og lydeffekter, man kan lægge på musikken. Med håndtag og hjul er den desuden nem at flytte rundt med, men den må være tilsluttet en stikkontakt for at spille.
Her er også lyseffekter, som pulserer i takt med musikken, de kan slås fra eller dæmpes, hvis det bliver for meget med blinkende lys. Højttaleren er flagskibet i Sonys nye Ultimate-serie, og den har de samme basindstillinger med en knap på toppen, som den mindre Field har.
En 32 x 32 cm stor firkantet basenhed med to store basporte giver et enormt skub i bassen, uanset hvilken ULT-funktion, der er valgt. To diskanter foran og to bagpå sørger for 360 graders spredning af de øvre frekvenser. Frekvenserne derimellem varetages af en 80 mm mellemtone, og Sound Field Optimization skal kompensere for støj og justere lydindstillingerne, så de passer til højttalerens placering.
Sony opgiver ikke effekten, men tro mig, der er rigeligt med effekt i den enorme højttaler. Mere end nok til at selv de mest forhærdede festaber har fået nok, længe inden volumenknappen er skruet i bund.
Partyfaktor
Højttaleren er bedre end sidste års SRS-XV900 fra samme producent, og her tænker jeg ikke kun på lydtrykket. Men også på lydkvaliteten. Den nye tårnhøjttaler løber hurtigt med opmærksomheden i rummet med alle de blinkende lys og den påtrængende basgengivelse, men lytter man efter, kan man høre, at de faktisk er lykkedes med at tune lyden bedre end tidligere.
Lydbilledet er stadig farvet, men ikke så meget som før, og der er faktisk et strejf af raffinement og fokus. I Soundboks 4 er der eksempelvis mere klangbund og fyldigere vokalgengivelse, men den har ikke den samme fede R&B-venlige bas, som Sony-højttaleren har. Hvilken man skal vælge afhænger af, hvad man prioriterer. Mest mulig lyd med fedest mulige bas og et lysshow på toppen, eller bedst mulig lyd med klarest mulige bas. Hvor lysshowet er af fuldstændig sekundær betydning.
Der findes en anden ultimate højttaler, som skal nævnes her, JBL PartyBox Ultimate. Den har hidtil været den klart bedste allrounder blandt partyhøjttalere og den har både Dolby Atmos og Wi-Fi-tilslutning, hvilket hverken Soundboks eller Sony-højttaleren kan prale af.
Men Sony-højttaleren har en fordel, den leverer i bund og grund en tilsvarende lydkvalitet og lydtryk til en lavere pris, og det gør den på mange måder til et bedre køb.
Også i denne test:
JBL Xtreme 4
Partyfaktor 7/11
Med skulderrem er det nemt at tage musikken med overalt.
Enkl Sound Copenhagen ES2
Partyfaktor 6/11
Den bærbare trekantede højttaler scorer ikke så højt på partyfaktoren, som den gør på lydkvaliteten.
JBL PartyBox Club 120
Partyfaktor 9/11
Club-højttaleren fra JBL egner sig til større områder, end man skulle tro.
Sony ULT Field 7
Partyfaktor 10/11
Sony ULT 7 har skyhøj partyfaktor for en bærbar højttaler, men lyder ikke så raffineret.
JBL PartyBox Stage 320
Partyfaktor 10/11
JBL PartyBox Stage 320 fylder en stor have med et massivt lydtryk - og god lyd i tilgift.
Soundboks 4
Partyfaktor 11/11
Soundboks’ flagskib ser måske ikke så lækker ud, men vent til du hører lyden.