annonce
annonce
Sommertilbud: Få fuld digital adgang til Lyd & Billede i 4 uger for 0 kr Prøv i 4 uger
annonce
annonce
annonce

Hæng lyden op på væggen

Hvorfor acceptere middelmådig lyd, bare fordi du ikke vil have store, prangende højttalere i stuen?

Der er meget godt at sige om soundbars. De er kompakte, falder godt ind i miljøet omkring TV’et, og de bedste af dem giver en god oplevelse af film og TV-programmer. Med surround-sound-simulering, og jeg ved ikke hvad.

Læs også: 9 rimelige soundbars

Men hvad en soundbar ikke gør, er at give ordentlige hi-fi-oplevelser på musik. Jo, selvfølgelig kan man høre musik på en soundbar, og de bedste giver en udmærket oplevelse. Men du får aldrig det distinkte lydbillede, som du får med et par ordentlige højttalere.

Så når nogen fortæller mig, at de har solgt deres stereoanlæg for at flytte ind hos deres bedre halvdel og nu har brug for en soundbar til at fylde tomrummet, så anbefaler jeg gerne nogle muligheder, men tager det forbehold, at man aldrig får den samme lydoplevelse, som det gamle anlæg gav.

Bedst mulig lyd

Så hvorfor ikke tænke lidt anderledes? Okay, så de store støvmagneter af nogle gulvhøjttalere må væk. Men det betyder ikke, at du skal hælde barnet ud med badevandet. I stedet for at hoppe på det første det bedste tilbud på en soundbar, du ser, så tag en dyb indånding og tænk dig om. Vil du have den bedst mulige lyd, også på musik? Vil du have noget, der tager sig godt ud i stuen?

Hvad film angår, skal man heller ikke undervurdere, hvad et par ordentlige stereohøjttalere kan gøre. Så måske skal man blæse på næsten-surround-halløjet og fokusere på ordentlig lyd i stedet.

Den perfekte løsning kan være et par væghøjttalere. Behold din gamle forstærker eller køb en ny. Uanset hvad, så bliver det lydmæssige resultat meget bedre end fra nogen soundbar. Det kan du være sikker på. Du får ganske vist ikke lige så dyb bas, men til gengæld får du bedre bas end med de allerfleste soundbars. Jo, det koster lidt ekstra, men du vil ikke fortryde det. Og du kan altid købe en subwoofer senere for at få ægte dybbas!

Vi har testet syv par væghøjttalere, der rangerer i pris fra godt 5.000 kroner til godt 15.000 kroner, og som alle giver bedre lyd end næsten en hvilken som helst soundbar. Så her er det bare at vælge og vrage.

Vi tester syv væghøjttalere. (Fotocollage: Geir Gråbein Nordby)

Produkter i testen
Jern overrasker i bassen

Audioforms jernhøjttalere har mere fylde i bunden end forventet.

Audioform Jern w8000 er et par kompakte væghøjttalere, men hver af dem har alligevel en rimelig heftig egenvægt på 8 kg. Kabinetterne er nemlig lavet af støbejern! Brug derfor en veldimensioneret skrue eller et ditto gipsanker i væggen.

Som min kollega John Alex Hvidlykke skrev, da han testede højttalerne sidste år, ligner højttalerne et par sorte kagedåser på væggen, hvor de er fuldstændig dækket af sort stof. Hvidt er også en mulighed.

De 32 cm høje kabinetter indeholder hver sin 5¼ tommers bas-enhed og en ganske almindelig diskant, begge fra Wavecor. Der er ingen basrefleksport, hvilket betyder mindre forvrængning i bassen, og at basresponsen rulles sagte af. Men følsomheden er også relativt lav, 86 dB (2,83 V/1 m).

Lyden af jern

Det gode ved jernkabinetter og deres høje massefylde er, at de har meget lidt generende resonanser og “misfarvninger” af lyden. Jern w8000 giver troværdig lyd til sangstemmer, uden nogen irriterende pukler eller maskeringer i nogen dele af toneområdet. Man tror i høj grad på det, man hører. Det er selvfølgelig også praktisk, når man skal se TV og film, hvor dialogerne er fyldige, men alligevel klare.

Lydbilledet er stort, og søreme om der ikke er mere bas her, end jeg på forhånd havde troet. Jeg havde regnet med tynd basrespons fra så kompakte højttalere, men i stedet har w8000 en from og fyldig gengivelse af bastonerne fra Ariana Grandes “Break Up With Your Girlfriend”. Det lyder heftigt og taktfast, og bliver aldrig skarpt. Lidt på den mørke side af neutralt, for dem, der kan lide det sådan.

Den fine elektroniske ballade “From Inside a Car” med Iris er typisk nordic noir med luftige synth-landskaber, som lyder meget indbydende på jernhøjttalerne. Igen er bassen lækker og fyldig.

Følsomheden er ikke alverden, og du har brug for noget kraftigere end en 60-watter for at få ordentlig tryk på lyden. Jeg bemærker også, at lydbilledet er lidt diffust. For selv om jeg er enig med min kollega John i, at “orkesterværker fylder hele væggen”, så kan jeg ikke placere hvert instrument i orkesteret med lige så stor præcision som på DALI Opticon LCR eller Audiovector QR Wall. Der er mindre luft og plads mellem hvert instrument, når jeg hører kormusik.

Konklusion

Med kabinetter af støbejern er Audioform Jern w8000 et par højttalere, der er besnærende fri for generende resonanser. Musikken lyder fyldigt og indbydende med mere bas, end man skulle tro.

Højttalerne kræver lidt mere forstærkerkraft end de andre i feltet – rigtig sjovt bliver det ikke med mindre end 100 watt. Og selv om lydbilledet er stort, kunne placeringen af instrumenterne have været endnu mere præcis.

picture2 picture1
<
>
(Foto: Producent)
Lille og lækker

Audiovector QR Wall er blandt de mindste i sin klasse. Det kan mærkes på bassen, men der er andre grunde til at overveje dem.

QR er Audiovectors nyeste og billigste højttalerserie. Jeg kunne godt lide den gulvstående QR3, og jeg elskede kompakthøjttaleren QR1. En særdeles friskspillende, spændstig og opløst højttaler, som er relativt nem at drive og lyder rigtig godt med de fleste forstærkere.

QR Wall markedsføres hovedsagelig som baghøjttaler, selv om den er bestykket ligesom QR1. Det eneste, der tilsyneladende adskiller dem, er at kabinettet er lidt under halvt så tykt og en smule lavere. Mindre kabinevolumen vil selvfølgelig gå ud over evnen til at spille dybbas, så Audiovector anbefaler at bruge den sammen med en subwoofer, hvis du vil bygge en stereo-opsætning omkring den.

QR Wall er testens mest kompakte højttaler og hænges på en enkelt skrue, som skal være solidt forankret i væggen. Følsomheden er opgivet til 86 dB – det samme som Audioform Jern w8000 – men jeg oplever QR Wall som en tand mere følsom, især i overtoneområdet.

Lyden af QR Wall

Det slår mig, hvor klar lyd der kommer ud af højttalerne. Især diskantområdet er flot og distinkt med kvindevokaler, der står fint ud fra baggrunden. Samtidsjazzmusikeren Esperanza Spalding synger flot på nummeret “Unconditional Love”, og QR Wall får trykket fra stemmebåndet og luften i konsonanterne godt frem.

Hun spiller også bas. Og selv om elbassens overtoner lyder godt, så er det i basområdet, svaghederne kommer frem. For QR Wall er tyndere i bunden end de andre, og elbassen lyder lidt ujævnt. Den mangler krop, og visse toner kommer bedre frem end andre. Stortrommen lyder også lidt hult.

Du får en god soundbar med subwoofer inkluderet til en lavere pris end QR Wall. Soundbaren vil så give fordelen af mere bas. Men den har ikke skyggen af en chance i af resten af toneområdet, som trods alt er det vigtigste. Dialoger på film er meget renere med QR Wall, og selv med en forstærker uden simulering af surround-lyd får man et meget mere åbent lydbillede.

Mens akustiske instrumenter afslører en lidt tynd og ujævn bas, synes jeg, at elektronisk musik, hvor der er lagt fedme til i bassen, fungerer godt. Ariana Grandes “Break Up With Your Girlfriend” fungerer fint – det er taktfast, samtidig med at der er fylde nok.

Konklusion

Vi er enige med Audiovector i, at QR Wall fungerer bedst med subwoofer. Men tænk ikke på den som baghøjttaler; den fungerer fint som stereohøjttaler. QR Wall og Audioform Jern w8000 er på en måde hver sit yderpunkt kvalitetsmæssigt. Jernhøjttalerne har mere fylde og varme, mens QR Wall har bedre opløsning og dynamik opad i toneområdet. Så er det op til den enkelte, hvad man foretrækker.

picture1
<
>
(Foto: Producent)
Bring the beat!

Hvis du vil have fed og heftig bas og kunne spille højt selv med
moderat effekt, så behøver du ikke at lede længere.

FR-1 er Lyngdorfs topmodel blandt vægmonterede højttalere. Den er højere, men smallere end DALI Opticon LCR og noget tyndere. Den er voksen af størrelse, men ikke udadreagerende eller vulgær.

Lyngdorf har gjort plads til tre højttaler-enheder: Diskant, bas/mellemtone og en stor 8 tommers slave-enhed, der agerer basrefleksport. Dvs. den udligner over- og undertryk i kabinettet, som opstår, i takt med at bas-enheden bevæger sig ind og ud. Men uden den forvrængning, man associerer med basrefleks.

FR-1 monteres ved, at man skruer et lille, fladt beslag fast på væggen med fire skruer. Højttaleren har et tilsvarende beslag på bagsiden, som bare skal hægtes på det andet.

Slagkraftig lyd

Nogle få rytmer fra Lyngdorf FR-1, og jeg griner over hele hovedet. For sikke et basmonster! Ariana Grandes “Break Up With Your Girlfriend” har saftige rytmer, som man kan mærke i kroppen. Det er ikke ægte dybbas, men der er så meget krudt i mellembassen, at man ikke savner en subwoofer. Og det er til grin at tro, at en soundbar skulle kunne det her. Det er vanvittig sejt! Følsomheden er også god nok til, at man kan få alt dette med en moderat forstærker.

Det manifesterer sig også på jazz. Esperanza Spaldings elbas har en fylde og et groove, som få andre formår. Stortrommen har desuden lidt ekstra fedme, som klæder den godt.

FR-1 lyder fint opad i toneområdet, men ikke med samme dynamik som i bassen. Esperanzas stemme kommer ikke ordentligt ud. Det er det samme med Norah Jones’ stemme på Robert Glasper Experiments “Let It Ride”, og highhatten måtte gerne have været lidt mere sprød. Jeg synes også, at al musik næsten lyder, som om det er optaget og mikset i samme studie.

Lyngdorf FR-1 har bedre dynamik end Audioform Jern w8000, og den er mere åben end Audio Physic Classic On-Wall, som er lidt mørkere. FR-1 er ikke mørk, bare lidt tam i topregisteret sammenlignet med f.eks. DALI Opticon LCR og Audiovector QR Wall. Det vil Lyngdorfs egne forstærkere med avanceret rumkorrektion nok kunne fikse, men de starter også omkring 20.000 kroner.

Konklusion

Med Lyngdorf FR-1 har man aldrig et kedeligt øjeblik. Basrytmerne er så saftige og kontante, at det er umuligt at ikke grine smørret. Især elektronisk musik og hiphop lyder sejt. Højttalerne er altædende og fungerer fint til akustisk musik, men de slår ikke helt så meget fra sig opad i toneregistret. Sangstemmer og instrumenter kommer ikke helt langt nok ud i rummet.

Allround-egenskaberne er der i rigt mål, og det er ekstra fedt, at højttalerne er nemme at drive med selv en moderat forstærker.

picture3 picture1
<
>
(Foto: Geir Gråbein Nordby)
Stort, sejt og luftigt

DALI’s velvoksne Opticon LCR har kraftfuld lyd, er rig på bas og har en dejlig opløsning i tonerne. Hvad mere kan man ønske sig?

Selv om man også kan få små, fikse DALI-højttalere, er producenten gladest for de store. Jeg kan huske, at chefkonstruktør Lars Worre engang sagde til mig: “Det eneste, der er bedre end en stor højttaler, er en endnu større højttaler.”

Og af en væghøjttaler at være er Opticon LCR stor. Den stempler ind på næsten en halv meter i højden og 30 cm i bredden. Og omtrent et CD-cover i dybden (12,8 cm). Men kabinettet er smagfuldt udformet med slebne kanter og fin højglans pianolak.

På papiret virker højttaleren lidt tynd i bassen (den ruller af ved 72 Hz), men monteret på væggen får du god hjælp af rummet til at grave dybere.

Højttaleren har to diskanter: En dome-diskant, der tager sig af hele overtonerområdet, og en bånddiskant, der kun arbejder i det allerlyseste frekvensområde. Et koncept, som DALI før har haft succes med. LCR står i øvrigt for Left Center Right, da det er meningen, at den skal fungere i en hjemmebio-opsætning med mange identiske højttalere. Derfor sælges den også stykvis.

Stor lyd

Opticon LCR viser sig at være alt andet end svagelig i bassen. Hør bare de fede rytmer på “Please Me” med Cardi B. Basgangen er heftig, trommerne er hårdtslående og fysiske, og det er virkelig fedt at lytte til! Den høje følsomhed (90,5 dB) giver virkelig meget underholdning fra af en moderat forstærker som Bluesound Powernode 2i.

Okay, der er højttalere i denne test, som har endnu mere krudt længere nede i basområdet (50 Hz), men DALI balancerer det godt. Den frække tekst kommer klokkeklart frem, med Cardi i centrum godt akkompagneret af Bruno Mars’ soul-stemme. Og hvor jeg ofte synes, at DALI ikke helt har mellemtone nok til at følge op på bas og overtoner, er den både stor og klar her.

Diskanten er mere distinkt og luftig end med jernhøjttalerne fra Audioform, og der er generelt mere liv her. Et a cappella-kor gengives med mere luft og dynamik på DALI. På det område er DALI også bedre end både Lyngdorf FR-1 – og den næsten dobbelt så dyre Audio Physic Classic On-Wall.

Konklusion

Med sine store fysiske mål fylder DALI Opticon LCR en del på væggen, men vi synes, den er lækker at se på. Den kan også bruges som centerhøjttaler, og hvis man vil montere den liggende, kan diskant-enheden drejes 90 grader.

Lyden er kort og godt imponerende heftig, med sej og slagkraftig bas, samtidig med at der er god sammenhæng. Diskanten er luftig, sangstemmer skinner, og instrumenter ligeså. Det her er virkelig godt, især når man tager prisen i betragtning. Bravo, DALI!

picture2 picture1
<
>
(Foto: Producent)
Grimrian med smuk stemme

De specialbyggede højttalere fra AVshop er store, og på væggen er de ikke særlig pæne. Men for pokker, hvor de lyder godt!

AVshop i Oslo giver sig af med hjemmebiograf, ikke designhøjttalere. Det bærer disse højttalere også præg af. Enheden er en koaksial bas/mellemtone og diskant fra KEF, der primært er lavet til loftindfældning. AVshop har monteret den i et stort kabinet, hvor der ikke er lagt vægt på udseendet. Uden på væggen er de slet ikke pæne, men hvis man bygger en baffelvæg og indfælder dem, kan det blive rimelig elegant.

Du må være forberedt på en del montering. Dæmpeskum er færdig udskåret og skal bare placeres i kabinetterne. Et specielt Speakon-stik er monteret i kabinettet, hvorfra der trækkes et kort kabel til enheden. Du skal selv købe to Speakon han-plugs, som monteres i enden af hvert højttalerkabel. Væg- og loftbeslag medfølger, såvel som foringslister til vægindfældning.

Lyden siger det hele

Designet er funktionelt og egner sig nok bedre til en mørk hjemmebiograf eller en kælderstue end til “stadsestuen”. Med andre ord måske ikke et direkte alternativ til en soundbar. På den anden side kan det være et pladsbesparende alternativ til højttalere på standere.

At højttalerne er THX Ultra2-certificeret til hjemmebiograf, betyder ikke, at de ikke duer til musik. Tværtimod! “Please Me” med Cardi B har en superstram bas – ikke helt så saftig som hos Lyngdorf FR-1, men til gengæld dybere og mere klippefast. Der er også spandevis af energi og kraft. Bassen er den strammeste, ja faktisk den bedste af alle i testen! Og opad afsløres et klokkeklart stemmeregister og meget distinkte bækkener.

Nordic noir-balladen “Inside a Car” med Iris har næppe lydt bedre, når Iris’ stemme kommer ud af højttalerne og lydbilledet hænger overbevisende mellem dem. Og med en lækker, syntetisk stortromme, der pumper forsigtigt i bunden.

TV og film nyder godt af en meget homogen klangbalance. Også uden for the sweetspot, hvilket gør højttalerne som skabt til objektbaseret lyd såsom Dolby Atmos, når mange højttalere skal placeres rundt om i rummet og i loftet, og man skal have samme klangbalance fra samtlige højttalere i forhold til lyttepunktet.

Konklusion

Det her er de bedste væghøjttalere, vi har hørt, når det gælder klippefast bas og glimrende dynamik i hele frekvensregisteret. De fungerer fremragende til al musik – og selvfølgelig også hjemmebiograf – og er lette at drive. Der findes højttalere med mere luftige og silkeglatte overtoner, men samlet set er AVshops blandt de bedste væghøjttalere, vi har hørt uden subwoofer!

Højttalerne er dog for specielt interesserede. De skal bestilles fra Oslo, de kræver en del montering, og det industrielle udseende gør sig ikke så godt i en almindelig stue. Medmindre du bygger dem ind i væggen.

picture2 picture3
<
>
Beslagene er fleksible, så man bl.a. kan vinkle højttalerne en del. (Foto: Geir Gråbein Nordby)
Fantastisk!

Elac leverer en lyd, der er lige så luftig, som den er rytmisk og kontant.

Elac er først og fremmest kendt for deres højttalere med såkaldt JET-diskant, som er deres version af Heil-bånddiskanten. Væghøjttalerne WS 1665 er ingen undtagelse. Det er tysk præcision, vi taler om her, hvor et finslebet lydbillede er at forvente.

Højttalerne er temmelig kompakte, med en højde omtrent som et 43 tommers TV. De ser rigtig godt ud på væggen og rager under 10 cm ud.

Elac WS 1665 er en 2½-vejs højttaler, hvor to 4,5 tommers bas-enheder er placeret henholdsvis over og under bånddiskanten. Det har fordelen af rigtig god horisontal spredning.

Fantastisk lyd

Elac har en meget afbalanceret lyd. Bas, mellemtone og diskant – det hele hænger nærmest perfekt sammen. Et a cappella-kor kommer ud i bredden ligesom med DALI Opticon LCR, og Elac afslører yderligere nogle lag bagud i lydbilledet.

Bassen opleves som strammere på Elac. Det er kun AVshop KEF, der har lige så stram bas, men den er også endnu mere slagkraftig og dybtgående, for Elac har ikke den største bashammer. Men den har plenty i mine ører, og både rap og RnB fungerer pokkers godt. Vokalerne er også meget klare; det er stramt, og det er lækkert.

Melody Gardots akustiske guitar klinger flot og har en god bund. Hendes stemme er meget klar med et “lag af gas” omkring sig, som kun dyre højttalere kan præstere. Bækkener lyder let og luftigt, og buen, der stryger mod cellostrengene, gør det med endnu flere klanglag end på både DALI og AVshop KEF.

Jazzprojektet Robert Glasper Experiments “Let It Ride” lyder opløst og har den nødvendige hurtighed til, at det bliver spændende at lytte til. Stortrommen er tør, men uden at blive lige så tynd som hos Audiovector.

Metal af den hurtige og pågående slags, såsom “Eternal Rains Will Come” med Opeth, kunne godt have haft mere slagkraft i bassen for at afbalancere overtonerne. Men bevares, det fungerer fint, og følsomheden er god nok til at få knald på lyden selv med moderat forstærkerkraft.

Klassisk lyder rigtig godt med masser af plads omkring instrumenterne. Og dialoger på film er naturligt nok i samme liga. Klare og med god fylde i stemmernes resonansområde. Man kan ikke andet end holde af WS 1665.

Konklusion

Elac WS 1665 er en væghøjttaler, der på udsøgt vis afbalancerer rytmisk bas med sprudlende luftige overtoner. Den lyder sejt, når det er det, den skal, og bassen er udstrakt nok til, at man ikke behøver en subwoofer for at underholdes.

Akustiske instrumenter lyder fornemt; her er både rum og opløsning. Og dynamik! Læg dertil, at den ser nydeligt ud på væggen, og den får simpelthen vores varmeste anbefalinger.

picture1 picture2
<
>
(Foto: Geir Gråbein Nordby)
Varm og lun lyd

Fra Audio Physic får vi højttalere i flot glas og med en lyd, der smelter på tungen.

Classic On-Wall 2 er slanke, kantede højttalere klædt i glas. Vores testpar er i sort, men de fås også i hvidt. I sort er de et frisk pust, hvor glas-finishen kommer ekstra godt frem. Virkelig flot.

Højttalerne har samme højde som et 65 tommers TV og vil se godt ud i TV-stuen. Bemærk, at diskant-enheden sidder 27 cm lavere end vægbeslaget; det skal der tages hensyn til, når du skal skrue skruer i væggen. Det er diskanten, der skal være i ørehøjde – ikke skruen.

Bas-enheden er lille, men med hjælp fra væggen går højttalerne alligevel ned til 50 Hz. Følsomheden er derimod moderate 86 dB, hvilket gør, at man har brug for mere forstærkerkraft til at drive dem end nogen af de andre højttalere i testen.

Fyldig lyd

Lyden af Audio Physic er varmere end gennemsnittet. Jazzartisten Esperanza Spaldings elbas har en fin varme og lyder fedt. Stortrommen har også en god fylde, som det er let at holde af. Hendes stemme er derimod ikke så fremtrædende og glasklar som på Elac og DALI. Audio Physic har en lidt V-formet frekvenskurve med dæmpet mellemtone i forhold til gennemsnittet.

Det er et godt groove i bassen hos popartister som Ariana Grande og Cardi B, og selv om bas-enheden er lille, føler jeg ikke behov for en subwoofer. Men fylden går lidt ud over dynamikken; der mangler noget attack.

Klapperytmer lyder lidt mørkere end med Elac, DALI og AVshop KEF, og tingene slår ikke ordentligt ud opad i toneområdet. Det bliver lige lovlig rundt. Også i forhold til Lyngdorf. Audio Physic minder på den måde mere om Audioform Jern w8000, bare lidt mere opløst opad i tonerne. Det skulle da også bare mangle til over den dobbelte pris.

Et a cappella-kor lyder godt, og man får et godt indtryk af rummet. Stemmerne er ikke helt udadvendte nok, og med den lave følsomhed skal en forstærker som Bluesound Powernode 2i skrues op på fuld tryk, før det bliver højt nok. Fordi indspilningen er så dynamisk, at det generelle lydniveau bliver temmelig lavt. Af samme grund kan man udelukke Sonos Amp, som simpelthen ikke går højt nok.

Konklusion

Audio Physic Classic On-Wall 2 har en flot finish med glasbeklædning. De ser godt ud på væggen, og lyden er også meget let at holde af.

Lyden er af den fyldige slags med en lun varme, der maler det hele rosenrødt. Bassen er også mere fyldig, end man skulle tro ud fra de små enheder, og vi savner egentlig ikke en subwoofer.

Ulempen er, at alle indspilninger får den samme varme klang, hvilket også går ud over dynamikken. Den lave følsomhed kræver desuden en vis forstærkerkraft, hvilket hurtigt kan øge den samlede pris.

picture2 picture1
<
>
(Foto: Producent)

    Læs også

    Google Nest Hub lanceres i Danmark

    Google Nest Hub lanceres i Danmark

    I dag bliver Googles “smart-skærm” tilgængelig i danske butikker!Tilføj som favorit
    Naim Mu-so 2

    Naim Mu-so 2

    Glem de andre. Naim Mu-so 2 sætter standarden for lydkvalitet.

    Tilføj som favorit
    Fornem klang fra Sverige

    Fornem klang fra Sverige

    Vi har smuglyttet til Marten Oscar og er blevet forført.Tilføj som favorit
    Ny højttalerserie fra Audiovector

    Ny højttalerserie fra Audiovector

    Den nye R-serie slægter high-end-udgaverne på.Tilføj som favorit
    Harman Kardon Citation One

    Harman Kardon Citation One

    Harman Kardon Citation One er et basmonster. På den dårlige måde.

    Tilføj som favorit
    En pandekageflad soundbar med det hele

    En pandekageflad soundbar med det hele

    DALI lancerer trådløs soundbar på high-end messe.Tilføj som favorit
    Dynaudio sætter pris på Confidence

    Dynaudio sætter pris på Confidence

    Et år efter annonceringen er der kommet priser på Confidence-højttalerne.Tilføj som favorit
    Focal fejrer 40 år

    Focal fejrer 40 år

    Fødselsdagsfest med nye højttalere – og bilstereo!Tilføj som favorit
    Luk menu