De stadigt stigende priser har gjort mange ting meget dyrere. Derfor er det ekstra tilfredsstillende at finde noget, der virkelig giver dig meget for pengene. Som Bowers & Wilkins’ nye 600-serie, der ligger i den anden ende af prisskalaen i forhold til 800-serien.
For mange er Bowers & Wilkins’ 800-serie en uopnåelig drøm. Flagskibsserien er high-end ikke kun af navn, og med stadigt stigende omkostninger er selv den prisvenlige 700-serie rykket en prisklasse op, så den næsten har indhentet det prisniveau, 800-serien lå på for bare et par år siden.
Det gør det fristende at lede efter god lyd i en helt anden prisklasse. For dem, der vil have lyd fra Bowers & Wilkins, er der gode køb i både 700- og den mere overkommelige 600-serie. Disse starter ved under 6.000 kr. for et par og blev erstattet af 600 serie 3 i slutningen af 2023, og alt er nyt fra top til bund.
Kabinetterne ligner til forveksling, men både de, enheder og delefiltre er nye i S3-generationen, som består af fire modeller ud over en centerhøjttaler. 600 S3 fås i sort, hvid og egefinér med hvid front og magnetisk fastgjorte gitre.
Enhederne
Den nye diskant er den største nyskabelse i 600 S3-serien, og diskanten er placeret lige ved siden af mellemtoneenheden, eller bassen for 607 og 606 S3. Tanken bag den tætte placering er en bedre integration med mellemtonen, hvilket skulle give et bedre defineret stereoperspektiv.
Den titaniumbelagte membran er ophængt med en titaniumring, og på bagsiden af diskanten er der et rør, som reducerer kompression og forvrængning. Ikke ulig røret bag diskanten i en 805 D4.
Kondensatorerne i delefilteret og basportene er velkendte fra 700 S3-serien. Ophænget og magnet-/spolesystemet er også fra 700 S3-serien.
Den kompakte 606 S3 er den største af de to reolmodeller, men ligner teknisk set den mindre 607 S3. Blot med et større kabinet, der huser en større 16,5 cm Continuum bas/mellemtone-enhed med den karakteristiske sølvgrå membran.
Placering
Højttaleren kan placeres på en hylde, der er mindst 33 cm dyb, eller på stativ. Som for eksempel B&W’s egne FS-600 S3-stativer. Bare husk, at højttalerne har en basrefleksport på bagsiden. Hvis højttalerne placeres tæt på bagvæggen, kan det resultere i en unormalt høj og ulden bas. I så fald bør man montere de medfølgende skumpropper, som dæmper portene.
På undersiden har højttalerne monteret skruegevind til fastgørelse af højttalerne til stativerne, og på bagsiden er der dobbelte kabelterminaler.
B&W angiver frekvensgangen til at være 52 – 28000 Hz -3 dB, i et normalt rum, og de kan gengive frekvenser ned til 33 Hz ved – 6 dB. Følsomheden er moderate 88 dB, impedansen 8 Ohm, og den falder ifølge B&W aldrig under 3,7 Ohm. Det betyder, at højttalerne er relativt nemme for forstærkeren at drive.
Hørbart bedre lyd
Det var tydeligt fra første anslag, at de nye 606 S3 lyder mærkbart bedre end modellerne i den tidligere 600 S2-serie. Det er især mærkbart i mellemtonen og diskanten. Lyden er mere åben, luftig og bedre fokuseret. Den forrige generation kunne lyde lidt lukket, og den var heller ikke ligefrem sprængfyldt med dynamik.
Den nye generation er bedre, også med hensyn til dynamik, men de er ikke så sprudlende som et par Audiovector QR1’ere eller PMC Prodigy1’ere. Men de har en varmere og fyldigere lyd. Med en federe basgengivelse, som også giver kontrabasser og percussion den nødvendige dybde.
Forbundet til vores trofaste Hegel H190 skabte de små højttalere en stor og åben lyd. Lana Del Reys Say Yes To Heaven flød ud af højttalerne med alverdens klangfarver, og vokalen lød helstøbt og varm. Højttalernes rytmiske kontrol er eksemplarisk for en højttaler i denne klasse – og størrelse.
Trommesoloen på Keith Jarrett-trioens Bemsha Swing fra albummet The Cure, en improvisation over Thelonius Monks original, fylder rummet med en kraftfuld gengivelse af stortrommen og en skarpt fokuseret lilletromme. Man mærker trommerne fysisk, men det bliver aldrig ubehageligt eller forvrænget.
Den tonale balance er smigrende varm og behagelig, men aldrig ulden. Vokalen på Sades Soldier of Love gengives med en tiltalende glød, og trommerne i bunden fylder rummet med overraskende potent bas.
De små B&W-højttalere har krop og skala nok til at gengive et orkester med overbevisning. Højttalerne er usædvanligt gode til akustiske optagelser, fordi de ikke maskerer detaljer og atmosfæren i optagelsen. I stedet hører man små nuancer, som er med til at gøre musikken levende for lytteren. Det er virkelig godt.
De kunne måske godt have mere dynamisk kontrast, men man kan jo ikke få alt i verden.
Konkurrenter
Udvalget af kompakte tovejshøjttalere i denne prisklasse er ikke stort. De førnævnte Audiovector QR1 og PMC Prodigy1 er begge meget dyrere højttalere. Det samme gælder KEF’s fremragende LS50 Meta, og på mange måder udgør disse tre benchmarks for små tovejshøjttalere under 20.000 kr. Sonus faber Lumina II kommer tættest på, og de har en dejlig vægtløs mellemtone, men ikke helt den samme basgengivelse som 606 S3.
Konklusion
I denne prisklasse er Bowers & Wilkins 606 S3 en ener. Den spiller musik med en kvalitet, som er sjælden i denne klasse, og den kan sagtens udfordre dyrere højttalere i kompaktklassen. Bortset fra det manglende dynamikområde har den klare kvaliteter som allround musikformidler, og hvis man undgår at tilslutte den til de svageste forstærkere, kan man få meget glæde af de små B&W-højttalere. Et godt køb og alle pengene værd.
Hvad menes med manglende dynamikområde ?