Jeg husker stadig tydeligt den første udgave af Bowers & Wilkins Zeppelin. En bordhøjttaler med et meget genkendeligt design og med usædvanligt god lyd. For i 2007 var der ikke mange bordhøjttalere, der leverede særlig god lyd.
Med en iPod i docking-stationen fik man en fantastisk lyd, med en varm klang, fyldig bas og klokkeklar mellemtone. Man kan sige, at Zeppelin blev en trendsætter, som ‘alle’ andre siden har søgt at følge. Med vekslende held. De fleste af dem, der prøvede, tabte kampen og forsvandt.
I dag er der kun få konkurrenter tilbage i premium-segmentet, som Zeppelin absolut hører til.
Hvis vi ser bort fra bærbare Bluetooth-højttalere, er det primært Bang & Olufsen, Naim og Devialet, der har seriøst god lyd i prisklassen.
iPod-dockingen på Zeppelin er for længst historie, men denne femte generation af højttaleren Zeppelin Pro Edition ligner fuldstændig originalen fra 21 år siden. De forskellige generationer har introduceret flere funktioner, bedre teknologi og bedre lyd, og denne seneste udgave er helt klart den bedste.
Man kan indvende, at app’en kunne have haft flere indstillingsmuligheder, og at en bordhøjttaler i denne klasse med fordel kunne have haft en HDMI-indgang til TV-lyd. Men bortset fra det er der ikke meget at sætte fingeren på.
App-kontrol
I Bowers & Wilkins’ Music-app kan man justere bas og diskant og få nem kontrol over musikken. Det er også her, man kobler den til sit netværk. Trådløst med Bluetooth eller Wi-Fi, eftersom den ikke har Ethernet. Man kan styre flere Zeppelin-højttalere i app’en, og det er den samme app, som bruges til B&W-hovedtelefoner og -hørepropper.
Der følger ingen fjernbetjening med. Musikken skal styres fra app’en eller med knapperne på toppen af højttaleren.
Med AirPlay 2 kan Apple-brugere styre højttaleren og streame fra en iPhone, iPad eller Mac. Android-brugere kan streame over netværket. Højttaleren understøtter streaming med Bluetooth 5.0 aptX Adaptive, hvilket potentielt betyder lidt bedre lyd. Men den indbyggede 24-bit / 192kHz digitalkonverter understøtter højopløst lyd via Wi-Fi, og det er det, du skal bruge for at få den bedst mulige lyd.
De vigtigste streamingtjenester, Spotify, Tidal og Qobuz, understøttes naturligvis, men bemærk, at det kun er de to sidstnævnte (og Apple Music), der giver dig musik i den bedste lydkvalitet.
Bedre signalprocessering og nye enheder
Zeppelin har altid kunnet fås i sort eller Space Grey, som B&W kalder den. Den nye Zeppelin Pro Edition fås også i Solar Gold, en varm champagnefarvet udgave, som vist på billederne. Der er også en form for baggrundsbelysning i flere farver, som kan slås fra eller dæmpes. Lyset skinner fra undersiden og er faktisk ret flatterende – i hvert fald i den rette farve.
Men pointen med en højttaler er selvsagt lyden. Og på dette område er femte generation bedre end forgængerne, for B&W har forfinet og poleret lydbilledet yderligere. Nye højttalerenheder, avanceret digital signalbehandling (DSP) og klasse D-forstærkermoduler skal forbedre lydkvaliteten yderligere i denne generation af Zeppelin.
De to 25 mm diskanthøjttalere har fået nye titanmembraner, og mellemtoneenhederne på 90 mm bruger B&W’s FST-enheder (Fixed Suspension Transducer), som vi kender fra producentens større stereohøjttalere. Bassen håndteres af en 15 cm enhed, og højttalerne leverer musikken i stereo.
Fylder hele rummet
Der er især én ting, som Zeppelin Pro Edition gør bedre end konkurrenternes højttalere. Lydbilledet er større og bredere og giver en meget bedre fornemmelse af rum og skala.
Klangen er behageligt varm uden at være ulden, og selv om der ikke er nogen ægte dybbas her, er der mere end tilstrækkeligt med vægt i bassen til at gøre slagtøj og basrytmer nemme at følge. Lydbilledet er godt fokuseret, og mellemtonen er særdeles veldefineret. Man skal ikke anstrenge sig for at høre, hvad kunstnerne synger, og klaver, guitar og messingblæsere lyder skarpt defineret uden at skære i ørerne.
Lydbilledet er større end i en Naim Mu-so Qb2, og der er en bedre dynamisk kontrast her. Én Zeppelin er nok til at fylde stuen med god lyd, men dette er ikke en partyhøjttaler. Selv om den spiller mere end højt nok, er der ikke meget skub i bassen, når man skruer op for lyden.
Men det gør ikke noget, for på Hoziers Too Sweet er der mere end nok vægt i bassen til, at man nemt kan følge rytmen. Vokalen gengives med følsom præcision, og lydbilledet fylder hele rummet. Rumer’s smukke Slow med Redtenbacher’s Funkestra er fuld af klangfarver, der forskønner lydbilledet og leder tankerne hen på The Carpenters’ kølige univers. Dejligt. Langsom funk, der slæber sig let hen over parketten, gengives her let og ubesværet.
Så er Dream Theatres A Broken Man er en langt større udfordring. Men Zeppelin-højttaleren tager den i stiv arm og kontrollerer sangens massive energi med stram autoritet. Den lynhurtige basgang er veldefineret, og lydbilledet flyder aldrig sammen i en grød af lyde, hvilket let kan ske med dårligere højttalere, når det drejer sig om så energisk musik.
Konklusion
Den seneste generation af Zeppelin fra Bowers & Wilkins er den bedste blandt trådløse bordhøjttalere. Zeppelin Pro Edition kan måske ikke erstatte et stereoanlæg for alle derude, men for de mange, der ikke vil have et anlæg til at fylde op i stuen, er Bowers & Wilkins Zeppelin Pro Edition det bedste valg i sin prisklasse. Højttaleren er velbygget, den ser eksklusiv ud, og vigtigst af alt spiller den musik med upåklagelig klarhed og engagement. Havde den haft HDMI-indgang til TV-lyden, kunne den slå enhver soundbar i samme prisklasse, og det er egentlig det eneste, vi savner ved Bowers & Wilkins‘ nye Zeppelin Pro Edition.